Mio C520: vstupenka mezi elitu (velký test)

Nové Mio C520 patří do nejvyšší třídy přenosných autonavigací. K řadě funkcí přidává i výhodnou cenu. Přečtěte si velmi podrobný test s mnoha obrázky a videem.

Základní mapy východní Evropy jsou uloženy ve vnitřní paměti o kapacitě 1 GB. Západní Evropa byla na paměťové kartě formátu SD, která se zasouvá do levého boku přístroje. Pod ní je konektor typu malý jack pro připojení sluchátek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zdířka pro sluchátka a slot pro paměťovou kartu

Zadní strana není ničím zajímavá. K vestavěné anténě je možné připojit i externí zařízení. Uvnitř Mia je ale čip Sirf Star III, takže předpokládám, že to nebude nutné. Přiznávám ale, že jsem navigaci netestoval v automobilu s pokovenými skly a nedokážu tudíž určit, jestli jim bude Sirf stačit. Baterie je vestavěná, vyměnitelná jen v servisu. Jde o typ Li-Ion s kapacitou 1 300 mAh a nezjištěnou výdrží.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Reproduktor na zadní straně • konektor pro externí anténu • široký systémový konektor

Mio má vynikající držák

Jednou z velmi důležitých novinek je aktivní držák do auta. To znamená, že se konektor nabíječky od zásuvky autozapalovače zasune do držáku a nemusí se pokaždé montovat do Mia. Navigátor stačí jen nasadit a zaklapnout. Prostřednictvím velkého konektoru na spodní části se Mio nabíjí, propojí se s reproduktorem v držáku a případně komunikuje s přijímače RDS-TMC. Aktivní držák mi u staršího Mia C710+ velmi chyběl, a třeba i tímto zdánlivým detailem se novinka posouvá ze střední do nejvyšší kategorie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mio C520 v držáku

Držák je také vybaven samostatným reproduktorem, který má zesílit a vylepšit hlasovou navigaci, případně jiné zvukové projevy. Ve skutečnosti jsem ale velký rozdíl nepozoroval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jednotlivé části držáku a sestavený držák

Doplněno po ukončení testu: Mio C520 má jeden z nejlepších držáků, co jsem na navigacích viděl. Pevně drží a skvěle se ovládá. Jednou rukou a takřka bez dívání jsem byl schopen přístroj do držáku vložit a stejně tak ho i vyjmout. Tohle opravdu chválím. Ocenil bych možná jen kulový kloub pro nastavení polohy místo současných dvou šroubů.

Skvělý displej

U displeje zaujme hlavně jeho velikost. Úhlopříčka měří 4,3 palce a jednotlivé strany 95 × 53 mm. Displej je typu TFT a zobrazí 480 × 272 bodů. Je to stejné jako u Garminu Nüvi 660 a stejná je i svítivost displeje. Starší přístroje ve srovnání s novým Miem (a Garminem) pouze žhnou. Jas displeje je až neuvěřitelný. I když na přístroj přímo svítí slunce a antireflexní vrstva dokáže tak akorát zabránit odrazům, informace na displeji jsou stále trochu vidět.


Hlavní nabídka (displeje jsem bohužel musel fotit, nepřišel jsem na způsob, jak je sejmout přímo do souboru)

Navíc se dá na displej dívat z velmi širokého úhlu. Spolujezdec si pochvaloval, že ze svého sedadla konečně vidí, co navigace otočená k řidiči ukazuje. Displej je dotykový a ovládání zůstává výhradně na prstu uživatele. V těle přístroje není ukryto ovládací pero.

Nahlédněme ještě hlouběji do vnitřností. Uvnitř je procesor neznámé značky, běží na frekvenci 400 MHz. Uživatelská paměť má kapacitu 1 GB, paměť RAM 64 MB. Mio C520 je navigace postavená na operačním systému Windows CE .Net 5.0 a používá navigační aplikaci Mio Map v3.3. Ta stejně jako dřív vychází ze softwaru iGo, tentokrát je ale víc upravena.

