IGo 8: ideální navigace (megazkušenosti)

IGo 8 patří mezi nejlepší navigační aplikace pro kapesní počítače. Přečtěte si zřejmě nejpodrobnější článek s uživatelskými zkušenostmi, který kdy o této navigaci vyšel.

Body zájmu: už i na trase

Také práce se zájmovými body (restaurace, hotely, benzínky, parkoviště a mnoho jiného) byly silnou stránkou i první verze iGo 2006. Nebylo zde moc prostoru ke zlepšování, ale i zde jsou vylepšení. Například máme nově možnost vytvářet vlastní kategorie (všimněte si Geocachingu na následujících obrázcích).


Většina položek obsahuje kromě názvu a adresy i telefonní číslo • nastavení viditelnosti různých kategorií je běžné i v jiných programech • tady lze nastavit si vlastní ikonu či vzdálenost, od které budou body vidět


IGo 8 dokonce nabízí možnost vlastního nastavení i pro jednotlivé podkategorie, třeba značky benzínek • zájmové body jsou roztříděny přehledně do kategorií, takže můj známý problém… • …s hledáním autoservisu pro konkrétní značku vozu s klidem vyřešíte

Hodně kritizovaným nedostatkem předchozích verzí byla absence hledání zájmových bodů na trase. Vidím-li v autě blikat „hladové oko“ palivoměru, pak od navigace čekám, že mi dá na výběr čerpací stanice při vypočtené trase, abych nemusel nikam zajíždět. Mám-li aktuální dojezd 50 km, klidně si počkám na benzínku 30 km přede mnou, než abych někam bloudil k té, co je vzdušnou čarou třeba jen 10 km, ale pro mě je to zajížďka.

Tuto funkci má k absolutní dokonalosti doveden TomTom Navigator. Nalezené zájmové body přehledně setřídí a označí jednou ze čtyř ikon – bod přímo na trase ve směru jízdy, bod přímo na trase, ale v protisměru, bod s mírným sjetím z trasy a bod s velkým sjetím z trasy. Navíc ke každému bodu přidá vzdálenost vzdušnou čarou od aktuální pozice. IGo 8 na to jde podobně. K mé radosti dokonce zobrazuje vzdálenost od mé aktuální pozice reálnou, nikoliv vzdušnou čarou.


Z bohaté možnosti hledání zájmových bodů… • …vybereme benzínky při trase • jako první jsou zobrazeny ty při trase – zelené


Ty s malou zajížďkou jsou se žlutým symbolem •: červený symbol znamená, že musíme sjet hodně z trasy • kategorie fungují i zde, takže můžeme najít pouze benzínky Agip podél trasy

Výsledky hledání bohužel neodpovídají popsanému chování TomTom Navigatoru. Manuál v tomto ohledu mlčí, takže nevím, zda jsem něco nepochopil, nebo jde o chybu. Body zájmu označené zeleně (u TTN znamenající hned na trase, ať už ve směru nebo proti směru jízdy), často bývají i kilometr od naplánované trasy.

Několikrát jsem vyzkoušel, že pokud takový bod zvolím jako průjezdní, nově vypočtená trasa má podobné parametry (délku i potřebný čas) jako původní varianta. V té chvíli mi chování iGo 8 přišlo jako lepší. Později jsem však přišel na to, že v mnoha jiných situacích zajížďka za „zeleným“ bodem znamená zbytečné prodloužení trasy. Takže ano, obecně se tato funkce použít dá a jsem za ní moc vděčný, ale zamrzí, že na ní není spolehnutí – tzn. že si za „zeleným“ bodem nic nezajedu. Navíc oproti TTN zcela chybí signalizace, zda nalezený bod leží ve směru nebo proti směru jízdy.


Zájmové body lze hledat i v okolí místa na mapě • pokud nevíte, v jaké kategorii hledat, můžete si vylistovat všechno • a výsledek prohledat třeba na slovo Hilton

iGo 8, stejně jako předchůdce, neumožňuje upozorňovat na zájmové body, pokud se k nim přiblížíte.

Oblíbené

Také tato oblast byla v iGo 8 hodně předělána a nutno dodat, že z mého pohledu k horšímu. Zmizely rychlé položky pro domácí a pracovní adresu. Oblíbené položky není možné řadit do složek, ale máme k dispozici celkem třicet dva pozic (čtyři obrazovky po osmi pozicích).

Někomu to stačí, jinému ne. V případě, že dostupná kapacita nestačí, můžeme si udělat vlastní POI kategorii a oblíbené položky dávat do ní.

Varování před místy s radary

Varování před radary je opět jedna z velmi propracovaných funkcí. Aplikace rozeznává radary stacionární i úsekové, kamery na semaforech i radary měřící v jednom, obou či všech čtyřech směrech. Umí s předstihem před takovými místy varovat, dle nastavení buď vždy, nebo jen pokud se blížíte příliš rychle. Při projíždění úsekovým radarem iGo ukazuje aktuální rychlostní průměr. Může varovat pípáním, graficky nebo oběma způsoby najednou. V upravených „kabátcích“ dokonce řekne i hlasem, jaký typ radaru a na jakou rychlost se blíží.

Bohužel stejně jako v iGo 2006 pozoruji problém, že navigace občas nepozná konec a začátek úsekového radaru. Kontrolou podkladů jsem usoudil, že v nich problém nebude, zvlášť když se problém podaří zopakovat jen někdy. Je to nepříjemné zvlášť v momentu, kdy není poznán konec měřeného úseku, protože následně dochází ke zvýšení rychlostního průměru a iGo varuje a varuje. Malý tip – pokud se vám to stane, stačí klepnout na varovnou ikonku radaru a je ticho.

Databázi radarů pro ČR lze stáhnout na www.poi.cz. Samozřejmě je možno i přímo v programu radary přidávat, mazat či měnit.

Vyjma opravy zmíněné chyby s úsekovými radary mně nenapadá, jak by se tato funkce ještě dala vylepšit, přijde mi opravdu výtečná.

Další a nezařaditelné

Již iGo 2006SE umělo zpracovat dopravní informace RDS-TMC, byť ne vždy dokonale. iGo 8 jde zase o kus dál. Umí vybírat pouze ty dopravní informace, které nás čekají podél naplánované cesty, a podporuje množství RDS-TMC protokolů, což udělá radost zejména vlastníkům přístrojů značky E-Ten s integrovaným přijímačem. Z důvodů nekorektních či neúplných informací vysílaných přes RDS-TMC jsem si přijímač zatím nepořídil a nemohu tudíž lépe informovat o reálných zkušenostech. Uvítám poznatky v diskuzi.

Zajímavým pohledem je palubní počítač se třemi paměťmi, který počítá průměrnou rychlost za celou cestu, průměrnou rychlost jízdy, celkový čas cestování, čas strávený zastavováním, čas jízdy, největší dosaženou rychlost apod.

 
Palubní počítač není nic, kvůli čemu byste stávající navigaci měnili, ale někomu to třeba udělá radost


Článek pokračuje v další kapitole: změny vzhledu, manuál, slabiny iGo 8, hodnocení

Témata článku: , , Čas strávený, Spodní tlačítko, Číselný údaj, Sedlo, Polovina roku, Mega, Grafické zobrazení, Pozorný čtenář, Idea, Původní nastavení, Hračička, Maximální detail, Mega +, Paměťová náročnost, Chodec, Významné zlepšení, Aktivační kód, Předvolba, Pokročilý režim, Titulní stránka, První stránka, Slabá stránka, První polovina