Nový TomTom Go 720 dovolí upravovat mapy

TomTom včera představil novou řadu přenosných navigací Go. Hlavní novinkou je možnost uživatelských úprav map. Vylepšené mapy lze sdílet s ostatními uživateli.

TomTom včera v Cannes představil novou řadu navigačních přístrojů Go, konkrétně modely Go 720 a Go 520. Stejně jako dřív jde o přenosné navigátory určené do automobilu, budou patřit do střední až vyšší třídy. Nové TomTomy se začne prodávat ve třetím čtvrtletí za cenu v rozmezí 400–500 eur, tedy 11 400–14 200 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zatím mám jen čtyři obrázky nového TomTomu

Při rychlém srovnání se současnými modely řady Go je hned vidět, že u TomTomů drželi drsnou dietu. Go 720 je tenký navigátor s rozměry 118 × 83 × 24 mm. Srovnejte to třeba s TomTomem Go 910 a jeho mírami 112 × 81 × 66 mm. Hmotnost 220 g je sice jen průměrná, ale stále nižší než 300 g u současných přístrojů.

Nechte mluvit TomTom

Jaké nejdůležitější vlastnosti vidí u své novinky přímo TomTom?

  • Elegantní design, malá tloušťka, kvalitní zpracování
  • Nejnovější verze oceňovaného softwaru TomTom
  • Nová a unikátní technologie Map Share umožňující uživatelům vylepšovat mapové podklady a sdílet je s ostatními
  • Velká dotyková obrazovka s úhlopříčkou 4,3" s kvalitní 3D grafikou
  • Jako první na trhu nabídne hlasové ovládání, miliony názvů měst a ulic (doplněno: možná první, ale nikoli jediný)
  • Rozsáhlá řada bezpečnostních funkcí
  • Nejlepší funkce hands-free
  • Zabudovaný FM vysílač umožňuje přenášet zvuky audio systémem v automobilu
  • Nové funkce, např. nahrávání vlastních povelů (zřejmě hlasových)
  • Předinstalované detailní mapy západní Evropy, České republiky, Estonska, Maďarska, Litvy, Lotyšska, Polska, Slovenska a také Chorvatska, kde jsou pokryta hlavní města a pobřeží.

Klepněte pro větší obrázek 
Asi nás čeká i jiné grafické prostředí

Lidé si budou upravovat mapy sami

Opusťme tiskové zprávy a podívejme se na novinku TomTom zdravě pochybovačnýma očima. I když zpočátku budou asi velmi nadšené, protože technologie Map Share zatím nemá ve světě přenosných navigačních systémů obdoby. Stále jsou slyšet nářky, že mapy v navigacích obsahují chyby, TomTom proto uživatelům dovolí, aby si je sami opravili. Když uvidí, že skutečnost je jiná, než se snaží navigační systém vnutit, mohou zasáhnout a provést opravy: změnit názvy, zrušit nebo naopak přidat jednosměrku, upravit neprůjezdnost. TomTom si tyto změny zapamatuje a příště už s nimi při navigaci bude počítat. Postupy při úpravách by údajně měly být velmi jednoduché.

Ještě lepší je, že tyto změny lze sdílet s ostatními uživateli navigací TomTom. Vaše úpravy se prostřednictvím aplikace TomTom Home přenesou k ostatním, vy si naopak budete moci stáhnout opravy jiných uživatelů. Tady už samozřejmě bliká varovná kontrolka – jakou mám jistotu, že si někdo hloupě nehrál a z legrace neobrátil ve městě všechny jednosměrky? Jistota není žádná, proto bude na výběr, jestli se mají stahovat všechny opravy, nebo jen ty prověřené TomTomem.

Na funkci Map Share jsem velmi zvědavý. Bude-li správa map jednoduchá a komunita lidí bude nezištně aktualizovat mapy, bude to pro uživatele velké plus. Když přemýšlím více dopředu, vidím také možnost oficiálních aktualizací map prostřednictvím tohoto systému. Nemuselo by se čekat na kompletní balíčky, TomTom a jeho partneři by aktualizace mohli přidávat postupně.

Snad to půjde vypnout

TomTom tvrdí, že u nové řady Go velmi vylepšil zvukové vlastnosti, zejména při spojení navigačního přístroje s mobilním telefonem. Samozřejmě přes Bluetooth.  Výrobce prý snížil šum, vylepšil odolnost proti zpětné vazbě, přidal možnost automatického převzetí hovoru. Zajímavá může být také funkce rozpoznávání hlasu. Adresu nebude nutné vyťukávat na klávesnici zobrazené na displeji, stačí ji pouze vyslovit.

