Navitel: Jak se sbírají data pro mapy a navigaci

Jak vypadá technologie pro sběr mapových dat v podání společnosti Navitel? Svezli jsme se autem, které převádí realitu do navigační aplikace.

Na konci října jsme navštívili centrálu společnosti Navitel v Praze, kde jsme si mohli udělat obrázek, jak probíhá sběr dat v terénu i jejich následné zapracování do stávajících map. Společnost Navitel není v ČR úplně neznámá, již několik let na našem trhu nabízí stejnojmennou navigaci pro Android, v minulosti jsme ji otestovali na dnes již zapomenutém systému Bada 2.0 od Samsungu.

Centrála pro Evropu

Pražská pobočka je nejzápadnější pobočkou Navitelu, jehož centrálu najdeme v Moskvě, vývoj pak probíhá dalekém Novosibirsku v Rusku. Vývoj aplikace zde probíhá při místní technické univerzitě, do centrály pak tečou veškerá zpracovaná data z lokálních poboček, která slouží pro pravidelné vydávání nových mapových podkladů. Aktualizace jsou nabízeny i mimo pravidelný čtvrtletní harmonogram, zejména, pokud se na cestovní a dálniční síti objeví nové tunely, objížďky či nové trasy, které je nutno co nejdříve zanést do navigace.

Právě k tomuto plánovanému i nárazovému sběru dat v Evropě slouží pražská pobočka. Vybavena je pěti cestovními vozy Hyundai i30 kombi a pěti vozy Hyundai ix35, které jsou určeny do horšího terénu. V době naší návštěvy byla většina flotily přítomna při mapování Paříže, SUV se v nedávné době podílely na mapování Balkánu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Upravený Hyundai i30 Kombi od Navitelu sloužící ke sběru mapových dat

V Praze jsme byli přítomni samotnému mapování terénu v přilehlých jednosměrkách. Sestava vozu se skládá z řidiče a navigátora, dvoučlenné týmy se, zejména při delších výjezdech do zahraničí, pravidelně střídají, aby nedocházelo k „ponorkové nemoci“. Navigátor má v ruce notebook a sděluje řidiči, jakým směrem se má vydat. V mapovací aplikaci Navitelu je vždy vytyčena oblast, kterou je třeba pokrýt, a je jen na rozvržení navigátora, jakým směrem a kudy bude trasa projeta. Navigátor při projíždění do mapy ručně vkládá body zájmu okolo projížděné trasy, většiny si všímá sám, o další přísun (zejména z levé strany) se stará řidič, který jej upozorňuje např. na omezení rychlosti, bankomaty, retardéry a další zájmové body.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tři kamery vepředu, jedna vzadu, výpočetní místo pozice v loketní opěrce. Kamery mají výstup v reálném čase na displej na palubovce

Protože v husté městské zástavbě se nedá stihnout úplně vše, je při jízdě pořizován referenční kamerový záznam. Za čelním sklem je umístěna trojkamera, která snímá přední část a boky pod úhlem 45 stupňů. Za zadním sklem je umístěna zadní referenční kamera, která se používá zejména pro upřesnění situace. Kamera mapuje situaci ve druhém směru, zejména dopravní značení a jízdní pruhy. Pokud se tedy nestihnou pořídit všechny body při jízdě autem (tedy nepomůže ani zpomalení jízdy auta), navigátor si do mapy zadá poznámku, aby data pořídil ze záznamu. K ukládání dat slouží dva disky pod sedadlem spolujezdce, dle tras jsou na výběr 320GB až 1TB plotnové disky. Mimo hlavního je zde i sekundární, na který jsou data zrcadlena. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sběr dat v pražských ulicích. Řidič informuje o bodech zájmu nebo omezeních provozu, které vidí, spolujezdec data hned pořizuje a současně určuje trasu jízdy

Posádka vozu s sebou veze i náhradní notebook, který je umístěn na zadním sedadle a může být v případě nefunkčnosti primárního notebooku rychle nahrazen. Anténa GPS je umístěna pod falešnou plastovou střechou, při zaměřování pozice se používá kombinovaný čip GPS/GLONASS, jehož výpočetní části jsou umístěny v loketní opěrce. Je třeba dodat, že auta od Navitelu jsou upravená běžné dostupnými komponentami, přestavba běžného osobního vozu, který vyjede z linky, trvá podle zástupců společnosti zhruba čtyři až pět dní.

