IGo 2006 Plus: uživatelské zkušenosti a tuning

IGo 2006 Plus je jedna ze dvou nejlepších navigací pro kapesní počítače. Přečtěte si uživatelské zkušenosti a rady, jak iGo upravit a přidat mu nové možnosti a funkce.

Tuning iGo

Verze Plus přinesla i řadu drobností jako například autodetekci GPS či podporu jízdních pruhů pro auta s více pasažéry (to v Evropě nevyužijete). Dále je trochu vylepšená hlasová navigace a objevíte drobné úpravy jako například zobrazování čísla sjezdu na dálnici v popisu dalšího manévru.

Rád bych však napsal podrobněji o uživatelských úpravách, které jsem zmiňoval v průběhu článku. Možnost vytáhnout z iGo naprosté maximum je samozřejmě velmi lákavá a přitom velmi snadná. Přizpůsobení se dá rozdělit do několika oblastí:

  • jazykové hlášky
  • úpravy grafického rozhraní
  • kompletní změna grafického rozhraní
  • hlasové instrukce
  • nová funkčnost

Jako správný hračička jsem se snažil najít co nejlepší doplňky a myslím, že se mi to docela i povedlo. Protože se mi takové nastavení iGo v praxi osvědčilo, rád bych se podělil o své zkušenosti. Jako vždy musím uvést, že všechny úpravy – byť legální – děláte na vlastní riziko. Přestože mnoha lidem vše funguje skvěle, nemáte jistotu, že tomu tak bude i u vás. Před případnými změnami si celý adresář zálohujte!

Jazykové hlášky jsem si upravil sám tak, jak mi to přišlo vhod, včetně anglických zkratek světových stran při zadávání souřadnic. Soubor si stáhněte a umístěte do adresáře iGo\lang na kartě.

Hlasové instrukce se mi také moc nezamlouvaly. Rád jsem použil hlas „Jan Tichý“ a upravil jsem si ho. Soubor patří do adresáře igo\Voice.

IGo může vypadat úplně jinak

Grafických rozhraní, tzv. skinů, existuje celá řada. Hodně z nich se snaží s větším či menším (to spíš) úspěchem napodobit TomTom Navigator, který – co se týče rozložení navigačního okna – považuji za nepřekonaný. Jiné vychází z původního designu a další jsou úplně svou vlastní cestou.


Jeden se skinů snažící se napodobit TomTom Navigator

Já jako nejzdařilejší hodnotím vzhled Andy SK od Andrewa Elliotta. Grafické rozhraní patří mezi ty, co vychází z oficiální verze, avšak prošlo silnou modifikací a doplněním nových funkcí. Používám navigaci ve formátu na šířku a proto se uvedené informace vztahují k tomuto režimu. Stručně zmíním nejdůležitější změny:

  • VGA grafické prvky
  • Možnost provést studený start GPS přijímače
  • V režimu mapy přibyla tlačítka pro rychlé zobrazení celé trasy na displeji, změnu typu trasy (kromě ekonomické, nejrychlejší a nejkratší přibyla i „snadná“ s minimem odboček při cestě) i dopravního prostředku (chodec, auto)
  • Možnost zobrazení nebo skrytí ikony TMC a Bluetooth
  • Zobrazení benzínových pump i při vysokém oddálení mapy


Nové možnosti v režimu mapy

  • Při navigaci vidím pět informačních polí namísto tří. Mám je nastavené jako: aktuální čas, čas příjezdu do cíle, čas jízdy do cíle, vzdálenost do cíle, nadmořská výška.
  • Volitelné zobrazení aktuální rychlosti vlevo dole, není třeba „plýtvat“ místem v informačních polích
  • Volitelné zobrazení rychlostního limitu. Ne vždy tento limit odpovídá realitě, to je ale problém mapových podkladů.
  • Možnost úplně skrýt informační pole
  • Veselé zobrazení oblohy
  • Volitelná „sluneční clona“ na vršku displeje, kde je zobrazena vzdálenost k příštímu manévru a název komunikace, na kterou směřujeme
  • Možnost rychlého nebo pomalého průletu v režimu 2D/3D. Dřív to šlo taky, ale bylo třeba k tomu mačkat hardwarové tlačítko.


