iGo 2006 Plus: nové funkce zadarmo

Od včerejšího dne lze zdarma stahovat aktualizaci softwarové navigace iGo. Podívejte se, co je v nové verzi nového, jak se změnil design a funkčnost.
iGo 2006 Plus: nové funkce zadarmo

Navigační program iGo 2006 maďarského výrobce NavNGo je skokan loňského roku. Začalo o něm být slyšet teprve loni na jaře a nyní už vážně konkuruje TomTomu a jakékoli jiné softwarové navigaci. Je to hlavně tím, že iGo začali používat výrobci přenosných navigací postavených na platformě Windows CE. U nás velmi dobře známe navigátory Mio a MyGuide, jejichž navigační aplikace z iGo vychází.

Příjemným zvykem se staly bezplatné aktualizace map a funkcí. Proběhly už tři: loni v létě, v zimě a třetí právě včera. Majitelé iGo 2006 tak mohou své navigace povýšit na novou verzi Plus a aktualizovat některé mapy. Tuto možnost ale nemají uživatelé s přenosnými navigacemi. Ti musí čekat na upgrade, který jim nabídne přímo výrobce.

 
Nová lišta na hlavní obrazovce • nové iGo

Celá Evropa má gigabajt

Aktualizace probíhá trochu jinak, než jsme byli dříve zvyklí. Napřed se musíte zaregistrovat na webu výrobce a zadat při tom sériové číslo svého iGo. Najdete ho v sekci O programu, Licence; použijte hned první číslo. Po registraci se dostanete na stránku, odkud lze přímo stáhnout aktualizační soubory podle verze iGo, kterou používáte:

  • MapLoader for iGo My way 2006 Plus Eastern Europe (195 MB)
  • MapLoader for iGo My way 2006 Plus Europe (1 015 MB)
  • MapLoader for iGo My way 2006 Plus Western Europe (949 MB)

Pokud ve svém dosavadním iGo máte třeba jen východní země, vůbec se nemusíte pokoušet stahovat kompletní Evropu. Mapy, které nemáte koupené, nebude možné nainstalovat.

Vždyť uměl česky

IGo 2006 Plus mění vzhled, přidává funkce a aktualizuje mapy. Začnu posledním bodem, který bohužel nejde příliš k českým uživatelům. Aktualizace se dočkalo Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, drobných, ale už blíže nespecifikovaných změn se údajně dočkala i Evropa. V Česku ale iGo používá stále stejné staré mapy z počátku roku 2006. Je to škoda hlavně vzhledem k tomu, že dodavatel map Tele Atlas vydal od té doby už několik nových verzí.


Staré mapy má většina zemí západní a střední Evropy

Ale přesto se mapy Česka liší: jsou nad nimi uloženy tzv. lokalizační tabulky, které se používají pro práci s dopravními informacemi RDS-TMC. To je také hlavní nová funkce, která s iGo 2006 Plus přichází. Je to také funkce, kterou jsem v praxi nevyzkoušel, protože je k ní potřeba externí přijímač RDS-TMC, a ten nemám. Podle cizích zkušeností se do iGo dostanou dopravní informace, zobrazí se na mapě i v textovém přehledu. Program se jim snad dokáže automaticky vyhnout. Problematické jsou opět české znaky v dopravních zprávách, které se nezobrazují správně. Člověk aby po výrobci opravoval chyby (naštěstí by to mělo jít).


Nastavení komunikace s přijímačem RDS-TMC

Nové je uživatelské prostředí. IGo výrazně zmodralo a objevila se prostorová tlačítka. Upravený je pohled při navigaci.

 
Modrá je prej v Americe tráva

Výrobce také upravil českou lokalizaci, nejsem si ale jistý, jestli k lepšímu. Nový překlad jsem poprvé viděl v přenosné navigaci MyGuide, kterou právě testuji, a už jsem se chystal do článku napsat, proč MyGuide mění poměrně dobrý překlad z iGo. Byla by to chyba, protože teď je vidět, že českou verzi změnili už v Maďarsku. Čím? Hlavně zkratkami. Tam, kde se dříve vešla česká věta „Není GPS signál“, zůstalo dnes jen „Ne GPS sig.“. Tam, kde dřív byl jednoznačný příkaz „Navigovat“, je dnes méně jasné „Trasa do“. Místo „Přidat POI“ pouze nejednoznačné „POI“. Komu vadil původní vcelku dobrý překlad?

 
Lokalizace původního iGo

 
A zkratky v novém programu (oceňuji ale, že text v tlačítkách je už vertikálně vycentrován)

Možná jsem na české překlady nabídek citlivější než běžní uživatelé, opravdu se mi to ale nelíbí. Kdyby raději NavNGo opravil věčnou chybu popisků při nastavení informačních polí na stránce navigace. Stále je zde dvakrát stejný popisek Čas do cíle. Jednou pro skutečné zobrazení zbývajícího času (anglicky Time to destination), podruhé pro čas dojezdu (Arrival at destination). Kdo o této chybě neví, může si myslet, že iGo jednu z těchto funkcí vůbec nemá.

 
Čas do cíle je v seznamu dvakrát • u zeměpisných souřadnic není častým zvykem překládat znaky N/S a E/W

Další novinky

S iGo jsem zatím nejezdil, takže do jisté míry opisuji tiskovou zprávu výrobce.

