MyGuide 3060 patří mezi nejlevnější přenosné navigační přístroje. Na rozdíl od většiny ostatních z této kategorie ale nabízí mapy kompletní západní Evropy, Česka, Slovenska a pokouší se jít ještě dál na východ.
Evropa v kapse (podruhé)
V předchozím testu navigátoru firmy MyGuide jsem se více věnoval západní části kontinentu. Tehdy jsem nenašel bílá místa a hodnocení vyznělo veskrze kladně. Nabídka navigací různých výrobců s dobře pokrytým západem Evropy je ale široká. V podstatě neexistuje žádná navigace, kde bychom mohli kritizovat pokrytí západních zemí. Takže i v případě MyGuide 3060 se mohu jen odkázat na pochvalné odstavce v recenzi předchozího modelu. Díky mapám od Tele Atlasu je dobře zpracovaná i Česká republika.
Co se tak dnes podívat trochu na východ? Pokud by MyGuide 3060 uspěl i tady, získal by na svou stranu plno kladných bodů. Číslo 38, značící počet pokrytých zemí, se dotýká závratných výšek. Půjde o to, abychom z výšky nebyli rychle na zemi. Ať bude ale výsledek pokrytí jaký chce, MyGuide vede už tím, že se do bílých míst na mapách východní Evropy pouští. Navigaci bude totiž využívat nejen cestovatel, hledající pizzerii v Benátkách. Příležitost by měl dostat i řidič kamionu, bloudící po Vilniusu nebo Bukurešti.
MyGuide 3060 obsahuje mapy těchto zemí: Česká Republika, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Albánie, Andora, Belgie, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Chorvatsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Řecko, Nizozemsko, Irsko, Itálie, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Makedonie, Moldavsko, Německo, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, San Marino, Slovinsko, Srbsko a Černá hora, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, Ukrajina, Velká Británie.
Rychlé vystřízlivění
Poté, co jsem zabrousil prstem na mapy východní Evropy, mě počáteční nadšení přešlo. Pokrytí pobaltských států i jihovýchodu Evropy je hodně řídké. Mapy jsou často na úrovni nejdůležitějších silnic a pokud se v hlavním městě státu zobrazí jediná nepojmenovaná silnice, je těžké to jakkoli komentovat.
Mohu jen podotknout, že podobná situace byla v České republice zhruba před dvěma roky. V případě, že pokrývání jednotlivých států nabere podobnou rychlost jako u nás, na konci příštího roku budeme mít možnost napsat pozitivnější hodnocení.
Budoucí uživatele mobilních navigátorů, kteří míří východním směrem bych ale chtěl varovat před přílišným optimismem. Třicet osm pokrytých zemích je v dnešní době víc marketingovým tahem než skutečným počtem pečlivě zmapovaných zemí.
Rozdíly v mapovém pokrytí východní a západní části Evropy jsou patrné na první pohled
Až na kraj světa
V rámci zátěžového testu jsem si pro MyGuide 3060 připravil lahůdku. Navštívíme spolu vybraná města. Zatímco se bude navigátor potit s matematikou, budeme ho sledovat a mapovat jeho životní pochody.
Vytvořená trasa Brno-Riga-Minsk-Kyjev-Kišiněv-Bukurešt-Sofia-Tirana-Zagreb-Monaco-Lisabon měří téměř osm tisíc kilometrů. Dle výpočtů by nám měla trvat necelých 92 hodin.
Mozek navigátoru – procesor Samsung 2440 s frekvencí 400 MHz – si s výpočtem poradil za 80 sekund. V průběhu práce byl patrný rozdíl v rychlém přepočítávání řídkých silnic nepokrytého východu a nápadném přemýšlení v husté spleti silnic západní části. Smyslem uvedeného testu ale nebylo porovnávat časy výpočtů, spíš jsem chtěl zjistit chování stroje v mezních podmínkách. S tak velkou trasou se v běžném životě nesetkáte a pokud ano, není ve fyzických možnostech absolvovat ji autem během jednoho dne.
MyGuide 3060 ale prokázal, že pokud budete plánovat trasu okolo Evropy, je schopen vám pomoci při vytváření itineráře i pro skutečně velké vzdálenosti. Běžné výpočty do dvou tisíc kilometrů zvládá zařízení „jako když bičem mrská“ během několika sekund. Nemusíte mít obavy z „ospalých“ reakcí při výpočtech ani při navigaci.
Přehled trasy na mapě ● nejdůležitější údaje ● v mapě Monaka jsou vidět i trasy lodí ● Riga má zatím jen několik silnic
Článek pokračuje v další kapitole: TMC, příslušenství, hodnocení