K počítači se Mio připojí prostřednictvím USB 2.0 standardním miniUSB kabelem. Přestože jde o zařízení postavené na Windows CE, nezachytí je Active Sync. Po připojení se ale paměti – vnitřní i paměťová karta – ukážou jako další pevné disky. Pro práci s daty stačí běžný správce souborů, není ani třeba instalovat program MioTransfer. Mio se z počítače zároveň nabíjí.

Česky už i v základní nabídce

Základní systémová nabídka obsahuje vedle ikony pro spuštění navigační aplikace ještě sedm dalších možností. Kromě nastavení systému jsou zde funkce, které s navigací úplně nesouvisí, takže si je nechám na konec článku.

Nastavení je celkem běžné: dá se upravit podsvětlení, hlasitost, zkalibrovat displej, zkontrolovat úroveň nabití baterie, zadat správný datum a čas, zvolit jazyk. Mio i v této systémové nabídce dokáže komunikovat česky, i když občas s překlepy. Lze tady také nastavit Bluetooth: spárovat telefon, zvolit různé parametry.

 
Nastavení systému • ukázka nastavení času • úroveň nabití

Spouštění navigační aplikace se mi zdálo celkem dlouhé. Přisuzoval jsem to velké databází kontaktů, které jsem do Mia nahrál z Microsoft Outlooku, nebo použitému neoficiálnímu evropskému přehledu policejních radarů. I když jsem ale obě tyto databáze z Mia odstranil, rychlost startu byla stále stejná: sedmnáct sekund. Na druhou stranu to ale zase není tak dlouhá doba, aby se nedala přečkat. A díky tomu, že se Mio po zapnutí ocitne přesně tam, kde bylo před vypnutím, ke spouštění navigační aplikace bude zřejmě docházet jen výjimečně.

 
Spouštění navigační aplikace • hlavní nabídka navigace

Probuzení ale není okamžité. Zhruba deset sekund po rychlém zapnutí na displeji Mia problikávají přesýpací hodiny a přístroj nereaguje. Navigaci lze jinak vypnou i jinak než do pohotovostního stavu. V tomto případě stačí vypínač delší dobu přidržet a z nabídky vybrat Vypnout nebo Restartovat.


Dotaz před úplným vypnutím

Široký pruh: novinka v novém Miu

Aplikace Mio Map v3.3 vychází z navigačního programu iGo 2006 Plus. Funkční základ je stejný, to stejné platí o grafickém zpracování mapy. Mio Map ale nabízí několik užitečných funkcí navíc a jiné je i uživatelské prostředí. Abych to ale zase nepřehnal – většina prvků na displeji je stále stejná, Mio C520 ale poprvé přichází s novým informačním panelem.

Mio muselo vyřešit otázku, co s širokým displejem. Mohlo na to jít stejně jako výrobce MyGuide, který v modelu 4300 se stejným širokoúhlým displejem jednoduše iGo roztáhl do šířky. Na zvětšené ploše displeje se zobrazilo více mapy.

Mio ale nechalo prostor pro mapu přibližně stejný, jen o něco širší než vyšší. Zbývající velkorysý prostor je věnován novému panelu. Díky tomu, že jej tvoří čtyři záložky, se do něj vejde opravdu hodně informací. Postupně je popíšu:

Panel informace, bez naplánované trasy: Kromě aktuálního času a případně i data se ukáže grafický ručičkový nebo digitální rychloměr. U kulatého ciferníku je červenou šipkou naznačena aktuální povolená rychlost a ručička ukazuje, kolik jedete. Digitální vyjádření mi ale v tomto případě přišlo mnohem jednoznačnější.

 
Ručičkový rychloměr • přehlednější digitální verze (protože nejedu, rychlost není vidět)


Článek pokračuje v další kapitole: funkce informačního pruhu, mapy

Témata článku: , , , Rychlý pohled, Vozovka, Předchozí odstavec, Kvalitní přenos, Eli, Dobrá cena, Mez, Stejný displej, Velká data, Povolená rychlost, Skvělý kousek, VST, Velký, Vstup, Nejvyšší kategorie, Použitelná funkce, Zástrčka, Dobrá konstrukce, Stejný prostor, Test, Velký test, Oblíbená funkce