Navigace Aytobe: nechat si koleno vrtat (test)

Za čtyři a půl tisíce korun se prodává přenosný navigační přístroj, který dokáže v podstatě totéž, co umí mnohem dražší navigace. Přečtěte si test levného navigátoru Aytobe.
Navigace Aytobe: nechat si koleno vrtat (test)
Aytobe PG-63509: ve zkratce
cena 4 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 129 × 75 × 32 mm
hmotnost 226 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 69 × 52 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev,
aktivní, TFT, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Klíčové vlastnosti

  • nízká cena
  • dostatek příslušenství
  • citlivý GPS přijímač
  • kvalitní mapy Česka
  • přijatelně dobrá navigační aplikace
  • dobré plánování tras

Hlavní nedostatky

  • velmi dlouhé čekání na některé operace
  • špatné počeštění a hůře zpracovaná česká hlasová navigace
  • velmi malé písmo u rychlosti a dalších informací
  • uživatelské databáze nelze spravovat z počítače

Aytobe PG-63509 je velmi levný přenosný navigační přístroj do auta. Je dokonce úplně nejlevnější. Na českém trhu se prodává za cenu kolem 4 500 Kč včetně DPH ve verzi s mapami České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a dalších východních zemí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aytobe: na pohled nic moc, ale jde o cenu

Za tak nízkou cenu se běžně prodávají pouze softwarové navigace, ke kterým potřebujete ještě kapesní počítač nebo chytrý mobilní telefon. Zajímalo mě proto, jestli je Aytobe prakticky použitelný přístroj, nebo výrobek neznámého výrobce z kategorie „teleshopping“. Na cestu ke konci článku vás navnadím prozrazením, že výkon je mnohem vyšší, než by se z ceny mohlo zdát. Aytobe je dospělá navigace.

Kousek od kapesního počítače

Aytobe patří do auta a nikam jinam. Vestavěné mapy zařízení předurčují k navigaci po silnicích, v lese nebudou užitečné. Je to celkem malý, ale v kontextu ostatních přenosných navigací rozměrově spíš průměrný přístroj. Měří 129 × 75 × 32 mm, všimněte si hlavně větší tloušťky, za kterou může výklopná anténa. Hmotnost Aytobe je 226 g. V ruce mám tedy těleso, které se po zaparkování pohodlně vejde do tašky, v kapse ale už asi bude trochu vadit. Design přístroje není příliš atraktivní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za trochu větší tloušťku může výklopná anténa

Na displeji s rozměry 69 × 52 mm se zobrazí rozlišení 320 × 240 bodů. Pohybujeme se tedy v oblasti známé z kapesních počítačů. Displej je dotykový, kryje jej matná vrstva. Zmínka o PDA nebyla úplně náhodná, protože Aytobe je na polovině cesty mezi počítačem a zcela jednoúčelovou navigací. Na uzavřeném systému Windows CE je nainstalovaná aplikace Smart2go. Jde tedy o stejnou koncepci, jakou používají například navigační přístroje značek Mio či MyGuide.

Sirfu stačí zaklapnutá anténa

Svět tlačítek na Aytobe zastupují dvě klávesy na čelní straně: vypínač a tlačítko pro návrat zpět do hlavní systémové nabídky. Nenapadly mě ale situace, kdy bych ho potřeboval použít. Na pravém boku je potom ještě mačkací kolečko pro ovládání hlasitosti.

Klepněte pro větší obrázek
Pouhá dvě tlačítka na těle přístroje

Do konektoru přijde zástrčka nabíječky, v balení dostanete jak adaptér do domácí elektrické sítě, tak nabíječku do auta (pro napětí 12–24 V). Sluchátka s 3,5mm jackem by se mohla hodit, pokud Aytobe budete chtít použít jako MP3 přehrávač. Mapy jsou uloženy na paměťové kartě; konkrétně v této verzi měla karta kapacitu 512 MB. Pro propojení s počítačem je určen konektor miniUSB. Lze použít běžný USB kabel, a díky systému Windows CE se pak dá do paměti Aytobe dostat z počítače prostřednictvím programu Active Sync.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovladače a konektory na pravém a levém boku • CL nabíječka do auta

Často jsem zapomínal vyklápět anténu ze zadní části přístroje. Na kvalitě příjmu se to ale nijak neprojevilo. Kdo chce, může sice k Aytobe připojit i externí anténu, ale vestavěný Sirf Star III by měl pro příjem signálu z družic GPS stačit. V rohu je zasunuté ovládací pero, kdyby nestačily prsty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Stylus ukrytý v rohu přístroje • infračervené čidlo pro dálkové ovládání

Husy lze odpustit

S přihlédnutím k ceně navigačního přístroje není příslušenství vůbec chudé. Zmínil jsem už nabíječky, dostanete i USB kabel, raritou je dálkové ovládání. Tím se z běžných přenosných navigací může chlubit už jen TomTom Go 910 z nejvyšší kategorie. U Aytobe ale dálkové ovládání pracuje na infračerveném principu. Je proto nutná přímá viditelnost a nasměrování ovladače. Zatímco u TomTomu jsem si na tento způsob ovládání zvykl, tady se mi to nepodařilo, dálkový ovladač jsem nepoužíval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dálkové ovládání nebývá standardní ani u mnohem dražších navigací

Držák pro upevnění navigačního přístroje na čelní sklo automobilu je jednoduchý. Jde o pasivní uchycení, které pokračuje ohebným husím krkem a přísavkou. V této cenové kategorii se ale ani nic jiného nedalo čekat; husí krk používají i dvakrát dražší navigace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák nevyčnívá z průměru


Článek pokračuje v další kapitole: mapy, rychlost, Smart2go

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, Průměrný přístroj, Zástrčka, Předchozí krok, Nejvyšší kategorie, Uživatelské data

Určitě si přečtěte

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

** Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení se špičkovým zvukem. ** Může to platit i o malém a levném Bluetooth reproduktoru? ** Proč má BeoPlay P2 jen jedno tlačítko pro zapnutí?

18.  9.  2017 | Březina Petr | 4

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

** Čistý Android nemusí znamenat jednoznačné plus ** Absence grafických nadstaveb nevyváží slabší výkon ** S nižší cenovkou by to byla jasná volba v nižší střední třídě

17.  9.  2017 | Herodek Martin | 29