Klepněte pro větší obrázek
Sekundární notebook v zadní části vozu ukazuje vytyčenou (fialová) a projetou (zelená) trať

Protože je Praha nejzápadnější pobočkou Navitelu, vyjíždí se zde téměř do celé Evropy, zejména do Německa, Francie, Španělska, Itálie. Výjezdy bývají zhruba třítýdenní, za jeden turnus ujede posádka 10 000 km a napořídí velké množství videozáznamů. Práce to rozhodně není pro každého, pravidelné odloučení od rodiny na delší čas moc pohody nepřidá, ovšem „úmrtnost“ na této pozici není nijak výrazná oproti běžným kancelářským pozicím. Osmihodinový záznam (jezdí se pouze za denního světla) zabere zhruba 30 GB dat, posádka se za volantem pravidelně střídá a přespání zajišťuje až na místě podle toho, kde mapování přeruší úbytek denního světla.

Zpracování dat v praxi

Po návratu vozu do centrály jsou data sehrána na datový server a přichází klasická kartografická práce. K úpravám mapových dat slouží stejná aplikace od Navitelu, která již byla použita pro sběr dat. Na mapovém podkladu se zobrazí křivky tras vozů Navitelu, vizuálně lze odlišit zpracovaná a zatím nezpracovaná data. Na jednom monitoru má kartograf přehled o trase vozu, na druhém zase vidí pořízený obraz z kamer. Video může krokovat podle času i podle GPS souřadnic, podle poznámek k videu může také přidávat další body zájmů a samozřejmě kontroluje ty, které jsou již do mapy zadané přímo z auta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Úprava dat v rámci křižovatky v Praze

Křivky trasy mají řadu parametrů, zejména šířku pásů, hodnocení třídy nebo počet silničních pruhů. V případě měst je rutina stále stejná, rozbít křivku na menší úseky, spojit je v rámci ulic či mezi křižovatkami, nastavit druhy pruhů (průchozí, odbočovací, kombinovaný), rychlost a následně upravit spojení na křižovatkách, tj. ze kterého pruhu se dostanete do kýženého směru. U křižovatek samozřejmě nechybí informace o značkách či o světelné signalizaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zmapovaná silniční síť v části Maďarska, vlevo je zobrazena mapa a poloha vozu, vpravo pak nasnímané výstupy všech kamer. Data nejsou nahrávána ve vysokém rozlišení, slouží jen pro referenční účely. StreetView od Navitelu rozhodně nečekejte

Jakmile jsou projeté trasy zpracovány, posílají se do centrály v Rusku, kde se soustředí data ze všech poboček. Právě zde pak dochází k vydávání aktualizací nových mapových podkladů.

Mapy v balíčcích, napojení na internet

Navitel pro mapové podklady a data využívá v rámci různých zemí kombinaci místních dodavatelů s vlastními pořízenými daty. V ČR je hlavním dodavatelem mapová divize Seznamu. Co se týká samotných map, ty jsou nabízeny s offline body zájmu v balíčcích. Mapa pro ČR je ve společném balíčku se Slovenskem, celoživotní verze s pravidelnými aktualizacemi stojí 508 Kč, k dispozici jsou ale i mapy s omezenou platností na 1 měsíc či 1 rok za nižší cenu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První spuštění a instalace mapových podkladů

