Nový TomTom One: mapy pokazily image (test)

Nový Tom Tom One je další generací stejnojmenného navigátoru firmy TomTom. První dojmy bezprostředně po vybalení byly pozitivní, při testování se ale objevily i věci, které posunuly hodnocení dolů.
Nový TomTom One: mapy pokazily image (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • malé rozměry a hmotnost
  • jednoduché ovládání
  • jednoúčelová navigace, kterou stačí zapnout a jet
  • citlivý přijímač GPS s chipsetem SiRF Star III
  • kontrastní displej
  • příslušenství pro použití ve vozidle

Hlavní nedostatky

  • nepodporuje RDS-TMC
  • v sadě chybí ochranné pouzdro pro přenášení
  • součástí sady není síťový napáječ
  • nedostatečné mapové pokrytí Slovenska a dalších zemí

 

TomTom One Regional (2006): ve zkratce
cena 8 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 96 × 82 × 25 mm
hmotnost 175 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 71 × 53 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev,
aktivní, TFT, dotykový
paměť paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC ne
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Předvánoční sympatie

Nizozemská firma TomTom připravila svým zákazníkům pěkný vánoční dárek. Nový TomTom One je na první pohled sympatický navigátor. Také software, pocházející od stejné firmy, v minulosti dlouhodobě určoval směr vývoje přenosných navigací. Mapové podklady spolupracujícího Tele Atlasu jsou oblíbené a hojně je využívají i ostatní výrobci navigací. Na první pohled by tedy nic nemělo bránit nákupu. Obstojí ale TomTom One i při bližším pohledu?


Některé z obrazovek TomTomu One na úvod

Možná si říkáte, že recenzi TomTomu One jste četli už na začátku letošního roku. Je to pravda. TomTom ale pro svoji novou navigaci, která se začala prodávat teprve před několika týdny, použil stejný název. Jelikož jsou nyní v prodeji oba modely, aktuální One se někdy označuje jako nový nebo 2006.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jmenuje se One: starý a nový, starý a nový

Dámy a pánové: nový TomTom One!

Po otevření kartónové krabice vykoukne sympatický buclík. Šedě lakované čelní části navigátoru vévodí antireflexní diplej, který se na první pohled zdá menší, než tomu ve skutečnosti je. Za optickým klamem je celkově malá konstrukce přístroje, který se téměř daří skrýt do dlaně. Rozměry displeje jsou ve skutečnosti stejné jako u klasického kapesního počítače a zcela dostačují potřebám komfortní a bezproblémové navigace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní změna: rozměry

Horní plocha TomTomu One obsahuje kromě prolisu s logem jediné hardwarové tlačítko pro spuštění a vypnutí stroje. Při zapínání musíte vypínač podržet asi dvě sekundy, při vypnutí navigátor reaguje téměř okamžitě. Tmavší šedí lakované boky plynule přecházejí do zadní části, kde najdete konektor připojení externí antény GPS, reproduktor a ve spodní části úchyty k upevnění do držáku na sklo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Shora a zezadu

Spodní strana stroje obsahuje konektor miniUSB, slot paměťové karty formátu SD a miniaturní resetovací otvor, do něhož se vejde snad jen špendlík. Ihned je ale třeba dodat, že po celou dobu testování jsem špendlík ani jehlu nepotřeboval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Spodní strana s konektorem a slotem pro paměťovou kartu

Pod lupou

Zatím by se mohlo zdát, že nový TomTom One je vážný kandidát pod vánoční stromeček. Až dosud bylo všechno až fádně pozitivní. Uvidíme, jestli hezkému a funkčnímu hardwaru ve stejném duchu přizvukuje také navigační software a mapové soubory.


Hlavní nabídka programu vyplní tři obrazovky

Navigaci zajišťuje osvědčený software z dílny TomTomu verze 6.500 . Oproti softwaru v loňské verzi navigace One přidává některé funkce z vyšší řady Go x10. Jednou z nich je například otázka, potřebujete-li být na místě v určitou dobu. Po naplánování trasy pak vidíte na displeji, jestli jedete s časovou rezervou, nebo zda musíte přidat.