Výrobce se v nové řadě produktů Go hodně soustředil na bezpečnost. Základem jsou kategorizované databáze: nemocnice, požárníci, asistenční služby, policejní stanice apod. Záznamy vedle polohy a adresy obsahují i telefonní čísla, na která lze prostřednictvím navigačního přístroje a připojeného mobilu rovnou uzavolat. TomTom tyto služby nazývá Help Me.

Ve spolupráci s britským Červeným křížem byly připraveny návody vysvětlující, jak postupovat při první pomoci. Ty ale nemají nic společného se samotnou navigací, na rozdíl od následujících někdy užitečných, někdy spíše otravných funkcí:

  • TomTom upozorní na doporučené přestávky během řízení. Pokud řidič jede déle, přístroj mu nabídne místo, kde by měl zastavit a odpočinout si.
  • Navigátor varuje před blížícími se školami a místy bohoslužeb: vyzve řidiče, aby zpomalil v oblastech, kde se pohybuje hodně lidí. (Pevně věřím, že to nebude dělat třeba ve dvě hodiny ráno.)
  • Přístroj upozorní řidiče, na které straně vozovky mají jet, což se hodí třeba při přejezdech z kontinentu na britské ostrovy.
  • TomTom nabídne předčítání příchozích textových zpráv. Není ani nutné tisknout tlačítka, po nabídce stačí odpovědět ano nebo ne.
  • Také volba přepočítání cesty nějakým způsobem spolupracuje s hlasovým ovládáním.

Miloslav dostane konkurenci

Novinkou je vestavěný FM vysílač, se kterým lze hlasový výstup navigačního systému bezdrátově přenést do autorádia a jeho reproduktorů. A nejen hlasový výstup, ale třeba i hudbu z vestavěného MP3 přehrávače.

V přehledu novinek mě zaujala možnost TomTomu vést řidiče k cíli „zajímavou trasou“ – zřejmě místy, kde může něco vidět, kde ho bude bavit řídit apod. O možnosti ekonomické trasy, tedy kompromisu mezi optimalizací na rychlost nebo na vzdálenost, se ale v dostupných informacích nic nepíše. TomTom také jako první navigační systém nabídne funkci pro nahrání vlastních hlasových povelů přímo do přístroje. Počítá se i s podporou dopravního zpravodajství RDS-TMC.

Škoda, že se výrobci více nezmiňují o aktualizaci mapových podkladů. Místo toho vyzdvihují funkce, které jsou vlastně jen podružné. Víme ale, že nové modely Go 720 a Go 520 získají nový grafický styl map, ve kterém budou pseudoprostorově zvýrazněny obrysy budov.

Něco, co ostatní nemají

TomTom svými novými modely plynule navazuje na řadu Go, která je v současné době v prodeji. Přesto jde o jednu ze zásadnějších inovací, a ještě jednou tady musím zmínit technologii Map Share. Pokud bude úprava map a sdílení aktualizací mezi uživateli opravdu fungovat, získá tím TomTom velkou výhodu před konkurencí. Ani ostatní nové funkce nejsou zanedbatelné, ale v jejich případě jde spíš o drobná vylepšení než o zásadní změny.

Technické specifikace

  • 4,3” širokoúhlý 16:9 LCD formát (WQVGA: 480 × 272 pixelů)
  • CPU 400 MHz, 64 MB RAM
  • 512 MB, 2 GB interní flash paměti
  • Slot na SD kartu
  • Vysoce citlivý GPS přijímač 
  • Kompatibilní s RDS-TMC přijímačem informací o dopravní situaci
  • Zabudovaný FM vysílač
  • Bluetooth
  • Lithium-polymerová baterie (5 h v provozu)
  • Přizpůsobený zabudovaný mikrofon a reproduktor umožňující funkci hands-free
  • Rozměry: 118 × 83 × 24 mm
  • Hmotnost: 220 g

Nové TomTomy možná brzy uvidím na vlastní oči, takže příště budu pokračovat už s osobními dojmy.


Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom
Diskuze (21) Další článek: HTC Touch: Elf s jiným jménem oficiálně

Témata článku: , Nejlepší funkce, Rychlé srovnání, Nejdůležitější vlastnost, Tom, Nov, Zabudovaný mikrofon, Zabudovaný FM, Hlasový výstup