HP iPaq 316: nejlepší displej a iGo 8 k tomu (megatest)

HP připravil navigaci do auta s úžasným displejem 800 × 480 bodů. Do iPaqu 316 Travel Companion nainstaloval novou navigační aplikaci iGo 8. (2× video)
HP iPaq 316: nejlepší displej a iGo 8 k tomu (megatest)

Po výběru města následuje ulice, případně číslo popisné. Pro navigací znalé čtenáře novinku neřeknu, začátečníky však musím upozornit, že ne všechna města, natož vesnice mají zmapovaná čísla popisná. Vedle výběru adresy můžete zvolit přímou ikonu Domů nebo Práce, líbí se mi i nový seznam Oblíbené. Sem můžete ukládat jakákoli svá oblíbená místa a přesunout zde třeba i některý POI bod, byť trošku zdlouhavě. Nechybí ani seznam Historie s naposled vyhledanými místy; ten využívám vcelku často.

  
Zadávání města • celý dialog pro zadání adresy

Na další záložce se nachází ikona Kontakty, prostřednictvím které může vybrat adresu synchronizovaného kontaktu a nechat se na ni navigovat. Ikona Bod na mapě mluví za sebe a dostáváme se k souřadnicím. Bod na mapě můžete zadat ve třech nejčastějších formátech, přičemž při přepnutí dojde k automatickému přepočtu, například z formátu DD MM.MMM na DD.DDDD. Pod ikonou s tajemným názvem Místní trasa najdete své dříve uložené trasy.

Poznámka ML: Dá se říct, že z pohledu hledání cíle cesty HP obsahuje všechno, co je potřeba. K těmto funkcím nemám žádné připomínky.


Cíl v podobě zeměpisných souřadnic

Vše okolo trasy

Pokud míříte na místo bez adresy, nic vám nebrání vybrat ho z mapy. Z té můžete také kompletně sestavit plánovanou trasu. Po klepnutí na silnici v mapě a ikonu terčíku ve spodní liště se objeví několik ikon: zvolit jako start, cíl, průjezdní bod a práce s body zájmu. Po volbě bodů dochází ihned k výpočtu nebo přepočítání trasy. Takový způsob zadávání ale můžete kombinovat i s hledáním v databázi. V jedné z nabídek trasy nechybí výčet startu, cíle a průjezdních bodů. Zde je můžete libovolně přesouvat, mazat a přidávat. Je zde také podrobný itinerář cesty.

 
Co lze dělat s vybraným bodem • možnosti práce s trasou • nastavení průjezdních bodů

IGo také konečně nabízí uložení pracně naplánované trasy. Nicméně zřejmě vinou HP a grafických úprav došlo ke zbytečnému zmatení uživatelů. Máte naplánovanou trasu, nicméně v nabídce najdete jen položku Přejmenovat trasu. Aktuální trasa ve výčtu chybí a marně budete hledat tlačítko pro uložení. Nesmyslně se schovává o nabídku vedle – v itineráři cesty.


Textový itinerář

Od předchozích verzí iGo se výrazněji nezměnilo sumarizační okno o naplánované trase. Zjistíte celkovou délku, čas příjezdu, dobu cesty a metodu výpočtu trasy. Zaměřte se na barevnou linku v horní části. Při jízdě graficky zobrazuje, kde se právě nacházíte. Dříve byla vyvedena jednou barvou, nyní barvy korespondují s naplánovanou silnicí. Získáte tak rychlý přehled o tom, jakou část a kdy pojedete po dálnici, a kdy naopak sjedete na silnici první či nižších tříd.

Poznámka ML: Já jsem v tomto pruhu stále viděl jenom kousek strakaté šály; hodila by se nějaká legenda, co která barva přesně znamená.


Informace o trase a typech silnic

V tomto okně můžete nastavit druh dopravního prostředku. Úsměv vykouzlí Aut (jako auto); taxi, bus, tir a kolo už nikoho nepřekvapí. Pozor, iGo nemá informace o výškách podjezdů nebo nosnosti mostů, pro náklaďáky proto nemusí být naplánovaná trasa vhodná.


Nastavení optimalizace trasy

Nechybí selekce silnic, vyloučit můžete nezpevněné vozovky, dálnice, trajekty, trasy přes hranice, úseky s nutností povolení a placené dálnice. Případné chyby pak mají na svědomí neaktuální a nekorektní mapové podklady. Hledání pak lze ovlivnit trojicí metod – od nejrychlejší, přes ekonomickou, až po nejkratší. Poslední možnost bych doporučil jen majitelům traktorů. Mapové podklady obsahují bohulibě a ve velké míře i nezpevněné polní cesty, a pokud je taková cesta nejkratší, vsaďte krk na to, že vás tudy navigace požene.


Vybraným typům komunikací se lze vyhnout

Rychlá metoda se zase úpěnlivě snaží držet dálnice a pro získanou minutu vás požene třeba o dvacet kilometrů delší cestou. Proto se mi libí ekonomický režim, který u jiných navigací často postrádám.

