Navigon 70 Premium: poslouchá na slovo

Navigon změnil označení a nám se do rukou dostává jeden z nejvybavenějších modelů 70 Premium. Největším lákadlem zůstává hlasové ovládání.
Navigon 70 Premium: poslouchá na slovo
Kapitoly článku

Značku Navigon nemusíme čtenářům sáhodlouze představovat. Jedná se o německého výrobce, jehož pro tento národ typickou preciznost pocítíte především na kvalitě zpracování, která byla vždy o chlup lepší, než u konkurence. Zároveň se ale i Navigon dopouští chyb, které bychom od výrobce s takovou tradicí mezi navigacemi nečekali, a co hůř, ze kterých se výrobce nepoučil. Ale nepředbíhejme.

Klíčové vlastnosti

  • matný, resistivní a zapuštěný displej
  • citlivý čip STMCartesio
  • kvalitní mapové podklady celé Evropy
  • velmi dobrá navigační aplikace a s ní spojené funkce
  • dobře fungující hlasové ovládání a hlasová navigace vůbec
  • bluetooth obslouží dva telefony současně
  • vytváření vlastních POI z počítače
  • funkce MyRoutes
  • příznivá mapová politika
  • funkce chytré parkování
  • panorama View, Landmark View, Reality View,
  • senzor přiblížení ruky

Hlavní nedostatky

  • pasivní držák
  • zatím nedokonalý import vlastních POI
  • nesmyslně umístěný konektor napájení
  • bez určení pozice zbytečně obtěžuje

O navigacích Navigon píšeme poměrně často. Připomeňme si například recenzi modelu 7310 z minulého roku a také fotogalerii prostředí ze špičkového modelu 8410. A právě s těmito dvěma modely budu často srovnávat. Také se nepustím do podrobného popisu navigační aplikace, to najdete právě v předchozích dvou recenzí a kopírovat nehodlám. Spíše se zaměřím na novinky a vlastnosti, které mne zaujaly. Vážným zájemcům o Navigon tak rozhodně doporučuji přečtení i předchozích recenzí.

Zpět k ověřené klasice

Hned po vybalení navigace jásám: konečně již žádné lesklé a podbízivé displeje. Navigon 70 se vrací ke klasice – ověřenému rezistivnímu matnému displeji, který neodráží veškeré dění v okolí. Má úhlopříčku rovných pět palců, ideální poměr mezi velikostí a komfortem. Použitá technologie displeje je ale i znát z toho méně pozitivního pohledu, na displej musíte trošku víc přitlačit. Raději ale matný rezistivní displej, než skvěle citlivý, ale lesklý displej kapacitní. Displej je navíc hezky zapuštěný pod okolní úroveň a hrany dobře vedou prst na tlačítka. Přesně na tento problém si stěžoval kolega Marek Lutonský v recenzi Navigonu 7310, který měl displej lesklý a zarovnaný po celé přední ploše. Zde je zřejmé, že se výrobce poučil a u novinky dal přednost praktičnosti před vzhledem. Je zajímavé sledovat, jak se na zcestí dal i TomTom, který se právě u svých nových modelů Go Live 1000 a 1005 chlubí kapacitními lesklými displeji. Zda-li se také po výtkách uživatelů vrátí ke klasice?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klasický vzhled navigace: možná obyčejný, avšak náramně praktický

Na těle opět nenajdete žádná tlačítka vyjma toho pro zapnutí a vypnutí. Vpravo se ještě nachází štěrbina pro vložení paměťové karty microSDHC. Vnitřní paměť navigace činí 4 GB, přičemž po zakoupení zbývá volných jen 98 MB. Navigace je však prosta veškerých multimediálních funkcí, nenajdete zde přehrávač hudby, videa, ani prohlížeč obrázků, takže slot zřejmě zůstane nevyužit. Mimochodem, absenci těchto multimediálních funkcí nepovažuji za nedostatek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Na zadní straně si povšimněte poměrně velkého reproduktoru

