Megarecenze Dynavix Mobile 2005: navigace Czech Made

Podrobně jsme otestovali český navigační systém Dynavix Mobile 2005. Je určen pro kapesní počítače Windows Mobile a funkčními i kvalitativními vlastnostmi je plně srovnatelný s konkurenčními světovými systémy. Píše česky, mluví česky a lepší mapy České republiky asi jinde nenajdete.

Výtky jsem našel i ke způsobu práce se zájmovými body. Typická situace: stojím na krajnici a potřebuji najít nejbližší benzinovou pumpu. Samozřejmě by se mi líbilo, abych znal jen ty nejbližší u naplánované trasy, abych se nemusel vracet, ale tuto funkci jsem zatím viděl jen u Garminu a smířil jsem se s tím, že ostatní navigátory k ní musí teprve dojít. Dynavix čerpací stanice prohledává v celé databázi 11 126 položek a je to neuvěřitelně pomalé. Během navigace program zatuhl, v simulačním módu bez připojeného GPS přijímače jsem na triviální dotaz, který jiné navigátory zvládají okamžitě, musel čekat přesně 120 sekund.


Dynavix varuje, ale jak zpřesňovat zadání, když jste někdy na okresce a potřebujete nejbližší benzinovou pumpu?

Benzinové pumpy jsou sice trochu extrémní případ, protože vedle restaurací (17 735 položek) to je největší databáze Dynavixu; na cestách se bez ní ale neobejdete. Co bude Dynavix dělat u map západní Evropy, kde jsou databáze mnohem podrobnější?

Zájmové body se zobrazují i na mapě formou čtvercových ikon. Často překrývají názvy ulic a třeba centrum Prahy je kvůli tomu (i bez nočního života) trochu nepřehledné. Ocenil bych, kdyby bylo možné zobrazení zájmových bodů vypnout.

Nad touto kapitolou jsem dlouho váhal, protože zájmové body recenzenti Dynavixu naopak velmi chválí. Je pravda, že pokud srovnáváme jen s českými podmínkami, je Dynavix na špici, třeba už podrobnými údaji s kontakty na jednotlivá místa. Při srovnání s úrovní databází zájmových bodů v zahraničí to ale vážně není taková sláva.

A teď už jedeme

Když je přijímač GPS úspěšně propojen s Dynavixem, na mapě se ukazuje aktuální poloha. V klidu jako kruh, při pohybu má podobu šipky s „ocáskem“. Zpočátku mi vadilo, že pohyb šipky a mapy není plynulý, změny jsou skokové. Na to se ale dalo zvyknout.


Zobrazení celé trasy

Zvolíte-li 3D pohled, nelze s orientací mapy nic dělat. Vaše šipka je dole a na mapě připomíná výhled z automobilu. U půdorysného zobrazení si můžete vybrat mezi orientací k severu, nebo ve směru jízdy. V takovém případě se mapa otáčí tak, aby šipka směřovala vždy zdola nahoru. Měřítko Dynavix může měnit automaticky podle situace: ve městě zobrazí podrobnosti, na dálnici se místo toho raději podívá víc dopředu. Anebo můžete automatickou změnu měřítka vypnout a úroveň detailů volit sami.


Orientace ve směru jízdy • mapa severem nahoru

Naplánovaná trasa se na mapě zvýrazní fialovou čarou. Jakmile se přiblížíte ke křižovatce, na které bude nutné odbočit, Dynavix schéma manévru ukáže na displeji. Můžete si vybrat malý symbol, schéma střední velikosti, ve kterém je dokonce vidět i šipka s aktuální polohou, anebo stejně vybavený detail přes celý displej.


Fialovou barvou zvýrazněná trasa

   
Tři možnosti upozornění na následující manévr: malá ikona vlevo • třikrát panel střední velikosti • zobrazení přes celý displej

Ve stavovém řádku je navíc neustále zobrazena vzdálenost k dalšímu manévru. Když se ke křižovatce přiblížíte na několik set metrů, začne v bloku se vzdáleností postupně ubývat barva pozadí. Je to spolu s hlasovou navigací další prvek, jak zjistit, že jste už na správném místě.

 
Zatáčka se zvýrazní také na mapě

Pro přípravu cesty v pokojových podmínkách, kde není vidět na satelity, slouží režim simulace. Můžete nastavit start i cíl a pomalým nebo rychlým způsobem se potom podívat, jak navigace proběhne. Musím ale přiznat, že v simulačním režimu jsem zpočátku tápal, nepřišel mi příliš intuitivní.


Při simulaci může být program potichu

V Dynavixu mi při navigaci chybí objížďky. Nemyslím tím teď možnost automaticky se vyhnout uzavírkám a zácpám. Tuto možnost výrobce Dynavixu mimochodem připravuje. Mířím tím k možnosti zvolit alternativní trasu, určit, čemu se chcete vyhnout. Tato funkce se hodí třeba v případě, kdy víte, že na dálnici před vámi je kolona a snažíte se ji objet.


V příští kapitole rozebereme hlasovou navigaci a čeká vás také krátká úvaha nad jednoúčelovými navigátory a programy pro kapesní počítače. A nakonec závěrečné hodnocení

Témata článku: , , , , Mad, Tenisový kurt, Kompletní mapa, Vylepšené ovládání, Družicový systém, Podrobný údaj, Jedoucí auto, Krátká trasa, Kongresové centrum, Typická situace, Mobil, Rychlá trasa, Oblíbený cíl, Aktivní plocha, Snadná instalace, Největší databáze, Jedoucí automobil, Stavový lišt, Papírová mapa, Mega, Centrum Prahy