Panasonic Strada: Evropě stačí drobky ze stolu (test)

Strada CN-GP50 je první přenosná navigace Panasoniku pro Evropu. Má obrovský displej, dobré mapy České republiky, pro navigaci používá software Navigon. Podrobný test.
Panasonic Strada: Evropě stačí drobky ze stolu (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • velmi velký displej
  • kvalitní zpracování a design
  • vylepšená navigační aplikace Navigon
  • okamžité zapnutí a připravenost k navigaci
  • pevný držák
  • kvalitní navigace
  • výborné české hlasové navádění

Hlavní nedostatky

  • držák není aktivní
  • ovládání a konektory na levé straně
  • přijímač RDS-TMC jen jako příslušenství
  • pomalé reakce navigační aplikace

Panasonic Strada CN-GP50N: ve zkratce
cena 11 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 129 × 87 × 31 mm
hmotnost 275 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 111 × 63 mm, 480 × 272 bodů, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Navteq
mapy Slovenska Navteq
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Panasonic v Evropě nepatří mezi důležité hráče, kteří se v oboru navigačních systémů perou o první příčky žebříčku. Dokonce by se dalo říct, že je v této oblasti prakticky neznámý. Celosvětově, a zejména v rodném Japonsku ale jde o významnou značku.

Panasonic se jen příliš nevěnoval ryze přenosným navigačním přístrojům. Jeho produktem doposud bývaly pevné navigátory určené pro vestavění do automobilu, do míst, kde bývají autorádia. Takové přístroje mají obrovský LDC panel, jsou často kombinovány s multimediálními přehrávači (DVD nebo televize).

Tip: Prohlédněte si aktuální nabídku navigací Panasonic pro Japonsko.

Evropě však stačí výrobky, které byly v Japonsku v kurzu hodně dávno, a ještě za to bude šťastná. Tím nechci nijak testovaný Panasonic Strada shazovat. Z evropského pohledu patří k nejlepší přenosným navigacím. Když ho ale srovnávám s přístroji z japonského katalogu, je rozdíl značný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigon Strada: nemám k dispozici prodejní kus, proto ta nálepka na zadní straně

Panasonic Strada CN-GP50 je přenosný navigační přístroj do automobilu – pouze do automobilu. Nemá smysl uvažovat o něm jako o navigaci pro turistiku nebo na kolo. Instalace je jednoduchá, zvládne ji naprosto každý, stejně tak i používání. Přístroj se v době testu prodával za ceny od 11 000 do 12 500 Kč.

Na velký displej je dobře vidět

Plné označení testovaného přístroje je Panasonic Strada CN-GP50, v rámci zjednodušení ho budu dál pojmenovávat jen názvem celé řady. Výrobce mě malinko zklamal, protože jsem se těšil na firemní navigační aplikaci. Hned po spuštění ale bylo vidět, že si ji koupil od Navigonu. Stejně jako u řady jiných dnešních navigátorů tedy jde o hardware na platformě Windows CE vybavený cizím navigačním programem. Panasonic si ale Navigon upravil a vylepšil, navíc již v základu jde o velmi dobrou navigační aplikaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace nebo malý televizor?

Z Japonska si výrobce přivezl lásku k velkým displejům. Strada je tak vedle Geosatu navigátor s největším displejem na trhu. Má rozměry 111 × 63 mm, tedy úhlopříčku kolem pěti palců. I když jsou rozměry spojeny s celkem běžným rozlišením 480 × 272 bodů, větší plocha je v autě velmi výhodná. Pro srovnání displej TomTomu Go 720 má rozměry 95 × 54 mm.

Displej je samozřejmě dotykový, je opatřen matnou vrstvou pro eliminaci odrazů. Dá se na něj dívat i z ostřejších úhlů, ale barevnost se v takových případech trochu mění. Při stisknutí displeje v rohu se vinou deformace tekutých krystalů někdy ukážou duchové; to u navigací nebývá běžné.

U nás je přece volant vlevo

Displej lemuje jen velmi tenký rámeček, proto jsou čelní rozměry přístroje jen 129 × 87 mm. Zato tloušťka 31 mm je nadprůměrná a hmotnost 275 taktéž. Panasonic navíc nedodává žádné transportní pouzdro, takže otázka „kam s ním“ bude zřejmě často na místě. Design přístroje je jednoduchý, ale svým způsobem elegantní. Lesklý rámeček se mi kolem obrovského displeje zkrátka líbí.

