Navigon 8410: Obrázková abeceda (test)

Navigon 8410 umožnil snímat obrázky displeje, nabízíme proto obrázkovou recenzi. Je to nejvyšší model v nabídce Navigonu, velmi dobrý navigační přístroj.
Navigon 8410: Obrázková abeceda (test)

Tento článek bude jiný. Nejen kvůli tomu, že jsem nedávno psal o nižším modelu Navigon 7310, jehož možnosti jsou takřka stejné, jako má v tomto článku popisovaný Navigon 8310. Hlavním důvodem je funkce, která v předchozích modelech chyběla. Přitom se vůbec netýká navigace, dokáže jen sejmout displej jako obrázek. Teď jsem poprvé po letech schopný v článku přesně ukázat, jak prostředí Navigonu opravdu vypadá. Dříve bylo nutné displeje fotit, a to nikdy nedopadne dobře.

Napřed si samozřejmě něco povíme o hardwarové části, blíže se podíváme na mapy, to hlavní ale v této recenzi budou popisy mnoha obrázků. Teď si na oficiálním videu prohlédněte, jak Navigon 8410 vidí přímo výrobce.

Klíčové vlastnosti

  • atraktivní design zvenku i uvnitř
  • citlivý kapacitní displej
  • výhodná mapová politika
  • inovace týkající se vzhledu mapy…
  • …které lze vypnout
  • už lze zadat cíl formou zeměpisných souřadnic
  • chytré parkování
  • MyRoutes pro volbu mezi alternativami trasy
  • velmi kvalitní česká hlasová navigace
  • možnost dokoupení přijímače digitální TV

Hlavní nedostatky

  • lesklý displej
  • nedají se nahrát uživatelské POI
  • méně úsporné zobrazení mapy
  • někdy příliš mnoho informací na mapě
  • neumí dopravní události na trase

 

Můžete dokoupit televizi

Navigon 8410 je dnes nejvyšší model tohoto německého výrobce. Cena přístroje se pohybuje kolem devíti tisíc korun, v ceně jsou i dva roky bezplatných aktualizací map. Je to autonavigace nejvyšší třídy, kde mi sice při srovnání s konkurenčními přístroji chybí pár detailů, všechny navigační funkce ale Navigon zvládá, a k nim nabízí dlouhou řadu dalších vylepšení. S mnohými, zejména vizuálními inovacemi navíc přichází jako první, konkurenti se teprve budou inspirovat.

Širokoúhlé displeje se už dostaly na další úroveň, úhlopříčka pět palců si postupně podmaňuje navigační svět. Navigon nemá kolem displeje žádný vystouplý okraj, přední plocha je v jedné rovině, celá pokryta lesklým sklíčkem. Vrstva, která by zabránila odrazům světla, někdy chybí. Je to stejné jako u notebooků s lesklým displejem – v některých světelných podmínkách jsou skvělé, jindy byste je ale nejradši zahodili.

Další inovací je typ dotykového displeje. Navigon podobně jako Apple iPhone používá kapacitní technologii. Na displej tak nemá smysl tlačit nehtem nebo ovládacím perem, poslouchá jen na bříško prstu. Poslouchá ale na každé jemné pohlazení, na displej není nutné tlačit jako u jiných přístrojů. Díky rozměrným ovládacím prvkům na displeji jsem vůbec nemusel bojovat s překlepy.

Zbytek hardwarové části navigačního přístroje už nestojí za mnoho slov. Ne, že by byl špatný, jen se nijak zvlášť neliší od jiných navigací postavených na platformě Windows CE. Navigonu 8410 stačí jedno tlačítko-vypínač, jeden miniUSB konektor pro nabíjení a propojení spočítače, druhý miniUSB konektor... A to je vlastně velice zajímavé. K přístroji se dá dokoupit televizní tuner s výsuvnou anténou, který se prostřednictvím tohoto konektoru připojí k levé části přístroje, a umožní na displeji sledovat digitální televizi. Neměl jsem ale možnost vyzkoušet to.

Navigon 8410 má aktivní držák. Není to už tak velké chapadlo jako na starších modelech, díky tomu je ale držák pevný a nemám k němu žádné připomínky. V kabelu autonabíječky je zřejmě ukryta také anténa přijímače dopravních zpráv RDS-TMC.

