Navigátor Garmin StreetPilot c320: zrozen pro řidiče (megarecenze)

Garmin StreetPilot c320 je mobilní navigační systém. Pro ovládání stačí barevný dotykový displej, data se ukládají na paměťové kartě. Je jednoduchý, funkční a cenově poměrně přijatelný. Přečtěte si, jaké byly naše zkušenosti na cestě dlouhé téměř sedm tisíc kilometrů.

Při hledání můžete využít ještě jednu fintu. Často se hodí nastavení, jestli chcete hledat místa u aktuální pozice, u cíle nebo u jiného zadaného města. Užitečná je i volba „u aktivní trasy“, která počítá s naplánovanou cestou, abyste se třeba při hledání čerpací stanice nemuseli vracet.

Vyberete si, kde chcete vyhledávat

Po nalezení cíle cesty už stačí klepnout na tlačítko Start a chvíli počkat, než Garmin vypočítá optimální trasu. Je to opravdu jen chvilka; ani u míst vzdálených třeba patnáct set kilometrů jsem nečekal déle než pět sekund.

 
Hledání trasy, všímejte si horního řádku: systém zjistí
zpřesněnou polohu • a provede výpočet

A teď už opravdu jedeme

Naplánovali jsme trasu a můžeme vyrazit. Cesta se na mapě zvýrazní červenou čarou, která přesně kopíruje silnici. Mapa je pěkně barevná, odlišnými odstíny jsou zvýrazněny hlavní a vedlejší silnice, dálnice, parky a vodní plochy.

V nastavení si můžete vybrat ze tří druhů pohledů na mapu:

1. Půdorysný pohled severem nahoru. Je stejný jako v běžném autoatlasu. Pro navigaci se tolik nehodí, je ale praktičtější při plánování cesty, kdy jsou města vzájemně orientovaná tak, jak to čekáte.

 
Volba zobrazení mapy • pohled severem nahoru

2. Půdorysný pohled ve směru jízdy. Toto zobrazení je logičtější, protože cestu vidíte před sebou, zespodu nahoru. Obvykle se zde ale projeví nevýhoda displeje orientovaného na šířku. Situace vlevo a vpravo totiž řidiče tolik nezajímá, na rozdíl od toho, co se děje a bude dít před ním.

 
Pohled ve směru jízdy (různá měřítka)

3. Perspektivní 3D pohled. Je velmi efektní a na displej se s ním vejde více informací než u půdorysného zobrazení. Stejně jako při výhledu z automobilu je situace v popředí velmi detailní, směrem dozadu podrobnosti slábnou, ale zase lze obsáhnout větší prostor. Je to mimochodem novinka u tohoto modelu Garminu.

  
Perspektivní pohled (různá měřítka)

Nemohu jednoznačně říct, že perspektivní pohled je nejlepší. U StreetPilotu mi leckdy, hlavně při komplikované silniční síti ve velkých městech, připadal poměrně nepřehledný. Překreslování displeje navíc není zcela plynulé, obraz se mění po skocích a perspektivní pohled někdy ukazoval úplně něco jiného, než bych těsně před křižovatkou nebo obrovským kruhovým objezdem potřeboval vědět. Nakonec jsem jej střídal s půdorysným pohledem.


Přesně tohle je situace, kdy 3D pohled občas vadil. Při největším
detailu by se hodila rychlejší aktualizace

Kromě typu zobrazení lze měnit i měřítko mapy. Slouží k tomu čtverečky se znaky plus a minus v horních rozích displeje. Ve městě je vhodné používat podrobné zobrazení, při několikasetkilometrové jízdě na dálnici je zase lepší zobrazit téměř celou trasu, abyste viděli, kolik vám ještě zbývá. StreetPilot před křižovatkou, výjezdem z dálnice a podobnými situacemi stejně automaticky změní měřítko, abyste měli přehled. Někdy jsem na tuto automatickou funkci trochu nadával – chtěl jsem jiné měřítko a navigátor tvrdošíjně pořád vracel to své.

Pozná, kdy přijedete

Na hlavním displeji se při navigaci zobrazuje čas, kdy dorazíte do cíle své cesty. V průměru se Garminu dá věřit. Při jízdě na dálnici jsem dorazil vždy o trochu dřív, přestože jsem dodržoval rychlost, na běžných silnicích a ve městech jsem zase pravidelně nasbíral zpoždění.


Vlevo dole je čas, kdy dorazíte do cíle, vpravo dole vzdálenost k další odbočce

Zbývá ještě jeden pohled: přehled odboček. Garmin na samostatných kartách zobrazí jednotlivé změny směru na naplánované trase. Je zde detailní pohled na mapu, popis operace, vzdálenost a doba, za jakou k odbočce dojedete.

  
Přehled odboček

Při navigaci mi docela chybělo grafické znázornění vzdálenosti ke křižovatce, výjezdu z dálnice nebo k jiným odbočkám. Velmi jsem si na to zvykl u mobilních navigačních systémů Route 66 a Wayfinder. Rychlým mrknutím na displej jsem viděl, jestli už mám nebo nemám odbočit. Tato funkce je neocenitelná hlavně ve městech, kde křižovatka stíhá křižovatku. U Garminu musíte pozorně sledovat číslo se vzdáleností v pravém spodním rohu displeje nebo grafickou mapu.

Překážky objedete

Když člověk sjede z naplánované cesty, GPS to po chvíli pozná a automaticky přeplánuje trasu. Reakce Garminu ale byly v tomto ohledu až příliš pomalé. Někdy jsem třeba několik desítek sekund zmateně jezdil mimo naplánovanou trasu, než se navigátor vzpamatoval a nabídnul novou.

Zajímavou funkcí, kterou jsem několikrát využil, je Překážka. Když před sebou vidíte zácpu, stisknete tlačítko a Garmin přeplánuje trasu tak, abyste se jí vyhnuli. Tato funkce mi pomohla hlavně na dálnicích.

 
Při aktivní navigaci se v hlavní nabídce objeví tlačítko Překážka • po jeho stisknutí
se na mapě ukáže, že mám sjet na nejbližším výjezdu a pokračovat jinou cestou
(jinak bych jel rovně po nábřeží)


V poslední kapitole zjistíte, jestli se na StreetPilot dá spolehnout, popíšu také hlasovou navigaci. Dočkáte se i závěru článku se zhodnocením navigačního systému

Témata článku: , , , Street, Řidič, Str, Interní anténa, Správné rozhodnutí, Přijímací část, Ignorování, Mega +, Pro +, Fulltextové vyhledávání, Ujetý kilometr, Pekař, Místní název, Garmin StreetPilot, Mega, Původní rychlost, Odlišný odstín, První neúspěch, Drahé zařízení, Sanitka