Nový Tom Tom One je další generací stejnojmenného navigátoru firmy TomTom. První dojmy bezprostředně po vybalení byly pozitivní, při testování se ale objevily i věci, které posunuly hodnocení dolů.
Máme rádi pěšáky
Plánování trasy je při práci s navigačním programem jednou z nejdůležitějších a nejčastějších činností. TomTom umožňuje vybrat několik druhů výpočtů od nejrychlejší možnosti, přes nejkratší až například pro trasu nejvhodnější pro pěší cestovatele.
Všechno by bylo v pořádku, kdyby si v české verzi nezařádil šotek. Ze zkušenosti vím, že druhá možnost výpočtu náleží nejkratší trase. Namísto ní se v programu dvakrát objevuje nastavení pro pěšáky. Pokud bych se s takovou chybou setkal u produktu nějakého bezvýznamného výrobce, asi bych přivřel oči a byl rád, že zařízení vůbec pracuje. U TomTomu ale oko nelze přivřít. Zvlášť když tato chyba u ostatních modelů značky přetrvává od června a mezi tím proběhlo už několik aktualizací softwaru. Zůstal ve mě pocit, jakoby byla lokalizace šitá příliš horkou jehlou.
Chyby by v programu být neměly
Svět končí v Karpatech...
Tak se to alespoň může zdát z hodnot pokrytí dodávaných map testované sady. V Česku si můžeme gratulovat, k 99 % není co dodat a můžeme být spokojeni.
Co ale říct k velmi špatnému pokrytí Slovenska (16 %) a jen o něco lepším mapám Polska (26 %) a Maďarska (40 %)? Před rokem bychom takovou situaci komentovali radostně a ubezpečovali se v názoru, že se výrobci map probudili a berou na vědomí take východní část Evropy. Od té doby se ale nic výrazně nezměnilo. Na trh se naopak dostala maďarská štika s programem iGo, která výrobcům navigací řádně čeří vodu.
V rámci testu TomTomu jsem neměl možnost cestovat jinde než v České republice. Prakticky jsem tak nezjistil, na jaké úrovni je skutečné pokrytí sousedních států, udávané hodnoty a prohlídka map ale v mých očích shodily jinak hezký navigační balíček o mnoho příček žebříčku dolů. Téměř jakoby mi výrobce nabízel pouhou mapu České republiky s nouzovými mapami sousedů.
Přírodní útvary na mapě Slovenska zcela chybí ? k některým místům silnice nevede ? Česká republika má pokrytí výborné
V kokpitu
Než se vydáme na cestu, je třeba na sklo automobilu upevnit držák s krátkou nožkou. Uchycení navigátoru je díky jeho konstrukci pevné, oproti klasickým držákům s „husím krkem“ přístroj nevibruje a drží jak přibitý i na silničních nerovnostech.
Na pohled jednoduchý, ale funkční držák
Na druhou stranu jsem měl z důvodu šikmějšího položení předního skla problém se zasouváním a vyjímáním TomTomu One z držáku. Bez otočení kloubu bych s navigátorem manipuloval jen obtížně. Po každém zasunutí jsem proto musel upravovat úhel nastavení držáku tak, abych optimálně viděl na displej a kvůli vyjmutí jsem nastavení opět měnil. Protože testování začalo ještě za teplého počasí, nebyly zpočátku problémy ani s přísavkou. Jakmile se ale ochladilo, několikrát jsem ráno našel držák na palubní desce a jednou se pustil skla i se zapnutým strojem.
V zimě občas spadnul
Můžeme vyrazit
Po stisknutí vypínače se zobrazí úvodní obrazovka navigace a poté mapa s poslední známou pozicí. Během několika sekund se dvacetikanálový modul GPS s chipsetem Sirf Star III spojí s družicemi a postará se o výpočet vaší polohy a její zobrazení v mapě.
Postup zadávání adresy
Pokud jste si cestu naplánovali dopředu, hned se aktivuje navigační režim a přístroj je připraven dovést vás k naplánovanému cíli. V případě, kdy není v paměti žádná naplánovaná trasa, stačí ťuknout na obrazovku a z nabízeného rozcestníku vybrat požadovanou funkci. Můžete se nechat navést nejen na přesnou adresu, ale třeba do centra města, k některému ze zájmových bodů, k místu vybranému z mapy nebo na přesně udané zeměpisné souřadnice.
Souhrn naplánované trasy ? mapu můžete zobrazit také ve 2D
Po zvolení místa se TomTom zeptá, jaký druh výpočtu trasy preferujete, a pak trasu spočítá. Můžete se vydat na cestu, anebo si necháte zpracovat jinou variantu. Z itineráře lze vybrat místa, kterým se chcete vyhnout; například znáte-li, že se na nich nachází překážka nebo jiné omezení. Program také umí ukládat trasy do paměti a později je vyvolat. Naplánovat si návštěvu zajímavých míst o dovolené dokážete tak s předstihem a z pohodlí obýváku.
Pokyny trasy ? grafické zobrazení manévrů • přehledová mapa
Článek pokračuje v další kapitole: zájmové body, ovládání, hodnocení