Mapy Navteq a česká města: podívejte se na vlastní oči

Diskuze čtenářů k článku

TomF  |  16. 08. 2007 15:23

Hoši musím Vám s uspokojením říct, že Navteq u nás letos hodně aktualizuje - zpracovávají se všechny větší města (i na východě ), a to přímým najížděním (žádné překreslování fotomap, žádné převzaté údaje). Snad se to brzo dostane do přístrojů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  23. 08. 2007 00:12

Dobrý den. Vidím, že jsem se dostal do diskuse, kterou asi hledám. Koupil jsem Peugeota 307 r.v.2004 s navigací. Je dovezen z Francie a CD je proto jen s mapou Francie a hlavními trasami evropy Navteq. Přestože jej mám už od minulého roku, nesetkal jsem se s žádnou nabídkou map Navteq až v poslední době mi ve značkovém servisu nabídli CD s mapou buď ČR (za asi 3800 Kč) nebo Evropy (za asi 9000 Kč) pouze s informací, že nebude mluvit česky. Podrobnější informace (jak podrobné jsou mapy měst atd.) nevěděli vůbec. Jsem v tomto směru naprostý laik, přestože jsem na webu už něco přečetl. Poraďte, zda má vůbec smysl v tomto směru do map investovat nebo raději koupit přenosnou navigaci a "přilepit ji" na sklo auta, případně zda jsou jiné možnosti map pro tuto pevnou navigaci. Docela by se mi k mé práci hodila. Díky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondřej  |  02. 01. 2008 16:35

Náhodou jsem narazil na váš příspěvek. Tak si říkám, že vám napíšu vlastní zkušenosti. Od r 2005 mám Megane s navigací za 20 tisíc. ČR je tam zpracována velmi špatně, jen silnice 1 třídy a krajská města. Každý rok mi slibují, že v září bude aktualizace a každý rok mi v září řeknou, že to bude až za rok. Přitom za cenu aktualizace se dá pořídit celá navigace s pokročilejšími funkcemi. Příště už se nenechám zmanipulovat prodejcem auta, který mluvil o pravidelných aktualizacích a koupím si auto bez navigace a dám si tam nějakou externí. Fakt jsem na Renault naštvaný, těch 20 tis. jsem mohl prochlastat nebo utratit za děvky a bylo by to lepší. Problémem často je, že výrobci aut mají ve vestavěných navigacích vlastní formát navigačních dat, takže se to musí kupovat vždycky jen u nich, proto si mohou diktovat ceny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Shr3k  |  21. 07. 2007 02:17

Aktuální pokrytí dané lokality lehce najde každý v příslušné aplikaci pro hlášení chyb daného poskytovatele map (mají oba) a nemusíte kvůli tomu dělat padesát screenshotů:

http://mapreporter.navteq.com/ - NAVTEQ
http://mapinsight.teleatlas.com/ - Tele Atlas

Oba dva výrobci by byli sami proti sobě, kdyby neměli na webu vždy nejaktuálnější stav. Chápu, že tam nevidí člověk atributy a POI, ale pro vytvoření vlastního názoru je to myslím postačující.

I když vlastně chápu ... ach ty okurky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 21. 07. 2007 09:20

Děkuji, že máte takovou starost o množství mé práce. Je však velký rozdíl mezi posledními mapami Navtequ a tím, co je v současné době v navigačních systémech. Výrobci mívají kvůli svým výrobním lhůtám velké zpoždění.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Shr3k  |  23. 07. 2007 01:07

Není zač.

Jistě, díváte se na stav dat NAVTEQu, tak, jak jej prezentoval na velkolepé TK vw stylu "nejlepší z nejlepších, NAVTEQ, v Čechách konečně pokryl 99%". Ostatně má to tu někde dříve. A tak, jak, jej také prezentují prodejci navigací coby konkurence schopný Tele Atlasu (v rámci "letošního" update zdarma). Šedá realita všedního dne je, jak se každý přesvědčí, úplně jiná.

