IGo 8: ideální navigace (megazkušenosti)

IGo 8 patří mezi nejlepší navigační aplikace pro kapesní počítače. Přečtěte si zřejmě nejpodrobnější článek s uživatelskými zkušenostmi, který kdy o této navigaci vyšel.

Mám před sebou poslední verzi navigační aplikace iGo 8. Najezdil jsem s ní tisíce kilometrů a myslím, že nastal čas podělit se o své dojmy oproštěné od prvotních nadšení či zklamání.

Klíčové vlastnosti

  • výborné ovládání
  • ergonomický design
  • vynikající možnosti plánování trasy
  • slušná práce se zájmovými body
  • nadprůměrně kvalitní mapové podklady východní Evropy
  • mnoho šikovných funkcí
  • možnost tuningu

Hlavní nedostatky

  • zpožďování polohy
  • pouze průměrně kvalitní hlasové instrukce
  • nemožnost úpravy map
  • nejasná aktualizační politika
  • vyšší paměťová náročnost
  • stručný manuál

IGo a jeho historie

Autor, maďarská firma Nav`n`Go, debutovala na trhu navigací v roce 2006 svým produktem iGo 2006. V té době na českém trhu hrála prim navigace TomTom Navigator 5 a to zejména ve verzi pro kapesní počítače. Konkurence, nabízející rozumné pokrytí ČR, prakticky neexistovala, nebo o ní trh skoro nevěděl.

Již první verze iGo 2006 byla velmi slušná a nabízela řadu do té doby nevídaných možností. Pravda je, že Nav`n`Go nezačínali na zelené louce, ale iGo 2006 vzniklo z původně izraelské navigace Nav`n`Go. Mezi největší nevýhody iGo 2006 patřilo neintuitivní, poměrně komplikované ovládání. Na jednu stranu je logické, že při mnoha funkcích a možnostech prostě nelze udržet uživatelské rozhraní zcela jednoduché a přímočaré. Na druhou stranu to byl jeden z hlavních důvodů, proč tato navigace přes nesporné kvality neslavila významnější úspěch.

Mezi největší nevýhody vyjma zmíněného ovládání patřila oproti TomTom Navigatoru o třídu či dvě horší hlasová navigace, pomalejší reakce a méně přehledná grafika. Ta sice vypadala naprosto fantasticky (průhlednosti, animace, vyhlazování apod.), avšak řada uživatelů při navigaci preferuje přehledný schematický obraz před grafickými orgiemi.

Ani ne po roce firma přišla s bezplatnou aktualizací nazvanou iGo 2006SE. Mimo vylepšení stávajících funkcí navíc nabízela podporu pro dopravní zpravodajství RDS-TMC či varování před radary. Nešlo tedy o nijak zásadní přepracování. Současně s verzí 2006SE byl ohlášen vývoj zcela nové verze iGo 2007. Původní odhady dostupnosti finální verze byly první polovina roku 2007, nicméně vývoj byl jako obvykle složitější, než autoři předpokládali, a proto se nová verze dostala do prodeje teprve počátkem května 2008 – pod názvem iGo My Way 8. Vyplatilo se čekání? Je nová verze tak revoluční?

Balení: karta a téměř kartička

I když je to asi to nejmenší, co zákazníky při nákupu navigace zajímá, přece jen ukážu, co za své peníze „fyzicky“ dostanete:


Lesklá krabička obsahuje CD, 2GB microSD kartu s redukcemi a (bohužel stručný) manuál


Jako matrjoška – pouze to nejmenší je karta, obě větší jsou redukce pro miniSD a SD sloty

Ovládání: napřed abyste se nelekli

Máme vybaleno a kartu jsme vložili do PDA. Automaticky se otevřel instalační dialog, který stačilo potvrdit. Instalace byla rychlá a kromě zástupce v menu se objevilo logo programu i na obrazovce Dnes, takže můžeme program rychle a pohodlně spustit.

 
Na startovací obrazovku v rozlišení QVGA budeme bohužel koukat déle, než by se nám líbilo

Svůj popis začnu u ovládání. Je opravdu zcela přepracované a dá se poznat, že si výrobce byl vědom slabiny složitého ovládání. Ti z nás, kteří se obávali, že zjednodušení půjde na úkor funkcí, se obávat nemusí. Maďarští autoři situaci vyřešili asi nejlepším možným způsobem. Program nabízí dvě úrovně uživatelského rozhraní – základní a pokročilou.

