Navigon 3110: pusťte vlka do stáda oveček (test)

Navigace Navigon se dostaly do České republiky. Vyzkoušeli jsme nejnižší model 3110 a zjistili, že zavedené značky mají velkou konkurenci. Navigon ale napřed musí spravit mapy. (4× video)

V autě: z držáku poznáš navigaci

V autě je nejvíc vidět, že Navigon 3110 nepatří k nejvyšší třídě. Je to stejné jako jinde: přístroje z nižších i vyšších tříd umí v podstatě to stejné, funkčně se liší jen drobnostmi, ale hodně v příslušenství. Takže testovaný Navigon nemohl dostat jiný než pasivní univerzální držák, za něco lepšího je potřeba připlatit.

Držák je velmi masivní, ale bezproblémový. Drží, dá se přijatelným způsobem polohovat, při jízdě navigační přístroj dobře odpruží, nelinou se z něj žádné nelibé zvuky. Kvůli zmíněné pasivitě je ale třeba nabíječku zapojovat přímo do přístroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nebojte se, to je jen držák (omlouvám se za horší kvalitu fotografií)

Zástrčka nabíječky je trochu delší, nezvykle zahnutá, a to se nakonec ukázalo jako velmi praktické. V Toyotě Corolla, se kterou jezdím, je totiž zdířka autozapalovače před řadicí pákou a zástrčka některých navigačních přístrojů už vadí při řazení. U Navigonu jsem o ní vůbec nevěděl. Navíc oceňuji sice celkem tlustý, ale dostatečně poddajný napájecí kabel.

Klepněte pro větší obrázek
Zahnutí je praktické

Krásná grafiko, čím za tebe zaplatím?

Navigon má vynikající grafické prostředí, atraktivitou předstihne všechny konkurenty. Ať jde o mapu, o grafické prvky, které ji doplňují, o styl nabídek nebo třeba malé ikony s logy čerpacích stanic, autosalonů a dalších kategorií zájmových bodů.

 
Na některých ikonkách je značka firmy • nastavení zobrazení POI na mapě

Jenže špičková grafika s sebou nese nároky na výpočetní výkon, a hardware aplikaci Navigon MobileNavigator 6.2 nestačí. Různého čekání a zpoždění si uživatel užije. Nemohu sice říct, že by to přímo ovlivňovalo použitelnost navigačního přístroje, rychlé reakce si ale opravdu představuji jinak. Hardware Navigonu 3110 je však rychlejší než navigátor Fujitsu Siemens Loox n100 se stejnou navigační aplikací, který jsem testoval loni.

Někdy bych také ocenil méně grafiky na displeji výměnou za zobrazení více důležitých informací. Nejvíc mi chybělo místo v editačním pohledu na mapu. Kvůli stavovým a nástrojovým pruhům a sloupcům zbývalo na samotnou mapu méně prostoru, než bych chtěl.

Ovládání trochu komplikují pomalejší reakce. Například při vypisování textů je lepší počkat, až se znak zobrazí. Někdy se mi dařilo ťukat znaky dopředu, ale většinou jsem takhle dosáhl akorát překlepů a musel jsem se vracet. I když to jinde nepoužívám, zde bych ocenil zvukovou reakci na stisknutí softwarového tlačítka.

  
Základní nabídka • kontextové menu • vysouvací panely

Navigon používá svůj typický styl nabídek, jiný než ostatní přístroje. Snadno se na to ale dá zvyknout, stejně i na další zvláštnosti v ovládání. Celkově je to uživatelsky příjemný a jednoduchý přístroj, přestože některými možnostmi nastavení jde hodně do detailů.


 
Kompletní přehled možností nastavení přístroje

Navteq stále není přítel

Mapám České republiky v Navigonu 3110 jsem věnoval samostatný článek, kde najdete podrobné informace a obrázky ze čtyřiceti českých měst. Tady už proto budu stručný. Navteq nabízí dobré mapy, ale v České republice má na konkurenční Tele Atlas ještě co dohánět. Stále najdeme mnoho důležitých měst, ve kterých Navteq pokrývá pouze hlavní tahy, a obce reprezentované průjezdní silnicí a jedním bodem. Oblast středních, západních a jižních Čech je ale dobře zpracovaná, stejně tak i největší česká města.


Takhle Olomouc nevypadá

Mapy jsou z pohledu českého uživatele stále největší slabinou Navigonu. Ve východní části republiky se s nimi rozumně navigovat nedá, pokud za rozumné berete navádění do vybrané ulice ve vybrané obci; a nejde zrovna o Brno nebo Ostravu. Navigon řidiče navede do obce; jenže když navigace s mapami Tele Atlasu umožňují navigaci na ulice nebo i popisná čísla, musíme to chtít i po jiných přístrojích.

Český distributor připravil akci, kdy k Navigonům s pokrytím celé Evropy nabízí kupon na zářijový upgrade map. Nezodpovězenou otázkou zůstává, co přesně se v mapách České republiky v září změní.

Ačkoli má Navigon mé velké sympatie a funkčně ho řadím mezi nejlepší současné navigační přístroje, mapy jsou pro české uživatele nedostačující. Zajímavé je, že Navigon ve své javové aplikaci pro mobilní telefony používá mapy Tele Atlasu, v přenosných přístrojích se ale pevně drží map Navtequ.

Volba cíle cesty: uděláme to jinak

Rychlá volba pro cestu domů, nebo na jiné místo nastavené této položce, je hned v hlavní nabídce navigační aplikace. Jinak lze volit ze všech běžných cílů cesty s výjimkou zeměpisných souřadnic, které Navigon nenabízí.

Dialog pro zadávání adresy se liší od jiných navigací. Hlavně tím, že všechny položky jsou hned na jedné stránce. Přitom je ale nutné doplňovat je postupně. V levé části displeje se vypisují vyhledávané údaje, v pravé je klávesnice. Je řazena dle abecedy, do čtyř sloupců a musel jsem se naučit orientovat. Na videu si prohlédněte, jak zadávání adresy probíhá.

Stát si Navigon pamatuje, při prvním klepnutí do políčka pro město už nabídne poslední zadaný údaj. Kromě toho registruje i to, co jste dřív zadali, a tyto výsledky předkládá s větší prioritou.

   

Průběh zadávání adresy a její zobrazení na mapě

Při shodě více názvů vypisuje Navigon výsledky pod sebou. Aby se vedle nich vešla i klávesnice a další prvky, jsou velmi stručné. Výpis měst se liší třeba jen poštovním směrovacím číslem. Aby se v takovém seznamu dalo vyznat, je možné otevřít ho do podrobnějšího pohledu, kdy je každé položce věnována jedna stránka a kdy je u ní zobrazen i okres a kraj.

Postupně vyberu i ulici a případně číslo domu, pokud jsou tyto údaje v mapové databázi. Rovnou se mohu nechat navigovat na vybrané místo. Výsledek lze také uložit do oblíbených položek, zobrazit na mapě nebo přidat k naplánované trase.

 
Tři různé klávesnice, kompletně česky ale neumí žádná


Článek pokračuje v další kapitole: POI, trasa, při jízdě

Témata článku: , , , Podívání, Krátké stisknutí, Vlk, Půst, Sjíždění, Hardwarový ovladač, Test, Zástrčka, Hraniční přechod, Německý výrobce, Mapová data