Jaký navigační systém do auta?

Potřebujete v autě navigační systém? Co je jeho účelem, v čem vám pomůže a co byste od něj neměli čekat? Jaké jsou funkce autonavigátorů, jaké typy, jejich výhody a nevýhody? Jaký typ navigace je pro vás nejlepší?

Účelem navigačního systému v automobilu je navést řidiče do zadaného cíle. Spočítá optimální trasu a potom postupně, od důležité křižovatky k důležité křižovatce říká, kudy jet. Trasa je zvýrazněna na mapě, doplňují ji symboly následujícího manévru, kolem na displeji jsou různé informace o vzdálenosti, době jízdy. Důležitou součástí navigačních systémů do automobilu je i hlasová navigace, která pokyny v předstihu hlásí lidským hlasem. Navigace dnes s řidičem navíc komunikují česky.

Řidič se tak může soustředit na jízdu, nerozptyluje se sledováním displeje. S navigací vždy ví, kudy jet. Když se náhodou splete nebo z jiného důvodu odbočí jinam, má jistotu, že navigátor cestu hned přepočítá.

 
Displej navigátoru během navigace

Tento článek jsme poprvé vydali už před rokem. Prošel však již několika aktualizacemi, poslední byla v červenci 2007.

Co chce řidič od navigace?

Některé požadavky, které řidič klade na navigační systém, jsou stejné jako u jiných typů navigátorů. Jiné jsou ale velmi specifické. Nemá například velký smysl vydávat se na cestu s navigací, která neumí hledat optimální trasu (někdy můžete slyšet sloveso routovat). Zapomeňte také na přístroje bez hlasové navigace. Užitečný je příjem dopravních informací, v autě je velmi důležité pohodlné ovládání navigátoru. Pokud hledáte navigaci na motocykl, nezapomeňte na odolnost proti vodě.

Při výběru navigace do automobilu nedělejte velké kompromisy. S každým z nich klesá vaše bezpečnost a pohodlí. Jestliže podlehnete a třeba z důvodu ceny pořídite navigaci bez hlasového výstupu, budete velmi litovat. Přístoj, který nevytvoří optimální trasu po silnicích, ale navádí vzdušnou čarou, proklejete v prvním městě. Dnes jsou už naštěstí tyto vlastnosti běžnou součástí navigačních systémů, a pokud je u přístroje uvedeno, že je určen do auta, bude s největší pravděpodobností všechny tyto funkce obsahovat.

Mapy: bez nich se auto nerozjede

Dnes už nenajdeme navigační systémy určené do automobilu, které by na displeji nezobrazovaly mapu. Mapa většinou nevypadá tak pěkně jako její tištěná sestra, místo barviček a prokreslených detailů vás ale v autě víc zajímá jednoznačnost – pouhým mrknutím oka se na ní musíte zorientovat, poznat, kde jste, kam máte jet. Jakékoli váhání je v autě nebezpečné; ideální je ostatně nedívat se na mapu vůbec a v co nejvyšší míře spoléhat na hlasovou navigaci.

Místo map se někdy – spíš výjimečně – používá schématické zobrazení následujícího manévru. Na displeji je vidět pouze masivní symbol, například náznak třetího exitu z kruhového objezdu, a vzdálenost, kterou k němu ještě musíte urazit. Do té doby stačí pokračovat na stejné silnici, nikam neodbočovat.

Nejčastěji se ale obě zobrazení kombinují. Na části displeje je vidět mapa – často v moderním 3D pohledu – a na zbytku se nakrucuje šipka s dalšími informacemi.

 
Ukázka navigace na pevném navigátoru instalovaném v automobilu

Tele Atlas nebo Navteq? Nebo někdo jiný?

Snad žádný výrobce navigačních systémů nedělá digitální mapy vlastními silami. Efektivnější je koupit je od firem, které se touto činností zabývají. Na světě jsou dvě nejdůležitější: Navteq a Tele Atlas. Pro navigaci na silnicích České republiky je stále velmi důležité, kterou z těchto map navigační systém používá.

Pokud srovnáváme kvalitu map v západní Evropě, nejspíš nenajdeme vítěze. Mapy Navtequ i Tele Atlasu jsou velmi kvalitní, podrobné, přesné, doplněné databázemi zájmových bodů. V Česku je ale všechno jinak. Navteq celkem kvalitně pokryl západní část republiky, k tomu Brno a Ostravu. Zde je srovnatelný s Tele Atlasem, ale mapy zejména moravských měst jsou jen málo použitelné.