Navigon používá mapy Navtequ, které se už v České republice asi vyrovnaly mapám Tele Atlasu. Tam, kde jsem jezdil, mi stačily, a myslím, že jsem se tentokrát ani jednou nesetkal se situací, u které bych si nad nimi musel odfrknout. V ceně modelu 8410 je standardně nabídka Fresh Maps, se kterými má uživatel po dobu dvou let přístup ke čtvrtletním aktualizacím.

 

Kudy chcete jet

Přišel čas na slíbenou obrázkovou recenzi. Kdyby vám tento styl nevyhovoval, ještě Navigovat.cz neházejte do žita. Místo toho si přečtěte zářijovou recenzi nižšího modelu Navigon 7310. Naprostá většina jeho funkcí je stejná jako v testovaném modelu, po softwarové stránce se jeho navigační možnosti takřka neliší.

Oproti jiným článkům, kde bývají popisky vždy až pod obrázky, to tentokrát bude jinak. Budu popisovat, co uvidíte na následující sadě obrázků. Vezměte prosím v úvahu, že jsem netestoval finální kus. Na obrázcích proto občas uvidíte nepřeložený text.

Tip: Všechny displeje si můžete pohodlně prohlédnout v internetové galerii.

Po prvním zapnutí, případně po resetu přístroje se ukáže startovní obrazovka. Navigony se jí dříve vyhýbaly, rovnou skočily do navigace. I tady je zbytečná, k přehrávači a telefonu se dostanete i z navigační obrazovky. Modul pro příjem digitální televize jsem neměl k dispozici, tato položka proto zůstává neaktivní.

 

Navigon se drží typického tmavého vzhledu nabídek. Nepřehání to s množstvím tlačítek, na hlavní navigační obrazovce jsou jen čtyři, ze dvou se po stisknutí rozvine malá nabídka.

 

Hledání cíle cesty prostřednictvím adresy si můžete prohlédnout krok po kroku. Běžně se začíná až na záložce pro zadání města, můžete se ale vrátit o krok zpět a nastavit jinou zemi, kterou si přístroj zapamatuje i pro příště. Na klávesnici jsou vidět jen znaky, které lze právě zadat, Navigon se snaží doplňovat text, a jakmile zůstane na výběr jen posledních několik položek, zobrazí je v seznamu. Po nalezení místa lze buď hned spočítat trasu a vyjet, nebo si vybrat z dalších možností v kontextové nabídce.

Nalezené místo si ještě před potvrzením můžeme prohlédnout na mapě. Případně se dá klepnutím vybrat jiné. Navigon konečně změnil styl posouvání mapy, nyní se s ní pracuje stejně jako u jiných navigací. Dříve se mapou posouvalo klepnutím na místo, které se mělo dostat do středu displeje, nebylo to moc pohodlné. 

Když chybí signál GPS, Navigon neukáže mapu, ale tuto černou obrazovku. Jakmile pozná polohu, hned přepočítá trasu.

Pokud je to možné, Navigon pokaždé připraví až tři varianty trasy mezi zadanými body. Na mapě jsou snadno rozeznatelné, z údajů v pravém sloupci lze zjistit jejich délku a časovou náročnost. Můžete si vybrat, kudy chcete jet. 

Práce se zájmovými body je v Navigonech trochu divná. POI rozděluje do dvou sekcí „V okolí“ a „Celostátní důležitosti“. V druhé sekci jsou přitom kategorie, které by bez problémů mohly být v té první. Navíc jsou potom řazeny podle abecedy v rámci celé republiky, a to je hodně nepraktické.

Z pohledu ostatní značek je velmi netypický způsob vyhledávání zájmových bodů na naplánované trase. Body se ukážou na grafické ose. Aby se na ni ale vešly, lze takhle hledat jen ve třech předem stanovených kategoriích.

Žádné dnešní navigaci nesmí chybět nabídka „Pomoc“, přestože v ní jsou jen jiným způsobem uspořádány zájmové body. Rychle z ní lze najít nejbližší benzinku, policii, nemocnici nebo lékárnu.

V posledních modelech Navigonu už lze zadávat cíl pomocí souřadnice. Stále ale chybí možnost hromadného importu uživatelských POI z počítače. Navigon už patří mezi poslední výrobce, kteří tuto možnost nenabízejí.

