Loox n100 a Navigon 6: recenze pro trpaslíka

Fujitsu Siemens Loox n100 je miniaturní přenosná navigace. Jako první je vybavena novým Navigonem 6. Přečtěte si podrobný test.

Ze seznamu v předchozí kapitole hodně vyčnívá trasa pro motocykl. Zde totiž Navigon z dalších parametrů autoamticky vybral tzv. krásnou trasu. Zde se při plánování preferují silnice se zatáčkami, kde si řidič jízdu užije. Když si toho ale nevšimnete, prodloužíte si cestu. Z tohoto důvodu bych doporučil spíše jednou vybrat svůj typ osobního automobilu a další parametry nastavovat zvlášť.


Nastavení optimalizace trasy

Vedle krásné trasy, která vždy značně prodlouží cestu, jsou v nabídce ještě tři další možnosti: rychlá, krátká a optimální trasa. Navigon počítá s možnosti ovlivnění trasy informacemi ze systému RDS-TMC (přídavný modul jsem netestoval), dovolí vyhnout se dálnicím. Zde dokonce pracuje se třemi stavy: dálnice lze zakázat, povolit anebo vybrat mezistav Vyhýbat se. U něj se dálnice v případech, kdy to jinak nejde, použijí. Stejné je to i u silnic s mýtným a s trajekty.

Jaká je rychlost výpočtu? Navigon různé varianty trasy z Hodonína do Aše spočítal za patnáct až dvacet sekund. Není to rychlé, ale dá se s tím žít. Ke kvalitě trasy nemám výhrady. Oceňuji rychlé přepočítání v případě záměrného nebo chybného přejetí naplánované odbočky. Reálný je i odhad času jízdy. Pokud Navigonu nebudete stačit, anebo naopak budete rychlejší, změňte v profilu typ osobního automobilu.


Průběh výpočtu trasy • výsledek

Program nabízí i možnost simulovaného průjezdu po trase, ale pouze u cest do sto padesáti kilometrů. Pokud navigační režim aktivujete v případě, kdy navigátor nezná polohu, zobrazí se oznámení, že GPS musí napřed chytit satelity. Potom se navigace sama obnoví. Na začátku testu se ale Loox přesně v tomto okamžiku několikrát kousnul, dialog z displeje nezmizel a situaci jsem musel řešit resetem zařízení. Tato chyba se ale potom úplně přestala objevovat.

Navigon při navigaci

Šestá verze Navigonu je zbrusu nová, prvky zobrazené na displeji při navigaci si proto zaslouží podrobnější popis.

Na většině plochy pozadí displeje je mapa. Sama o sobě není příliš zřetelná, tvoří ji jen šedé odstíny. Díky tomu je ale oranžová barva naplánované trasy dobře vidět. Mapa se zobrazuje v 3D zobrazení nebo v prostém půdorysu, linky jsou vyhlazené – radost pohledět. Polohu vozidla označuje poloprůhledné kolečko se šipkou; v perspektivě je patřičně zdeformované. Mapa se při pohybu posouvá skokově, obnovuje se přibližně každou sekundu.

  
Navigon při navigaci • zobrazení mapy bez aktivní trasy – hodně šedé • půdorysný pohled

Tlačítky ve spodní liště se například nastavuje hlasitost hlasové navigace, dostanete se s nimi do nabídky nebo zpět k nastavení cíle. Lupa otevře okno editačního režimu, kde lze mapu lépe prohlížet, dá se jí také posouvat a měnit měřítko.


Nastavení hlasitosti

Při samotné navigaci už změna měřítka není možná. Pouze v nabídce se dá vybrat ze tří možností, jak velký výřez je vidět na displeji, ale řekl bych, že efekt tohoto nastavení není příliš velký. Chybějící zoom v mapě při navigaci považuji za nedostatek.

  

Různé úrovně zoomu v editačním pohledu

V rámečku je vidět symbol dalšího manévru. Je u něj vzdálenost, kdy na řidiče tato operace čeká. Jakmile se křižovatka dostane na vzdálenost několika set metrů, místo čísla se v boxu ukáže grafický ubývající pruh. Stisknutím této plochy se také vždy zopakuje aktuální hlasový povel. Pokud následuje více povelů za sebou, na displeji se zobrazí dva panely se symboly. Ve dvou lištách na spodní straně displeje jsou názvy aktuální a příští ulice, někdy i města.


Navigon při navigaci: trasa složená z více etap • jedna etapa

Na pravé straně se v malých rámečcích mohou zobrazovat užitečné informace. Jejich počet závisí na nastavení. Kvůli malému displeji jsou ale tyto texty v automobilu takřka nečitelné. A je to škoda. Řidič může zkontrolovat rychlost automobilu, je zde nadmořská výška. Pro celkovou trasu nebo aktuální etapu je v panelech vidět zbývající vzdálenost, doba a čas příjezdu. Všechno je skvělé, až na velmi malé písmo. Symboly v pravém horním rohu displeje ukazují stav navigace: energii v akumulátoru, stav signálu GPS, světovou stranu.

Zobrazí i jízdní pruhy

Na levé displeje straně se často ukazuje dopravní značka s maximální povolenou rychlostí. Dokonce i v České republice, v oblastech, které nemá Navteq tak dokonale zmapované. Zajímavé je zobrazení štítků, pokud se omezená rychlost týká jen případů, kdy je třeba mokrá silnice. Při překročení rychlosti o nastavenou hodnotu se u značky ukáže vykřičník a hlasová navigace vykřikne „Pozor“, abyste věděli, že máte zpomalit. Hranice nad povolenou rychlostí se dá nastavit zvlášť pro jízdu v obcích a zvlášť mimo ně.

 
Povolená rychlost v levém horním rohu • překročená rychlost;
všimněte si také symbolu mraku pod značkou (oficiální obrázek)

V nastavení programu je zvláštní položka Měření rychlosti. Mělo by se jednat o upozorňování na policejní radary. Nepodařilo se mi ale zjistit, kde stáhnout databázi a jak ji do Navigonu nainstalovat. Podobně se mi nepodařilo ověřit ani funkci Varovat před POI. Opět jde o radary, dá se v ní nastavit varování před položkami Blitzer Stationär, Blitzampel nebo Abstandsmesser (jeden z příkladů nepřeložené nabídky), ale na funkčnost toto nastavení nemělo žádný vliv.


Článek pokračuje v další kapitole: stále navigace, hlasové vedení, MP3, hodnocení

Témata článku: , , T-Mobile MDA Compact, Opačný pocit, Dopravní značka, Povolená rychlost, Zaznění, Hrubý povrch, Státní hranice, První navigace, Nový ipod, První chvíle, Plastový okraj, Část Česka, Promile, Špatný vliv, Velký výřez, Pro +, Předchozí den, První záložka, Fata, Náhodné stisknutí, El síť, Stejná trasa, Oficiální obrázek