Navigon 5110 je lesklý jako zrcadlo a na design dal víc než jiné navigátory. Zároveň ale výborně naviguje a má konečně dobré mapy Česka. Nevýhody: držák.
Při výběru místa z mapy práci trochu komplikuje málo velkých měřítek. V rámci ulice lze vybírat v podstatě jen ve třech úrovních zvětšení, ostatní už jsou příliš vzdálené. Menší měřítka zase velmi brzy opouštějí silnice, takže na mapě zůstanou jen komunikace první třídy. Odbornějším zásahem do konfiguračních souborů ale lze měřítka nastavit jinak.
Práci s mapou si můžete prohlédnout na videu:
Navigon si pamatuje poslední nalezená místa a zobrazí je v odděleném seznamu, v němž se dá i vyhledávat.
Mapy jsou dobré, ale co POI?
Databáze bodů zájmu v České republice podle mých porovnání ani po zářijové aktualizaci neobsahují tolik položek jako mapy Tele Atlasu. Některé body byly aktualizovány, ale neproběhlo systematické doplnění, které by přitom mapy Navtequ potřebovaly.
Navigon neumožňuje uživatelsky přidávat body zájmu a další kategorie do databázi POI. Určitou fintou, kterou jsem popsal v tomto článku, ale lze hromadně z počítače přidat uživatelské body do oblíbených položek. Na tuto operaci jsem si už zvykl, je nakonec docela jednoduchá.
Během hledání zájmových bodů
Body zájmu lze hledat v okolí, v zadané lokalitě nebo tzv. body celostátní důležitosti, kde jsou třeba letiště nebo hraniční přechody (nevím, proč je to takhle rozdělené). Přístroj nenabízí hledání bodů přímo na naplánované trase, na grafické ose ale umí zobrazit nejbližší objekty ze tří vybraných kategorií. Tyto tři kategorie jsou potom také rychle dostupné při hledání.
Body na trase, ale jen ze tří nastavených kategorií
Trasa může vést přímo k cíli, Navigon ale k tomu nabízí i editor tras, v němž lze nastavit mnoho průjezdních míst. Přístroj se nespokojí jen s výběrem auta coby dopravního prostředku, ptá se i na jeho rychlost. Lze tak vybrat mezi běžným, rychlým a pomalým automobilem. Navigon na to pak bere ohled při odhadu doby příjezdu. Jinak lze zvolit také náklaďák, motocykl, jízdní kolo nebo pěší trasu. Pěšky se dá ale chodit jen po silnicích, není to turistická navigace.
Nastavení parametrů trasy
Podobně svůj je Navigon i při volbě typu trasy. Rychlá, krátká a optimální nepřekvapí, ale slovo Krásná v této souvislosti nevídáme často. Navigátor v tomto případě preferuje řidičsky vděčné komunikace plné zatáček a manévrů, kterým se člověk při snaze přijet někam včas obvykle vyhýbá. Samostatně lze povolit, zakázat nebo nedoporučit dálnice, placené cesty a trajekty.
Navigon podporuje několik průjezdních bodů, naplánovanou trasu lze uložit
Počítání trasy patří k pomalejším. Animace, která se při tom zobrazuje na displeji, řidiče spíš naštve, než uklidní. Možná ale přeháním, zase tak špatné to není. Třeba přepočítávání při sjetí z trasy je bleskurychlé.
Během počítání trasy • výsledek
Jednotvárně šedé okolí
Mapa se může zobrazovat v 3D nebo 2D pohledu. U některých navigací 3D pohled okamžitě vypínám, tady jsem se naopak rychle vrátil zpět z pohledu na půdorys mapy. V 3D zobrazení je totiž na displeji vidět víc, a ve spojení s nemožností měnit měřítko mapy při navigaci to je vítaná vlastnost.
Část displeje při jízdě zabírají různé informační panely a prvky. Některé se dají vypnout, jiné jsou vidět neustále. Při maximálním vytížení Navigon ukazuje název aktuální komunikace a silnice/ulice, na kterou odbočím po příštím manévru. Vidím jeho symbol a graficky vyznačenou vzdálenost, případně i dva symboly, pokud manévry následují těsně za sebou.
Navigon během navigace • možnosti při jízdě
Údaj o aktuální rychlosti je možná trochu zbytečně napevno svázán se zobrazením nadmořské výšky. Vidím také vzdálenost k cíli, zbývající dobu jízdy a čas příjezdu. Rámeček v rohu prozrazuje, kterým jedu směrem.
Když to přeženu s rychlostí – anebo neustále, záleží na nastavení –, v dalším rohu se ukáže značka povolené rychlosti. Tyto informace nejsou na českých silnicích tak zmatené jako u map Tele Atlasu, ale i tady jsem objevil chyby. Navigon dokáže také varovat před místy, kde se měří rychlost.
Začal jsem oceňovat návěsti před křižovatkou. Myslím tím realistické modré a zelené cedule, které na skutečných silnicích označují, kam odbočit. Na displeji navigačního přístroje se zobrazují třeba u sjezdů z dálnic a nájezdů na dálnice, hlasová navigace navíc u Navigonu 5110 dodává číslo silnice, na kterou odbočit. I v Česku jsem se setkal s vyznačením jízdních pruhů. To je unikátní vlastnost Navigonu, která řidiči graficky prozradí, ve kterém z pruhů by se měl držet. Přístroj zvládá i grafické zobrazení křižovatek Reality View.
Ještě jsem neprozradil, jak vlastně vypadá mapa při navigaci. Oranžová čára nepřehlédnutelně vyznačuje naplánovanou trasu. Trochu horší je to s ostatními ulicemi, které jsou vyvedeny různými odstíny světle šedé barvy. Při navigaci to tolik nevadí, navigační přístroj ale občas používám jen pro rychlou orientaci bez naplánované trasy. V takovém případě bych u Navigonu ocenil trochu kontrastnější mapu.
Na videu si prohlédněte reálnou jízdu s Navigonem:
Navigon lze manuálně přepnout do nočního módu, kdy se mapa převede do tmavého zobrazení. Zároveň se může automaticky podle nastavení změnit jas displeje.
Noční režim na mapě, ovládací prvky ale zůstávají světlé
Článek pokračuje v další kapitole: Hlasová navigace, další funkce, hodnocení