K této TK mám ostatně jednu perlu. Z titulu svého povolání a také z toho, že na TK NAVTEQu "nic nebyl problém", "všechno ukážeme", "dáme k otestování" atd. se přítelkyně, která tam šla (já jsem odmítl, protože jsem věděl, že to bude jen bouře ve sklenici vody), optala, aby to měl NAVTEQ jednodušší, po možnosti vyzkoušení nových dat ve formátu SDAL (designed by NAVTEQ). "Nic není problém", se postupně změnilo na dělání mrtvého brouka a NAVTEQ raději nekomunikuje se svou PR agenturou.

Co se týče rychlosti přebírání, jde o to, jak moc peněz daný výrobce navigace resp. jejího software chce investovat a kolik chce vydělat. Každý update map totiž něco stojí. Samotný převod do proprietárního formátu je už maličkostí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
HONZA  |  07. 08. 2007 07:34

Nevim proc se hodnoti neco co je katastrofa. Nevim jak v Cechach, ale bohuzel bydlim na Morave, stesti v nestesti - v Brne. Brno je opravdu udelane dobre, tim ale cela Morava konci. Ostatni mesta katastrofa, vybodli se i na dalsi krajska mesta.
A co se tyka autora clanku, ze nas system dovede do kazde obce, je taky nesmysl. SW je takovy smejd, ze mu chybi i rada vesnic a cest do nich....coz ovsem vadi nejenom kdyz chcete dojet do konkretniho mesta x, ale jeste vice i v uplne jine veci.
"Diry" v mapach jsou tak velke, ze vas navigace casto posle i z velkeho mesta do jineho velkeho mesta po uplne spatne a jine trase, protoze proste silnice po ktere se normalne jezdi v ni neni.
Nechapu, proc vyrobci prodavaji v CR prostroje ktere jsem vubec nepatri.
Asi aby si vydelali, jenze za penize by meli taky neco nabidnout.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 07. 08. 2007 08:38

Mohl byste napsat konkrétní příklady, které obce Navigonu chybí? A kde počítá špatné trasy?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sauvage  |  17. 12. 2007 18:58

Zrovna dnes mi jeden obchodník tvrdil, že Navigon má nejlepší mapy... No, zkusil jsem na webu (!!!) dohledat Nové Mesto nad Váhom a vyhodilo mi to error - chybějící záznam. Tak nevím, opravdu tam není? A jestli ano, obsahuje i ulice? A POI? A to je naštěstí civilizovaný západ Slovenska, co takhle Spišská Nová Ves, Košice, Michalovce nebo Humenné????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 17. 12. 2007 19:22

Který obchodník to byl? Takové pověsit za uši a vláčet kyberprostorem. Zvlášť u Navigonu... Nové Mesto a další slovenská města by tam ale být měla, i menší obce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
nobody  |  19. 07. 2007 14:42

V poslední době jsem se trochu zabýval srovnáním map od obou dodavatelů v Navigonu 6. Stačilo pár jízd a můžu říct, že aktuální 07/08 mapy od Navtequ pro Navigon jsou pro použití ke spolehlivé navigaci v ulicích v Čechách stále v podstatě nepoužitelné.
Je neomluvitelné, že mimo velká města chybí jednosměrky a pěší zóny a navigace mě tedy v klidu pošle přes pěší zónu (např. Příbram - ulice Pražská), případně jsou tam neexistující/špatně umístěné ulice (když mě Navigon v Hořovicích poslal odbočit vlevo, přímo do řadovek, docela jsem koukal - na mapě křižovatka doleva i doprava, v reálu po obou stranách řada baráků, které nevypadaly, že by tam vyrostly během posledních 15-ti let).
Na druhou stranu neoficiální mapa s daty od TeleAtlasu je na stejných místech v pořádku (stejná data jako TT, nebo iGO).
Takže je sice skvělé, že pokrytí je skoro úplné (a v některých místech i lepší než TeleAtlas - opravdu), ovšem pokud se nemůžu spolehnout na takové základní věci jako jsou jednosměrky a neprůjedné ulice, je to k ničemu.
Přitom jak je vidět, Navigon používá i data od TeleAtlasu a dodává je například Blaupunktu do navigací Lucca (využívají upravený a přeskinovaný Navigon). Je to velká škoda, že mapy s těmit daty se nedají oficiálně zakoupit a provozovat, protože se jinak jedná o velmi vydařený produkt (už jenom ta téměř dokonalá hlasová navigace) a Navigon by tak měl na východních trzích mnohem lepší pozici.
Vždycky jsem všude četl, že Navteq má kvalitnější mapy než TeleAtlas a že je na ně větší spolehnutí, protože všechno sami testují a proto i aktualizace trvá déle. Možná to platí na západ od Aše, ale u nás v "Asii" na to celkem kašlou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
War  |  18. 07. 2007 14:39