Tip: přečtěte si článek s podrobnými ukázkami aktuálních map Navtequ (z července 2007)

Pokrytí map Tele Atlasu je více homogenní, v žádné části republiky není výrazně horší než jinde. Velká města se samozřejmě pokrývala jako první, proto v nich často najdeme i čísla domů. U menších sídel musíme být rádi za ulice. Silnicemi je Česká republika již pokryta, zhruba na polovině jsou města s pojmenovanými ulicemi, čísla domů mají aktuální mapy Tele Atlasu u šestadvaceti procent. Všechny podíly jsou vztaženy k populaci.

 
TomTom Go: navigace na 3D mapě a půdorysný pohled

Obě dvě firmy ale na svých mapách neustále pracují. U navigačních systémů je proto důležité, jakou verzi map používají. Obvykle se to ale nedá snadno zjistit, informace hledejte nejlépe u uživatelů, například v diskuzních fórech.

Nálepka Navteq na krabici s navigací ale ještě neprokazuje, že se navigace dá používat jen v polovině České republiky. Někteří výrobci totiž ČR pokrývají mapami jiných dodavatelů. O kvalitě map ČR je proto vhodné informovat se individuálně u každého produktu.

Aktualizace map: většinou nebude zadarmo

Jestliže jsme ale o kvalitě map České republiky trochu pochybovali, směrem dál na východ je to ještě horší. Použitelné bývá Maďarsko, Polsko, pomalu se rodí pokrytí Slovenska, další země jsou na tom ale bledě. Nenechte se zmást výkřiky o desítkách pokrytých zemí, protože ve východní Evropě to často znamená, že mapa zná jen hlavní silnice.

Každá mapa navíc obsahuje chyby. Nejčastěji se týkají špatně označených jednosměrek. Navigace vás v takovém případě bude chtít dostat do ulice, kde nemáte co dělat. Nejdůležitější jsou stále dopravní značky, které musíte při jízdě sledovat. Mapy také nedokážou okamžitě zareagovat na nové silnice, nebo naopak s nimi počítají předem a přístroj se vás na ně snaží navést ještě v době, kdy se staví.

Klepněte pro větší obrázek
Mapy se dodávají na CD, DVD nebo na paměťových kartách

Mapa také časem přestane být aktuální a je na místě ptát se, za jakých podmínek bude možná její aktualizace. Na tuto otázku se určitě ptejte, protože u každé navigace je to jiné. Nové verze map je bohužel nejčastěji nutné dokoupit, zdarma bývají dostupné jen výjimečně. 

Routování: ideální trasa za chvilku

Nejdůležitější funkcí autonavigace není ukázat na mapě, kde právě jste. Základ je optimalizace trasy, tzv. routování. Navigátoru zadáte, kam chcete jet, případně start a cíl, anebo klidně i řadu míst, přes které potřebujete projet. Přístroj chvíli – sekundy až desítky sekund – přemýšlí a vypadne z něj optimální trasa přesně podle požadavků. Podívejte se na video, jak to vypadá u TomTomu Go 910.

Řidič většinou požaduje dostat se do cíle co nejrychleji. V nabídce snad každého navigátoru je ale také optimalizace nejkratší trasy. Čím dál častěji se objevuje i ekonomická trasa, která bere ohled na spotřebované palivo. To ale není všechno. Navigátoru můžete říct, aby se vyhnul dálnicím, placeným silnicím nebo mýtnému, že se nechcete trmácet po nezpevněných komunikacích, ať si odpustí návrhy na obraty do protisměru.

 
TomTom Go: možnosti plánování trasy

Co když přehlédnete nějakou odbočku a pojedete jinudy, než navigátor chce? Žádný problém – během okamžiku se cesta přepočítá. Někdy vás navigace vrátí zpět, jindy nabídne trasu, která se brzy napojí na původní. Funkci routování dnes nabízejí všechny současné autonavigace.


Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, rozdělení: pevné, přenosné

Témata článku: , Nokia 6110 Navigator, Mýtné, Nejúspěšnější výrobce, Radiožurnál, Nejlepší kompromis, Systém, Dopravní nehoda, Auto, Druhý konec, Jak, Hlavní nevýhoda, Redakční výběr, Vhodné řešení, Krátký pohled, System, Cizí řeč, Bora, Navigační systém