Navigon 5110 je lesklý jako zrcadlo a na design dal víc než jiné navigátory. Zároveň ale výborně naviguje a má konečně dobré mapy Česka. Nevýhody: držák.
Klíčové vlastnosti
- atraktivní design přístroje a držáku
- atraktivní grafické prostředí
- kvalitní mapy Evropy
- dobré mapy České republiky
- jednoduché ovládání
- výborná hlasová navigace (i navigace celkově)
- různá vylepšení pro řidiče včetně knihy jízd
Hlavní nedostatky
- méně praktický držák
- vysoké nároky na hardware (pomalejší reakce)
- málo stupňů měřítek mapy
Navigon 5100/5110: ve zkratce |
cena |
8 000 Kč/9 600 Kč |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
107 × 84 × 23 mm |
hmotnost |
145 g |
GPS přijímač |
Sirf Star III, 20 kanálů |
displej |
70 × 53 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev, dotykový |
paměť |
flash, paměťová karta (SD) |
mapy České republiky |
Navteq |
mapy Slovenska |
Navteq |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
standardně |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
Je to menší a levnější bráška Navigonu 7110, který jsme testovali před několika týdny. Zároveň je ale o trochu lepší než v současnosti nejnižší model 3110, jehož test si na Navigovat.cz také můžete přečíst. Je to opět navigátor určený do auta, má atraktivní design a všechny funkce, na které jsme u Navigonu zvyklí. Navigační přístroj Navigon 5110 se prodává za cenu kolem 9 600 Kč a v uplynulých týdnech měl vyhrazeno místo na čelním skle mého automobilu.
Navigon 5100 na oficiálních obrázcích
I když píšu o modelu 5110, stejné závěry lze aplikovat i na Navigon 5100. Oba přístroje se navzájem liší jen pokrytím. U 5110 je celoevropské, u 5100 jen regionální.
Naše vlastní obrázky. Aby na nich nebyly odlesky, jsou foceny ve fotostanu a barva úplně neodpovídá skutečnosti
Zrcadlo, které se moc neupatlá
Navigon snad víc než jiní výrobci chápe, že přenosný navigační přístroj se nevybírá jen podle funkcí. Stejně jako u mobilních telefonů to je do jisté míry zařízení, které se musí líbit. Současná řada Navigonů se svým designem hodně vymyká konkurenci. A testovaný model 5110 jde ještě trošku dál, jeho povrch je totiž celý lesklý.
Barva má možná blíž k černé než ke stříbrné, nejblíže však k polodrahokamu hematit (Wikipedia, vpravo dole se podívejte na medvěda). Barva je v podstatě tmavá, ale zároveň stříbrná, dokonale lesklá, jako zrcadlo. Tmavší odstín a vypouklé plochy zároveň řidiče nijak neoslňují. Nic takového zatím na žádném navigačním přístroji nenajdete.
Takhle vypadá Navigon naživo, včetně odlesků
Asi každého hned navíc napadnou otisky prstů, které se na takovém povrchu budou lepit snad i bez dotknutí. Tady ale Navigon použil materiál, který je vůči otiskům velmi imunní. Nejsou na něm příliš vidět, jen při určitém úhlu osvětlení. Nebudu tak nadšený jako výrobce, protože označení „anti finger print“ není stoprocentní. Přesto jsem ale už viděl hodně méně lesklých výrobků, které se musely leštit snad i když se na ně člověk jen podíval.
Při pozorném pohledu je povrch zvláštně skvrnitý
Povrch je zároveň celkem odolný proti poškrábání. Soudím tak ze zadní strany, která byla mnohokrát v kontaktu s kovovou částí držáku. Nenechalo to na ní žádné stopy. S výjimkou střední části Navigonu, která je vyrobena z černého plastu, je lesklý celý povrch přístroje – celá záda a rámeček na čelní straně kolem displeje.
Pro představu o velikosti
Displej může být i na výšku
O ovládacích prvcích nemá smysl mluvit. Kromě vypínače už na Navigonu není žádné další tlačítko. Jen konektor pro externí anténu, pro anténu RDS-TMC, slot pro paměťovou kartu SD/MMC a miniUSB konektor pro propojení s počítačem a nabíjení. Anténa RDS-TMC se k čelnímu sklu upevní pomocí dvou malých přísavek.
Konektor pro RDS-TMC je na boku, snadno se najde
Navigon v balení dodává nabíječku do auta, nabíjení je možné i z USB konektoru počítače. Po připojení kabelem se obsah paměti Navigonu ukáže jako další pevný disk. Stejně jako u 7110 ani tady nelze obrázky snímat do počítače. V článku proto využívám displeje sejmuté z Navigonu 3110.
Displej není širokoúhlý, používá běžné rozlišení 320 × 240 bodů. Matné provedení brání odrazům, jas je dostatečně silný. Displej je samozřejmě dotykový; je to také jediný způsob ovládání přístroje. Neměl jsem po ruce pro porovnání jiné Navigony, ale už podruhé jsem si všiml, že displej testovaného modelu 5110 je horší. Zdá se mi, že zobrazí méně barev, a ty jsou navíc vybledlé. Papírově je ale všechno stejné.
Novinkou v nastavení je možnost situovat displej na výšku. Bude se to hodit uživatelům, kteří preferují rozhled do dálky před přehledem po stranách. Na tento pohled jsem si během krátkého testu nezvykl. Navíc se mi zdálo, že zobrazení, hlavně písmo, je v tomto rozložení víc rozmazané.
Povinná výbava: voňavý stromeček
Držák je stejného typu jako u Navigonu 7110. Masivní chapadlo s délkou 23 cm se velkou přísavkou upevní na čelní sklo. Jeho přední část je na půlkulovém kloubu, aby se upevněný přístroj dal polohovat. Pro samotné připevnění je opět určen kovový bajonetový zámek. Navigon se natočí o třicet stupňů, aby se vešel mezi zoubky držáku, a vrátí se zpět do původní polohy. Tím se v držáku zamkne a drží. Na upevňování jsem si už zvykl, často se mi to podařilo hned na první pokus.
Navigon 5110 v držáku
Článek pokračuje v další kapitole: tak jak je to s tím voňavým stromečkem?