Přesně naše "dědina" na to kolik tam mame ulic je 50% map o ničem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honza  |  18. 07. 2007 08:39

Nevim, proc jste tak nahodne vybiral. Je dobre zname, ze posledni mapy, ktere Navigon pouzil jsou Q4/2006 od Navtequ. Na pokryti se staci podivat treba na www.nav4all.com. Stejne mapy ma momentalne i mapquest. Na to clovek nemusi mit 3110. Pokryti Q2/2007 mi neni zname, ale publikovane Q1/2007 ma kompletni pokryti cele CR (a SR, Madarska a Slovinska, viz Q1 dokument na nav4all.com).
S pozdravem, Honza

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 18. 07. 2007 09:10

Nevybíral jsem náhodně, v článku je třicet největších českých měst, náhodná je jen poslední desítka. Na nav4all ani nikde jinde nenajdete podobné obrázky, které přesně ukazují, jak vypadají jednotlivá města, jsou tam jen základní údaje od Navtequ a téměř slepá mapa ČR. Abych mohl nabídnout podobné obrázky, jako jsou v článku, bez navigace to nejde. A protože jsem zrovna měl Navigon 3110, použil jsem Navigon. Tato značka se navíc dostává do české distribuce a předpokládám, že uživatele budou právě otázky pokrytí zajímat.

S kompletním pokrytím celé ČR v Q1 bych byl spíš opatrný. Full coverage do popisných čísel bude mít stále jen šest měst, otázkou je, jak budou vypadat ulice v ostatních městech. Jinak Navigon bere jen sudé verze map, takže v Q2 se určitě něco může změnit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honza  |  18. 07. 2007 09:27

Jasne chapu.
Chtel jste ale rici detailed coverage. To je rozdil of full coverage - full coverage rozenava i vsechny jednosmerky a podobna omezeni. Detailed coverge je pokryti az do urovne ulic, ale muze se stat, ze vas navigace povede prave do jednosmerky. Staci se podivat na vetsi mesta jako Usti nebo Ceske Budejovice. Podle me je detailed coverage (svetle modra plocha na Q4/2006) celkem rozeznatelna od zelene, kde jsou vsechna mesta a vesnice spojena, ale ne pokryta do urovne ulic. Nemam pravdu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 18. 07. 2007 09:32

Ano, detailed. Kéž by se dodavatelé map shodli na terminologii, já si nemůžu zapamatovat, že „full“ v tomto významu používá Tele Atlas :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honza  |  18. 07. 2007 10:53

Musim Vam pane Lutonsky priznat, ze jsou (a nejen Vase) recenze na navigovat.cz super To se totiz jen tak nevidi (nebo spise necte). Jezdim permanentne na zapad Evropy a takove recenze jako na navigovat se jen tak nevidi. A reklamy typu TT One XL, EU coverage - ha, ha, myslite tim jen zapadni Evropu? Jinak pouzivam Navigon 6.2 PDA s Q4/2006 (rikaji tomu 2007/2008), protoze jsem byl podklady teleatlasu ne uplne spokojen. Alespon v zapadni Evrope jim trva strasne dlouho nez zmenu zargistruji. A Navteq je momentalne jediny, ktery ma uz od Q4/06 u Bystran pru napojeni silnice (D)8 (na Teplice) smerem na R63 na Usti kruhovy objezd a nenuti vas delat nesmysly.
S pozdravem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jogurt  |  18. 07. 2007 17:27

