Nový TomTom One: mapy pokazily image (test)

Nový Tom Tom One je další generací stejnojmenného navigátoru firmy TomTom. První dojmy bezprostředně po vybalení byly pozitivní, při testování se ale objevily i věci, které posunuly hodnocení dolů.
Nový TomTom One: mapy pokazily image (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • malé rozměry a hmotnost
  • jednoduché ovládání
  • jednoúčelová navigace, kterou stačí zapnout a jet
  • citlivý přijímač GPS s chipsetem SiRF Star III
  • kontrastní displej
  • příslušenství pro použití ve vozidle

Hlavní nedostatky

  • nepodporuje RDS-TMC
  • v sadě chybí ochranné pouzdro pro přenášení
  • součástí sady není síťový napáječ
  • nedostatečné mapové pokrytí Slovenska a dalších zemí

 

TomTom One Regional (2006): ve zkratce
cena 8 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 96 × 82 × 25 mm
hmotnost 175 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 71 × 53 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev,
aktivní, TFT, dotykový
paměť paměťová karta (SD)
mapy České republiky Tele Atlas
mapy Slovenska Tele Atlas
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC ne
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Předvánoční sympatie

Nizozemská firma TomTom připravila svým zákazníkům pěkný vánoční dárek. Nový TomTom One je na první pohled sympatický navigátor. Také software, pocházející od stejné firmy, v minulosti dlouhodobě určoval směr vývoje přenosných navigací. Mapové podklady spolupracujícího Tele Atlasu jsou oblíbené a hojně je využívají i ostatní výrobci navigací. Na první pohled by tedy nic nemělo bránit nákupu. Obstojí ale TomTom One i při bližším pohledu?


Některé z obrazovek TomTomu One na úvod

Možná si říkáte, že recenzi TomTomu One jste četli už na začátku letošního roku. Je to pravda. TomTom ale pro svoji novou navigaci, která se začala prodávat teprve před několika týdny, použil stejný název. Jelikož jsou nyní v prodeji oba modely, aktuální One se někdy označuje jako nový nebo 2006.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jmenuje se One: starý a nový, starý a nový

Dámy a pánové: nový TomTom One!

Po otevření kartónové krabice vykoukne sympatický buclík. Šedě lakované čelní části navigátoru vévodí antireflexní diplej, který se na první pohled zdá menší, než tomu ve skutečnosti je. Za optickým klamem je celkově malá konstrukce přístroje, který se téměř daří skrýt do dlaně. Rozměry displeje jsou ve skutečnosti stejné jako u klasického kapesního počítače a zcela dostačují potřebám komfortní a bezproblémové navigace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlavní změna: rozměry

Horní plocha TomTomu One obsahuje kromě prolisu s logem jediné hardwarové tlačítko pro spuštění a vypnutí stroje. Při zapínání musíte vypínač podržet asi dvě sekundy, při vypnutí navigátor reaguje téměř okamžitě. Tmavší šedí lakované boky plynule přecházejí do zadní části, kde najdete konektor připojení externí antény GPS, reproduktor a ve spodní části úchyty k upevnění do držáku na sklo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Shora a zezadu

Spodní strana stroje obsahuje konektor miniUSB, slot paměťové karty formátu SD a miniaturní resetovací otvor, do něhož se vejde snad jen špendlík. Ihned je ale třeba dodat, že po celou dobu testování jsem špendlík ani jehlu nepotřeboval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Spodní strana s konektorem a slotem pro paměťovou kartu

Pod lupou

Zatím by se mohlo zdát, že nový TomTom One je vážný kandidát pod vánoční stromeček. Až dosud bylo všechno až fádně pozitivní. Uvidíme, jestli hezkému a funkčnímu hardwaru ve stejném duchu přizvukuje také navigační software a mapové soubory.


