Navigon 8110: král téměř železný (test)

Navigon 8110 je nejvybavenější současná navigace od Navigonu. Má aktivní držák, nové funkce a dva roky zaručenou aktualizaci map zdarma. 3× video.
Navigon 8110: král téměř železný (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • kvalitní navigace
  • velmi atraktivní vzhled
  • FreshMaps: dva roky aktualizace map zdarma
  • aktivní držák
  • RDS-TMC v nabíječce
  • nový pohled na mapu
  • vylepšený asistent pro jízdu v pruzích
  • funguje jako handsfree
  • FM vysílač
  • rychlý hardware

Hlavní nedostatky

  • mapy od Navtequ nejsou v ČR stále dokonalé
  • příliš nápadný držák
  • problémy se stabilitou testovaného kusu (řeší je aktuální firmware) 
  • neumí nahrávat POI z počítače

Navigon 8110: ve zkratce
cena 10 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 135 × 85 × 22 mm
hmotnost 265 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 106 × 60 mm, 480 × 272 bodů, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Navteq
mapy Slovenska Navteq
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC standardně
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Navigon 8110 je současná vlajková loď Navigonu. Je to nejvyšší model, který také patří k nejdražším přístrojům na trhu. Pomíjím teď exkluzivní navigační přístroj s designem Porsche, který bychom s běžnými navigátory neměli srovnávat. Po samotné navigační stránce se 8110 příliš neliší například od levnějšího Navigonu 2110 max, díky exkluzivnímu vzhledu je ale rozdíl mezi třídami patrný na první pohled.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigon 8110 naživo

Stejně jako jindy u Navigonu popisuji navigační přístroj určený do automobilu. Je přenosný, dá se tedy používat v každém voze, kam přilepíte držák, pro montáž nejsou potřeba žádní odborníci. Stačí upevnit, zapnout a okamžitě vyrazit.

Navigon 8110 se dnes prodává za cenu kolem 10 500 Kč.

Aktivní držák, který jsem pokaždé nasazoval

Netradičně začnu od držáku, protože jde o velmi důležitou inovaci tohoto modelu. Zdá se, že je úplně stejný jako starší držáky, ale stačí ho vzít do ruky a hned zjistíte, že je mnohem pevnější. Dříve byly držáky trošku vratké, snadno se daly zkroutit; i když při jízdě to vůbec nevadilo.

Zásadní změnou ale je, že do držáku lze připojit miniUSB konektor nabíječky. Je totiž aktivní. Navigační přístroj stačí vložit, hned se začne nabíjet, hned se k němu připojí přijímač dopravních informací RDS-TMC skrytý v nabíječce. Navigon se tímto krokem zařadil mezi elitní skupinu výrobců, kteří pochopili, že člověk nechce pokaždé do navigačního přístroje zapojovat kabely.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák je na pohled stejný • jen vzadu je nový konektor • a vepředu pružné konektory

Hlavice držáku vypadá stejně jako dřív, mohlo by se proto zdát, že jde opět o kulatý bajonetový zámek. Ve skutečnosti ale stačí Navigon nasadit na spodní zoubek a zacvaknutím upevnit pružinu nahoře. Tím se zároveň spojí kontakty. Přístrojem se vůbec nemusí otáčet – snad jen při následném polohování.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Konektory jsou i na přístroji • po nasazení do držáku • kulový kloub pro polohování

I přes radost z aktivního držáku jsem ale nakonec kabel nabíječky zapojoval pokaždé před jízdou. Držák je totiž velmi masivní a nepřehlédnutelný. Ačkoli drobné držáčky v autě někdy nechávám, tentokrát jsem měl obavy ze zlodějů. Upevnění přísavky na čelní sklo je ale rychlé.

Držák jinak ani trochu nevrže, pevně drží. Délka ramena je při jízdě výhodná, díky němu není přístroj utopen daleko pod sklem, ale visí na úrovni palubní desky. Přitom je jen těsně nad ní. Přísavka je ale připravena na sklopené čelní sklo osobních automobilů, dodávky by mohly mít problém. V takovém případě ale může pomoci disk určený pro nalepení na palubní desku, držák je potom vzhůru nohama.

