Navigon 3110: pusťte vlka do stáda oveček (test)

Navigace Navigon se dostaly do České republiky. Vyzkoušeli jsme nejnižší model 3110 a zjistili, že zavedené značky mají velkou konkurenci. Navigon ale napřed musí spravit mapy. (4× video)

Při výběru místa z mapy trochu překáží mnoho grafických prvků. Práci komplikuje i málo velkých měřítek. V rámci ulice lze vybírat v podstatě jen ve dvou úrovních zvětšení, ostatní už jsou příliš vzdálené. Menší měřítka zase velmi brzy opouštějí silnice, takže na mapě zůstanou jen komunikace první třídy. Když mapu přiblížíte, je výřez zase příliš malý pro získání přehledu. Těším se na širokoúhlý displej Navigonu.

Práci s mapou si můžete prohlédnout na videu:



 
Všechna měřítka, která Navigon navbzí; až příliš mnoho malých, málo velkých

Navigon si pamatuje poslední nalezená místa a zobrazí je v odděleném seznamu, v němž se dá i vyhledávat.

Finta pro hromadný import

Databáze bodů zájmu podle mých porovnání neobsahují tolik položek jako mapy Tele Atlasu. Odpovídá tomu i číselné srovnání posledních verzí map, kdy Navteq v České republice registruje 19 902 bodů zájmu a Tele Atlas 54 748. Situace je dobrá ve velkých městech, kde jsou také kvalitní mapy. Když ale ve Zlíně Navigon najde pouhé tři restaurace, musím se vrátit ke stejnému závěru jako při hodnocení map.

Práce s POI je vidět na videu:

Navigon neumožňuje uživatelsky přidávat body zájmu a další kategorie do databázi POI. Určitou fintou, kterou jsem popsal v tomto článku, ale lze hromadně z počítače přidat uživatelské body do oblíbených položek.


 
Výběr zájmového bodu a jeho zobrazení na mapě

Body zájmu lze hledat v okolí, v zadané lokalitě nebo tzv. body celostátní důležitosti, kde jsou třeba letiště nebo hraniční přechody (nevím, proč je to takhle rozdělené). Přístroj nenabízí hledání bodů přímo na naplánované trase, na grafické ose ale umí zobrazit nejbližší objekty ze tří vybraných kategorií. Tyto tři kategorie jsou potom také rychle dostupné při hledání.

 
Osa s nejbližšími vybranými POI • výběr tří hlavních kategorií

Pojedeme po krásné trase

Trasa může vést přímo k cíli, Navigon ale k tomu nabízí i editor tras, v němž lze nastavit mnoho průjezdních míst. Přístroj se nespokojí jen s výběrem auta coby dopravního prostředku, ptá se i na jeho rychlost. Lze tak vybrat mezi běžným, rychlým a pomalým automobilem. Bere na to pak ohled při odhadu doby příjezdu. Jinak lze zvolit také náklaďák, motocykl, jízdní kolo nebo pěší trasu. Pěšky se dá ale chodit jen po silnicích, není to turistická navigace.


Práce s trasou a průjezdními body

Podobně svůj je Navigon i při volbě typu trasy. Rychlá, krátká a optimální nepřekvapí, ale slovo Krásná v této souvislosti obvykle nevídáme. Navigátor v tomto případě preferuje řidičsky vděčné komunikace plné zatáček a manévrů, kterým se člověk při snaze přijet někam včas obvykle vyhýbá. Samostatně lze povolit, zakázat nebo nedoporučit dálnice, placené cesty a trajekty.


Nastavení trasy

Počítání trasy patří k pomalejším. Animace, která se při tom zobrazuje na displeji, řidiče spíš naštve než uklidní. Možná ale přeháním, zase tak špatné to není. Třeba přepočítávání při sjetí z trasy je bleskurychlé.


Výpočet trasy: napřed se ukáže přímka a až poté spočítaná trasa s informacemi o jednotlivých úsecích

Během jízdy s Navigonem

Mapa se může zobrazovat v 3D nebo 2D pohledu. U některých navigací 3D pohled okamžitě vypínám, tady jsem se naopak rychle vrátil zpět z pohledu na půdorys mapy. V 3D zobrazení je totiž na displeji vidět víc, a ve spojení s nemožností měnit měřítko mapy při navigaci to je vítaná vlastnost.

Na videu si prohlédněte reálnou jízdu s Navigonem 3110:

Asi třetinu displeje při jízdě zabírají různé informační panely a prvky. Některé se dají vypnout, jiné jsou vidět neustále. Při maximálním vytížení Navigon ukazuje název aktuální komunikace a silnice/ulice, na kterou odbočím po příštím manévru. Vidím jeho symbol a graficky vyznačenou vzdálenost, případně i dva symboly, pokud manévry následují těsně za sebou.

Údaj o aktuální rychlosti je možná trochu zbytečně napevno svázán se zobrazením nadmořské výšky. Vidím také vzdálenost k cíli, zbývající dobu jízdy a čas příjezdu. Rámeček v rohu prozrazuje, kterým jedu směrem.

Když to přeženu s rychlostí – anebo neustále, záleží na nastavení –, v dalším rohu svítí značka povolené rychlosti. Tyto informace nejsou na českých silnicích tak zmatené jako u map Tele Atlasu, ale i tady jsem objevil chyby. Navigon dokáže také varovat před místy, kde se měří rychlost.

Víc než při posledním testu Navigonu jsem ocenil návěsti před křižovatkou. Myslím tím realistické modré a zelené cedule, které na skutečných silnicích označují, kam odbočit. Na displeji navigačního přístroje se zobrazují třeba u sjezdů z dálnic a nájezdů na dálnice. I v Česku jsem se setkal s vyznačením jízdních pruhů. To je unikátní vlastnost Navigonu, která řidiči graficky prozradí, ve kterém z pruhů by se měl držet.


Návěst před sjezdem a řazení do jízdních pruhů na oficiálním obrázku

Ještě jsem neprozradil, jak vlastně vypadá mapa při navigaci. Oranžová čára nepřehlédnutelně vyznačuje naplánovanou trasu. Trochu horší je to s ostatními ulicemi, které jsou vyvedeny různými odstíny světle šedé barvy. Při navigaci to tolik nevadí, navigační přístroj ale občas používám jen pro rychlou orientaci bez naplánované trasy. V takovém případě bych u Navigonu ocenil trochu kontrastnější mapu.

 
Při navigaci je oranžová nepřehlédnutelná • možnosti během aktivní navigace

Navigon lze manuálně přepnout do nočního módu, kdy se mapa převede do tmavého zobrazení. Tmavší nádech už nedostanou grafické prvky kolem, samostatně pro noc a den lze ale regulovat jas displeje.


Displej v nočním režimu


Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, vylepšení, hodnocení

Témata článku: , , , Podívání, Sjíždění, Zástrčka, Hraniční přechod, Test, Půst, Krátké stisknutí, Vlk, Hardwarový ovladač, Mapová data, Německý výrobce