Jak se neztratit: satelitní navigační přístroj Garmin GPSMAP 60CS

Satelitní navigační přístroj se vám bude hodit při pěší turistce, na kole i v autě, nikdy s ním nezabloudíte. Ve spojení s digitální mapou je dobrým pomocníkem při orientaci i plánování cest a vždy vám poskytne informace o přesné poloze ve všech koutech světa.

Zapomeňte na buzolu, je tu GPS

Navigačními přístroji se na MobilManii zabýváme poměrně zřídka, proto si dovolím krátce zopakovat, o co jde a k čemu to slouží. Americká vláda vypustila na orbitální dráhu v sedmdesátých až devadesátých letech 24 satelitů, které měly sloužit armádě k navigaci (vozidel, letadel, lodí, střel…), ve dne v noci, kdekoli na zeměkouli, za jakéhokoli počasí a s vysokou, řádově metrovou přesností. V 80. letech však bylo rozhodnuto uvolnění tohoto systému pro civilní použití; zajímavé je, že až do května roku 2000 byla přesnost signálu záměrně degradována s obavami před vojenským zneužitím, a až od tohoto data přístroje navigují s maximální možnou přesností, tj. přibližně na tři metry.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vypadá jako mobilní telefon, ale domluví se "pouze" s družicemi

Je docela pozoruhodné, že tento systém dává Amerika světu zdarma – přestože musí síť těchto satelitů každých deset let inovovat, využívání služby je zcela zdarma, platíte pouze jednou, a to za navigační přístroj. Navigační přístroj je v neustálém kontaktu se satelity (potřebuje alespoň se třemi současně, čím více, tím je navigace rychlejší a přesnější) a díky pasivní komunikaci s nimi zjišťuje a ukládá svou polohu v souřadnicích zeměpisné šířky a délky. (Zde je potřeba vyvrátit jeden častý mýtus: GPS zařízení nic nevysílá, pouze přijímá. Není tedy na dálku zaměřitelné, nelze jeho trasu sledovat z třetího místa).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Robustní anténa zaujme na první pohled

Satelitní navigační přístroj se podobá robustnímu mobilu: má anténu, displej a ovládací tlačítka. Jeho hlavní schopností je určení naprosto přesné, aktuální polohy přístroje (tedy i jeho vlastníka), což se zdá být poněkud málo – pokud si ale uvědomíme, co z tohoto jediného údaje lze vytvořit, máme naopak přístroj funkcemi nabitý k prasknutí. Za pomoci mapy uložené v přístroji vás dokáže přesně navést na cíl, určit trasu, vzdálenost k danému cíli a očekávaný čas dojezdu či příchodu. Právě tak umí do mapy zaznamenávat vaši prošlou trasu a sděluje vám o ní řadu podobně důležitých informací. Ve zkratce se dá říci, že satelitní navigační přístroj je pomůckou na cesty, ať už autem, na kole nebo pěšky, přičemž čím horší je navigace podle mapy, ukazatelů a rozcestníků, tím více vzrůstá užitečnost satelitního navigačního přístroje. V naprosté divočině je zcela nepostradatelný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přístroj je připraven na velmi hrubé zacházení • komu je to málo, může odolnost ještě zvýšit obalem

Garmin GPSMAP 60CS: jako stvořený do divokých hor

Zřejmě nejúspěšnějším výrobcem navigačních přístrojů je americká firma Garmin, která má dobré prodejní i podpůrné zastoupení u nás (včetně češtiny a relativně kvalitních map České republiky a Slovenska). Firma přišla v loňském roce s novou generací přístrojů, které oproti té předchozí představují velice významný pokrok jak po technologické stránce, tak v užitku pro vlastníka. Členem nové řady je i recenzovaný přístroj s označením GPSMAP 60CS. Místo prostého výčtu funkcí bude zřejmě lepší popsat příklad jeho typického použití a využití. Představte si, že se chystáte na pěší, vícedenní výlet do málo obydlené oblasti, například do některých slovenských či českých hor, a hodláte chodit křížem krážem, nespoléhat se zrovna na asfaltové silnice.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velký displej je pro kvalitní zobrazení mapy nezbytný