Hlavní nabídka programu vyplní tři obrazovky

Navigaci zajišťuje osvědčený software z dílny TomTomu verze 6.500 . Oproti softwaru v loňské verzi navigace One přidává některé funkce z vyšší řady Go x10. Jednou z nich je například otázka, potřebujete-li být na místě v určitou dobu. Po naplánování trasy pak vidíte na displeji, jestli jedete s časovou rezervou, nebo zda musíte přidat.


Použití funkce příjezdu v určitou dobu

Další inovovanou funkcí je údaj o povolené rychlosti na daném druhu silnice. V praxi to vypadá tak, že se zobrazí například hodnota 45/50. Na takové silnici je omezení rychlosti na 50 km/h, vaše momentální rychlost je 45 km/h. Hodnoty povolených rychlostí jsou ale přebírány z mapových podkladů a na našem území funkce pracuje jen občas a ne zcela správně.


Padesátka v obci ? program občas zapomene, že jste mimo obec ? při ukázce jedeme maximální
povolenou rychlostí ? na dálnici D1 se podle TomTomu smí jen stovkou

Často se může stát, že vyjedete z obce s povolenou padesátkou, ale navigace vás i mimo ni nadále upozorňuje na překročení rychlosti červeným zbarvením číslic. Nebo jedete po dálnici D1 a TomTom hlásí povolenou rychlost 100. Možná, že v západní Evropě naší D1 jako dálnici neberou, při navigaci jsou ale chybné údaje spíše na obtíž a osobně mi příliš radosti neudělaly. Tuto vlastnost navíc nelze vypnout.


Ukázka nápovědy

Ovládání navigace je v porovnání s dřívějšími verzemi velmi podobné a o dalších podrobnostech se můžete dočíst i v některém z našich dřívějších článků. Práce je intuitivní, z ovládacích ikon dokáže každý snadno pochopit funkce programu i možnosti nastavení. Pro úplné nováčky je připraven grafický průvodce, který se zobrazí při prvním spuštění a nabídne úvodní pomoc při seznamování s programem. Při dalším spuštění se nápověda už nezobrazuje, můžete ji ale vyvolat z příslušné nabídky a nechat si zopakovat libovolnou lekci.


Článek pokračuje v další kapitole: plánování, mapy, instalace v autě, navigace

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Test, HTC One S, Smíšený pocit, Špatné pokrytí, Stejný název, Rádiový kanál, Absolutní špička, Vážný kandidát, Tom

Určitě si přečtěte

LG Q6: za pár peněz jemnost skoro bez rámečků [recenze]

LG Q6: za pár peněz jemnost skoro bez rámečků [recenze]

** Vzhled alá LG G6 znamená drobné rámečky ** Displej s poměrem stran 2:1 je zajímavý bonus ** Zajímavá je i cena, jedná se tedy o úspěšný mix?

Včera | Vrbacký Jakub | 11

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

** Hodinky mají svůj platební systém, v ČR jim ale zatím chybí podpora ** Jejich velkou předností je baterie, která je v chodu udrží i celý týden

14.  12.  2017 | Měchura Milan | 7

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

** Špičkový smartphone s bezrámečkovým AMOLED displejem ** Výkonu je na rozdávání a prostor dostává umělá inteligence ** Nedostatky má také, ale nejsou tak závažné

10.  12.  2017 | Láska Jan | 34

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

** Hledáte bezdrátový reprák na cesty či na piknik? ** Otestovali jsme jich pro vás hned 18 ** Nový Computer je na stáncích!

6.  12.  2017 | redakce | 6

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

** Dva objektivy dělají lepší práci než loni ** Baterie zhubla, výdrž je ale delší ** Větší skleněná záda působí lépe než u malého modelu

4.  12.  2017 | Michlovský Jakub | 184

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

** Od sourozenců se naučil ovládání pomocí stisknutí boků Edge Sense ** Svým vzhledem s Liquad Surface povrchem připomíná model U11 ** Chybí mu 3,5mm jack, což ale nahrazuje vynikajícími sluchátky USonic

30.  11.  2017 | Měchura Milan | 3