K Navigonu 8110 dostanete ještě textilní sáček na přenášení, domácí nabíječku, štítek pro přilepení na palubní desku a USB kabel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další příslušenství

Jehla, kde je jehla?

Navigon se opět vytáhnul svým designem. Stejně jako jiné modely i Navigon 8110 vypadá na pohled jako drahé luxusní zařízení. Je výborný i po konstrukční stránce.

Rámeček kolem displeje se tváří, jako by byl vyroben z broušeného kovu. Přestože jde o plast, efekt je dokonalý. Otázkou však zůstává, jak je tato povrchová úprava praktická. Od stříbrného, byť matného povrchu se totiž může odrážet sluneční světlo. I když řidiče příliš neoslní, v kontrastu s těmito odrazy bude méně viditelný displej. Ten sám o sobě nepatří k nejjasnějším, v této kategorii už jsou k nalezení lepší – byť úhlopříčka 4,8 palce je úctyhodná. Mimochodem objevil jsem na něm jeden mrtvý pixel.

Klepněte pro větší obrázek 
Vypadá jako kov, ale není to kov

Černý plastový zbytek krytu Navigonu 8110 už tolik nepřekvapí. Vypínač na horní straně se trochu špatně mačká, dole má zrcadlovou kopii v podobě podlouhlé kontrolky. Svítí oranžově nebo modře podle toho, jak se Navigon zrovna cítí (třeba jestli je aktivní Bluetooth). Konektor miniUSB slouží k propojení s počítačem nebo pro nabíjení, mapy jsou uloženy na paměťové kartě formátu SD. Jack 3,5 mm se hodí pro připojení sluchátek a poslech hudby.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Konektor a otvor pro reset • vypínač se slotem pro kartu • dvě tlačítka a zdířka pro sluchátka

Dnes velmi nezvyklá jsou hardwarová ovládací tlačítka. Navigon má dvě na pravém a levém boku, jde o velmi dlouhé kolébkové klávesy. Vlevo jimi lze rychle utlumit reproduktor nebo se postupně v nabídce vracet o úroveň výš. Vpravo by tlačítka měla sloužit k nastavení hlasitosti, ale u kusu, který jsem testoval, nijak nereagovala.

Častěji než obvykle jsem musel hledat jehlu a šátrat po mikrospínači v otvoru pro reset. Systém tentokrát nebyl tak stabilní, jak by se mi líbilo. Tento problém ale řeší aktuální verze firmwaru, kterou lze stáhnout prostřednictvím programu Navigon Fresh.

První video ukazuje hardware Navigonu a zejména nový aktivní držák. V článku najdete ještě dvě další videa.

 


Článek pokračuje v další kapitole: mapy, prostředí, multimédia

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Navigon, Dopravní značka, Systémová nabídka, Přilepení, Počítačová hra, Test, Osobní automobil, Král, Sluneční světlo, Hrubá síla


Určitě si přečtěte

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 118

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

** Kvalitně zpracovaný telefon, na kterém se obtížně hledají chyby ** NFC je zejména v ČR klíčovým parametrem, který zde bohužel chybí ** Povedený mix funkcí si může držet přijatelnou cenovku

Martin Herodek | 75

RECENZE: Sony Xperia XZ3 — Japonci jsou zpátky v extralize

RECENZE: Sony Xperia XZ3 — Japonci jsou zpátky v extralize

** Sony výrazně zmodernizovalo vlajkový model ** OLED displej patří mezi nejlepší na trhu ** Opět se zlepšil i fotoaparát

Jan Láska | 102

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

** Konec teorie, často skloňovaná eSIM se v ČR konečně dostává do praxe ** eSIM jsme si poprvé vyzkoušeli u LTE verze hodinek Samsung Galaxy Watch (46mm) ** Jak eSIM vypadá, a jak probíhá její samotná „instalace“?

Martin Chroust | 45

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

RECENZE: Huawei Mate 20 Pro — génius s hromadou technologií, které si zamilujete

** Huawei vyrobilo nejinovativnější smartphone současnosti ** Obsahuje čtečku v displeji a podporuje zcela nový typ paměťovek ** Prvotřídní displej, foťák Leica a dlouhá výdrž jsou největší přednosti

Jan Láska | 67