Nüvifone G60: Garmin jak poleno (test)

Garmin Asus Nüvifone G60 spojuje navigační přístroj do auta s mobilním telefonem. Trvalo dlouho, než se dostal do prodeje, ale teď je tady a můžete si přečíst jeho podrobný test.

Mobil s aktivním držákem

Na levé straně najdeme také konektor miniUSB pro nabíjení a připojení k počítači (dostupný je režim Mass Storage) a hlavně systémový konektor. Přes něj se Nüvifone v aktivním držáku spojí s autonabíječkou.


Zleva: otvor pro poutko, slot pro paměťovou kartu, konektor pro spojení s držákem, miniUSB konektor pro nabíjení a spojení s počítačem

Držák je podobný jako u autonavigací Nüvi. Skládá se z malé přísavky a kulového kloubu s nástavcem. Nasazování i vyjímání navigace je velmi snadné, stačí na to jedna ruka. Přístroj pevně drží a snadno se dá polohovat.

 
Aktivní držák připomíná jednoúčelové Garminy

Nüvifone se do držáku vkládá naležato. Každým pootočením o devadesát stupňů se hned změní orientace displeje – na výšku nebo na šířku. Je možná trochu matoucí, že se orientace změní, i když Nüvifone držíte vzhůru nohama. Ve svislé podobě to příliš nevadí, mnohokrát jsem se ale snažil přístroj do držáku zapojovat systémovým konektorem nahoru.


Nüvifone v držáku, pochopitelně naležato


Dvě možné orientace displeje, v článku je dále na obrázcích budu střídat, stejně jako denní a noční režim

Garmin Asus Nüvifone bohužel nepodporuje příjem dopravních zpráv rádiovou technologií RDS-TMC. Doprava je k dispozici pouze jako placená služba dostupná prostřednictvím mobilní sítě – a to se v cizině může dost prodražit.

Ve standardně dodávaném příslušenství je také koženkové pouzdro, které se podle mého názoru vyplatí nosit. V kapse se mi ale několikrát stalo, že jsem Nüvifone rukou v kapse vypnul. Zamknutý displej totiž nemá vliv na vypínač, takže stačí neopatrné stisknutí a podržení.

 
Myslím, že koženkové pouzdro se vyplatí používat

Bez topomapy

Stejně jako u všech autonavigací Garmin je i v Nüvifonu obsažena evropská mapa City Navigator Europe NT 2010. Dodavatelem mapových podkladů je Navteq, mapy západní Evropy jsou velmi dobré, mapy Česka dobré.

Jak jsem se ale na Slovensku blížil k ukrajinským hranicím, bylo dobře vidět, že Navteq zde má ještě hodně práce. Silniční síť je už na Slovensku kompletní, chybí ale zařazení komunikací do správných tříd. Mnohokrát mě Nüvifone hnal okreskami jen kvůli tomu, že trasa byla trochu kratší, ale nevšiml si, že vedle vede krásná a rychlá hlavní silnice.

 
Chybně naplánovaná trasa • takhle je to správně, po hlavní silnici

 
Zajížďka přes odpočívadlo • ani na českých mapách není plánování trasy ideální, tudy by snad nikdo dobrovolně nejel

Jiné mapy s Nüvifonem nedostanete, ani obvyklou kombinaci českých map Topo Czech a Atlas Czech. Stejně jako do každého jiného Garminu se ale i do G60 dají nainstalovat další mapy. Kdo chce jezdit po Slovensku, může si dokoupit skvělé Slovakia Roads, existuje řada turistických map.

Raději jen do auta, ne do ruky

Garmin Nüvifone G60 je primárně navigace určená do auta. Vzhledem k možnosti držet přístroj pohodlně svisle v ruce ale vyvstává otázka, zda by to nemohla být také slušná náhrada turistických navigací.

Kdybych byl zlý, tak rovnou napíšu, že nemohla, protože Nüvifone je děravý jako cedník, vadí mu déšť a první pád by mohl být smrtelný. Podobný závěr ale mohu učinit i kvůli tomu, že Garmin to turistům ani trochu neusnadňuje. Nepřidává turistickou mapu, ačkoli u autonavigací to dělá běžně. Umí jen plánovat v režimu chodce, což ale znamená, že si můžete vybrat kratší trasu místo nejrychlejší a přístroj vás možná nenavede na dálnici. Jinak je to stejné jako u automobilu, cesta vede po silnicích. V pěším režimu úplně chybí navigace přímou čarou, dá se ale obejít díky vestavěnému elektromagnetickému kompasu, který ukazuje směr k cíli. Při plánování v autorežimu přitom přímá cesta nechybí.

