Navigon 5110: nevyjíždět bez voňavého stromečku (test)

Navigon 5110 je lesklý jako zrcadlo a na design dal víc než jiné navigátory. Zároveň ale výborně naviguje a má konečně dobré mapy Česka. Nevýhody: držák.

Podle této hlasové navigace se dá jezdit

Chválím a ještě jednou chválím vynikající hlasovou navigaci Navigonu. Velmi příjemný ženský hlas hlásí přesně to, co jako řidič očekávám. Včas, jednoznačně a přesně. Lahůdkou jsou třeba povely při sjíždění z dálnic, kdy přístroj hlasově naviguje, v jakém pruhu se držet, na jaké číslo silnice odbočit, a věty při tom spojuje do souvětí. Hlasové navigaci dokážu odpustit i několik povelů, kdy se nepodařilo přesně dodržet skloňování českých výrazů.

S Navigonem 5110 se dodává i anténa pro příjem dopravních zpráv RDS-TMC. Zapojuje se přímo do přístroje prostřednictvím konektoru jack 3,5 mm. Nové mapy od Navtequ jsou již doplněny hustší sítí lokalizačních tabulek než dřív, takže Navigon ukazuje dopravní události po celé republice. S RDS-TMC jsem ale trošku zápasil, často nebyly vidět události jinde než na dálnicích. Zobrazují se na mapě i v textovém přehledu, kde je lze i filtrovat podle typu, jen na trase apod.

Tohle je navigace, ne přehrávač hudby

Na Navigonu se mi líbí, že se soustředí hlavně na navigační funkce a dokázal odolat současné módě, která do navigace cpe MP3 a videopřehrávače, prohlížeče obrázků a další podobné funkce. Uznávám, je to osobní názor, ale tyto ryze navigační přístroje mi dělají radost. Navigon startuje rovnou do navigace, a přesně to po něm jako řidič chci.

Neznamená to přitom, že by se výrobce nesnažil. Navigon obsahuje mnoho různých vychytávek. Ať už třeba zmiňované jízdní pruhy před křižovatkou, návěstidla, Reality View. Anebo informace, které se zobrazí po přejezdu hranic. Přímo z displeje navigace zjistím povolené rychlosti na různých typech komunikací, dozvím se o specialitách, například povinně rozsvícených světlech. Tohle ocením mnohem víc než další MP3 přehrávač.


Po přejezdu hranice vím, co se ode mně čeká

Kniha jízd v navigaci

S knihou jízd Navigon nepřišel jako první, je však mnohem použitelnější než u přístroje MyGuide 4300, v němž jsem ji popsal poprvé. Před jízdou stačí zadat název, stav tachometru a typ cesty – služební, soukromá, do práce, z práce. Navigátor potom sleduje, kde jste, a zastávky zapisuje do souboru XLS. Ten lze na počítači otevřít v Microsoft Excelu.

Ani kniha jízd Navigonu ale není ideální. Oceňuji pohodlný export, hůře však hodnotím poškozené znaky s českými háčky a trochu zmatené zápisky. Navigon při zastávce někdy uložil bod, jindy ne, na délce zastavení jakoby nezáleželo.

 
Práce s knihou jízd

U přenosného navigačního přístroje je ale kniha jízd snad i zbytečná. Aby se dala využít, musel by řidič s navigátorem jezdit neustále. Přístroj by musel být zapnutý a zaznamenávat na každé cestě, i při nudném cestování do práce a z práce. Netvrdím, že to je nereálné, tento typ aplikace by ale měl větší smysl ve velkých navigacích pevně vestavěných do automobilu. Když jede, jedou také.

Tip: podívejte se na výslednou knihu jízd. Pro přehlednost jsem tabulku trochu zformátoval, jinak vypadá úplně stejně jako po stáhnutí z Navigonu.

Dobré, ale stejné

Navigon sám cílí přístroj 5110 na střední management, volnomyšlenkáře, na mladé, samostatnou kategorii tvoří ženy, kterým by se mohl líbit design. Po navigační stránce je 5110 stejný jako jiné Navigony, jiný je jen hardware.

Funkce Navigonu při samotné navigaci mi vyhovují snad nejvíc ze všech přenosných přístrojů. Povely, ať už vizuální nebo hlasové, jsou velmi přesné. Na druhou stranu ale nejsem spokojený s možnostmi výběru cíle cesty. Navigon je velmi jednoduchý, a když stačí adresa coby cíl, není co řešit. Když však chci třeba bod zájmu v okolí místa na mapě nebo od jiného místa, nastane problém. Hodně mi chybí také možnost zadávat cíl formou zeměpisných souřadnic. Přípravu navíc komplikují pomalejší reakce. Přesto s Navigony jezdím rád.

Snaha o krásu ale vždycky nevyjde. Mířím tím k držáku, který je pasivní a bez utěsnění se s ním pomalu nedalo jezdit. Proto bych si místo Navigonu 5110 možná vybral levnější model 3110. Jeho design je sice celkem obyčejný, funkce jsou ale stejné a oceňuji u něj „normální“ a pevný držák. Je ale pravda, že Navigon 5110 je hezčí, mnohem atraktivnější a v ceně má anténu RDS-TMC.

Při srovnání s vyšším modelem 7110 se budeme točit hlavně kolem displeje. Širokoúhlé zobrazení má u Navigonu smysl kvůli mnoha grafickým prvkům, které se zobrazují. Hodit se může i možnost připojení mobilu a využití navigačního přístroje jako handsfree, ale s hodnocením raději zůstaňme u navigačních funkcí.

Navigon 5110 je kvalitní a atraktivní navigační přístroj. Cena je postavena celkem rozumně, odpovídá nabídce funkcí a situaci na trhu.

Obsah balení

  • navigační přístroj
  • autonabíječka
  • pouzdro

    Klepněte pro větší obrázek
  • držák na čelní sklo automobilu
  • anténa RDS-TMC
  • CD a dokumentace

Navigon 5110 k testu zapůjčila společnost Agora Plus

Témata článku: , , , Mapová data, Skloňování, Sjíždění, Test, Jízdní kolo, Cedule, Strom, Běžné auto, Str, Povinná výbava, Hraniční přechod, Širokoúhlé zobrazení