IGo 8: ideální navigace (megazkušenosti)

IGo 8 patří mezi nejlepší navigační aplikace pro kapesní počítače. Přečtěte si zřejmě nejpodrobnější článek s uživatelskými zkušenostmi, který kdy o této navigaci vyšel.

Může potěšit také možnost zaznamenávat ujetou trasu. Lze ji pak vyexportovat, například do formátu KML, a zobrazit v Google Earth či projet nějakým analyzátorem nebo generátorem knihy jízd.

Hračičkům udělá radost, že grafické rozhraní a ovládání zůstalo definované textovými editovatelnými soubory. Již nyní je k dispozici řada vzhledů od jen mírně upravených až po zcela nové. Podporu pro kabátky dokonce iGo 8 obsahuje přímo v menu, kde si můžete zvolit, jaký vzhled se má použít. V tomto ohledu jde o obrovskou konkurenční výhodu oproti programům, kde je vše „natvrdo“.


Z mnoha dostupných vzhledů je iGo Plus relativně dost podobný originálu • kabátek s názvem BEO je přepracován poměrně hodně • nechybí ani populární kabátky kopírující vzhled TomTom Navigatoru

 
Mezi velmi populární patří kabátek Dimka

Na manuálu se rádo šetří

Manuál hodnotím jako slabý. Radost z tlusté knížky zmizí, když zjistíte, že obsahuje návod pro všechny jazyky a tudíž samotné češtině je věnováno jedenáct stránek a to včetně obrázků.

Samozřejmě, že vše základní se člověk z manuálu dozví. Ale jakmile začnete trochu více pátrat po vysvětlení některých funkcí, nastavení či symbolů, zjistíte, že v manuálu to nenajdete. Na jednu stranu chápu, že výrobce raději vrhá své úsilí do dobrého programu a ne do manuálu, protože řada lidí manuály vůbec nečte. Na druhou stranu je iGo 8 natolik komplexní a mocný program, že by si pečlivou dokumentaci zasloužil.

Aktualizace bez plánů

To je také relativně slabá stránka programu. Ačkoli od minulé verze vím, že výrobce na aktualizacích pracuje a zdarma je uvolňuje (včetně některých aktualizovaných map), žádná oficiální strategie neexistuje. Oslovení prodejci o tom, jak je to s aktualizacemi, nic netuší.

Výrobce nabízí program Content Manager (pouze pro Windows), kterým jsem si aktualizoval program, hlasové soubory, barevná schémata apod. Aktualizace map však k dispozici není. Zcela jasná je absence nějaké aktualizační politiky v případě, kdy v Content Manageru zvolíte Nástroje-Aktualizace produktu a objeví se výzva na vložení aktivačního kódu. Ten však k dispozici nemáte a když si zkusíte vaše iGo 8 na stránkách výrobce zaregistrovat, dozvíte se, že to „ještě“ nejde. Vzhledem k tomu, že je program na trhu někdy od dubna, je to docela ostuda. Další stránky, kde má být možno aktualizovat mapy, jsou také v betaverzi a nic z nich stáhnout nejde. Zde je rozhodně prostor ke zlepšení.

 
Prostředí Content Manageru

Slabiny iGo 8

Z mého nadšení lze poznat, že iGo 8 se ze všeho, co je dosud na trhu, nejvíce přibližuje mé představě ideální navigace. Přesto má – jako každý program – chyby. Některé jsou dost nepříjemné, jiné zase tolik nevadí. Některé jsem uvedl už v textu při popisu oblasti, které se týkaly, další uvedu v pořadí, jak moc mi vadí.

Zpožďování

Problém se táhne již od předchozích verzí. Někomu se projevuje, někomu ne. Mé iGo 2006 tím prakticky netrpělo, ale v iGo 8 je to poměrně znát. Jde o to, že navigace zobrazuje pozici a hlásí instrukce s asi dvousekundovým zpožděním. Je to nepříjemné zvláště ve městě, kde těch dvacet metrů může znamenat jinou ulici.

