Navigon 5110: nevyjíždět bez voňavého stromečku (test)

Navigon 5110 je lesklý jako zrcadlo a na design dal víc než jiné navigátory. Zároveň ale výborně naviguje a má konečně dobré mapy Česka. Nevýhody: držák.
Navigon 5110: nevyjíždět bez voňavého stromečku (test)

Klíčové vlastnosti

  • atraktivní design přístroje a držáku
  • atraktivní grafické prostředí
  • kvalitní mapy Evropy
  • dobré mapy České republiky
  • jednoduché ovládání
  • výborná hlasová navigace (i navigace celkově)
  • různá vylepšení pro řidiče včetně knihy jízd

Hlavní nedostatky

  • méně praktický držák
  • vysoké nároky na hardware (pomalejší reakce)
  • málo stupňů měřítek mapy

Navigon 5100/5110: ve zkratce
cena 8 000 Kč/9 600 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 107 × 84 × 23 mm
hmotnost 145 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 70 × 53 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Navteq
mapy Slovenska Navteq
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC standardně
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Je to menší a levnější bráška Navigonu 7110, který jsme testovali před několika týdny. Zároveň je ale o trochu lepší než v současnosti nejnižší model 3110, jehož test si na Navigovat.cz také můžete přečíst. Je to opět navigátor určený do auta, má atraktivní design a všechny funkce, na které jsme u Navigonu zvyklí. Navigační přístroj Navigon 5110 se prodává za cenu kolem 9 600 Kč a v uplynulých týdnech měl vyhrazeno místo na čelním skle mého automobilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigon 5100 na oficiálních obrázcích

I když píšu o modelu 5110, stejné závěry lze aplikovat i na Navigon 5100. Oba přístroje se navzájem liší jen pokrytím. U 5110 je celoevropské, u 5100 jen regionální.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Naše vlastní obrázky. Aby na nich nebyly odlesky, jsou foceny ve fotostanu a barva úplně neodpovídá skutečnosti

Zrcadlo, které se moc neupatlá

Navigon snad víc než jiní výrobci chápe, že přenosný navigační přístroj se nevybírá jen podle funkcí. Stejně jako u mobilních telefonů to je do jisté míry zařízení, které se musí líbit. Současná řada Navigonů se svým designem hodně vymyká konkurenci. A testovaný model 5110 jde ještě trošku dál, jeho povrch je totiž celý lesklý.

Barva má možná blíž k černé než ke stříbrné, nejblíže však k polodrahokamu hematit (Wikipedia, vpravo dole se podívejte na medvěda). Barva je v podstatě tmavá, ale zároveň stříbrná, dokonale lesklá, jako zrcadlo. Tmavší odstín a vypouklé plochy zároveň řidiče nijak neoslňují. Nic takového zatím na žádném navigačním přístroji nenajdete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takhle vypadá Navigon naživo, včetně odlesků

Asi každého hned navíc napadnou otisky prstů, které se na takovém povrchu budou lepit snad i bez dotknutí. Tady ale Navigon použil materiál, který je vůči otiskům velmi imunní. Nejsou na něm příliš vidět, jen při určitém úhlu osvětlení. Nebudu tak nadšený jako výrobce, protože označení „anti finger print“ není stoprocentní. Přesto jsem ale už viděl hodně méně lesklých výrobků, které se musely leštit snad i když se na ně člověk jen podíval.

Klepněte pro větší obrázek
Při pozorném pohledu je povrch zvláštně skvrnitý

Povrch je zároveň celkem odolný proti poškrábání. Soudím tak ze zadní strany, která byla mnohokrát v kontaktu s kovovou částí držáku. Nenechalo to na ní žádné stopy. S výjimkou střední části Navigonu, která je vyrobena z černého plastu, je lesklý celý povrch přístroje – celá záda a rámeček na čelní straně kolem displeje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pro představu o velikosti

Displej může být i na výšku

O ovládacích prvcích nemá smysl mluvit. Kromě vypínače už na Navigonu není žádné další tlačítko. Jen konektor pro externí anténu, pro anténu RDS-TMC, slot pro paměťovou kartu SD/MMC a miniUSB konektor pro propojení s počítačem a nabíjení. Anténa RDS-TMC se k čelnímu sklu upevní pomocí dvou malých přísavek.

Klepněte pro větší obrázek
Konektor pro RDS-TMC je na boku, snadno se najde

Navigon v balení dodává nabíječku do auta, nabíjení je možné i z USB konektoru počítače. Po připojení kabelem se obsah paměti Navigonu ukáže jako další pevný disk. Stejně jako u 7110 ani tady nelze obrázky snímat do počítače. V článku proto využívám displeje sejmuté z Navigonu 3110.

Displej není širokoúhlý, používá běžné rozlišení 320 × 240 bodů. Matné provedení brání odrazům, jas je dostatečně silný. Displej je samozřejmě dotykový; je to také jediný způsob ovládání přístroje. Neměl jsem po ruce pro porovnání jiné Navigony, ale už podruhé jsem si všiml, že displej testovaného modelu 5110 je horší. Zdá se mi, že zobrazí méně barev, a ty jsou navíc vybledlé. Papírově je ale všechno stejné.

Novinkou v nastavení je možnost situovat displej na výšku. Bude se to hodit uživatelům, kteří preferují rozhled do dálky před přehledem po stranách. Na tento pohled jsem si během krátkého testu nezvykl. Navíc se mi zdálo, že zobrazení, hlavně písmo, je v tomto rozložení víc rozmazané.

Povinná výbava: voňavý stromeček

Držák je stejného typu jako u Navigonu 7110. Masivní chapadlo s délkou 23 cm se velkou přísavkou upevní na čelní sklo. Jeho přední část je na půlkulovém kloubu, aby se upevněný přístroj dal polohovat. Pro samotné připevnění je opět určen kovový bajonetový zámek. Navigon se natočí o třicet stupňů, aby se vešel mezi zoubky držáku, a vrátí se zpět do původní polohy. Tím se v držáku zamkne a drží. Na upevňování jsem si už zvykl, často se mi to podařilo hned na první pokus.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigon 5110 v držáku


Článek pokračuje v další kapitole: tak jak je to s tím voňavým stromečkem?

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, Navigon

Určitě si přečtěte

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

Apple iPhone 8: každoroční upgrade ve stejném těle [recenze]

** Tělo je prakticky stejné, až na skleněná záda ** Procesor je bestie, Apple předběhl konkurenci na řádný kus ** S designem si výrobce moc hlavu nelámal

Dnes | Michlovský Jakub | 18

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6