Samotná navigace působí jako vždy hodnotným dojmem. Nemohu napsat, že se „nejedná o lacinou čínskou krabičku“, jelikož navigace v Číně vyrobena byla. Navigon však dokazuje, že není Čína jako Čína a kdo si kvalitu pohlídá, získá skutečně kvalitní hardware. Výrobce také upustil od různých perforací a módních výstřelků, které z pohledu praktičnosti nic nepřinášely. Ve spodní straně se ještě nachází drobný otvor pro provedení resetu, nicméně mně se navigace za celou dobu testování nekousla a toto tlačítko poslední záchrany jsem nemusel použít ani jednou.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
U konektoru je kabel mohutnější, obsahuje totiž anténu pro RDS-TMC
 
Podívejme se ještě na dodávané příslušenství. S navigací obdržíte výborně pevný držák s velkou přísavkou, který drží navigaci jako přibitou. Jedná se však o držák pasivní, před každou cestou tak musíte připojovat nabíječku. Konektor se navíc nachází ve spodní části, na což musíte myslet a připojit ji ještě před vložením do držáku. Vzhledem k zalomenému konektoru a nepoddajnému kabelu bych měl o životnost konektoru obavu. Naprosto stejným problémem trpěl i model 7310 a zde se tedy výrobce rozhodně nepoučil. Na každý pád se v napájecím kabelu nachází i anténa pro RDS-TMC, žádný další kabel se vám tedy po palubní desce válet nebude.

Dlouhý nebo krátký start

Pokud navigaci nepotřebujete, můžete ji pouze uspat nebo zcela vypnout. Rozdíl je patrný při opětovném zapnutí – pokud navigace znovu startuje, musíte počkat asi 45 sekund a odsouhlasit obligátní upozornění stran bezpečnosti provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák je velmi pevný, navigace se za žádných okolností netřese

Po spuštění nás již přivítá důvěrně známé prostředí se čtveřicí základních nabídek: Nový cíl, Moje cíle, Domů a konečně Hlasové ovládání. Jde o dobře zvolené ikonky, byť osobně bych zde uvítal místo položky domů funkci Zobrazení mapy. Tu najdete klepnutím na položku Možnosti ve spodní části. Zde se také dostanete k nastavení všech funkcí navigace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jen část z obrazovek v nastavení

A že je co nastavovat! Navigon nepostrádá snad žádné důležité možnosti nastavení, a to ve třech oddělených sekcích: nastavení navigace, nastavení zobrazení mapy a všeobecné info: Položek je opravdu spousta, nastavovat můžete intenzitu podsvícení pro den a noc, nechybí nastavitelná varování při překročení rychlosti, zobrazení názvů ulic a mnohé další. Podobně podrobné jsou i volby při výběru dopravního prostředku, kdy si můžete individuálně nastavit zakázané úseky a podobně.

Promluvte si s Kittem

Vraťme se k tomu zajímavému, možná vás zaujala zmínka o položce Hlasové ovládání. Ano, skutečně zde je a skutečně funguje v českém jazyce. Po stisku hlavní položky je vám nabídnuta jedna ze tří položek: Adresa, Důležité místo v okolí a Moje cíle. Každou z položek vám navigace přečte tak, abyste na displej nemuseli ani kouknout. Zároveň se musíte držet na uzdě a odpovídat až ve chvíli, kdy vám navigace řekne všechny možnosti a zvukovým tónem naznačí, že nyní můžete hovořit vy. Osobně mi chvíli trvalo, než jsem navigaci přestal skákat do řeči a naučil se vyčkat na oznamovací tón.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zelená ikonka v levém horním rohu oznamuje hlasovou navigaci

Na navigaci samozřejmě musíte mluvit srozumitelně a při zadávání vypnout při jízdě rádio. Rozpoznání není stoprocentní, nicméně vše je promyšleno tak, abyste mohli informace opravit. Na displej opravdu nemusíte ani kouknout, navigace vám po zadání adresy svůj výsledek přečte, takže víte, zda byla adresa rozpoznána korektně nebo ne. S největší pravděpodobností si navíc navigace uchovává příkazy do doby správného rozpoznání adresy. Při pokusu o hlasovou navigaci na Jakubskou 5 v Brně mi navigace nabídla nesmyslné město a tím i ulici. Jakmile jsem následně požádal o opravu, stačilo vyslovit (a správně rozpoznat) Brno, a navigace již nabídla korektně Jakubskou 5 – ulici jsem tedy již podruhé nehlásil.

