Navigon 7310 zkouší nové věci (test)

Aktuálně nejvyšší Navigon 7310 nenabízí jednu velkou novinku, ale celou řadu drobných inovací. S některými přichází jako vůbec první.

Prostě pěkná mapa

Novinkou v testovaném Navigonu je poslední vizuální funkce – City View. V podporovaných západoevropských městech ukáže zjednodušené 3D modely téměř každého domu. Jsou to jen do výšky vysunuté půdorysy bez textur, kvalita modelů není ani v nejmenším srovnatelná s Landmark View.

S touto funkcí bych dokázal jezdit nanejvýš tři minuty. Naplánovaná trasa se ztratí za domy hned za první odbočkou, mapa je naprosto nepřehledná. Umístění budov navíc není přesné, takže se stává, že stojí přes náplánovanou trasu, a kromě toho procesor výkonově nestihá překreslovat… tohle opravdu stojí za to vypnout.


Šíleně nepřehledné krabice kolem ulic

Když ale zůstanu u standardního 3D pohledu na mapu, jsem s grafikou velmi spokojen. Mapa je dostatečně schematická, Navigon už nějak vyřešil starší problém s orientací v členitém prostředí, kde dřív občas vadily příliš tlusté čáry aktivní trasy. Když potom vyjedete někam za město, ideálně na dálnici, kdy se měřítko mapy zmenší, jako byste se z úhlu dívali na pěknou topomapu.


Za tohle mám Navigon rád, všechny vymoženosti lze vypnout

Práce v takovém grafickém prostředí je přitom celkem rychlá. Navigon už nepatří mezi největší navigační šneky jako dřív. Reakce jsou svižné, a když něco zadrhne, příčinou nejspíš bude, že jste se přesně netrefili do tlačítka na hladkém displeji.

Mapa se do nočního režimu umí přepnout automaticky, v nabídce je ale i manuální volba. Pro denní a noční režim lze odděleně nastavit jas displeje.

 
Dva důkazy, že u nočního režimu lze nastavit menší podsvětlení

A na závěr hledejte P

Principy ovládání navigační aplikace se příliš neliší od starších Navigonů. Adresa se zadává postupně od města až po číslo domu, klávesnice v rozložení ABCDE ukazuje jen dostupná písmena a snaží se odhadnout, co píšete. Čísla domů a někdy ani ulice ale nejsou ve všech obcích, záleží na pokrytí mapy v dané oblasti.


Navigon nabízí pouze znaky, které lze aktuálně zadat • volba ulice • nalezená adresa

Časté cíle lze uložit do složky oblíbených, samostatné tlačítko si zasloužila domácí adresa, Navigon si pamatuje i poslední zadané cíle. Práce s POI je stále stejně zmatená. Cíl v podobě zájmového bodu se dá hledat v okolí nebo v určité lokalitě, a mimo to je zde místně nerozdělená sekce Důležitá místa celostátní důležitosti. V ní jsou přitom obyčejné kategorie jako letiště, turistika, kultura, sport a další.

 
Kategorie POI, značky čerpacích stanic, výpis vyhovujících benzinek

Navigon umí hledat i zájmové body na trase, omezuje se ale na tři nastavitelné kategorie. Na grafické ose potom ukáže všechny, nebo výběr z bodů ležících na naplánované cestě. Zmínku si zaslouží také funkce „chytré parkování“. Když se přiblížíte k cíli, na displeji se ukáže modré tlačítko P, kterým lze rychle najít nejbližší parkoviště. Případně se dá podobným způsobem najít u cíle už při plánování trasy.

 
Na trase lze hledat jen ve třech zvolených kategoriích • před cílem se na displeji ukáže tlačítko P

Navigon bohužel stále nepodporuje import uživatelských zájmových bodů. Pokud si za dvacet eur (511 Kč) nedokoupíte aplikaci POI Warner, do Navigonu své body z počítače nijak nedostanete. Příští verze softwarové aplikace Navigon Mobile Navigator, kterou přístroje Navigon používají, by už tuto možnost měla nabídnout, uživatelům testovaného modelu 7310 a starších navigací to ale nijak nepomůže. Importovat lze pouze adresář z podporovaného mobilního telefonu.

Mezi novými funkcemi Navigonu 7310 je možnost zadat cíl cesty pomocí zeměpisných souřadnic. Položka v nabídce je ale velmi skrytá, málem jsem ji přehlédl.

Tři varianty, když to jde

Navigon k obvyklým třem profilům pro optimalizaci trasy mezi vybranými místy přidává i krásnou trasu, která se snaží jet zajímavou krajinou. Nabídka omezení dálnic, placených silnic, trajektů, místních komunikací je standardní a nezaslouží si delší popis. V nabídce už nemohu najít volbu tří stupňů rychlosti automobilu/řidiče, kterou Navigon dříve lépe odhadoval dobu příjezdu.


Možnosti nastavení optimalizace trasy

Přímo z hlavní nabídky se vždy volí pouze jeden cíl, prostřednictvím plánování je možné nastavit cestu vedoucí více místy. Připravené průjezdní body lze v přístroji uložit pro pozdější využití.

 
Plánování složitější cesty • výsledná trasa v popisném itineráři

Nová funkce MyRoutes při plánování nabídne tři různé-alternativní trasy, ze kterých si řidič může vybrat. Jsou odlišeny barevně, na mapě jsou zřetelně vidět vedle sebe, na kraji displeje je u každé varianty uvedena její délka, předpokládaný čas jízdy a čas příjezdu. Klepnutím si vyberete požadovanou trasu, případně se po určité době sama aktivuje Navigonem preferovaná varianta. MyRoutes je praktická funkce, na druhou stranu ale trochu zdržuje, neboť do plánování vkládá další časově náročnější krok (spočítání tří variant trasy je samozřejmě delší než jediná optimalizace). Komu by to vadilo, může MyRoutes vypnout.


MyRoutes nabídne až tři varianty tras, mezi kterými si můžete vybrat

Vzdávám se hodnocení kvality optimalizace trasy. Navigon mě pokaždé dostal na místo, kam jsem chtěl, při jízdě nenavrhoval žádné viditelné nesmysly, trasa se zdála být správná… Mohu sice usuzovat, že se takhle Navigon chová všude, na jednoznačný závěr to ale nestačí (jako u každé jiné navigace).


Článek pokračuje v další kapitole: mapa a další pomůcky při navigaci, hodnocení

Témata článku: , , , Pasivní držák, Formát microSD, Test, Německý výrobce, Uzavírka, Příští verze, Příslušné tlačítko, Real View, Železniční přejezd, Silniční provoz, Praktická funkce, Přední plocha, Ženský hlas, Čtvrtletní aktualizace, Drážka, Nov, Věc, Naplánovaná trasa, Druhý konec, Čtvrtrok