IGo 2006 Plus: uživatelské zkušenosti a tuning

IGo 2006 Plus je jedna ze dvou nejlepších navigací pro kapesní počítače. Přečtěte si uživatelské zkušenosti a rady, jak iGo upravit a přidat mu nové možnosti a funkce.
Kapitoly článku

Ráj pro technoidy

Zatím jsem iGo moc nepochválil, teď však udělám vsuvku. Jednou z vlastností této navigace, pro kterou si jí velmi cením, je obrovská možnost přizpůsobení. Ostatní programy vám umožní změnit jazyk, hlas, někdy i barevné schéma a potom nabídnou několik přepínačů v nastavení. Jak ukazuje TomTom Navigator, trend je mít nastavovátek co nejméně a udělat program tak, aby se chováním „trefil“ do vkusu většiny; pokud do většiny nezapadáte, máte smůlu.


Základní nabídka v nastavení ještě vypadá střídmě

IGo je na úplně opačné straně. Jako by nestačilo, že uživatel si může v nastavení pozměnit opravdu hodně věcí, celé prostředí programu i řada funkcí jsou navíc uživatelsky modifikovatelné. Není sice vždy úplně jednoduché takovou úpravu vytvořit, ale přínos je to pro všechny. Pokročilí uživatelé si mohou věci sami měnit, méně pokročilí si už hotovou úpravu mohou velmi snadno doinstalovat.



Tak podrobné možnosti úprav jiné navigační aplikace nenabízejí

Takže u mnou kritizované češtiny jsem vzal soubor s českou lokalizací, a hlášky, které mi vadily, jsem si přepsal k obrazu svému. Objevila se i řada skinů (kabátků) s plnou podporou VGA grafiky, takže tlačítka ani ikonky již nejsou zubaté. A protože jdou tímto způsobem přidávat i funkce, které původně iGo neobsahovalo, jde o naprosto unikátní volbu pro všechny hračičky a technoidy. Možnostem úprav věnuji v tomto článku samostatnou kapitolu.

Mapy v jednom kuse

Stále je k dispozici systém bezešvých map, takže uživatel není nucen na hranicích nic přepínat ani přenastavovat. Pokud mapu dané země má, iGo ji automaticky použije. Zde bych zmínil další vcelku unikátní vlastnost – autoři iGo mají mapové podklady od řady různých dodavatelů. Takže například Slovensko, které Tele Atlas nebo Navteq nemají dobře zmapované, nabídne iGo ve velmi detailním provedení od slovenské firmy Conan.


Západ Evropy pokrývá Tele Atlas, východ lokální dodavatelé map

Podobně jsou na tom například státy bývalé Jugoslávie, Polsko a Maďarsko. Vše je zpracováno tak, že jako uživatel ani nepoznáte, že mapy pochází od různých dodavatelů. Plynule na sebe navazují, při změně mapy není nutné program restartovat, vše je maximálně uživatelsky přívětivé. Pravda, tuto vlastnost oceníte pouze tehdy, pokud budete cestovat do zahraničí, pro cesty v rámci ČR tuto výhodu nijak nezaznamenáte.

Mnoha lidem v internetových diskuzích vrtalo hlavou, jak je možné, že mapové soubory pro iGo zabírají tak málo místa oproti stejně detailním mapovým souborům jiných navigačních programů. Například Německo pro TomTom Navigator 5 má 219 MB, pro iGo jen 150 MB. Osobně jsem přišel na to, že iGo v mapách nemá některé méně významné vodní plochy a pravděpodobně si zjednodušuje situaci i více hrubými průběhy zatáček. Pro samotnou navigaci to naštěstí nijak nevadí.


V iGo rybníky nejsou • TomTom Navigator rybníky ukáže

Výběr cíle a trasy

Při výběru cíle budete pravděpodobně potěšeni. Ve verzi Plus zůstaly všechny původní možnosti: adresa, souřadnice, historie, POI a dvě předdefinovaná místa. Přibyly ale dvě větší novinky a jedna malá. Ta malá je podstatně rychlejší práce se zájmovými body, kde jsou uloženy i vaše oblíbené položky.


Seznam posledních cílů

První větší novinkou je možnost navigace na kontakty s Pocket Outlooku. Pravda, adresa musí být v přesném tvaru a iGo hůře zvládá chybějící nebo nepřesné údaje. Na druhou stranu to však opravdu funguje, na rozdíl od TomTom Navigatoru 6, který nepozná adresu ani češtinu.

Druhou větší novinku objevíte při zadávání adresy. Při psaní – a je jedno, zda jde o město či ulici – vám iGo nabídne jen ty klávesy, které v daný okamžik mají smysl. Hledám-li v ČR město začínající na „B“, nebude mi iGo nabízet klávesy typu „G“, „F“ a podobné, protože v ČR město začínající na BG či BF nenajdeme. To, co od pohodlí monitoru vypadá jako příjemná věc, ale z praktického pohledu spíš ptákovinka, se zcela jinak jeví v autě za jízdy. Navigace by se sice za jízdy neměla ovládat, ale když už to člověk dělá, díky „vyblednutí“ neaktivních písmen se minimalizuje riziko překlepu, a to hodnotím velmi kladně. I samotné provedení je na jedničku, vše je velmi rychlé a nezdržuje to.

 
Postupné zadávání znaků na inteligentní klávesnici

Parametry pro výběr trasy zůstaly stále beze změny. Tomu, kdo častěji cestuje za hranice, bude vadit, že nemůže určit, pro kterou zemi se chce vyhýbat placeným dálnicím. Řidiči kamionů zase budou zklamáni, když použijí typu vozidla TIR a zjistí, že iGo ignoruje hmotnostní limity či nízké mosty. Obě funkce však nenabízí ani žádná jiná navigace, je to jen určitý nápad, co vylepšit do dalších verzí.


Souhrn trasy • informace po klepnutí na ikonku • zobrazení celé trasy na mapě

Dalším kandidátem pro zlepšení je ukládání a nahrávání itinerářů. Tato funkce stále nepochopitelně chybí. Pokročilý uživatel to umí obejít, ale není to řešení pro běžné lidi: vypočítat trasu, ukončit iGo, zálohovat \My Documents\iGo 2006\route.dat.

Velmi potěší přesnost odhadu příjezdu. Zatímco u prvních verzí z loňského roku mi vycházely odhadované doby trvání cesty až moc příznivé, nyní můžu říct, že jsou odhady podobně kvalitní, jako nabízí konkurence. Tedy mírně pesimistické, což je jedině dobře. Údajně je to však změnou v mapových podkladech a nikoli v algoritmech samotného programu.

  
V řadě bodů vložených do trasy lze provést optimalizaci


Článek pokračuje v další kapitole: navigace, radary, RDS-TMC

Témata článku: , , Řada funkcí, Tuning, Grafický element, Štika, Technický typ, Původní design, Konkurenční aplikace, Plus, Přeplácaná grafika, Kompletní změna, Zkušenost