Základní varianta bude vyhovovat všem, co chtějí navigaci zapnout a používat. Nezajímají je pokročilá nastavení – naopak se v mnoha volbách ztratí. Hrozí jim, že program „rozvrtají“ tak, že se nebude dát použít. V základním režimu tyto obavy nehrozí. Možnosti zahrnují jen volbu jazyka a pozadí. Dokonce ani neoblíbené zvukové varování „překročili jste povolenou rychlost“ v základním režimu nevypnete.


Základní nabídka je opravdu stručná • nastavit lze jen minimum parametrů


Například jazykové prostředí • mluvčího hlasových instrukcí • nebo grafiku pozadí nabídek

Ovládání pro pokročilé

Pokročilý režim si oblíbí všichni, kteří od navigace chtějí víc. Příklady takových dialogů uvidíte na obrázcích. Vězte, že zdaleka nejsou všechny, které můžete vyvolat.


Titulní stránka pokročilé nabídky • první stránka pokročilého nastavení • druhá stránka pokročilého nastavení


Nastavení hlasitosti • možnosti grafického zobrazení • místní zvyklosti

V různých situacích můžete být různě varováni • bohaté možnosti záznamu trasy či stavu signálu GPS • nastavení navigace


Konfigurace GPS (v původním překladu bylo namísto „Port“ použito „Přístav“) • detaily příjmu GPS • správa vlastních dat je dostupná z jednoho místa

 
Zálohu nebo obnovu nastavení a dat je možno udělat přímo z programu

V iGo 2006 jsem měl u některých dialogů neodbytný pocit, že určité volby spolu s tlačítky byly dodělávány na poslední chvíli; a to tam, kde zrovna ještě zbylo místo. V iGo 8 to již neplatí, dialogy nyní působí konzistentním dojmem. I struktura nabídky je intuitivnější.

Program je opět plně ovladatelný prstem. Dobrou zprávou je, že zmizela maličká, za jízdy hůře stisknutelná tlačítka (např. ztlumení zvuku). Nyní jsou všechna tlačítka dostatečně velká tak, aby se dala pohodlně stisknout velkým mužským prstem a třeba i za jízdy, kdy to trochu drncá.


Takto vypadá běžné prostředí aplikace • rychlou nabídku vyvoláme klepnutím do levého dolního rohu hlavní obrazovky

Zde máme možnost vypnout/zapnout zvuk, změnit hlasitost, přepnout režim den/noc, prověřit stav GPS, zapnout/vypnout nahrávání projeté trasy, zapnout/vypnout zobrazování 3D budov (o tom se ještě zmíním) či změnit typ dopravního prostředku, pro který se trasa počítá. Už to samo o sobě je skvělé, mít tyto často používané funkce dostupné na jeden stisk prstu.

Šestý smysl myslí na řidiče

Jakoby nás autoři chtěli přesvědčit o tom, že myslí opravdu na všechno, delším přidržením prstu na tlačítku vyvoláme dialog s pokročilým nastavením té které funkce. U tlačítka den/noc je to výběr barevného schématu, u 3D budov získáme možnost kompletního nastavení 3D předvoleb, u změny dopravního prostředku pak možnost přesně zvolit veškeré typy silnic/manévrů, které má iGo 8 brát v potaz při výpočtu trasy. Celkově vzato mi ovládání přijde velmi propracované a cítím v něm takový ten šestý smysl, který jsem chválil už v recenzi TomTom Navigatoru 6.

Uvedu příklad. Na dovolené jsem si chtěl projít nějaké památky v sousedním městě, takže jsem navigaci nastavil na pěší režim a udělal si trasu s několika zastávkami. Když jsem se chtěl vrátit zpět do města, kde jsem bydlel, zadal jsem můj hotel jako cíl a vyjel jsem. Najednou na mně vyběhla hláška, že moje aktuální rychlost je na chodce příliš vysoká, zda chci změnit typ trasy z chodce na auto. Jsou to detaily, ale přispívají k velmi dobrému sžití s programem, protože působí dojmem, že program není jen tupý bezchybný robot, ale že vám tak nějak rozumí a chce vám vyjít vstříc.


Článek pokračuje v další kapitole: pohledy na mapu, grafika, 3D budovy

Témata článku: , , Maximální detail, První stránka, Původní nastavení, Mega, Pokročilý režim, SRN, Chodec, Polovina roku, Spodní tlačítko, Režim Čas, Předvolba, První polovina, Slabá stránka, Idea, Sedlo, Čas strávený, Pozorný čtenář, Významné zlepšení, Grafické zobrazení, Paměťová náročnost, Prvotní nadšení, Uzavírka, Dostupná kapacita