Když Nüvifone držíte ve svislé poloze, vždy plánuje v režimu pro chodce. V pozici naležato zvolí režim automobil. Hledáte-li cíl s přístrojem v ruce a teprve potom ho vkládáte do držáku, na displeji se objeví dotaz, jestli se má trasa spočítat pro auto. Byl bych rád, kdyby se tato inteligence dala v nabídce vypnout, protože použití Nüvifonu při pěším putování je jen nouzové. Škoda, že Garmin do přístroje nepřidal turistické mapy a funkce třeba z obojživelného Nüvi 550. U takového kapesního zařízení by se určitě hodila třeba podpora geocachingu.


Nejraději bych aktivoval jízdu autem napořád

Nepodařilo se ho vybít

Za ovládání a použitelnost uděluji Nüvifonu nadprůměrné hodnocení. Jen málokde něco drhne, ovládací postupy jsou logické, tlakově citlivý displej reaguje na každé sáhnutí. Vše je připraveno na ovládání prsty, takže všechna tlačítka jsou dostatečně velká. Jen při psaní s displejem na výšku jsem se nemohl trefit do titěrných tlačítek klávesnice, neboť Garmin abecedu rozšířil českými znaky. Po přepnutí vstupu do angličtiny to už bylo lepší, ale stejně jsem nakonec raději psal s displejem a softwarovou klávesnicí na šířku.


Pro odemknutí displeje stačí dvakrát klepnout na tlačítko se zámkem

Hlavní nabídka je rozdělena na dvě části. V hlavní jsou tři pevné a velké ikony: Hovor, Vyhledat a Zobr. mapu. V menším sloupci nebo řádku (záleží na orientaci přístroje) jsou pak čtyři ikony pro volbu dalších funkcí. Nejsou ale jen čtyři, řádkem lze totiž posouvat prstem a celkem napočítáte jedenáct symbolů. Jejich pořadí lze nastavit, aby se na hlavní obrazovce ukazovaly čtyři nejčastěji používané.

 
Hlavní nabídka ve svislém a vodorovném režimu, a k tomu ještě noční zobrazení. Na třetím obrázku si všimněte čísla s počtem nepřečtených e-mailů

Každá aplikace s výjimkou zobrazení mapy má nástrojový pruh. Přes něj se dá vrátit na předchozí obrazovku, zobrazit kontextovou nabídku, často na něm najdete i šipky pro pohyb v seznamu. Podobně jako u iPhonu ale stačí seznam posouvat prstem. U delších seznamů pomohou při orientaci i zkratky s písmeny pro rychlý přesun.

 
Nabídka s nástroji a nastavením

Počeštění Nüvifonu je docela dobré, při zapnutí ale zažijete šok v podobě titulků potvrzovacích obrazovek: „Zřek. se. sl. záv. na pozici“ a „Od. na s. sl.“ Anebo třeba tento skvost: „Ztr. poz. při řízení může způs. smrt, váž. zran. či poš. majet.“ Dál jsem čekal už jen to nejhorší, ale až na detaily a tyto první obrazovky je česká lokalizace Nüvifonu povedená.


Neuvěřitelné...

Reakce přístroje jsou velmi rychlé. V nabídce reaguje bez jakékoli prodlevy, překreslování mapy je však pomalejší než u jednoúčelových navigací. Důvod můžeme hledat nejspíš v méně výkonném procesoru, ve snaze ušetřit energii.

Když už jsme u energie, zjistil jsem, že nejsem schopný napsat, kolik Nüvifone vydrží na jedno nabití baterie. Tím, jak jsem přístroj při cestě do práce a z práce vždy vložil do držáku, kde se nabíjel, jsem nikdy nedosáhl na dno akumulátoru, který má kapacitu 1 200 mAh.


Pod baterii se vkládá karta SIM


Článek pokračuje v další kapitole: navigace s Nuvifonem

Témata článku: , , , Vybrané místo, Dobrý mobil, Rychlý výběr, Běžné auto, Noční zobrazení, Online vyhledávání, Zamknutý displej, Uživatelské data, Pol, Nový cíl, Obvyklá funkce, Krátké stisknutí, Skvělá navigace, Malý reproduktor, Naplánovaná trasa, Jednoduchý systém, Detailní náhled, Drahý přístroj, Pole, Placená služba, Test, Okreska,