Navigon 8110 je nejvybavenější současná navigace od Navigonu. Má aktivní držák, nové funkce a dva roky zaručenou aktualizaci map zdarma. 3× video.
Čerstvé mapy nezasmrádnou
V Navigonu 8110 jsou dnes nejaktuálnější mapy Navtequ, konkrétně Europe Q2 2008. Pokrývají Evropu od západu až ke Skandinávii, na východě k Polsku a Rumunsku a balkánským zemím. Udávané pokrytí si můžete přečíst na této stránce, ale bral bych ho trochu s rezervou. Navigon zřejmě měří trochu jiné parametry, než by řidič očekával, protože více než 99% pokrytí Česka není úplně v souladu s realitou. Silnice jsou sice pokryty, ale Navigon stále není úplně dokonalý v rozpoznávání cest, po kterých se dá jet autem a které jsou jen pro kolo nebo turisty.
Ale mapy se neustále vylepšují a v ceně Navigonu 8110 je navíc balíček FreshMaps. To znamená, že po dobu dvou let lze každého čtvrt roku mapy bezplatně aktualizovat. Budou čím dál lepší, doplňují se i zájmové body, a myslím, že už nebude dlouho trvat a Navteq se vyrovná Tele Atlasu. Zatím jsou rozdíly ještě vidět. Nabídku FreshMaps lze brát jako velkou konkurenční výhodu.
FreshMaps je také aplikace, která se z dodávaného DVD nainstaluje do stolního počítače. Jejím prostřednictvím se kontrolují a stahují aktualizace. Druhý nástroj na DVD má pomoci při synchronizaci kontaktů mezi Microsoft Outlookem a vnitřním adresářem Navigonu. V tomto případě jsem ale nebyl úspěšný, možná kvůli tomu, že Outlook používám ve spojení se serverem Exchange – anebo z jiných důvodů.
To není počítačová hra, ale navigace
Grafické prostředí v aktuální verzi Mobile Navigatoru naznalo drobných změn. Vzhled softwarových tlačítek koresponduje s broušeným rámečkem kolem displeje, a celkově je design opět krásně vyladěný. Navigon se navíc zrychlil, i když nevím, do jaké míry za to může optimalizace softwaru a do jaké hrubá síla procesoru s frekvencí půl gigahertzu. Na reakce nabídek už není nutné vůbec čekat, přístroj reaguje hned, rychle dokáže spočítat i trasu.
Ani výkon pomalu srovnatelný s dosluhujícími počítači ale úplně nestačí na nové 3D zobrazení mapy. Navigon mu říká Panorama View 3D a dobře si ho můžete prohlédnout na videu. K ploché mapě navíc přidává výškový rozměr terénu. Na displeji jsou tak vidět kopce a údolí, silnice se mezi nimi efektně vine.
Jenže jde už o plnohodnotnou 3D grafiku podobnou počítačovým hrám, náročnou na výpočetní možnosti hardwaru. Překreslování plastických hor proto není zcela plynulé. Osobně mi také hodně vadilo, že hrany silnic a jiných objektů jsou při namapování na kopce rozmazané. S Panorama View 3D jsem přesto vydržel jezdit po celou dobu testu, jen občas se pro připomenutí přepnul zpět do staršího pohledu, abych si ověřil, že mi určitě vyhovuje víc.
Je to ale zřejmě jen můj osobní názor, protože spolucestující nový pohled na mapu vítali. Také v anketě, kterou jsem spustil před několika týdny a která měla tento pohled hodnotit, se novinka dočkala velmi dobrého přijetí. Takže je to asi cesta, kudy se navigace dál budou ubírat. Musí ale ještě přidat na výkonu a opravdu bych ocenil, kdyby vektorové silnice mohly zůstat i na kopcích ostré. V létě by hory navíc nemusely být bíle zasněžené.
Navigon 8110 opět podporuje pohled Reality View, kdy se u důležitých – zejména dálničních – křižovatek na displeji ukáže realistický pohled na výjezd. Jsem možná příliš konzervativní, ale také bych to brzy vypnul. Více ocením možnost sledovat poměrnou polohu auta před exitem, než se dívat na pěkný, ale statický obrázek.
Na druhou stranu oceňuji nové zpracování asistenta pro jízdu v jízdních pruzích. Je názornější a přehlednější než dřív. Kéž by se takto zpracované pruhy dostaly časem na každou českou křižovatku. Zatím jsou stále spíš výjimečné.
Kabel je stále to nejlepší
Poslední inovací před tím, než začnu popisovat „standardní Navigon“ je hlavní systémová nabídka. Přístroj se po resetu nedostane hned do navigačního menu, ale nechá vybrat – vedle samotné navigace – ještě pár multimediálních funkcí.
Přehrávač hudby a prohlížeč obrázků známe z mnoha dalších navigací. Rovněž využití navigačního přístroje jako handsfree při telefonování v autě není nic zvláštního. Tyto funkce navíc – opět jako obvykle – nejsou tak dokonalé, aby dokázaly plně nahradit specializovaná zařízení.
Málem bych zapomněl na další novinku: FM vysílač. Prostřednictvím vysílání v FM pásmu dokáže do reproduktorů autorádia dostat hlasové povely nebo hudbu z přehrávače. Líbilo se mi, že Navigon sám dokáže v éteru najít volnou frekvenci, ke které už pak jen stačí doladit rádio. Jenže vysílání je poměrně slabé a zvuk má horší kvalitu než třeba CD přehrávač.
Článek pokračuje v další kapitole: navigace s Navigonem, hodnocení