Do vašeho Garminu si přes osobní počítač uložíte mapu (zjednodušenou turistickou padesátku) dané oblasti – model 60CS má dostatek paměti pro uložené celé České republiky, komunikace s počítačem probíhá přes rozumně rychlé USB rozhraní. Tím ale vaše práce s počítačem nekončí. Nad mapovými podklady, které jsou ovládány programem MapSource (ten je součástí dodávky, mapy ale musíte koupit zvlášť a nejsou zrovna levné), strávíte doma pár desítek minut a vyznačíte si na nich plánované trasy cesty pomocí jednotlivých bodů, kterými hodláte procházet. Software ukáže celkovou délku trasy a odhadovanou dobu jejího zvládnutí, podle zvoleného dopravního prostředku. Následně trasu či více jednotlivých tras uložíte přes USB do Garminu, do zavazadla si dáte několik tužkových baterií (nejlépe na každý den dvě) a vyrazíte.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Všechny konektory jsou chráněny pryžovými krytkami

Při startu z výchozího bodu zapnete přístroj a zadáte trasu. GPS umístíte tak, aby jeho anténa měla dobrý výhled na oblohu (je potřeba přímá viditelnost; přístroj funguje dobře přes sklo, nikoli však přes zeď, signál se může ztrácet v hustém lese). Od tohoto okamžiku je „vše, co uděláte, zaznamenáváno“: váš pohyb, čas pohybu i odpočinku, průměrná rychlost, přístroj udává směr k cíli (k dalšímu bodu trasy) a dobu jeho dosažení. V horském terénu je téměř neocenitelná práce s nadmořskou výškou a převýšením – zde je „GPS lepší mapy“, protože vyčtení přesné výšky (plus mínus několik metrů) není zvláště ve strmých terénech ani z podrobné mapy téměř možné. GPS zaznamenává nejen přesnou aktuální výšku, ale též reliéf celé vaší cesty, jednotlivá stoupání a klesání se zjištěním, kdy jste byli jak vysoko či nízko, a zaznamenává i váš celkový výstup a sestup. Jedinou nevýhodou je, že reliéf přesně znáte až po absolvování trasy, nikoli před ní - pro plánování trasy by bylo užitečné toto znát spíše naopak.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při zapnutí si přístroj musí najít své družice • ukázka stylu nabídky • informační obrazovka • nechybí ani klasický kompas

S mapou v ruce: nerozlučná dvojice

Navigační přístroj neslouží jako náhrada mapy, je to její nerozlučný souputník. I s načtenými sebepodrobnějšími mapovými podklady je mapová navigace krkolomná, neboť displej je malý (cca šest centimetrů v úhlopříčce). Ideální je mít s sebou obojí, mapu pochopitelně včetně GPS souřadnic (novější vydání turistických map je mají) – tak naleznete naprosto přesně na papírové mapě místo, kde se nalézáte, a můžete se bezvadně zorientovat pro další cestu. Kombinace podrobné mapy a navigačního přístroje (se svým výškoměrem, kompasem a trasovačem) dělá divy – v naprosto neznámém a nepřehledném lesním terénu sdělíte ostatním „zde doprava, po sto metrech se stočíme na sever a po dalších třech stech metrech jsme na rozcestí u studánky“, a ono to vyjde na metr přesně. Po čase začnete věřit GPS právem více než mapě - i jinak kvalitní české turistické mapy jsou vedle navigačního přístroje pouze přibližnými malůvkami. O mapách zemí, jako je Řecko či Španělsko, kde kartografii nahrazuje lidová tvořivost („zde je příliš velká prázdná plocha, i namalujeme sem jezírko“), to platí desateronásobně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výlet na Červenohorské sedlo zobrazený v různém měřítku

A do džungle velkoměsta

Pokud se bojíte, že se ztratíte spíše ve spleti ulic než v pralese, bude vám GPS navigátor právě tak platný: lze si do něj pořídit plány měst v měřítku 1:10 000 a navigovat se na názvy ulic a důležitých bodů. S třímetrovou přesností přístroje se strefíte do dveří oblíbené hospody i potmě za husté mlhy.

