Mio má opět zbrusu novou navigační aplikaci Spirit. Jako první jsme ji podrobili podrobnému testu, z něhož nový navigační přístroj Mio Moov S555 vyšel…
A kam tedy můžeme jet?
Základem je navigace na adresu. Mio nepoužívá strukturované zadání města, ulice a čísla do samostatných kolonek. Všechno napíšete do jednoho řádku, přístroj si s tím už poradí. Anebo také ne, viz konkrétní příklad: když zadám Tilhonova 54, přístroj najde pouze ulici, při zadání Tilhonova 54a už konkrétní číslo domu. Čekal bych, že u zkráceného zadání Mio vyplivne varianty 54a i 54b. Zvlášť když u zkráceného zadání tilh 54b to udělá – u čísel zřejmě přístroj nezvládá podmnožiny.
Klávesnice při zadávání adresy. Pravá část s diakritikou je zbytečná, běžná tlačítka místo toho mohla být větší
V řádku lze vyhledávat i podle klíčových slov – zadat třeba restaurace olomouc. Mio hezky doplňuje předpokládané výrazy, výsledky se seřadí podle vzdálenosti nebo podle abecedy. Něco se mi tady ale nezdá. Ve větších městech, jako je třeba Jihlava nebo Břeclav, Mio tímto způsobem najde pouze dvě restaurace, v Plzni jen osm restaurací. Když však postupuji jiným (komplikovanějším) způsobem, do tří set metrů od centra jich v Plzni najdu několik desítek. To je další ukázka toho, že u Mia je důležité znát správný postup, jak dojít k výsledkům.
Přehled oblíbených položek • a jejich zobrazení na mapě; kola vyznačují místa, kde je více oblíbených vedle sebe
Mezi Moje místa lze ukládat oblíbené položky. Mohou to být jednoduché body s textovou informací, přímo do přístroje lze ale navíc nahrát i zvukový záznam. K tomu Mio podporuje navigaci na obrázky vybavené zeměpisnými souřadnicemi. Do vyhledávacího pole lze jinak zadat souřadnice přímo zadat jako cíl.
Základní ukládání nového bodu • přidávání zvukového záznamu
Základem je správný postup
Oblíbené položky je snadné plnit z počítačové aplikace Mio More Desktop, kam se nahrají ve formátu programu Google Earth. Nesmíte to ale přehnat s počtem, u několika set záznamů se už přístroj začíná zadýchávat a musíte delší dobu počkat, než databázi otevře. Potom se v ní ale už dá rychle pohybovat, byť citelně chybí vyhledávání.
Ještě víc bych ocenil možnost řazení podle vzdálenosti od aktuální pozice. Nevím, proč tato možnost chybí, když u hledání podle klíčových slov lze výsledky řadit dle vzdálenosti. Místo toho je u oblíbených položek méně praktické řazení dle data přidání.
V Mých místech je jedna samostatná položka vyhrazena domovu. Mnohokrát se mi stalo, že Mio zapomnělo nastavenou adresu, a musel jsem ji zadávat znovu.
S vyhledáním POI je trochu boj, musíte se naučit správný postup. Zájmové body lze hledat u aktuální pozice, u zadaného místa, hledání ale vůbec nespolupracuje s trasou. Nelze jednoduše vyhledat POI blízko cíle, natož podél trasy. Přivítal bych také, kdybych mohl zvolit kategorie POI, které se při jízdě ukážou na mapě; teď se neukazují pouze uživatelské body z Mých míst.
Mio Spirit by měl upozorňovat i na radary. České ani Rakouské ale nebyly nainstalovány. Další možností je nastavit upozorňování na překročení rychlosti. V okamžiku, kdy aktuální rychlost o drobek překročí hranici, která je uložena v mapách, zčervená symbol pozice. Další možností je zvukové upozornění. V tomto případě ale Mio začne opakovaně pípat a neskončí, dokud se nedostanete pod povolený limit. Stačilo by přitom jen jedno krátké upozornění, dál by se řidič mohl zařídit, jak sám chce. Třeba už kvůli tomu, že limity nahrané v mapě vždy neodpovídají realitě.
Bojí se otočit do protisměru
Při plánování trasy si můžeme vybrat mezi režimy Auto a Chůze, přičemž tomu druhému nevěřím. Současné mapy nejsou připraveny pro použití pěšími turisty, a to ani v městech. Plánování v režimu chůze vypadá tak, že navigační přístroj ignoruje zákazy vjezdu a jednosměrky, snaží se vyhnout dálnicím.
Po vypočtení se na displeji ukáže náhled celé trasy, to je užitečné
Mio nabízí čtyři způsoby optimalizace trasy pro automobil: rychlou, krátkou, optimální a ekonomickou trasu. Rozdíl mezi dvěma posledními mi nebylo zcela jasný, proto slovo od slova překládám manuál:
- Optimální: nejjednodušší trasa s nejmenším počtem odboček; tam, kde je to možné, preferuje dálnice.
- Ekonomická: nejjednodušší trasa s nejmenším počtem zastavení, odboček a městských center, která by měla ušetřit palivo.
Nastavení možností optimalizace a navigace
Pojedeme z Jindřichova Hradce do Ostravy, abychom zjistili, jak Mio tuto trasu spočítá:
- Nejrychlejší: 344 km, 3:32 h
- Nejkratší: 300 km, 5:58 h
- Optimální: 344 km, 3:32 h
- Ekonomická: 355 km, 3:32 h
Jako prezentace rozdílů se to moc nepovedlo, tak zkusme jinou úhlopříčku: z Náchoda do Brumova-Bylnice, kde není tolik dálnic:
- Nejrychlejší: 281 km, 4:28 h
- Nejkratší: 255 km, 5:54 h
- Optimální: 276 km, 4:27 h
- Ekonomická: 276 km, 4:29 h
Stejně jako u jiných navigací byste se měli vyhnout nejkratší trase. U ostatních tří typů je celkem jedno, který si vyberete. Navigační přístroj by ale rozhodně neměl nejrychlejší trasu spočítat o minutu delší než optimální.
Souhrn o trase • itinerář
Když během navigace zadáte další cíl, Mio se zeptá, zda ho přidat na konec trasy. Přidávat lze také průjezdní body.
Článek pokračuje v další kapitole: RDS-TMC, Google, Mio Desktop, hodnocení