MyGuide 3100: levně proti TomTomu (test)

MyGuide řady 3100 je levná přenosná autonavigace. Uvnitř naviguje klon výborné softwarové navigace iGo, přidává se dobré mapové pokrytí a ještě jednou nízká cena.
Kapitoly článku

Displej má žloutenku

Jak bývá u přenosných navigací zvykem, displej je matný, aby se v něm co nejméně odráželo okolí. Je to určitě lepší než lesklé displeje kapesních počítačů, ale jemné zmatnění nezachrání vše. Když máte bílou nebo světlou košili, na kterou svítí slunce, na displeji vidíte jen její odraz.

Displej je malý, má úhlopříčku 3,5 palce a dokáže na ní zobrazit základní rozlišení 320 × 240 bodů. To je ale u navigací běžné, širokoúhlé modely s větším rozlišením jsou stále v menšině. Specifikace udává, že displej zvládne zobrazit 65 tisíc barev, skutečnost tomu ale neodpovídá. Anebo je možné, že obrazovky systému a navigační aplikace jsou připraveny jen pro 256 barev. Tak silné jsou totiž barevné mapy na plochách, kde původně asi měl být jemný přechod.

To je ale jen detail, na který lze hned zapomenout. Displej mě spíš trochu překvapil svým nádechem do žluta. Když se na něj teď dívám delší dobu, už mi to nepřijde, ale při přechodu z běžného kapesního počítače na navigaci s MyGuide byl rozdíl hodně velký. Nejdůležitější ale v tomto případě byla cena přístroje, tak už jsem zticha.

Kolik stojí decimetr kabelu navíc?

MyGuide mě potěšil, když ke své nejlevnější volně prodejné navigaci nepřidal univerzální držák typu husí krk. Často to totiž bývá zvykem i u mnohem dražších přístrojů. Držák je v tomto případě plastový, s malou přísavkou a kulovým kloubem; připomíná mi držáky navigací značky Garmin. Polohu je možné nastavovat v mnoha směrech, pro zamknutí pak slouží aretační šroub.

Klepněte pro větší obrázek
Samostatný držák na čelním skle

Nebyl jsem ale příliš spokojen s mechanismem pro upevnění navigačního přístroje pro držák. Hlavně kvůli tomu, že je nutné stisknout dvě pružiny zprava a zleva. To se mi při nasazování nikdy nepodařilo jednou rukou. Vždy jsem se musel předklonit, natáhnout obě ruce a vzadu za MyGuide se snažit o upevnění. Nasazení na prohlubeň ve spodní části přístroje také není příliš jisté. Při snímání navigačního přístroje jsem se naučil hmat, se kterým mi to občas šlo i jednou rukou. Někdy ale i tady byla potřeba druhá.

Klepněte pro větší obrázek
Držák s upevněným přístrojem

Nabíječka do automobilu patří jedním koncem do zásuvky autozapalovače, druhým do zdířky na pravé straně MyGuide. Mezi tím je poměrně tuhý kroucený kabel. Zároveň je bohužel velmi krátký; až tak, že se o tom musím víc rozepsat. Přestože jsem testoval v Opelu Astra, kde je zásuvka autozapalovače ve středovém panelu, velmi napnutý kabel mi doslova stahoval MyGuide k zemi – tedy alespoň jeho pravý roh. Aretační šroub jsem musel pevně utáhnout. U automobilů, které mají zásuvku u ruční brzdy, nebude kabel zřejmě vůbec použitelný. Na takovou vzdálenost ho nenatáhnete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Napájecí kabel musel být velmi napnutý

Nabíječka je v autě potřebná. Vestavěná baterie Li-Ion s kapacitou 1 100 mAh vydrží přibližně jen tři hodiny.

Nový procesor zvládá vše

Při poslední testovací jízdě jsem střídal nové iGo 2006 Plus v kapesním počítači s navigací MyGuide. Při tomto přímém srovnání se mi zdálo, že MyGuide je viditelně pomalejší, přestože jde v podstatě o stejný navigační software. Projevovalo se to v méně častém překreslování při navigaci, v trhaném otáčení mapy v zatáčkách. Nebýt zkušenosti s iGo, možná bych si to vůbec nevšiml, při postavení kapesního počítače (Fujitsu Siemens Loox n520) vedle MyGuide je ale rozdíl jasně vidět.

Zkoumal jsem, co by mohlo být příčinou. Zdá se, že to bude procesor Centrality 300 MHz, který MyGuide ve svých navigacích použil vůbec poprvé. Ale pokud to pomohlo snížit cenu, tak proč ne. Rychlost je stále velmi slušná.

Nový je ale také GPS čip. Procesor Centrality Atlas II má už integrovaný GPS přijímač, a MyGuide tak nemusel sáhnout po Sirf Star III, který používá u svých ostatních navigací. Centrality je rovněž dvacetikanálový (podle jiných zdrojů zvládne obsluhovat dvaadvacet kanálů), jeho citlivost je však podle mých zkušeností dost nižší než Sirf Star III. Napřed jsem to pozoroval hlavně na malé tečce, která v navigační aplikaci ukazuje skutečně změřenou polohu. Tečka létala mnohem dál, než je u těchto programů zvykem. MyGuide kvůli tomu občas i chybně určil polohu – přilepil ji na jinou blízkou silnici nebo zůstal déle ve stavu zmatení. Byly to sice stále spíš výjimečné situace, ale jindy se mi nestávají.

Vaše jasnosti

Základní systémová obrazovka MyGuide 3160 nabízí jen základní nastavení. Lze zde vybrat jazyk (včetně češtiny), nastavit datum a čas, kalibrovat displej. Nikdy nepřehlédnu nastavení „jasnosti“ – tím se myslí jas displeje. Zbývá už jen volba celkové hlasitosti a nastavení vypínaní při neaktivitě. Ikonka ještě naznačuje, kolik energie zbývá ve vestavěné baterii.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Základní obrazovka • nabídka pro nastavení

Jedinou věc, kterou při zapnutí uděláte, bude nejspíš klepnutí na tlačítko Navigace. Tím se spustí aplikace MyGuide 6.0 – jeden z klonů programu iGo. Vzhledem k tomu, že hlavní vypínač nezavře navigaci, k základní obrazovce systému se už téměř nedostanete. Stále bude aktivní navigační okno.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Obrázek při spouštění navigace je jiný než u iGo • až na logo stejné prostředí • tady už není rozdíl

Než se v minulých týdnech objevila aktualizace iGo na verzi Plus, chtěl jsem si v recenzi stěžovat, proč MyGuide změnil počeštění navigační aplikace. Teď už vím, že je to přímo práce maďarského výrobce navigační aplikace. Nová lokalizace není dobrá. Používá zkratky i na místech, kde by vůbec nemusely být, našel jsem i překlepy nebo chyby. Stále navíc zůstává chyba v podobě dvou stejných textů u nastavení informačních polí.


Článek pokračuje v další kapitole: mapy, samotná navigace, hodnocení

Témata článku: , , Nepříjemný zvuk, Pravý roh, Tom, Pro +, , Test, Stejné prostředí, Astra