Naplánovanou trasu si můžete zobrazit na celý displej a také cvičně proletět simulací. Zde mi u iGo chybí praktická funkce konkurenčního TomTomu pro vyhledání alternativní trasy. Díky tomu snadněji odhalíte, jestli vás navigace pro ušetřený kilometr nehoní po silnicích o půlhodinu déle.

Pojíčka aneb body zájmu

Bohužel nemohu zjistit, kolik bodů zájmu mapa obsahuje a v jaké míře došlo ve srovnání s předchozí mapou ke zlepšení. Z celkového pohledu jsem s hustotou bodů zájmu spokojen, i když samozřejmě jsem našel několik chyb v umístění. Ani v šestitisícové Strážnici nechybí restaurace, bankomaty, hotely, policie, pošta, kemp nebo opravna automobilů. Zkrátka vše co ke svému cestování motorista potřebuje.

Poznámka ML: Zatímco mapy od firem Tele Atlas a Navteq jsou už s mírně přimhouřenýma očima srovnatelné, velké rozdíly jsou v naplnění databází zájmových bodů. V tomto ohledu Tele Atlas jednoznačně vede.


Možnosti práce se zájmovými body

Body zájmu můžete vyhledávat v okolí GPS pozice, bodu na mapě, okolo cíle a konečně i okolo naplánované trasy. Body zájmu jsou rozděleny do vcelku přehledných kategorií v jednoduchých složkách. Můžete samozřejmě zobrazit všechny body zájmu, a to seřazené dle abecedy nebo vzrůstající vzdálenosti od zvoleného bodu. V případě bodů okolo naplánované trasy vybere navigace jen blízké body, abyste si zbytečně nezajížděli. Nelze ale zvolit, do jaké vzdálenosti od trasy chcete body hledat.


Výběr kategorie • výpis podle abecedy • výpis podle vzdálenosti

Má-li bod vyplněné informace a telefonní číslo, a máte-li připojený mobilní telefon, můžete si jej nechat ihned vytočit. Nechybí hledání ve všech bodech zájmů, což se hodí, hledáte-li například oblíbený hotel nebo restauraci.

Zobrazení: jak se rozhodnout

I v navigačním režimu dominují displeji dva stavové pruhy, horní a spodní. Sekce a ikony mají většinou dvě funkce. Například nahoře uprostřed se může zobrazovat název aktuální ulice a vzdálenost odbočení. Spodní pruh obsahuje informace o čase příjezdu a době cesty, po přepnutí se zobrazí totožné informace pro průjezdní bod. Na dalším místě se zobrazuje rychlost anebo kilometrová vzdálenost – oba údaje najednou nelze zobrazit.


Symbol následujícího manévru lze skrýt

Máme širokoúhlý displej, dva poměrně široké pruhy nahoře i dole, pro samotnou mapu opravdu mnoho místa nezbývá. Při využití celoobrazovkového režimu zase nevidíte žádné další informace. Zde se mi zdálo grafické rozvržení i starších iGo při navigaci výrazně lepší. A to i na menším displeji s výrazně nižším rozlišení. Tuto výtku však nemohu vztáhnout na iGo 8 obecně, jak jsem se již zmiňoval, výrobce si grafické rozvržení upravil.

Marek L.: Také jsem se nemohl rozhodnout, jestli používat běžný nebo celoobrazovkový režim. Schizofrenně jsem přepínal tam a zpět, a i když celkově asi zvítězil klasický pohled s lištami, nebylo to jednoznačné rozhodnutí.

 
Co je lepší: zobrazení s pruhy?


...nebo celoobrazovkový režim?

Navigace nezvládá můj oblíbený režim 2D s otáčením mapy, aby šipka směřovala stále vzhůru ve směru trasy. Toto zobrazení je dostupné pouze ve 3D režimu. Vzhledem k tomu, že všechny předchozí verze tuto základní vlastnost měly, řekl bych, že jde o softwarovou chybu.

Postrádám také šikovnou funkci vyhnutí se zácpě nebo problému na silnici. Zkrátka možnost říci navigaci: tady je kilometrová kolona, najdi mi nejkratší objížďku. Opět funkce, kterou již mají snad všechny konkurenční navigace a dokonce i předchozí verze My Way Plus.

Poznámka ML: Vzhledem k předchozímu článku se zkušenostmi z betaverze iGo předpokládám, že objížďky někde v nabídce budou. Autor tohoto článku si ale stěžoval na jejich příliš velké zanoření v nabídce. Taky jsem je ale v HP neobjevil.

Technická specifikace hovoří o podpoře dopravních informací RDS/TMC a v nabídce se nachází i odpovídající položka. V balení jsme však nenašli přijímací anténu a nemohli jsme tedy tuto funkci vyzkoušet.


Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, počítač, ostatní, hodnocení

Témata článku: HP, Pro řidiče, Testy navigací, HP iPaq hw6910, Mega, Dobrá podpora, Kolona, Fireball, Vybraný bod, Připojený mobil, Nejlepší displej, Celková svižnost, Pěkná věc, Plastová část, Tom, Výrazné zpomalení, Displej, Gumová záslepka, Oblíbený režim, Stejný základ, Celoobrazovkový režim, Levá hrana, Jemný detail, Pomalé dobíjení, Národní divadlo


Určitě si přečtěte