Mio Moov 360: Jak se žije bez iGo (velký test)

První Mio bez navigační aplikace iGo se povedlo. Je jiné, ale stejně dobré, leckdy i lepší. Přečtěte si podrobný test a prohlédněte tři videa.

K chování upozornění na radary mám trochu výhrady. Mio pípá bez ohledu na to, jestli překračuji rychlost nebo jsem v limitu. Intervaly mezi zvuky se postupně zkracují, a řekl bych, že to občas docela otravuje. Stačilo by přece jen jednoduché pípnutí, že se blíží radar, nemusím ho poslouchat půl minuty.

Ocenil bych také, kdyby u blížící se ikony byla vidět vzdálenost. Tento údaj je vidět jen v případech, kdy je radar mimo viditelnou část mapy. Upozornění na místa s radary ale funguje, a to je společně s pohodlným importem aktualizovaných databází samozřejmě potřeba Miu přiznat k dobru.

Optimalizace trasy: žádné otáčení

Mio Moov nabízí tři základní profily pro optimalizaci trasy: hledání nejrychlejší, nejkratší a kompromisní cesty, která bude pro většinu uživatelů asi nejlepší. Nastavit se dá vyhýbání dálnicím, placeným silnicím a trajektům, samostatně i nezpevněným cestám.

Optimalizace je velice rychlá, doslova blesková. Při mých praktických testech Mio počítalo trasu správně. V diskuzi pod starším článkem se ale objevila ukázka jedné jednoduché situace v Praze, kterou jiné navigace se stejnými mapami dokázaly snadno vyřešit, Mio by však řidiče chtělo protáhnout polovinou města. Sám jsem se ale s takovou chybou nesetkal.

Mám ale pocit, že se přístroj velmi brání otočení do protisměru. Několikrát mi naplánoval dlouhou trasu, přitom se stačilo otočit a ušetřil bych mnoho kilometrů. Přepočítávání trasy při sjetí je opět bleskurychlé, není nutné na nic dlouho čekat.

S naplánovanou trasou se na displeji objeví nová ikona, která skrývá dvě strany kontextové nabídky. Dá se z ní spustit simulace jízdy, zobrazit stručná statistika (vzdálenost a doba jízdy). Lze také rychle upravit parametry výpočtu, zobrazit textový nebo grafický itinerář. Ze stejné nabídky je možné vyvolat seznam průjezdních bodů, upravovat ho nebo měnit pořadí průjezdů. Naplánovaná trasa se dá také uložit pro další použití. Chybí mi možnost rychlého zobrazení celé trasy na displeji.

Při jízdě: po silnici, nebo do vody?

Mapa nového iGo 8 mě zklamala svým ponurým, převážně šedým vzhledem. Mio Moov mě naopak potěšilo – mapa je světlá a veselá, silnice pěkně vyhlazené, šipky vyznačují jednosměrné komunikace. Mio to také nepřehání s perspektivním zkreslením jako některé jiné navigace, u kterých zabírá silnice na spodním okraji polovinu displeje. Snadno bych se ale obešel bez náznaku oblohy, mapa by se dala protáhnout až nahoru.

Noční režim lze nastavit manuálně, případně se může změnit i automaticky, to se mi ale nikdy nepodařilo. Přestože už byla hluboká noc, Mio stále svítilo na plné pecky. Kromě úpravy jasu, kdy lze úroveň uživatelsky nastavit, se změní i barvy mapy. Ta se tím bohužel hodně znepřehlední. Vzhledem k tomu, že ostatní prvky na displeji a nabídky zůstávají v původních barvách, možná bude lepší využívat jen úpravu jasu displeje.

Ocenil bych také jinou barvu naplánované trasy, případně možnost změny barvy. Modrá je sice docela zřetelná, ale jen do okamžiku, kdy jedete kolem vody. Řeky a další vodní objekty jsou totiž takřka stejně modré, a řidiče to trochu mate. Na rozdíl od některých konkurentů jsou vodní toky dobře zpracované, stejně i koleje.

Dvě malé ikonky na displeji mění měřítko mapy. Mio si ho ale po chvílí zase vrátí zpět. Obecně lze říct, že Moov při pohledu na mapu používá menší měřítka než většina navigací, vidíte s ním víc do dálky. Osobně mi to vyhovuje.

Z nějakého důvodu jsem ale měl větší problémy s odhadem vzdálenosti. Snad je to kvůli nezvykle malému měřítku, snad kvůli automatickému zoomu, kdy navigace měřítko často mění, aby se na mapě ukazovaly vždy ty nejdůležitější informace. Nejčastěji se mi to stávalo u radarů, které se přibližovaly pomaleji, než jsem zvyklý.

Vedle přepínače pro 3D nebo 2D pohled je ještě tlačítko, kterým lze mapu zorientovat k severu, pokud nevyhovuje její otáčení ve směru naplánované trasy. Mapou lze i během navigace posouvat, pro návrat k aktuální poloze stačí stisknout tlačítko.

Dopravní značka pro hříšníky

Ve dvou výsuvných roletkách po pravé straně displeje řidič vidí důležité údaje o cestě nebo o přístroji. Pro každou z nich si může vybrat jeden, který zůstane zobrazen i při jízdě. Možná je to ale málo, rád bych viděl rychlost, vzdálenost do cíle i čas dojezdu najednou. Jde to sice provést vysunutím roletky, ta se však po klepnutí jinam na displej zavře.

Spodní roletka ukazuje stavové informace: signál GPS, nabití, hlasitost nebo aktivitu Bluetooth. Ikonka hlasitosti je aktivní, klepnutím se dá rychle vypnout zvuk. Spodní roletku bych ale s klidným svědomím nahradil důležitějšími informacemi o naplánované trase.

Při samotné navigaci se na displeji zobrazuje název aktuální ulice, po které jedu, a název ulice, do které musím zabočit. Během navigování se v rohu objeví také tvar následujícího manévru a vzdálenost k němu. Líbí se mi, že se nejedná jen o schematický symbol, ale o skutečný detail blížící se křižovatky se správnou polohou všech ulic. Mapa při navigaci docela poskakuje, o plynulosti se nedá moc mluvit. Nesledujeme ale animovaný film, pro navigaci to naprosto stačí.


Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, práce s PC, hodnocení

Témata článku: , , , Test, Jak, Neznámý důvod, Zástrčka, Nová ikona, Velký, Animovaný film, Dopravní značka, Dobrá práce, Hříšník, Model prodávaný, Fata, Vestavěný čip, Velký test, Velký nedostatek