Nový TomTom One: malinký a za slušnou cenu

TomTom představil nový levný navigátor One. Je menší než loňský model, přebírá některé nové funkce pokročilejších TomTomů. Ovšem je zde i překvapení: TomTom částečně přešel na mapy Navtequ.
Nový TomTom One: malinký a za slušnou cenu

Nizozemská firma TomTom, v Evropě nejvýznamnější výrobce přenosných navigačních systémů, včera představila nový navigátor. Už jsme ho trochu čekali, protože před čtrnácti dny se objevila jeho americká verze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový TomTom One: je menší

Stejně jako loňský TomTom One (recenze) patří i nový model do nižší kategorie navigací. Je určen hlavně pro použití v automobilu. Přestože jsou některé funkce omezené, celková sestava bude pro většinu řidičů naprosto dostačující.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Starší, v současné době prodávaný TomTom One

Budou vůbec mapy ČR?

Evropský One bude k dispozici ve dvou variantách. Funkčně jsou shodné, liší se jen mapami a cenou. TomTom One Europe obsahuje kompletní mapy celé západní Evropy a začne se prodávat za 399 eur. V České republice cenu odhadujeme na třináct tisíc korun. Mapy v TomTomu One Regional jsou omezeny na jednotlivé země nebo území. Cena této verze bude 299 eur a věříme, že u nás se dostane pod deset tisíc korun. Je vidět, jak ceny navigací postupně klesají. Starší model One byl na začátku prodeje dražší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový TomTom One

Zatím není úplně jasné, jak to bude s mapami České republiky, Slovenska a východních zemích. U verze s celou Evropou je to jednodušší: TomTom zde vsadil na mapové podklady firmy Navteq, která má zpracovanou jen západní část ČR. Na schématické mapě naše republika vůbec není.


Bezešvá mapa celé západní Evropy: od Navtequ

U regionální verze, kde TomTom stejně jako dřív využívá mapy Tele Atlasu, není webová stránka s jednotlivými modely zatím přístupná. Takže se můžeme jen domýšlet, jestli mezi nimi bude i ČR a okolí. Politika TomTomu kolem map bohužel není moc průhledná. Mnozí si určitě pamatují na starší model One, kde byla mapa Slovenska, kterou nebylo možné dokoupit k dražšímu modelu Go.

Nový TomTom One se začne prodávat během září, kdy bychom ho také měli získat k testování. Nebudeme první, zahraniční média už mají navigaci k dispozici teď a třeba na webu Yournav.com už vyšla recenze. Některé její závěry použiji i v tomto článku.

Konec čisté rasy

TomTom byl dříve známý svojí bezvýhradní spoluprací s firmou Tele Atlas, která mu dodávala mapy. Ke konkurenčnímu Navtequ napřed sáhnul u specializovaného modelu Rider. Byl určen výhradně pro použití na motocyklu a moc se o něm nemluvilo. Když proto teď TomTom zvolil Navteq jako dodavatele své evropské mapy pro nový One, byl to trochu šok.

Tele Atlas ale u TomTomu nekončí, je docela pravděpodobné, že výrobce bude používat mapy obou dodavatelů. Nechce se třeba vázat jen na jednoho z nich. Pro české uživatele ale přechod na Navteq není příliš potěšující. I když tato firma pokračuje v pokrývání našeho území, Tele Atlas je výrazně dál.


Během navigace: takřka stejný obrázek jako dřív

Malý, ale nikoli nejmenší

Hlavní změnou vzhledem ke staršímu TomTomu, která okamžitě padne do oka, jsou rozměry. I když byl loňský One dostatečně malý (110 × 89 × 34 mm) a lehký (260 g), novinka ho ve všech směrech předčí. Měří totiž 96 × 82 × 25 mm a váží 174 g. Na hlavní konkurenci ale stejně nemá: na Garmin Nüvi s rozměry 98 × 74 × 22 mm a hmotností 145 g. Ale i tak lze nový TomTom považovat za velice malou a lehkou navigaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní změna: rozměry

Nový je také design. Navigátor podle obrázků vypadá velmi hezky a jsme zvědavi na realitu. V recenzi Yournav.com si pochvalovali také dobrou konstrukci. Displej je svými rozměry stejný jako dřív, zobrazení je kvalitní, ale odrazům se uživatel stejně jako u jiných navigací nevyhne.

Hlavní změnou v pozadí jsou mapy Evropy od Navtequ. Ale také vnitřní elektronika, kde TomTom údajně místo tří elektronických desek použil jen jednu. Důsledkem toho mohla být nižší cena. Šetřilo se ale také na procesoru, který má frekvenci 266 MHz místo starší 380 Mhz. Podle zkušeností zahraničního recenzenta to ale na práci s navigací nemá žádný vliv. Zmizela také zdířka pro připojení sluchátek a jediným místem, kam zapojit nabíječku, je USB rozhraní.

