Navigace Aytobe: nechat si koleno vrtat (test)

Za čtyři a půl tisíce korun se prodává přenosný navigační přístroj, který dokáže v podstatě totéž, co umí mnohem dražší navigace. Přečtěte si test levného navigátoru Aytobe.
Navigace Aytobe: nechat si koleno vrtat (test)
Aytobe PG-63509: ve zkratce
cena 4 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 129 × 75 × 32 mm
hmotnost 226 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 69 × 52 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev,
aktivní, TFT, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Klíčové vlastnosti

  • nízká cena
  • dostatek příslušenství
  • citlivý GPS přijímač
  • kvalitní mapy Česka
  • přijatelně dobrá navigační aplikace
  • dobré plánování tras

Hlavní nedostatky

  • velmi dlouhé čekání na některé operace
  • špatné počeštění a hůře zpracovaná česká hlasová navigace
  • velmi malé písmo u rychlosti a dalších informací
  • uživatelské databáze nelze spravovat z počítače

Aytobe PG-63509 je velmi levný přenosný navigační přístroj do auta. Je dokonce úplně nejlevnější. Na českém trhu se prodává za cenu kolem 4 500 Kč včetně DPH ve verzi s mapami České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a dalších východních zemí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aytobe: na pohled nic moc, ale jde o cenu

Za tak nízkou cenu se běžně prodávají pouze softwarové navigace, ke kterým potřebujete ještě kapesní počítač nebo chytrý mobilní telefon. Zajímalo mě proto, jestli je Aytobe prakticky použitelný přístroj, nebo výrobek neznámého výrobce z kategorie „teleshopping“. Na cestu ke konci článku vás navnadím prozrazením, že výkon je mnohem vyšší, než by se z ceny mohlo zdát. Aytobe je dospělá navigace.

Kousek od kapesního počítače

Aytobe patří do auta a nikam jinam. Vestavěné mapy zařízení předurčují k navigaci po silnicích, v lese nebudou užitečné. Je to celkem malý, ale v kontextu ostatních přenosných navigací rozměrově spíš průměrný přístroj. Měří 129 × 75 × 32 mm, všimněte si hlavně větší tloušťky, za kterou může výklopná anténa. Hmotnost Aytobe je 226 g. V ruce mám tedy těleso, které se po zaparkování pohodlně vejde do tašky, v kapse ale už asi bude trochu vadit. Design přístroje není příliš atraktivní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Za trochu větší tloušťku může výklopná anténa

Na displeji s rozměry 69 × 52 mm se zobrazí rozlišení 320 × 240 bodů. Pohybujeme se tedy v oblasti známé z kapesních počítačů. Displej je dotykový, kryje jej matná vrstva. Zmínka o PDA nebyla úplně náhodná, protože Aytobe je na polovině cesty mezi počítačem a zcela jednoúčelovou navigací. Na uzavřeném systému Windows CE je nainstalovaná aplikace Smart2go. Jde tedy o stejnou koncepci, jakou používají například navigační přístroje značek Mio či MyGuide.

Sirfu stačí zaklapnutá anténa

Svět tlačítek na Aytobe zastupují dvě klávesy na čelní straně: vypínač a tlačítko pro návrat zpět do hlavní systémové nabídky. Nenapadly mě ale situace, kdy bych ho potřeboval použít. Na pravém boku je potom ještě mačkací kolečko pro ovládání hlasitosti.

Klepněte pro větší obrázek
Pouhá dvě tlačítka na těle přístroje

Do konektoru přijde zástrčka nabíječky, v balení dostanete jak adaptér do domácí elektrické sítě, tak nabíječku do auta (pro napětí 12–24 V). Sluchátka s 3,5mm jackem by se mohla hodit, pokud Aytobe budete chtít použít jako MP3 přehrávač. Mapy jsou uloženy na paměťové kartě; konkrétně v této verzi měla karta kapacitu 512 MB. Pro propojení s počítačem je určen konektor miniUSB. Lze použít běžný USB kabel, a díky systému Windows CE se pak dá do paměti Aytobe dostat z počítače prostřednictvím programu Active Sync.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovladače a konektory na pravém a levém boku • CL nabíječka do auta

Často jsem zapomínal vyklápět anténu ze zadní části přístroje. Na kvalitě příjmu se to ale nijak neprojevilo. Kdo chce, může sice k Aytobe připojit i externí anténu, ale vestavěný Sirf Star III by měl pro příjem signálu z družic GPS stačit. V rohu je zasunuté ovládací pero, kdyby nestačily prsty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Stylus ukrytý v rohu přístroje • infračervené čidlo pro dálkové ovládání

Husy lze odpustit

S přihlédnutím k ceně navigačního přístroje není příslušenství vůbec chudé. Zmínil jsem už nabíječky, dostanete i USB kabel, raritou je dálkové ovládání. Tím se z běžných přenosných navigací může chlubit už jen TomTom Go 910 z nejvyšší kategorie. U Aytobe ale dálkové ovládání pracuje na infračerveném principu. Je proto nutná přímá viditelnost a nasměrování ovladače. Zatímco u TomTomu jsem si na tento způsob ovládání zvykl, tady se mi to nepodařilo, dálkový ovladač jsem nepoužíval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dálkové ovládání nebývá standardní ani u mnohem dražších navigací

Držák pro upevnění navigačního přístroje na čelní sklo automobilu je jednoduchý. Jde o pasivní uchycení, které pokračuje ohebným husím krkem a přísavkou. V této cenové kategorii se ale ani nic jiného nedalo čekat; husí krk používají i dvakrát dražší navigace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák nevyčnívá z průměru


Článek pokračuje v další kapitole: mapy, rychlost, Smart2go

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Test, Uživatelské data, Průměrný přístroj, Nejvyšší kategorie, Zástrčka, Bratislava, Nainstalovaná aplikace, Předchozí krok

Určitě si přečtěte

LG Q6: za pár peněz jemnost skoro bez rámečků [recenze]

LG Q6: za pár peněz jemnost skoro bez rámečků [recenze]

** Vzhled alá LG G6 znamená drobné rámečky ** Displej s poměrem stran 2:1 je zajímavý bonus ** Zajímavá je i cena, jedná se tedy o úspěšný mix?

Včera | Vrbacký Jakub | 4

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

** Hodinky mají svůj platební systém, v ČR jim ale zatím chybí podpora ** Jejich velkou předností je baterie, která je v chodu udrží i celý týden

14.  12.  2017 | Měchura Milan | 7

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

** Špičkový smartphone s bezrámečkovým AMOLED displejem ** Výkonu je na rozdávání a prostor dostává umělá inteligence ** Nedostatky má také, ale nejsou tak závažné

10.  12.  2017 | Láska Jan | 34

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

** Hledáte bezdrátový reprák na cesty či na piknik? ** Otestovali jsme jich pro vás hned 18 ** Nový Computer je na stáncích!

6.  12.  2017 | redakce | 6

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

** Dva objektivy dělají lepší práci než loni ** Baterie zhubla, výdrž je ale delší ** Větší skleněná záda působí lépe než u malého modelu

4.  12.  2017 | Michlovský Jakub | 184

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

** Od sourozenců se naučil ovládání pomocí stisknutí boků Edge Sense ** Svým vzhledem s Liquad Surface povrchem připomíná model U11 ** Chybí mu 3,5mm jack, což ale nahrazuje vynikajícími sluchátky USonic

30.  11.  2017 | Měchura Milan | 3