Klepněte pro větší obrázek
Přístroj vám najde to, co zrovna potřebujete, a ještě vás tam zavede

Na dvou a více kolech

Použití GPS přístroje se neomezuje jen na pěší turistiku – je stejně tak platný pro cykloturistiku a nejen pro tu horskou: oceňuji zejména snadné plánování cyklistických tras a výpočet jejich délky. Podobně platný je GPSMAP 60CS i pro automobilovou turistiku, kde můžete využít (stejně jako u pěší nebo cykloturistiky) i možnost automatické navigace k určenému cíli. I když se pro automobily prodávají speciální vydání navigačních GPS přístrojů (velký displej, umístění na palubní desku, hlasové instrukce typu „zajel jsi, vrať se a doleva“), je tento model využitelný pro automobil právě tak dobře.

Možností využití je ale více. GPS je už dnes partner každého vzduchoplavce (ultralighty, paragliding atd.), námořníka či potápěče (zaznamenání zajímavých míst pro příští návštěvu, navigace „muž přes palubu“). Rybáři z jezer a velkých rybníků mohou nejen přesně zaznamenat místo, kde se dobře chytá, ale v propojení se sonarem i sledovat rybí hejna. GPS má řadu profesionálních použití – při vyměrování, v zemědělství a stavebnictví, řada společností jej využívá pro sledování pohybu svých vozidel. To je možné buď v režimu černé skříňky (trasa je vyhodnocena po návratu), nebo ve spojení s mobilem v režimu aktivním, tj. mobil odesílá přes GPRS údaje o aktuální poloze vozidla, které získá z navigačního přístroje.

Na co si dát pozor (a na co ne)

Nepříjemně může začátečníka překvapit polykání baterek. GPS neustále sbírá data z družic, překresluje mapy, trasy a datové obrazovky – barevný TFT displej něco zkonzumuje. Počítejte s výdrží dvou tužkových baterií denně (kvalitní nabíjecí NiMH baterie), případně dva až tři dny (alkalické baterie). Nemile může překvapit pomalé překreslování mapy při zoomování a panoramování, ale jak jsem už napsal, GPS tu není pro prohlížení mapy. Pokud si jej představujete jako mapu sbalenou na cesty, budete zklamáni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kryt baterie je poctivě zajištěn a vybaven těsněním proti vniknutí vody • přístroj je trochu žrout baterek 

Počítejte také s tím, že pokud cestujete po světě, dáte za mapy víc peněz než za přístroj. Rovněž je potřeba si dopředu na internetu zjistit, jaké mapy jsou k dispozici – bohužel platí, že nejlépe zmapované jsou právě ty země, kde to je nejméně potřeba, zatímco do balkánsko-asijské divočiny musíte vystačit pouze se souřadnicovou navigací. Velké mapové fandy jistě potěší, že si mohou vytvářet své vlastní mapy pro GPS navigátor či existující mapy upravovat. I u jinak kvalitních českých a slovenských topografických map (1:50 000) hodně mrzí vrstevnice jen po padesáti metrech – jistě by nebyl problém je udělat pětkrát hustší.

Potěší vás ale určitě odolnost přístroje: výrobce počítá s tím, že s vámi půjde cestou-necestou, takže pády z několikametrové výšky jej neohrozí, stejně tak funguje za deště či mrazu, nevadí mu ani ponoření do vody.

Na závěr důležitá data

  • Rozměry: 61 × 155 × 33 mm
  • Hmotnost: 153 gramů včetně dvou tužkových (AA) baterií
  • Displej: 256 barev, 160 × 240 bodů
  • Ve výbavě: jednoduchá mapa celého světa, mapa Evropy se silnicemi I. třídy, software MapSource, klips na opasek
  • Cena: 20 800 Kč

Důležité odkazy

Témata článku: Testy navigací, Pro turisty a cyklisty, Pro řidiče, GPS, Přístroj

Určitě si přečtěte