Ačkoliv Navigon 5 byl můj první navigační souputník, dnes už jej ani ve verzi 6 nemusím a to nejen kvůli navtequ, jeho UI mi prostě nesedí. Ale to jen na okraj, dnešní mapa TT Eastern Europe 6.80 je s jednou výjimkou a to je vedení přeložky I/37 jižně od Pardubic, kde aktualizace už vloni hotového několikakilometrového úseku chybí, jinak plně aktuální, včetně situace severně od UL. A téměř totéž platí o i-Go/Mio v aktuální verzi CZ 2007.

Nikdo prostě nemá vše bez chyby. Mě by nejlépe vyhovoval iGo2006plus s konglomerátem map různých dodavatelů, jenže má špatné POI, například nelze vyhledat dálniční odbočku apod., nelze zadat průjezdní bod z mapy, pokud jsem si ho nepřipravil předem do vlastních POI a má (stejně jako TT a navigon) hromadu dalších much.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  18. 07. 2007 09:20

no, Navigon zhruba před měsícem začal nabízet jako update pro PNA nové mapy Evropy s označením 2007/2008. Sice nevím, zda se jedná o Q1, či Q10 -), ani rok, ale z označení mapy vyplývá, že s nějakou aktualizací v historicky krátké době již nepočítá. No a v dané mapě je stav zhruba takový, jaký popisuje pan Lutonský + navíc bez lokalizačních tabulek v CZ

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kopacek  |  18. 07. 2007 09:53

Přesně tak, ono není ani moc důležité, jestli to je Q1 či co, jestli je to full, nebo detail. Asi důležitější je praxe. A tam je to úplně přesně tak, jak píše p. Lutonský. I s úplně poslední edicí map od Navigonu 2007/2008 je to na Moravě nepoužitelné, pokud tedy se bavíme o navigaci na ulici, což je asi předmětem navigace. A navíc bez lokalizačních tabulek pro celou ČR. A obzvláště to mrzí, když je známým faktem, že Navigon "umí" i mapy od TeleAtlasu včetně tabulek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libor  |  18. 07. 2007 13:49

Jenže obchodní politika Navigonu je taková, že v PNA bude (alespoň prozatím) vždy Navteq.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pajko  |  19. 07. 2007 02:39

Ja si myslim, ze zakladni chyba se stala uz pri volbe nazvu pro tento clanek - podle meho nazoru by se to spise melo jmenovat "Proc Navigon kasle na zpracovavani aktualizaci od Navtequ", protoze Navteq ty data uz davno dal k dispozici a to ze na to Navigon kasle, neni podle mne chyba Navtequ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
R_R  |  18. 07. 2007 07:53

Jaky mapy pouziva TT510? I na vychode republiky jsem byl s pokrytim mest velmi spokojenej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lolek  |  18. 07. 2007 08:06

teleatlas

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  18. 07. 2007 07:35

Ano, pokrytí map ve východní Evropě včetně CZ od Navteq je, lehce řečeno, problematické. Největším problémem však je, že aktuální mapa dodávána výrobcem neobsahuje u nás lokalizační tabulky, tedy RDS-TMC je u nás nefunkční. A je to škoda, protože Navigon má jinak danou oblast dobře zpracovanou.
Vzhledem k tomu, že výrobce však diponuje funkčními lokalizačními tabulkami CZ, ale i ve východní Evropě podrobnějšími mapami od TeleAtlasu, jeho přístupu k zákazníkům v dané lokalitě nerozumím. Jedná se jinak totiž o jeden z nejlepších navigačních softů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobeš  |  15. 12. 2007 14:58

Jsem laik. Ale nechapu když chcete jezdit po východních Čechách, proč řešíte Navigon a jestli je pokryté to které město či vesnice. Když Navteq
pro Garmin s mapou Topo Czech 1.2 , má pokrytou celou republiku do uličního detailu i v těch nejmenších vesničkách. A Tele Atlas s Tom tom
Je v současné době daleko vzadu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor