Loox n100 a Navigon 6: recenze pro trpaslíka

Fujitsu Siemens Loox n100 je miniaturní přenosná navigace. Jako první je vybavena novým Navigonem 6. Přečtěte si podrobný test.

Celou horní část displeje někdy překryje modrý panel s názvem nějakého města. Označuje, co máte na silnici hledat na směrovém ukazateli před odbočkou. Tato funkce, kterou mají i jiné navigace, mi přijde trochu zbytečná. Symbol, vzdálenost, hlasová navigace a trasa zobrazená na mapě přece stačí, abych jednoznačně určil, kudy jet. Masivní lišta mi spíš zakrývá výhled na důležité informace.


Vývěsní tabule na displeji

Novinkou v šesté verzi Navigonu je zobrazení jízdních pruhů před křižovatkou. Tuto funkci se mi moc nepodařilo prakticky vyzkoušet. V mapách ČR je totiž těžké na toto zobrazení narazit. Nakonec jsem pruhy objevil na jedné výpadovce z Brna, ale zobrazení vůbec neodpovídalo skutečnosti. Trochu lepší to bylo ve Švýcarsku, ale i tady jsem se se zobrazením pruhů setkával výjimečně a zobrazeným symbolům se nedalo moc věřit. Navigon si tuto funkci představuje tak, že malými šipkami, z nichž některé jsou oranžové, řidiči v předstihu řekne, do kterých pruhů se má zařadit. Je to velmi dobrý nápad, ale v oblastech, kde jsem se pohyboval, bohužel nebyl moc funkční.


Takhle by mělo správně fungovat zobrazení jízdních pruhů před křižovatkou (oficiální obrázek)

Během navigace lze rychle, několika klepnutími na displej, nastavit překážku na trase – ve vzdálenosti 500 m až 20 km. Navigon posléze vypočítá objížďku. Podobně se dá aktivovat noční režim a pár dalších funkcí.

 
Kontextová nabídka při navigaci • práce s objížďkami • noční režim: tmavé barvy a slabší podsvětlení

Na navigační prostředí Navigonu jsem si brzy zvykl. I když je displej velmi malý a jednotlivé prvky dosti překrývají mapu v pozadí, všechno důležité je stále vidět.

Hlasová navigace i hlasové ovládání

Navigon 6 je další navigační systém, u něhož se rozplývám nad kvalitou české hlasové navigace. Nedá se vybírat z mnoha hlasů, v češtině je k dispozici pouze jeden ženský. To ale není nic proti faktu, že hlasová navigace je opravdu skvělá: srozumitelná, bez uši rvoucího czengliského slovosledu, s logickými větami.

Jen s nastavením hlasitosti jsem trochu bojoval. U nejvyšší úrovně už malý reproduktorek Looxu nestíhal a hlas byl značně zkreslený. S jedním dílkem pod maximem jsem zase už někdy neslyšel.

Hlasem, tentokrát ale ze strany uživatele k přístroji, lze zvolit cíl cesty. Vybírat se dá z uložených míst, ke kterým jste před tím nahráli hlasový povel. Stačí stisknout tlačítko v hlavní nabídce, po zaznění tónu vyslovit kouzelnou formuli a chvíli počkat na spočítání trasy.


Chování hlasového ovládání

Něco málo k MP3 přehrávači

Looxu N100 stejně jako jiným současným přenosným navigacím nemůže chybět MP3 přehrávač. Je to divná móda, ale budiž, někdy se možnost přehrání skladeb prostřednictvím navigačního systému může hodit. Zvlášť u takového prcka, jako je Loox, který se dá snadno schovat do kapsy.


Vestavěný MP3 přehrávač

MP3 se prostřednictvím USB kabelu nebo případně pomocí čtečky nahrají na paměťovou kartu. Softwarový přehrávač by je měl najít, případně mu k tomu můžete pomoci tlačítkem ve správci souborů. Při testu se to ale Looxu často nedařilo, v paměti zůstávaly staré názvy skladeb a pomohl až reset.

Funkce přehrávače jsou úplně standardní. Zvuk hodnotím spíš podprůměrně. I s použitím kvalitních sluchátek je zastřený, trochu nepřirozený, navíc bych ocenil vyšší hlasitost. Při přehrávání prostřednictvím vestavěného reproduktorku se zase zvýrazňují sykavky. Zkrátka nouzovka.

Vším, čím jsem jezdil, jezdil jsem rád

Závěrečné hodnocení navigačního systému Fujistu Siemens Loox n100 rozdělím na dvě části. Začnu hardwarem, nádherně malým a skladným zařízením. Krása miniaturizace ale vybledne, když budete chtít Loox prakticky používat. Kompromisům se nevyhnete, protože displej je opravdu malý a zejména textové údaje při navigaci špatně čitelné. Při jízdě mi také často vadila lesklá povrchová úprava displeje. Díky malým rozměrům a hmotnosti jsem ale Loox nikdy nemusel nechávat v autě, vždy se vešel do kapsy nebo tašky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Samostatné hodnocení si zaslouží i navigační software Navigon MobileNavigator 6. Když se uživatel smíří s tím, že používá mapy Navtequ, které jsou ve východní části České republiky zatím jen málo použitelné, bude spokojen. Navigační funkce nového Navigonu jsou výborné. I když mám osobně rád možnost podrobného nastavení všeho, co vůbec lze nastavit, jednoduchost mi v tomto případě až na pár výjimek nevadila. Ocenil bych třeba možnost zadávání cíle v zeměpisných souřadnicích. Také rychlost odezvy a výpočtů by mohla být vyšší, nový firmware, v němž lze vypnout animace, ale tento problém do značné míry řeší.

Chválím velmi dobrou hlasovou navigaci a řadu různých vychytávek. Třeba tato: po přejetí státní hranice se na displeji ukáže informační panel. Z něj zjistíte povolené rychlosti na různých typech komunikací a další užitečné informace. Například, že se musí svítit, že není povolena ani desetina promile alkoholu apod.


Informace o pravidlech v cizí zemi (oficiální obrázek)

S Looxem a Navigonem 6 jsem jezdil rád. I když to je spíš mikronavigátor do kabelky, ze které se vytáhne tehdy, když je třeba, nevadilo mi nechat se s ním navádět ani na dlouhých cestách. Cena kolem 8 500 Kč je atraktivní, zvlášť když si uvědomíme, že mapami je pokryta celá západní Evropa. Jen Česko od Navtequ nás pořád trápí.

Podrobné parametry Looxu N100 s Navigonem 6 najdete v katalogu navigací

Zapůjčil: Sunnysoft
Kontakt: www.sunnysoft.cz, tel. 261 215 216


V poslední kapitole najdete fotogalerii. Jsou v ní i obrázky, které jsme v článku nepoužili

Témata článku: , , T-Mobile MDA Compact, Celkové nastavení, Část Česka, Zaznění, Špatný vliv, Dopravní značka, Fata, Nový ipod, Plastový okraj, Předchozí den, Oficiální obrázek, První navigace, Promile, Opačný pocit, Povolená rychlost, Náhodné stisknutí, Stejná trasa, První chvíle, Pro +, Státní hranice, Hrubý povrch, El síť, První záložka