Klepněte pro větší obrázek
V ruce pro představu o velikosti

Všechny ovládací prvky s výjimkou slotu pro paměťové karty SD jsou na levé straně. Není to úplně typické, řidič na přístroj sahá pravou rukou a k pravé straně má proto lepší přístup. Tolik to ale nevadí, na rozdíl od zdířek pro napájení a pro kabel přijímač RDS-TMC. Jsou také vlevo. Kabely buď budou řidiči vadit, nebo je stejně jako já po zadní straně navigátoru přesune směrem doprava. Do hůře přístupné levé strany se také celkem špatně zapojují poslepu. Zdá se, že Panasonic Stradu připravil do japonských nebo britských automobilů s řízením vpravo, kde je všechno samozřejmě přesně obráceně a levá strana je pro ovládání naopak výhodná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládací prvky a konektory na bocích

Zdířky pro napájení a přijímač RDS-TMC jsou chráněny krytkami. Přijde mi to zbytečné a opět to trochu zkomplikuje připojování kabelů. Konektor pro RDS-TMC vypadá na pohled úplně stejně jako miniUSB, kabel pro propojení s počítačem se do něj ale nevejde, a nemá smysl zkoušet to silou. Správný USB konektor je na spodní straně. Panasonic v počítači využívá komunikační aplikaci Active Sync a jejím prostřednictvím se uživatel může dostat i do paměti přístroje.

Výhodou navigací na platformě Windows CE je okamžité zapnutí tam, kde člověk skončil. Stačí stisknout vypínač a hned se rozsvítí displej. Nebyl jsem úplně spokojen se stabilitou, přístroj několikrát „zatuhl“, ale jedním dechem musím dodat, že jsem testoval předprodukční vzorek, který nebyl určen k prodeji. S příjmem signálu nejsou žádné problémy, uvnitř Strady je osvědčený přijímač Sirf Star III.


Článek pokračuje v další kapitole: příslušenství, mapy, prostředí, ovládání

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Test

56 komentářů

Nejnovější komentáře

  • rimanek 9. 4. 2011 18:14:22
    Zdravím, taky vlastním tuto navigaci a jsem nad míru s ní spokojen......
  • Jirka 1. 10. 2010 21:44:17
    Ahoj, sháním mapy na panasonic strada. Jestli je máš rád se nějak...
  • Jirka 1. 10. 2010 21:43:37
    Ahoj, sháním mapy na panasonic strada. Jestli je máš rád se nějak...
Určitě si přečtěte

Lenovo Moto G5: černý kůň střední třídy [recenze]

Lenovo Moto G5: černý kůň střední třídy [recenze]

** Nenápadný navenek, povedený uvnitř ** Lenovo Moto G5 potěší výbavou, ale hlavně čistým Androidem ** Díky speciální úpravě přežije déšť i polití

Včera | Miksa Martin | 14

Honor 6A: kvalitní základ [recenze]

Honor 6A: kvalitní základ [recenze]

** Povedený telefon s rozumnou cenovkou ** Evropská verze bohužel bez čtečky otisků prstů ** Odladěné prostředí nad Androidem 7 s řadou užitečných funkcí

13.  8.  2017 | Herodek Martin | 13

Nokia 5: kovový odkaz na řadu Lumia je jen dobrý [recenze]

Nokia 5: kovový odkaz na řadu Lumia je jen dobrý [recenze]

** Precizní kovové zpracování a líbivý design ** Výdrž na baterii je solidní a čistý Android je velké plus ** Zklamala pomalá čtečka otisků i škobrtání fotoaparátu

9.  8.  2017 | Vrbacký Jakub | 34

Honor 9: Když je jedno z dvojčat hezčí a levnější [recenze]

Honor 9: Když je jedno z dvojčat hezčí a levnější [recenze]

** Srovnáváte s Huawei P10? Volba je jasná – Honor 9 ** Designem a poměrem výkon/cena obstojí i proti ostatní konkurenci ** Oproti loňské generaci je dražší, ale dostanete dvojnásobek paměti

6.  8.  2017 | Kůžel Filip | 85

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14

Chytrý adaptér NextDrive Plug a webová kamera NextDrive Cam S: osobní cloud s dohledem

Chytrý adaptér NextDrive Plug a webová kamera NextDrive Cam S: osobní cloud s dohledem

** Chytrý adaptér do zásuvky poslouží jako osobní cloud ** Pomocí webové kamery získáte dálkový dohled ** Mobilní aplikace umožní rychlý přístup na disk, flasku nebo webovou kameru

20.  7.  2017 | Michlovský Jakub | 1

Asus Zenfone Zoom S: zdařilá reinkarnace s dvojicí fotoaparátů [recenze]

Asus Zenfone Zoom S: zdařilá reinkarnace s dvojicí fotoaparátů [recenze]

** Tělo i komponenty jsou z předchozích modelů, navíc je tu dvojice fotoaparátů ** Potěší neskutečná výdrž a možnost použít telefon jako powerbanku. ** Asus se chlubí 2,3x optickým zoomem, který tak úplně optický není

16.  7.  2017 | Vrbacký Jakub | 2