Zase nový držák

TomTom One se kromě dodávané CL nabíječky dá nabíjet i USB kabelem z počítače. Nabíječku pro domácí elektrickou síť k navigátoru nedostanete. Součástí balení je SD karta s mapami, CD s programem TomTom Home a dokumentace. A také úplně nový držák.

Klepněte pro větší obrázek
TomTom One na novém držáku

Tato slova od TomTomu neslyšíme příliš rádi, vzpomínáme totiž na problémy s novým držákem u modelu Go 910. Tady ale zřejmě podobné potíže nehrozí. I když držák vypadá velmi chatrně, podle prvních zkušeností je konstrukčně velmi dobrý. Přísavka tentokrát neobsahuje žádný mechanický prvek, jednoduše se připlácne na sklo – a drží. Ani čelisti se nemusí nijak aretovat, TomTom díky jeho nízké hmotnosti udrží. Kulový kloub čelistí mi připomíná držák Garminu Nüvi.

Držák je pouze pasivní. Konektor nabíječky je nutné pokaždé připojovat přímo do navigátoru.

RDS do každé rodiny

Nový TomTom One podporuje Bluetooth, ale pouze pro datové přenosy. Navigaci nelze použít pro přenos hlasových hovorů, jako handsfree. Bohužel chybí také podpora příjmu dopravních zpráv RDS-TMC. TomTom sice má svůj vlastní kanál s dopravními informacemi, za jejich příjem se ale platí – jak TomTomu, tak mobilnímu operátorovi za přenesená data.

RDS-TMC do nejlevnějších navigací podle tradičních výrobců asi nepatří. Jen aby se ale nepřepočítali, protože například k novému Miu C510+, které stojí pod deset tisíc korun, lze za pár stovek dokoupit RDS anténu.

Přijímač GPS je velmi citlivý, jde o typ Sirf Star III. Mohlo by se zdát, že pro navigaci v autě je taková citlivost až zbytečná, s tímto GPS modulem se ale řidiči vyhnout problémům s pokoveným čelním sklem. Starší navigátory v takových případech vyžadovaly připojení externí antény. To je mimochodem možné i u nového TomTomu One.

Softwarové funkce vycházejí z doposud nejvyššího přenosného navigátoru TomTom Go 910. Také v One je „šestkový“ firmware a můžeme tak očekávat funkce jako volba doby příjezdu, hlídání povolené rychlosti, hledání polohy přátel atd. Chybí ale třeba převod textových informací do hlasové podoby, funkce text-to speech.

 
Jako bychom to už viděli

Pěkné, opravdu pěkné

Nový TomTom One nepřináší velká překvapení. Dalo se očekávat, že funkce vyjdou z vyšších modelů, velmi potěšující jsou ale výrazně menší rozměry a hmotnost. Citlivý GPS přijímač se hodí, příjemná je i nižší cena než u staršího modelu, když začínal. Největší škoda je podpory RDS-TMC.

Otázky směřují k mapám. Bude možné k celé Evropě od Navtequ dokoupit Českou republiku od Tele Atlasu? Bude vůbec v prodeji regionální verze s pokrytím ČR? Na tyto otázky zatím neznáme odpovědi. Až je ale získáme, budeme vás informovat.

Plusy a minusy dle recenze Yournav.com

+ design
+ příjem GPS signálu
+ spolehlivost (?)
+ cena

– nepodporuje RDS-TMC
– výdrž při použít na baterie
– nedodává se domácí nabíječka


Tip:
Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom

Témata článku: Pro řidiče

16 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Auto1 10. 10. 2006 23:14:40
    (TT mám taky,ale bez TMC je nanic,a platit za data je při denním používání...
  • Auto1 10. 10. 2006 23:12:32
    NAVI používám často a hodně,a říkám,že NAVI bez TMC je dobrá tak na kolo...
  • maak 18. 9. 2006 13:55:47
    co prosim, jak chorvatsko???
Určitě si přečtěte

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

Chytrá auta od Googlu míří mezi lidi. Co Tesla a další?

** Waymo v Arizoně spouští veřejné testování svých autonomních vozů ** Dočkají je stovky zájemců z Phoenixu ** Co vlastně brání masovému nasazení?

29.  4.  2017 | Polesný David, Čížek Jakub

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

** Malé zařízení, které změní i starší auto na chytré ** Startovací cena je 1 449 Kč za zařízení, plus 75 Kč měsíčně ** Funguje doma v ČR i na dovolené v rámci EU

21.  11.  2016 | Kůžel Filip | 83