Navigace Aytobe: nechat si koleno vrtat (test)

Za čtyři a půl tisíce korun se prodává přenosný navigační přístroj, který dokáže v podstatě totéž, co umí mnohem dražší navigace. Přečtěte si test levného navigátoru Aytobe.

Jednoduše: Tele Atlas

Mapy pro Aytobe vyrobil Tele Atlas. To znamená, že Česká republika je velmi dobře zpracovaná. Neznám přesnou verzi map, která byla použita, ale poslední to nebude. Místa, která nejnovější mapy Tele Atlasu už znají, jsou zde ještě ve starší podobě. (Na internetu jsem našel neověřenou zmínku, že jde o aktualizaci z července 2006.) V mapě by ale měly být všechny silnice, ve větších městech pojmenované ulice a v největších i čísla budov.

V základní verzi Aytobe jsou zejména mapy Česka, Slovenska, Polska a Maďarska. Slovensko je dalším důkazem, že Aytobe používá nanejvýš loňské mapy, protože kvalitně je zpracovaná jen Bratislava, Košice a další největší města. Všude jinde jsou nanejvýš hlavní průjezdní komunikace. Stejně je na tom i Maďarsko a Polsko.

Základní pokrytí hlavními silnicemi a největšími městy má ještě Albánie, Bulharsko, Chorvatsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko, Moldavská republika, Řecko, Rumunsko, Slovinsko a Turecko.

K přístroji ale lze dokoupit i mapy kompletní západní Evropy, přibližně za 3 300 Kč. Na paměťové kartě s kapacitou 2 GB jsou tyto země: Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie.

Příliš dlouhé čekání

Stejně jako u jiných navigací postavených na Windows CE je před vlastní navigační aplikací ještě systémová nabídka. Z ní se spustí Smart2go, MP3 přehrávač a je zde také nastavení samotného systému. V něm se kalibruje displej, nastavuje čas, podsvětlení a další obecné věci. Většinou ale stejně jen klepnete na ikonu a spustíte navigační program. Aytobe se navíc po zapnutí probudí přesně tam, kde jste přístroj uspali, takže do hlavní nabídky se takřka nebude nutné vracet.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Systémová nabídka • dvakrát MP3 přehrávač • nabídka pro systémové nastavení

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázky, co všechno lze v systému nastavit

Procesor taktovaný na 300 MHz by mohl být zárukou slušné rychlosti. Přesto jsem na reakce Aytobe musel velmi často čekat déle, než by se mi líbilo. Přesýpací hodiny se objevovaly častěji než u jiných navigací tohoto typu. Víc mi ale vadila zvláštní zatuhnutí, kdy jsem klepnul na tlačítko na displeji, ozvalo se potvrzující cvaknutí… a nic. Trvalo třeba deset až dvacet sekund, než se objevil ukazatel, že Aytobe počítá trasu nebo provádí jinou funkci. Člověk potom neví, jestli se trefil na tlačítko, nervózně to zkouší znovu a znovu – a nic a nic.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přesýpací hodiny při spouštění navigační aplikace

Stabilita systému je celkem dobrá, Smart2go jsem ale jednou musel resetovat. Objevila se tradiční chyba navigací postavených na Windows CE spočívající v ilegální operaci. Ve dvou případech, a to v tom druhém jsem pro ověření zopakoval stejný postup, se navigátor odvděčil dalším chybovým hlášením. Z centra Brna jsem nechal spočítat trasu na místo ležící o pár kilometrů dál, stále v centru. Aytobe ale po několika minutách výpočtu zahlásil, že na výpočet nestačí systémové prostředky a abych vybral kratší trasu. Podruhé se stalo totéž, potřetí jsem ale už tento problém nedokázal zopakovat.

Žádné dupání na nové ovládání

Aytobe používá navigační aplikaci Smart2go, která se v poslední době stala známější hlavně díky tomu, že ji dnes vlastní Nokia. Základní verze je dnes pro smartphony se Symbianem S60 a kapesní počítače Windows Mobile k dispozici zdarma, ale jen coby digitální mapa. Navigační funkce se musí dokoupit.

Na Smart2go jsem si musel napřed zvyknout. Byl to pro mě nový program s jiným přístupem a ovládáním. Kupodivu jsem ho ale nechtěl na začátku rozdupat, jak se mi obvykle u nových systémů stává. I když jsem do jisté míry tápal, základ bych hned jasný a zbytek se brzy dostavil sám.

Aytobe je poměrně jednoduchý navigační systém. Nabízí zejména základní funkce, i když na druhý pohled lze objevit i některé více specializované možnosti. Prostředí programu je přeloženo do češtiny, ale některé znaky s háčky jsou místy velmi podivné. Viz třeba tvar „Vyjezd“ pro zavření aplikace. Typografická a jazyková úroveň je také špatná, našel jsem i pravopisnou chybu.

Klepněte pro větší obrázek
Textový itinerář je zřejmě určen pouze ženám a předložky se často neoddělují mezerou. Ostuda...


Článek pokračuje v další kapitole: prostředí, zobrazení mapy, zadávání cíle

Témata článku: , , Nové ovládání, Teleshopping, Nejvyšší kategorie, NEC, Dopravní prostředky, Uživatelské data, Přímá viditelnost, Hlavní výtka, Předchozí krok, Digitální mapa, Horní pruh, Průměrný přístroj, Zástrčka, Nainstalovaná aplikace, Psací stroj, Dobrý průměr, AT Computers, Test, Bratislava