Trasa nemusí vést přímo k cíli, dá se plánovat i přes vybrané průjezdní body. Výsledek potom stejně jako při jednoduchém plánování ukáže itinerář, ve kterém lze trasu upravovat zakázáním průjedu vybranými křižovatkami.

Při jízdě na displeji

Naplánovali jsme trasu, Navigon ji spočítal a teď už jedeme. Co vidíme na displeji, jaké máme možnosti další práce s navigačním přístrojem?

Prohlédněte si tři typické příklady Navigonu 8410 při jízdě. Na prvním obrázku je 3D pohled na mapu, navíc se zvýrazněným terénem, na druhém ryzí ptačí perspektiva, na třetím jízda v noci. Co vidíme?

  • Oranžovou naplánovanou trasu
  • Černý blok s informačními údaji: dá se mírně personalizovat, na zabranou plochu to ale nemá velký vliv. V tomto případě jsem už vypnul blok s rychlostí a nadmořskou výškou.
  • Značku s aktuálně povolenou rychlostí
  • Panel se symbolem kolony, blízko je nějaký dopravní problém (první dva obrázky)

Je-li to možné (záleží na informacích v mapě), před sjezdem nebo křižovatkou se na displeji ukáže návěst s dalším směrem. Texty odpovídají tomu, co opravdu uvidíte na ceduli u silnice. Všimněte si značky v levém horním rohu prvního obrázku (k této funkci se ještě vrátím).

V případě, kdy rychle za sebou následují dva manévry, Navigon je zobrazí najednou, abyste se mohli připravit.

Navigon byl první, kdo v evropském navigačním přístroji nabídnul funkci Reality View. Z nehybného obrázku jsem ale spíš nervózní, raději vidím na mapě, kde zrovna jsem. Dá se to ale vypnout.

Tohle jsem v navigaci viděl poprvé. Navigon 8410 v tunelu ukáže obrázek Reality View, kde značka odpočítává vzdálenost do konce trubky.

Chloubou Navigonu 8410 je pohled Real City. Přibližuje se tím japonským navigacím, kdy na displeji vidíte velmi reálný pohled na město včetně budov s texturami, stromy, semafory a vodorovným značením silnic. Kvůli lepší orientaci se v okénku na pravé straně zobrazuje schematická 2D mapa. Zatím jsem v autě nezkusil, jak se s Real City řídí, protože je takhle pokryto jen patnáct měst západní Evropy. Další jsou ale v plánu, mezi nimi i Praha.

Další možností, která oživi navigační mapu, je Panorama View. S ní se zvýrazní terén, takže zhruba vidíte, že jedete v údolí, že jsou kolem kopce. Jenže se tím deformuje obrázek mapy, a jak vidíte na druhém snímku, o přehlednosti se někdy nedá mluvit. Zvýraznění terénu v Navigonech vypínám.

Pohled na displej někdy nemusí být moc přehledný. Navigon rád používá množství ikonek, mimo jiné takhle rozlišuje i značky (automobilky, čerpací stanice). K tomu přidejme informační bloky a třeba i jinak velmi užitečný pro řazení do jízdních pruhů. Výsledkem je trochu zmatek. Mapu navíc nemůžete manuálně přiblížit, protože to si Navigon řídí sám

Test z dopravních značek

Už jsem upozorňoval na značku „pozor smyk“ v levém rohu jednoho obrázku. Teď se můžete podívat na celou galerii různých symbolů, kterými Navigon upozorňuje na různé situace na silnici. U prvního obrázku si všimněte také symbolu ostré zatáčky přímo v mapě. Přístroj bere informace z mapy, závisí tedy na tom, jak je oblast, kudy jedete, dobře zmapovaná.

  

Železniční přejezd je vyznačen přímo v mapě symbolem křižujících se kolejnic. Modré tlačítko P na displeji naznačuje, že se už blížím k cíli, a jestli chci, mohu stisknutím vyhledat nejbližší parkoviště. 

Navigon poradí i s místy, kde se často měří rychlost nebo snímají jiné přestupky. Ukáže je na mapě a ještě k tomu dodá kódovaný hlasový povel „Nebezpečné místo“.

Při jízdě se dá klepnutím na displej dostat k řadě příručních nastavení.

Na Navigonu oceňuji různé detailní vychytávky. Jako je například tato s informacemi o dopravních pravidlech a nezvyklostech po přejezdu hranic.