Samotná mapová aplikace je ke stažení na portálu Google Play, po instalaci dostanete třicetidenní neomezenou verzi aplikace, v rámci které se vám zpřístupní veškeré mapy. Po třiceti dnech ale bude vyžadována jejich aktivace. Mimo Androidu je podporován i iOS, BlackBerry, WP 7.5/8 a Tizen. Samotnou aplikaci začínáme aktuálně testovat, ovšem v krátkosti si můžeme představit pár základních vlastností. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Plánování trasy, 2D a 3D režim, výškové budovy a 3D modely významných budov

Po stažení a instalaci map můžete aplikace naplno využívat, ve městech si můžete všimnout zobrazených výškových budov i 3D modelů významných objektů. Navigace je dostupná pro automobily a s poslední aktualizací i pro pěší. Na druhou stranu se pracuje na verzi pro kamionovou dopravu, která při plánování trasy vezme v potaz výšku, šířku, hmotnost vozu na nápravu i případný zákaz jízdy s nebezpečným odpadem. Při navigování si můžete nechat zobrazit informace o dopravě, za kterými stojí predikční algoritmy Navitelu. Případné nehody a uzavírky jsou čerpány z webu Dopravniinfo.cz a zakresleny do mapy. Nehody jsou v současné době určeny jako body a nikoliv jako linie, takže nemůžete s nehodou a případnou neprůjezdností počítat při plánování tras. Tento nedostatek má být však vyřešen v chystané aktualizaci aplikace. Hustota dopravy jako nosný parametr však využít lze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Povolení internetového připojení, vkládání nové události, vlastní souřadnice cílového bodu, bod zájmu s údaji načtenými z internetu

Při jízdě můžete do mapy vkládat i vlastní události ve formě bodu. Pokud potkáte na cestě nějaké problémy (např. nehoda, radar a jiné), můžete je rovnou zanést do mapy. Ostatní, kteří místem projíždějí, mohou informaci hodnotit palci, pokud je přemíra kladných, událost v mapách zůstává zakreslena, pokud ne, po čase se smaže, stejně jako po určité době, kdy událost nikdo nehodnotí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadáváme cílovou destinaci, noční režim, služba Navitel Friends a informace o GPS

Internet lze využít i při poskytování informací o počasí, které se zakreslují do mapy. Poskytovatelem dat je GISmeteo. Navitel Friends je služba pro spojení s přáteli, můžete vidět jejich GPS pozici, sdílet s nimi vaši pozici nebo si rovnou psát přes integrovaný chat. Posledním internetovým doplňkem je Navitel Cloud, do kterého si můžete uložit vaše uživatelská data, licence a nastavení. Při přechodu na nový smartphone si data jednoduše synchronizujete, a můžete pracovat dále.

Budoucnost

Navitel to na současném trhu bude mít hodně těžké, zejména díky bezplatné navigaci Nokia Here pro Android. Jeho přímou konkurencí v rámci placených aplikací je však zcela bez pochyb Sygic. Co se týká u nás prodávaných zařízení, můžete se s Navitel Navigatorem setkat u zařízení Prestigio, kde je předinstalována tříměsíční zkušební verze. To stejné je výhledově v plánu i pro další smartphony, např. HTC.

Co přinese budoucnost? Vzhlédnout se můžeme na domovském trhu v Rusku, kde Navitel nabízí online body zájmu či prodává navigační tablety v kompletu se stojánkem. Stranou nezůstává ani otázka Freemium verze aplikace bez reklam, která by přinesla omezenou funkčnost zdarma, přičemž za nadstavby by bylo třeba zaplatit.

Diskuze (9) Další článek: Xiaomi představuje Mi Power Bank 5000 s tloušťkou 9,9 mm

Témata článku: Blackberry, Prestigio, , , , , , , , Kombinovaný čip, Balkán, Data, Základní vlastnost, Poloha vozu, Křižovatka, Dopravní značení, Integrovaný chat, Nehoda, Rutina, Free verze, Pro +, Jízdní pruh, Omezení rychlosti, Easter, Stejná aplikace,