Panasonic Strada: Evropě stačí drobky ze stolu (test)

Strada CN-GP50 je první přenosná navigace Panasoniku pro Evropu. Má obrovský displej, dobré mapy České republiky, pro navigaci používá software Navigon. Podrobný test.
Panasonic Strada: Evropě stačí drobky ze stolu (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • velmi velký displej
  • kvalitní zpracování a design
  • vylepšená navigační aplikace Navigon
  • okamžité zapnutí a připravenost k navigaci
  • pevný držák
  • kvalitní navigace
  • výborné české hlasové navádění

Hlavní nedostatky

  • držák není aktivní
  • ovládání a konektory na levé straně
  • přijímač RDS-TMC jen jako příslušenství
  • pomalé reakce navigační aplikace

Panasonic Strada CN-GP50N: ve zkratce
cena 11 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 129 × 87 × 31 mm
hmotnost 275 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 111 × 63 mm, 480 × 272 bodů, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Navteq
mapy Slovenska Navteq
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Panasonic v Evropě nepatří mezi důležité hráče, kteří se v oboru navigačních systémů perou o první příčky žebříčku. Dokonce by se dalo říct, že je v této oblasti prakticky neznámý. Celosvětově, a zejména v rodném Japonsku ale jde o významnou značku.

Panasonic se jen příliš nevěnoval ryze přenosným navigačním přístrojům. Jeho produktem doposud bývaly pevné navigátory určené pro vestavění do automobilu, do míst, kde bývají autorádia. Takové přístroje mají obrovský LDC panel, jsou často kombinovány s multimediálními přehrávači (DVD nebo televize).

Tip: Prohlédněte si aktuální nabídku navigací Panasonic pro Japonsko.

Evropě však stačí výrobky, které byly v Japonsku v kurzu hodně dávno, a ještě za to bude šťastná. Tím nechci nijak testovaný Panasonic Strada shazovat. Z evropského pohledu patří k nejlepší přenosným navigacím. Když ho ale srovnávám s přístroji z japonského katalogu, je rozdíl značný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigon Strada: nemám k dispozici prodejní kus, proto ta nálepka na zadní straně

Panasonic Strada CN-GP50 je přenosný navigační přístroj do automobilu – pouze do automobilu. Nemá smysl uvažovat o něm jako o navigaci pro turistiku nebo na kolo. Instalace je jednoduchá, zvládne ji naprosto každý, stejně tak i používání. Přístroj se v době testu prodával za ceny od 11 000 do 12 500 Kč.

Na velký displej je dobře vidět

Plné označení testovaného přístroje je Panasonic Strada CN-GP50, v rámci zjednodušení ho budu dál pojmenovávat jen názvem celé řady. Výrobce mě malinko zklamal, protože jsem se těšil na firemní navigační aplikaci. Hned po spuštění ale bylo vidět, že si ji koupil od Navigonu. Stejně jako u řady jiných dnešních navigátorů tedy jde o hardware na platformě Windows CE vybavený cizím navigačním programem. Panasonic si ale Navigon upravil a vylepšil, navíc již v základu jde o velmi dobrou navigační aplikaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace nebo malý televizor?

Z Japonska si výrobce přivezl lásku k velkým displejům. Strada je tak vedle Geosatu navigátor s největším displejem na trhu. Má rozměry 111 × 63 mm, tedy úhlopříčku kolem pěti palců. I když jsou rozměry spojeny s celkem běžným rozlišením 480 × 272 bodů, větší plocha je v autě velmi výhodná. Pro srovnání displej TomTomu Go 720 má rozměry 95 × 54 mm.

Displej je samozřejmě dotykový, je opatřen matnou vrstvou pro eliminaci odrazů. Dá se na něj dívat i z ostřejších úhlů, ale barevnost se v takových případech trochu mění. Při stisknutí displeje v rohu se vinou deformace tekutých krystalů někdy ukážou duchové; to u navigací nebývá běžné.

U nás je přece volant vlevo

Displej lemuje jen velmi tenký rámeček, proto jsou čelní rozměry přístroje jen 129 × 87 mm. Zato tloušťka 31 mm je nadprůměrná a hmotnost 275 taktéž. Panasonic navíc nedodává žádné transportní pouzdro, takže otázka „kam s ním“ bude zřejmě často na místě. Design přístroje je jednoduchý, ale svým způsobem elegantní. Lesklý rámeček se mi kolem obrovského displeje zkrátka líbí.

