Navigon 7110: krása nebeská (velký test)

Navigon 7110 je nejhezčí přenosná navigace. Má unikátní držák, skvělý displej, některé zvláštní funkce. Ale také mapy Navtequ, u kterých toužebně čekáme na aktualizaci. (Video)

Pojedeme krásnou cestou

Databáze bodů zájmu podle mých porovnání neobsahují tolik položek jako mapy Tele Atlasu. Odpovídá tomu i číselné srovnání posledních verzí map, kdy Navteq v České republice registruje 19 902 bodů zájmu a Tele Atlas 54 748. Situace je dobrá ve velkých městech, kde jsou také kvalitní mapy. Když ale ve Zlíně Navigon najde pouhé tři restaurace, musím se vrátit ke stejnému závěru jako při hodnocení map.

Navigon neumožňuje uživatelsky přidávat body zájmu a další kategorie do databázi POI. Určitou fintou, kterou jsem popsal v tomto článku, ale lze hromadně z počítače přidat uživatelské body do oblíbených položek.

Body zájmu lze hledat v okolí, v zadané lokalitě nebo tzv. body celostátní důležitosti, kde jsou třeba letiště nebo hraniční přechody (nevím, proč je to takhle rozdělené). Přístroj nenabízí hledání bodů přímo na naplánované trase, na grafické ose ale umí zobrazit nejbližší objekty ze tří vybraných kategorií. Tyto tři kategorie jsou potom také rychle dostupné při hledání.

  
Body zájmu na trase • ještě jednou v Navigonu 3110 • nastavení tří hlavních kategorií

Trasa může vést přímo k cíli, Navigon ale k tomu nabízí i editor tras, v němž lze nastavit mnoho průjezdních míst. Přístroj se nespokojí jen s výběrem auta coby dopravního prostředku, ptá se i na jeho rychlost. Lze tak vybrat mezi běžným, rychlým a pomalým automobilem. Bere na to pak ohled při odhadu doby příjezdu. Jinak lze zvolit také náklaďák, motocykl, jízdní kolo nebo pěší trasu. Pěšky se dá ale chodit jen po silnicích, není to turistická navigace.

Podobně svůj je Navigon i při volbě typu trasy. Rychlá, krátká a optimální nepřekvapí, ale slovo Krásná v této souvislosti obvykle nevídáme. Navigátor v tomto případě preferuje řidičsky vděčné komunikace plné zatáček a manévrů, kterým se člověk při snaze přijet někam včas obvykle vyhýbá. Samostatně lze povolit, zakázat nebo nedoporučit dálnice, placené cesty a trajekty.


Cesta může vést přes několik průjezdních bodů • trasu lze uložit

Počítání trasy patří k pomalejším. Animace, která se při tom zobrazuje na displeji, řidiče spíš naštve, než uklidní. Možná ale přeháním, zase tak špatné to není. Třeba přepočítávání při sjetí z trasy je bleskurychlé.


První počítání trasy je trochu pomalejší

Co během jízdy?

Mapa se může zobrazovat v 3D nebo 2D pohledu. U některých navigací 3D pohled okamžitě vypínám, tady jsem se naopak rychle vrátil zpět z pohledu na půdorys mapy. V 3D zobrazení je totiž na displeji vidět víc, a ve spojení s nemožností měnit měřítko mapy při navigaci to je vítaná vlastnost.

 
Navigace: 3D zobrazení • 2D pohled

Část displeje při jízdě zabírají různé informační panely a prvky. Některé se dají vypnout, jiné jsou vidět neustále. Při maximálním vytížení Navigon ukazuje název aktuální komunikace a silnice/ulice, na kterou odbočím po příštím manévru. Vidím jeho symbol a graficky vyznačenou vzdálenost, případně i dva symboly, pokud manévry následují těsně za sebou.


Prostředí pro práci na mapě

Údaj o aktuální rychlosti je možná trochu zbytečně napevno svázán se zobrazením nadmořské výšky. Vidím také vzdálenost k cíli, zbývající dobu jízdy a čas příjezdu. Rámeček v rohu prozrazuje, kterým jedu směrem.


Noční režim: tmavé barvy a nižší jas displeje

Když to přeženu s rychlostí – anebo neustále, záleží na nastavení –, v dalším rohu se ukazuje značka povolené rychlosti. Tyto informace nejsou na českých silnicích tak zmatené jako u map Tele Atlasu, ale i tady jsem objevil chyby. Navigon dokáže také varovat před místy, kde se měří rychlost.

Víc než při posledním testu Navigonu jsem ocenil návěsti před křižovatkou. Myslím tím realistické modré a zelené cedule, které na skutečných silnicích označují, kam odbočit. Na displeji navigačního přístroje se zobrazují třeba u sjezdů z dálnic a nájezdů na dálnice, hlasová navigace navíc u Navigonu 7110 dodává číslo silnice, na kterou odbočit. I v Česku jsem se setkal s vyznačením jízdních pruhů. To je unikátní vlastnost Navigonu, která řidiči graficky prozradí, ve kterém z pruhů by se měl držet.

Ještě jsem neprozradil, jak vlastně vypadá mapa při navigaci. Oranžová čára nepřehlédnutelně vyznačuje naplánovanou trasu. Trochu horší je to s ostatními ulicemi, které jsou vyvedeny různými odstíny světle šedé barvy. Při navigaci to tolik nevadí, navigační přístroj ale občas používám jen pro rychlou orientaci bez naplánované trasy. V takovém případě bych u Navigonu ocenil trochu kontrastnější mapu.

Navigon lze manuálně přepnout do nočního módu, kdy se mapa převede do tmavého zobrazení.


Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, kniha jízd, hodnocení

Témata článku: , , Zářijová aktualizace, Hlavní výtka, Sjíždění, Velký, Mapová data, Krása, Velký test, Test, Hraniční přechod, Masivní rám, Nebe, Poslední test, První obrazovka