Režim tunelu. IGo při vjezdu do tunelu nebo míst se slabým signálem neoslepne. Bude se podle poslední známé rychlosti snažit pokračovat v trase až do další změny směru jízdy.

Radary. IGo dokáže v předstihu upozornit na policejní radary a kamery. Zdarma by mělo být možné stáhnout osmnáct míst pomocí programu POI-Warner Speed Camera (nepodařilo se mi to). Dalších třiadvacet tisíc radarů je dostupných prostřednictvím placené služby www.speedcamupdate.com. Využít lze ale i radary z POI.cz, které lze stáhnout přímo ve formátu vyhovujícím iGo. Když se pak k takovému místu s radarem přiblížíte, iGo se v předstihu ozve.

 
Nastavení upozornění na radary • ikonky přímo v mapě

Adresy a telefonní seznam. IGo dokáže naimportovat kontakty z adresáře kapesního počítače a využít je při navigaci. Kontakty se objeví v sekci POI; v Mé POI, kde je samostatná složka Kontakty. V seznamu se řadí buď podle místa, tj. vzdálenosti k aktuální poloze, nebo podle abecedy; k dispozici je i vyhledávání podle jména.


Kategorie bodů zájmu

Chytrá klávesnice. Při vybírání města nebo ulice se na klávesnici zobrazí jen tlačítka, která mohou následovat. Ostatní nebudou aktivní.


Po B už nemohu zadat jakékoli písmeno

Inteligentní vyhledávání adres. Pokud zadáte číslo domu hledané adresy, objeví se rovnou filtrovaný seznam ulic. Funkce tak umožní vyhledat přesnou adresu i na ulici, která je velmi dlouhá a vede např. přes několik městských částí. V nové verzi iGo se zobrazí vždy pouze ty ulice, ve kterých existuje adresa s tímto číslem.


Zadal jsem číslo a iGo nabídlo všechny ulice v Brně s tímto číslem

Rozšířené plánování trasy. IGo údajně plánuje trasy ještě rychleji a přesněji než dřív. Subjektivně ale žádnou změnu nepozoruji, plánování bylo rychlé už před tím a teď se mi zdá stejné.

Ukládání projetých tras. Zřejmě jen drobná změna spočívající ve změně pořadí ukládaných tras.

Chytrý zoom. Zobrazení se bude snažit natáčet tak, aby byla silnice vidět v co nejlepším možném úhlu. Této změně přesně nerozumím, protože program se takhle choval i dřív.

Automatická konfigurace GPS. Nebude nutné zadávat žádné parametry, iGo najde a nastaví GPS přijímač sám. V případě kapesního počítače Loox n520 jsem s konfigurací nikdy neměl problém ani dřív, nic jsem nezadával a iGo fungovalo.

 
Dialog s přehledem satelitů a tlačítky pro nastavení komunikace

Lepší hardwarová podpora. IGo bude kompatibilní s více zařízeními než dřív. Kompletní seznam kompatibility najdete na webu výrobce.

Vylepšená hlasová navigace. Při pokračování po hlavní silnici bude lépe rozlišen rozdíl mezi ostrými a pozvolnými změnami směru jízdy.

Jízdní pruh pro auta s více pasažéry. U nás se s tímto dopravním značením nesetkáte, bývá oblíbený v USA. Jde o rychlý jízdní pruh, kam mají přístup jen vozidla, která vezou více lidí. V ČR jsou tímto způsobem řešeny například vyhrazené pruhy pro autobusy. IGo už s touto situací bude umět počítat.

Samozřejmě jsme rádi

Když se na březnovou aktualizaci iGo budeme dívat jako na produkt, který výrobce vůbec nemusel zveřejňovat a nad to navíc zdarma, musíme ho hodnotit jako velmi záslužný krok. Nové funkce se hodí, zejména podpora RDS-TMC může být pro někoho zásadní. IGo se tak navíc dostává mezi několik málo softwarových navigací, jež tuto funkci nabízejí. Také grafika prohlédla, na češtinu si snad zvyknu. Mrzí v podstatě jen staré mapy. IGo už několikrát aktualizoval mapy balkánských zemí, Česku přitom stále nechává starou mapu.

   
  
Ukázky dalších displejů iGo 2006 Plus

Témata článku: Pro řidiče

39 komentářů

Nejnovější komentáře

  • pavel 17. 1. 2008 20:47:40
    posílám manuál k igo 2006 : zde
  • Pavel 10. 8. 2007 8:24:45
    Ohledne iGO,kde je to slucovani kategorii????V menu jsem to nikde...
  • stano 23. 7. 2007 18:48:26
    Plánujem kúpiť Mio 520, mám ešte kvôli mapám počkať ? Ďakujem.
Určitě si přečtěte

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

** Waymo v Arizoně spouští veřejné testování svých autonomních vozů ** Dočkají je stovky zájemců z Phoenixu ** Co vlastně brání masovému nasazení?

29.  4.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

** Malé zařízení, které změní i starší auto na chytré ** Startovací cena je 1 449 Kč za zařízení, plus 75 Kč měsíčně ** Funguje doma v ČR i na dovolené v rámci EU

21.  11.  2016 | Kůžel Filip | 83