Široký režim s minimem zobrazených údajů • nové možnosti při průletu trasy

Soubory AndySK8.5.1.zip a ikonky stačí umístit do adresáře iGo/skin – tak snadná je instalace. Odstranění vzhledu je také velmi jednoduché, soubor prostě smažete.

K tomuto kabátku existuje ještě řada doplňků. Všechny patří opět do adresáře iGo/skin. Osobně používám GPS Config – v nastavení GPS se objeví tlačítko „GPS VYPN“, což mi šetří akumulátor v případě, že pouze plánuji itinerář.

 
Nové možnosti pro GPS • pro srovnání standardní nabídka

Dále jsem si oblíbil VGA POI (taktéž patří do iGo/skin), což jsou ikony bodů zájmu ve VGA rozlišení. Je trochu ostudou autorů, že plná podpora VGA není ve standardní výbavě.

Nové funkce

Poslední lahůdkou je hlasové varování před rychlostními radary. Soubor Skspeedcam3.5.zip patří opět do adresáře skin. K němu je nutno dodat soubor s hlasovými instrukcemi, například anglický ženský. Bohužel žádný takový soubor pro český jazyk není a hlasy anglické jsou vytvořeny syntézou, takže zní jako robot.

Na druhou stranu je velmi příjemné, když se najednou ozve „Warning, speed camera ahead – fifty kilometers per hour zone“ a zvuk policejní sirény, pokud jedete nad limit. Není třeba u toho koukat na displej. Mimo to se ještě – dle mého názoru přehledněji – zobrazí informace o blížícím se radaru.

Andrew Elliott, autor řady doplňků, plánuje mnoho vylepšení, například hledání POI při trase nebo více nastavitelné hlasové varování před radary. Jiní autoři nabízí své doplňky jako placené, například kabátek SSP 1.0 s podporou hledání POI na trase stojí 10 eur. Zájemcům o dění v oblasti různých doplňků, kteří vládnou aspoň trochu angličtinou, doporučuji přímo fórum výrobce na my.pdamill.com.

Jedna ze dvou nejlepších

IGo 2006 Plus hodnotím jako jednu ze dvou nejlepších navigací pro kapesní počítače na trhu. Tou druhou je pochopitelně TomTom Navigator 6. IGo 2006 Plus nabízí nepřeberné množství funkcí, v řadě z nich svou konkurenci převyšuje: například více průjezdních bodů, podrobné nastavení parametrů trasy, automatické přepínání den-noc, plnohodnotná čeština, bezproblémová rotace obrazovky, pokročilá práce s POI, navigace na adresy z Pocket Outlooku, skvělý systém bezešvých map, mapy zemí východní Evropy, alespoň základní podpora RDS-TMC a v neposlední řadě i popisované možnosti přizpůsobení. Jako tři největší výtky bych viděl nemožnost vyhledávání POI na trase, nemožnost upozorňování na dopravní situace pouze na trase a nemožnost uložit/načíst itinerář.

Jako technický typ miluji desítky možných nastavení, která mi umožní v maximální míře přizpůsobit si chování aplikace. Tato výhoda je ale pro řadu uživatelů zároveň jednou z největších nevýhod iGo 2006 Plus. V nepřeberném množství nastavení se ztrácejí a aplikace jim pak po právu připadá nepřehledná. Ve firmě Nav`n`Go jsou si tohoto nedostatku evidentně vědomi, protože avizovaná verze iGo 8 má mít přepínání mezi jednoduchým a pokročilým uživatelským rozhraním.

iGo 2006 Plus s mapami kompletní Evropy se prodává za 5 300 Kč s DPH. Varianta se západní Evropou (bez České republiky) stojí 3 400 Kč, stejnou cenu má balíček s programem a mapami východní Evropy (včetně ČR).

Témata článku: , , Řada funkcí, Konkurenční aplikace, Plus, Technický typ, Štika, Přeplácaná grafika, Tuning, Kompletní změna, Původní design, Zkušenost, Grafický element