Zpožďování se zdá být závislé na rychlosti – čím rychleji jedu, tím je zpoždění významnější. Je to problém, který se netýká jen iGo 8, pozoruji ho i v jiných navigacích. Je způsoben tím, že většina GPS modulů svojí polohu hlásí jednou za sekundu, takže již v momentě, kdy se údaje o poloze dostane do navigační aplikace, je mírně zastaralá. Různé programy různých výrobců se s tímto snaží počítat a řeší to například předpovídáním, kde asi za tu sekundu ve skutečnosti budeme. Stačí však nečekaně zrychlit či zpomalit a zpoždění navigace se objeví také. iGo 8 mívá ale zpoždění největší.

Nemožnost úpravy map

TomTom Navigator, v mnoha ohledech funkčně slabší, je zde o dost kupředu. Mapové podklady nikdy nebudou úplně přesné a byl bych rád, kdybych dostal možnost upravit si je dle svého. Vím, že tato ulice je neprůjezdná, tak si jí označím a navigace mě přes ní už nepovede. Vidím, že tato jednosměrka je v mapě naopak, tak obrátím směr průjezdnosti atp. To by mi pro začátek bohatě stačilo.

Licence vázaná na kartu

Toto kritizuji stále. IGo prostě jinak než z originální karty nespustíte. Je přitom opravdu velmi obtěžující, když jediná dostupná karta, na které se prodává, je 2GB microSD. Minimálně bych ocenil možnost koupit si dražší verzi iGo 8 na 8GB či 16GB microSD kartě. Protože takhle mám jen dvě možnosti. Buď budu před každým použitím iGo 8 prohazovat stávající velkou kartu za tu s iGo 8 a budu tak riskovat, že jí někde ztratím. Nebo si budu muset – byť jako legální uživatel – sehnat crack, abych mohl iGo 8 spouštět i ze své stávající velké karty. Je to obtěžující a potupné.

Pak je tu celá řada drobností. Rád bych, abych ze seznamu zemí mohl zvolit, pro které mám dálniční známku a pro které nikoliv. Globální přepínač „placené dálnice ano/ne“ dělá problémy, pokud jedu z ČR třeba do Maďarska a známku mám jen českou. Najde pak jednoduše najít ideální trasu. Řidiče TIR by potěšil režim pro jejich kolosy. Uvítal bych rychlejší přepočet při sjetí z trasy u delších cest. Líbil by se mi „offroad“ navigační režim, který by mně (třeba na moři) navigoval na místa bez silniční sítě normální směrovou šipkou. I spuštění programu, které trvá kolem půl minuty, by mohlo být kratší. Pěkné by také bylo použití obrázků přímo pro rozlišení VGA místo současných připravených pro QVGA.

Ideální navigace dle mých představ

Rozdíl mezi iGo 2006(SE) a iGo 8 je obrovský. Tak si představuji, že má vypadat vývoj nové verze. Je přidáno mnoho nových vlastností, skoro žádné ubrané. Diskutabilní funkce (3D budovy/terén) jsou vypínatelné. Jak jsem již zmínil, iGo 8 se nejvíce blíží ideální navigaci dle mých představ. Za cenu necelé čtyři tisíce korun včetně DPH za program s mapami všech zemí Evropy na 2GB microSD se jedná o velmi dobrou koupi. Pro ty, co jezdí pouze po ČR, je určena 512MB verze microSD za dva tisíce Kč.

Témata článku: , , Původní nastavení, Pokročilý režim, SRN, Významné zlepšení, Aktivační kód, Režim Čas, Chodec, Spodní tlačítko, Hračička, Polovina roku, Paměťová náročnost, Mega, Uzavírka, Maximální detail, Číselný údaj, Mega +, Čas strávený, První stránka, Obrovský plus, Idea, Slabá stránka, Sedlo, První polovina