IGo Amigo a Navon N470: zjednodušit! (megatest)

První test nové navigační aplikace iGo Amigo v přístroji Navon N470. IGo zjednodušovalo, ořezávalo a výsledkem je jedna z nejlépe ovladatelných navigačních aplikací. (2× video)

Tohle nejsou chyby, jsou to vlastnosti

Jakkoli se celý tento článek věnuje kompletnímu navigačnímu přístroji Navon N470, teprve teď přichází prostor na to nejdůležitější: první test nové navigační aplikace iGo Amigo. Navon byl v době přípravy tohoto testu jediný výrobce, který v České republice Amigo nabízel. Zaslechl jsem, že výrobce iGo, maďarská firma Nav’n’Go má v Navonu své prsty (rozumějte peníze) – což by vysvětlovalo, proč se neznámá značka dočká tak výsadní exkluzivity.

Když různé aktualizace původní navigační aplikace iGo My Way budeme považovat za jednu verzi, nové iGo Amigo patří do třetí generace. Uprostřed je aplikace iGo 8, která je stále v prodeji a neuvažuje se ani o jeho ukončení. Amigo totiž není přímý následník iGo 8, obě verze budou existovat vedle sebe.

Smyslem uvedení Amiga nebylo přinést další funkce a vylepšení. Výrobce šel jiným směrem, navigaci chtěl hlavně zjednodušit. Dnes tvrdí, že Amigo obsahuje osmdesát procent funkcí velkého iGo 8 a současně je pětkrát jednodušší na ovládání. Ovladatelnost se špatně měří, takže s tímto tvrzením nebudu polemizovat, jisté ale je, že skutečně došlo k velkému zjednodušení.

Tato změna se dotkla některých funkcí, které už v Amigo nenajdeme. Většinou se jednalo o nedůležité a nepříliš často využívané možnosti, až na několik, kvůli kterým bude rozhodování mezi iGo 8 a iGo Amigo složitější. Novinka třeba vůbec nepodporuje průjezdní body a neumožňuje ukládat naplánované trasy. Tyto dvě funkce by mi osobně chyběly.

Amigo se stejně jako předchozí verze iGo dá různě upravovat prostřednictvím konfiguračních souborů. Není to už rozhodně práce pro běžné uživatele, výsledky neoficiálního snažení se ale potom dají stáhnout a jednoduše nainstalovat. Změny se týkají hlavně úprav vzhledu, mohou ale přinést nové funkce, konkrétně třeba dovedou opravit absenci průjezdních bodů.

IGo Amigo přesně splňuje to, co o něm výrobce prohlašuje. Je to jednoduchá a funkční navigační aplikace, se kterou je radost jezdit. Má čisté a přehledné grafické prostředí, všechny nejdůležitější funkce; nic víc běžný uživatel nepotřebuje.

Nav’n’Go se zatím nechystá uvolnit Amigo pro kapesní počítače. Viditelně následuje cestu ostatních výrobců, kteří se od vývoje pro PDA čím dál víc přesouvají nebo už plně přesunuli k jednoúčelovým navigačním přístrojům. Důvodem je zřejmě velmi rozšířené nelegální kopírování programů pro kapesní počítače.

Uživatelské prostředí, způsob a rychlost ovládání iGo Amigo si nejlépe prohlédnete na videu. V závěru uvidíte krátce také systémovou nabídku. Protože v paměti při filmování nebyly žádné multimediální soubory, přehrávače a prohlížeče jsou prázdné.

Zjednodušit se, zjednodušit se, zjednodušit se

Zatímco v pozadí navigační aplikace lze více než tušit vnitřnosti ze staršího iGo 8, ovládání a design byl kompletně přepracován. Jsem rád, že navigaci není nutné manuálně spouštět z hlavní nabídky, jak to u přístrojů postavených na Windows CE často bývá. Hned po zapnutí se ocitnete na hlavní stránce navigační aplikace se třemi obrovskými tlačítky (Cíl, Moje trasa, Více) a s minimalizovanou mapou. Všimněte si, že mapa v malém rámečku zůstává aktivní. Ukazuje aktuální polohu, pohybuje se a při navigaci je na ní vidět i naplánovaná trasa.


Hlavní nabídka navigační aplikace • nabídka pro volbu cíle cesty

Kdybyste se chtěli dostat k systémové nabídce, stačí přístroj resetovat s vyjmutou paměťovou kartou. Kromě systémového nastavení jsou v ní také multimediální aplikace: prohlížeč fotek, přehrávač hudby a videa, čtečka textových dokumentů.

 
Nabídka dalších možností

Čisté a přehledné prostředí navigační aplikace nekončí s úvodní obrazovkou, Amigo z tohoto konceptu nevypadne ani na dalších stránkách. Ani na samotné mapě, která pokrývá takřka celou plochu displeje s výjimkou:

  • horní lišty, kde se zobrazuje název příští ulice, symbol a vzdálenost k dalšímu manévru (případně dva symboly, pokud manévry následují těsně za sebou);
  • tlačítka pro návrat do hlavní nabídky;
  • jednoho informačního pole, do něhož lze vybrat jeden ze tří údajů (vzdálenost, zbývající čas, čas příjezdu), případně nechat rozvinuté všechny tři položky;
  • ikony dlaně, která mapu přepne do režimu, kdy ji lze posouvat, natáčet a naklápět. Toto nastavení si ale mapa nezapamatuje, vrátí se zpět do svého standardního 3D nebo 2D režimu.

Mapa má ve městech převážně okrovou barvu, mimo obce pak nazelenalý nádech. Jednotlivé objekty mají vyhlazené hrany, ulice jsou spíše tenké. Díky tomu potom vynikne naplánovaná trasa vyvedená červenou tlustší linkou, ve které jsou zvýrazněné manévry na křižovatkách.

Při navigaci se názvy ulic zobrazují ve štítcích, výhodou je potom nezdeformované písmo. Chybělo mi ale označení aktuální ulice, po které se právě pohybuji. Jako zbytečné potom považuji 3D modely vybraných budov, které se tu a tam objeví už i v České republice. IGo ale šlechtí, že se aspoň dají vypnout.


Amigo při navigaci, v rohu mapy je kousek 3D modelu

Noční režim uvede mapu do více méně černošedého zobrazení, které pokračuje i na dalších obrazovkách. V hlavní nabídce ale stále svítí tři rozměrná tlačítka a při navigaci se nezměněnou výraznou barvou zobrazují návěsti před sjezdy z dálnic a hlavních komunikací. Každá taková plocha při jízdě v noci trochu oslňuje. Hodila by se možnost upravit jas displeje samostatně pro denní a noční režim.

Přechody mezi jednotlivými obrazovkami jsou poměrně silně animované. Stránky se odsouvají, překlápějí… jde to ale naštěstí rychle, takže animace nezdržují. Kdyby se ale daly vypnout, nijak bych neprotestoval.


Článek pokračuje v další kapitole: mapy, cíle cesty, optimalizace trasy

Témata článku: , , První navigace, Systémová nabídka, Textový soubor, Mega, Externí napájení, Mýtné, Přehledné zobrazení, První prohlížeč, Textový dokument, Pasivní držák, Východní blok, Šedý průměr, Běžné auto, Neznámá značka, Toolbox, Vozovka, Skloňování, Mega +, Nejdůležitější funkce, Dobrý jas, Kontrolka, Síťová nabíječka, Černá krabička