Použití funkce příjezdu v určitou dobu

Další inovovanou funkcí je údaj o povolené rychlosti na daném druhu silnice. V praxi to vypadá tak, že se zobrazí například hodnota 45/50. Na takové silnici je omezení rychlosti na 50 km/h, vaše momentální rychlost je 45 km/h. Hodnoty povolených rychlostí jsou ale přebírány z mapových podkladů a na našem území funkce pracuje jen občas a ne zcela správně.


Padesátka v obci ? program občas zapomene, že jste mimo obec ? při ukázce jedeme maximální
povolenou rychlostí ? na dálnici D1 se podle TomTomu smí jen stovkou

Často se může stát, že vyjedete z obce s povolenou padesátkou, ale navigace vás i mimo ni nadále upozorňuje na překročení rychlosti červeným zbarvením číslic. Nebo jedete po dálnici D1 a TomTom hlásí povolenou rychlost 100. Možná, že v západní Evropě naší D1 jako dálnici neberou, při navigaci jsou ale chybné údaje spíše na obtíž a osobně mi příliš radosti neudělaly. Tuto vlastnost navíc nelze vypnout.


Ukázka nápovědy

Ovládání navigace je v porovnání s dřívějšími verzemi velmi podobné a o dalších podrobnostech se můžete dočíst i v některém z našich dřívějších článků. Práce je intuitivní, z ovládacích ikon dokáže každý snadno pochopit funkce programu i možnosti nastavení. Pro úplné nováčky je připraven grafický průvodce, který se zobrazí při prvním spuštění a nabídne úvodní pomoc při seznamování s programem. Při dalším spuštění se nápověda už nezobrazuje, můžete ji ale vyvolat z příslušné nabídky a nechat si zopakovat libovolnou lekci.


Článek pokračuje v další kapitole: plánování, mapy, instalace v autě, navigace

Témata článku: Testy navigací, Test, Pro řidiče, HTC One S, Stejný název, Špatné pokrytí, Absolutní špička

Určitě si přečtěte

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

Huawei Mate 9 Pro: loňská špička s letošní cenou [recenze]

** Bohatá výbava, spousty funkcí a odladěný software ** Na špičku ztrácí chybějící voděodolností ** Celkově doplácí na pozdní uvedení na trh (květen 2017)

8.  10.  2017 | Herodek Martin | 6

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

Alcatel A7: plastem neurazí, výdrží nadchne [recenze]

** Alcatel A7 je plastový telefon nižší střední třídy ** Hlavní lákadlo je 4 000 mAh s několikadenní výdrží. ** Má dostatek výkonu, paměti a stěžovat si nebudete ani na fotoaparát

6.  10.  2017 | Miksa Martin | 4

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

Huawei Watch 2 Sport: telefonují a umí LTE, ale zcela samostatné nejsou [recenze]

** Druhá generace hodinek od Huawei přináší edice Classic a Sport ** Sportovnější model obsahuje LTE konektivitu ** Hodinky by tak teoreticky mohly být naprosto nezávislé na smartphonu

21.  9.  2017 | Láska Jan | 6

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

B&O BeoPlay P2: Minimalistické řešení na cesty [test]

** Bang & Olufsen vyrábí designová zařízení se špičkovým zvukem. ** Může to platit i o malém a levném Bluetooth reproduktoru? ** Proč má BeoPlay P2 jen jedno tlačítko pro zapnutí?

18.  9.  2017 | Březina Petr | 4

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

Nokia 6: zahřívací kolo před ostrým startem [recenze]

** Čistý Android nemusí znamenat jednoznačné plus ** Absence grafických nadstaveb nevyváží slabší výkon ** S nižší cenovkou by to byla jasná volba v nižší střední třídě

17.  9.  2017 | Herodek Martin | 29