Klepněte pro větší obrázek
V ruce pro představu o velikosti

Všechny ovládací prvky s výjimkou slotu pro paměťové karty SD jsou na levé straně. Není to úplně typické, řidič na přístroj sahá pravou rukou a k pravé straně má proto lepší přístup. Tolik to ale nevadí, na rozdíl od zdířek pro napájení a pro kabel přijímač RDS-TMC. Jsou také vlevo. Kabely buď budou řidiči vadit, nebo je stejně jako já po zadní straně navigátoru přesune směrem doprava. Do hůře přístupné levé strany se také celkem špatně zapojují poslepu. Zdá se, že Panasonic Stradu připravil do japonských nebo britských automobilů s řízením vpravo, kde je všechno samozřejmě přesně obráceně a levá strana je pro ovládání naopak výhodná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládací prvky a konektory na bocích

Zdířky pro napájení a přijímač RDS-TMC jsou chráněny krytkami. Přijde mi to zbytečné a opět to trochu zkomplikuje připojování kabelů. Konektor pro RDS-TMC vypadá na pohled úplně stejně jako miniUSB, kabel pro propojení s počítačem se do něj ale nevejde, a nemá smysl zkoušet to silou. Správný USB konektor je na spodní straně. Panasonic v počítači využívá komunikační aplikaci Active Sync a jejím prostřednictvím se uživatel může dostat i do paměti přístroje.

Výhodou navigací na platformě Windows CE je okamžité zapnutí tam, kde člověk skončil. Stačí stisknout vypínač a hned se rozsvítí displej. Nebyl jsem úplně spokojen se stabilitou, přístroj několikrát „zatuhl“, ale jedním dechem musím dodat, že jsem testoval předprodukční vzorek, který nebyl určen k prodeji. S příjmem signálu nejsou žádné problémy, uvnitř Strady je osvědčený přijímač Sirf Star III.


Článek pokračuje v další kapitole: příslušenství, mapy, prostředí, ovládání

Témata článku: Panasonic, Testy navigací, Pro řidiče, Sto, Psací stroj, Zbývající doba, Pán, Známý neduh, Pevná pozice, Test, Animovaný film


Určitě si přečtěte

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

** Honor 10 opět přichází se skvělým poměrem ceny a výkonu ** Za přijatelnou cenu nabízí bohatou ochutnávku ze světa nejlepších ** Nastávající tuctovost displejů s výřezem zahání zády s odlesky duhy

Jakub Vrbacký | 27

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

RECENZE: Honor 8X — obr téměř bez chyb

** 6,5" displej nemusí nezbytně znamenat nepoužitelně velkou plácačku ** Výbava nezklame, až na zastaralý microUSB konektor ** Zásadní inovace nečekejte, ale ve střední třídě to (zatím) nevadí

Martin Herodek | 60

Huawei Mate 20 Pro nadělá konkurenci vrásky. Superphone nemá slabé místo

Huawei Mate 20 Pro nadělá konkurenci vrásky. Superphone nemá slabé místo

** Nová vlajková loď Huawei prakticky nezná kompromisy ** Přináší ohromný výkon a nezvykle mnoho inovací ** Nejzajímavější je čtečka v displeji a nový typ paměťovky

Jan Láska | 153

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

** Hledáme smartphone, který nestojí jmění, ale přitom je kvalitní ** Podle hlediska ceny a výkonu jsme vybrali 11 nejvýhodnějších modelů ** Připravte si šest až čtrnáct tisíc korun

Jan Láska | 55

RECENZE: Huawei Nova 3 — vysvitla cenově dostupná hvězda

RECENZE: Huawei Nova 3 — vysvitla cenově dostupná hvězda

** Nova 3 je smartphone pro mladé a náročnější uživatele ** Obsahuje špičkovou výbavu, nešetřilo se skoro nikde ** Potěší hlavně baterie s dobrou výdrží a 3,5mm jack

Jan Láska | 22

Vybrali jsme 13 povedených chytrých hodinek a náramků. Nejen pod vánoční stromek

Vybrali jsme 13 povedených chytrých hodinek a náramků. Nejen pod vánoční stromek

** Nositelnosti jsou specifická kategorie, vybírají se jinak než mobily. ** Co model, to charakter, unikátní mix vlastností, parametrů a funkcí. ** Začneme jednoduchým náramkem, skončíme našlapanými Apple Watch.

Filip Kůžel | 29

RECENZE: Samsung Galaxy J6 je základ pro nenáročné. Vyčnívá jen AMOLED

RECENZE: Samsung Galaxy J6 je základ pro nenáročné. Vyčnívá jen AMOLED

** Otestovali jsme nový model spadající do nejnižší řady Galaxy J ** Část funkcí si bere od Galaxy A6, kovové tělo však nahradil kvalitní plast ** I tak se ale novinka prodává za 6 500 Kč. Není to trochu moc?

Martin Chroust | 5

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

** I když je cena limitem, dá se vybrat rozumný smartphone ** Levný smartphone umí víc než obyčejný mobil ** Připravte si alespoň 2 tisíce korun

Jan Láska | 23