Navigon 8110: král téměř železný (test)

Navigon 8110 je nejvybavenější současná navigace od Navigonu. Má aktivní držák, nové funkce a dva roky zaručenou aktualizaci map zdarma. 3× video.
Kapitoly článku

Dál je to už opravdu Navigon

Samotná navigace se jen velmi málo liší od jiných Navigonů. Díky širokoúhlému displeji a novým multimediálním funkcím se k telefonu a přehrávači hudby dá dostat i z navigační mapy. Už jsem popsal nové zobrazení mapy i některé inovované funkce včetně designu doladěného k stříbrnému rámečku kolem displeje.

S navigacemi této značky se mi velmi dobře řídí. Z grafického i zvukového hlediska jsou takřka dokonalé, navigaci Navigon opravdu umí. Větší nedostatky nacházím vždy u způsobů hledání cíle a obecně u vlastností před a po navigaci.

Na druhém videu si prohlédnete takřka celou nabídku Navigonu 8110. Přibližně od páté minuty a čtyřicáté sekundy pak začíná přehlídka tří možných pohledů na mapu. Uvidíte nový pohled Panorama View 3D, běžný 3D a 2D pohled. Protože video ukazuje nabídku dostatečně a navíc v kontextu, displej Navigonu jsem už samostatně nefotil.

Hledání cíle nabízí adresu (tedy i město, PSČ a křižovatku), oblíbené a poslední položky, výběr zájmového bodu a možnost zadání cíle přímo z mapy. Chybí zeměpisné souřadnice a bohužel také možnost hromadného importu bodů z počítače.

Starší Navigony sice také oficiálně nenabízely nahrávání bodů z PC, za pomoci vhodných programů to ale bylo jednoduché. Navigon v Mobile Navigatoru 7 však změnil formát souborů, do kterých ukládá data, a z textové podoby dokonce udělal binární, nerozkódovatelnou. Do Navigonu 8110 lze nahrát body pouze v podobě adres Microsoft Outlooku (osobně se mi to nepodařilo), import z běžnějších souborů není možný.

Databáze zájmových bodů byly v aktuální verzi mapy vylepšeny. Navigon hledá POI v okolí, u zadaného města, blízko bodu na mapě. Svým způsobem podporuje i hledání bodů na trase, byť lze pro zobrazení do časové osy vybrat jen tři kategorie.

Rychlý už jako ostatní

Trasa může mít jen jeden cíl, případně může jít o soustavu průjezdních bodů, kterou lze pohodlně vytvářet a upravovat. Při nastavení optimalizace se mi líbí možnost vybrat ze tří rychlostí osobního automobilu. Má to vliv na odhad času dojezdu do cíle. Mezi typy tras je také ekonomický profil a také celkem unikátní „krásná trasa“, která vede řidičsky vděčnými místy.

Při plánování je možné automaticky zohlednit dopravní hlášení ze systému RDS-TMC. Tuto možnost ale nedoporučuji, výhodnější je nechat dopravní problémy zobrazovat na mapě a pro rozhodnutí použít hlavu. Anténa přijímače RDS-TMC je kombinovaná s nabíječkou, nemusí se proto natahovat žádný další drát. Navigon se vždy bez problémů zachytil rádiové frekvence s dopravním signálem a stáhnul aktuální varování.

Prezentace dopravních informací v Navigonu mi ale úplně nevyhovuje. V Praze je mapa plná varovných značek, až to znepřehledňuje silniční síť. Ve výpisu událostí mi zase vadí neuspořádanost, kdy nevidím nejbližší místa, ale napřed ta nejdůležitější – typicky dálnice. Navíc z položky v seznamu toho moc nezjistím, vždy se musí otevřít do detailního zobrazení.

Díky zrychlení (nebo většímu výpočetnímu výkonu) jsou reakce Navigonu mnohem svižnější než dřív. Týká se to i výpočtu trasy, přepočítávání při sjetí. Tuto věčnou výtku k navigacím této německé značky už proto můžeme zapomenout.

Máte její telefonní číslo?

Naznačil jsem, že samotná navigace pomocí Navigonu mi velmi vyhovuje. Na mapě přesně vidím, kde jsem a kde bych měl být. Překreslování sice není úplně dokonale plynulé, ale rychlost stačí. Většina displeje je věnována mapě, jen po krajích jsou celkem drobné informační panely. U řady z nich lze navíc zvolit, zda se mají nebo nemají zobrazovat.

Pokud následují za sebou dva manévry, Navigon na displeji ukáže formou symbolu oba dva. V horní části displeje se poměrně často zobrazují kopie návěstí nad silnicemi, takže řidič ví, kam má odbočit. Plus k tomu ještě Reality View a asistent pro jízdu v pruzích, o kterém jsem už psal.

Hlasová navigace stále patří mezi nejlepší, co lze dnes v navigacích najít. Ženský hlas je srozumitelný, plynulý, až na drobnosti respektuje záludnosti češtiny. Dokáže dokonce přeříkat označení nejdůležitějších silnic, typicky dálnic, takže poradí, že máte odbočit „na dé jedna“.

Zbývá ještě jedno video. Tentokrát je ozvučené, ukazuje hlasovou navigaci prostřednictvím Navigonu 8110. Snažil jsem se ukázat různé situace, uvidíte jízdu po D1 s odbočkou Reality View i nový asistent pro řazení do jízdních pruhů.

 

Tam, kde mapa nese potřebné informace, se na displeji ukáže dopravní značka s omezením povolené rychlosti. Navigon dokáže také upozornit na „nebezpečná místa“, jak v jeho žargonu zní místa s častým výskytem policejních radarů. Aktuální databáze, například z POI.cz ale do Navigonu nedostanete. Snad až pro Mobile Navigator 7 vyjde doplňkový a placený software POI Warner.

Naviguje hezky a neudělá ostudu

Navigon 8110 lze doporučit běžným řidičům, kteří chtějí „jen navigaci“. Bude jim nejspíš vyhovovat, velmi příjemně se s ním naviguje.

Pokročilejší uživatelé, kteří by třeba chtěli mít možnost přidat do přístroje hromadně body z počítače, se ale budou muset poohlédnout po jiné navigaci. Možná se zdá, že této drobnosti věnuji velkou pozornost, pro pohodlnou pokročilou práci s navigací však import POI z počítače považuji za zásadní vlastnost.

Navigon nezklamal, ale zase ani nepřekvapil. V modelu 8110 o kousek výš posunul vlastnosti, které jsou u něj už známé. Přidal dlouho poptávaný aktivní držák, upravil a inovoval software. Za zmínku v závěru stojí i dvouletá aktualizace map FreshMaps, což je silná konkurenční výhoda.

Navigon 8110 k testu zapůjčil obchod SoEasy.cz

Témata článku: , , , Dopravní značka, Král, Počítačová hra, Přilepení, Systémová nabídka, Sluneční světlo, Želé, Test, Hrubá síla, Vylepšený asistent, Jehla, Osobní automobil