Klepněte pro větší obrázek 
Po nahlášení adresy tuto navigace zobrazí a především přečte pro kontrolu

Je pravdou, že zpětné přečtení položek již nefunguje u položky Důležité místo v okolí. Zde musíte vyslovit správně kategorii, tedy například parkoviště, restaurace nebo čerpací stanice. Na výsledek vyhledávání (místa seřazená dle vzdálenosti) také musíte kouknout a následně říct příslušné číslo.

Článek pokračuje v další kapitole: Bezdotykové ovládání, pohodová navigace, závěr

Témata článku: Testy navigací, Navigon, První krůček, Výsledek vyhledávání, Naplánovaná trasa, Klasický vzhled, Kvalitní hardware, Pasivní držák, Premium, Citlivý mikrofon, Slovo


Určitě si přečtěte

Huawei Mate 20 Pro nadělá konkurenci vrásky. Superphone nemá slabé místo

Huawei Mate 20 Pro nadělá konkurenci vrásky. Superphone nemá slabé místo

** Nová vlajková loď Huawei prakticky nezná kompromisy ** Přináší ohromný výkon a nezvykle mnoho inovací ** Nejzajímavější je čtečka v displeji a nový typ paměťovky

Jan Láska | 153

Vybrali jsme 12 povedených tabletů, které udělají radost pod stromečkem

Vybrali jsme 12 povedených tabletů, které udělají radost pod stromečkem

** Jak se zorientovat v široké nabídce tabletů a proč tablet vůbec chtít? ** Vybíráme 12 nejlepších modelů napříč cenovým spektrem ** Cena použitelných modelů začíná na dvou tisících korun

Jan Láska | 91

RECENZE: Samsung Galaxy J6 je základ pro nenáročné. Vyčnívá jen AMOLED

RECENZE: Samsung Galaxy J6 je základ pro nenáročné. Vyčnívá jen AMOLED

** Otestovali jsme nový model spadající do nejnižší řady Galaxy J ** Část funkcí si bere od Galaxy A6, kovové tělo však nahradil kvalitní plast ** I tak se ale novinka prodává za 6 500 Kč. Není to trochu moc?

Martin Chroust | 5

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

** Honor 10 opět přichází se skvělým poměrem ceny a výkonu ** Za přijatelnou cenu nabízí bohatou ochutnávku ze světa nejlepších ** Nastávající tuctovost displejů s výřezem zahání zády s odlesky duhy

Jakub Vrbacký | 27

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

** Huawei vyrobilo nejinovativnější smartphone současnosti ** Obsahuje čtečku v displeji a podporuje zcela nový typ paměťovek ** Prvotřídní displej, foťák Leica a dlouhá výdrž jsou největší přednosti

Jan Láska | 67

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 118

RECENZE: Huawei P Smart – kovové dvojče má o jedno oko méně

RECENZE: Huawei P Smart – kovové dvojče má o jedno oko méně

** Kvalitní střední třída s protáhlým displejem ** Stejný jako Honor 9 Lite, přesto se liší v drobnostech ** Fotoaparát už se barev nebojí

Martin Herodek | 11

RECENZE: Xiaomi Mi Mix 3 — bezrámečkový slider je závanem budoucnosti i nostalgie

RECENZE: Xiaomi Mi Mix 3 — bezrámečkový slider je závanem budoucnosti i nostalgie

** Xiaomi Mi Mix 3 je slider, který se téměř zbavil rámečků ** Výsuvná část ukrývá duální selfie kamerku a blesk ** Telefon rovněž nabídne špičkovou výbavu a fotoaparát

Martin Miksa | 15