Anebo možnost nastavit při plánování samostatně průjezdy placenými silnicemi v různých zemích. Konečně nějakého výrobce napadlo, že když mám českou dálniční známku, neznamená to, že mám zároveň i známky všech ostatních zemí. Navigon kromě dálnic mezi tyto volby přidává i nejrůznější evropské placené tunely, mosty a další placené oblasti.

RDS-TMC: Proč nikdy nic na trase?

V dopravních zprávách RDS-TMC mi u Navigonů nikdy nefunguje přehled událostí na trase. Řešili jsme to už v diskuzním fóru, kde jiní uživatelé psali, jak nemají žádný problém. Od té doby jsem ale testoval další Navigony a je to pořád stejné. I když mám trasu prokazatelně naplánovanou místem, kde je nějaká dopravní událost, ve filtru (na obrázku druhá položka) je pořád nula.

Jinak má ale Navigon RDS-TMC zpracované téměř skvěle. Body srážím jen za drobnosti, jako je nemožnost přímo zadat frekvenci stanice, dá se jen vyhledávat.

Dopravní události se napřed ukážou v souhrnném přehledu.

Na každou položku je možné klepnout a získat podrobnější informace.

 

Dopravní události je možné také zobrazit v mapě.

 

Všehochuť končící uživatelskou příručkou

Následující obrázky se mi už nehodí do žádné tematické sekce. Je to třeba pohled na stav GPS, odkud lze také tlačítkem uložit aktuální polohu. I když má Navigon funkce většinou uspořádané logicky, někdy byste na ně asi náhodně nepřišli. Tohle je první případ, dalším je třeba zadávání souřadnic jen jako položka v kontextové nabídce u hledání adresy.

Každý profil pro optimalizaci trasy má své (trochu odlišné) nastavení. Pro specializované profily, jako je jízdní kolo nebo nákladní automobil, ale v mapě chybí potřebné informace.

Dá se nastavit, aby se Navigon vypnul, když se ocitne bez energie – tedy po vyjmutí přístroje z aktivního držáku.

Přímo v přístroji je možné prohlížet uživatelskou příručku. 

Postupuje do dalšího kola

Navigon mám rád, Navigon mi vyhovuje a navzájem si rozumíme, takže jsem ani s modelem 8410 nemusel nijak bojovat. Trochu slabší jsou možnosti pro volbu cíle cesty – adresu najde, POI nakonec taky (databáze je ale horší než u map Tele Atlasu), souřadnice už Navigon také umí; to stačí pro základní práci, já ale chci víc. Navigonu neodpustím, že standardně nepodporuje nahrání souboru s uživatelskými POI vytvořenými na počítači. Tohle přístroj za devět tisíc musí umět. U této německé značky si budeme muset počkat až na přístroje příští generace, kde prý tato funkce už bude zařazena.

Když už ale máme cíl, je Navigon skvělý. Dobře spočítá trasu, hned dokonce nabídne několik variant. Jeho povely jsou přesné, zejména hlasová navigace nemá chybu, a jako jeden z mála výrobců se stará o to, jak vypadá mapa na displeji.

Navigon 8410 je velice dobrý přenosný navigační přístroj. Doporučím ho lidem, kteří nechtějí do navigace příliš šťourat a stačí jim, aby navigovala. Takřka stejnou službu jim sice nabídnou i Navigony základních řad (určitě se dívejte po modelech se širokoúhlým displejem), ale nejvyšší Navigon 8410 k tomu vypadá skvěle a cena není zase o tolik vyšší.

Témata článku: Testy navigací, Navigon, Test, Pro řidiče, Apple iPhone, Apple iPhone 16GB, Apple iPhone 4GB, Obr, Velký vliv, Zakázání, Modré tlačítko

Určitě si přečtěte

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

** Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení se špičkovým zvukem. ** Může to platit i o malém a levném Bluetooth reproduktoru? ** Proč má BeoPlay P2 jen jedno tlačítko pro zapnutí?

18.  9.  2017 | Březina Petr | 4

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

** Čistý Android nemusí znamenat jednoznačné plus ** Absence grafických nadstaveb nevyváží slabší výkon ** S nižší cenovkou by to byla jasná volba v nižší střední třídě

17.  9.  2017 | Herodek Martin | 29