Panasonic Strada: Evropě stačí drobky ze stolu (test)

Strada CN-GP50 je první přenosná navigace Panasoniku pro Evropu. Má obrovský displej, dobré mapy České republiky, pro navigaci používá software Navigon. Podrobný test.
Panasonic Strada: Evropě stačí drobky ze stolu (test)
Kapitoly článku

Klíčové vlastnosti

  • velmi velký displej
  • kvalitní zpracování a design
  • vylepšená navigační aplikace Navigon
  • okamžité zapnutí a připravenost k navigaci
  • pevný držák
  • kvalitní navigace
  • výborné české hlasové navádění

Hlavní nedostatky

  • držák není aktivní
  • ovládání a konektory na levé straně
  • přijímač RDS-TMC jen jako příslušenství
  • pomalé reakce navigační aplikace

Panasonic Strada CN-GP50N: ve zkratce
cena 11 500 Kč
typ navigace přenosná navigace
rozměry 129 × 87 × 31 mm
hmotnost 275 g
GPS přijímač Sirf Star III, 20 kanálů
displej 111 × 63 mm, 480 × 272 bodů, dotykový
paměť flash, paměťová karta (SD)
mapy České republiky Navteq
mapy Slovenska Navteq
3D zobrazení mapy ano
česká nabídka ano
česká hlasová navigace ano
doprava RDS-TMC po dokoupení příslušenství
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací

Panasonic v Evropě nepatří mezi důležité hráče, kteří se v oboru navigačních systémů perou o první příčky žebříčku. Dokonce by se dalo říct, že je v této oblasti prakticky neznámý. Celosvětově, a zejména v rodném Japonsku ale jde o významnou značku.

Panasonic se jen příliš nevěnoval ryze přenosným navigačním přístrojům. Jeho produktem doposud bývaly pevné navigátory určené pro vestavění do automobilu, do míst, kde bývají autorádia. Takové přístroje mají obrovský LDC panel, jsou často kombinovány s multimediálními přehrávači (DVD nebo televize).

Tip: Prohlédněte si aktuální nabídku navigací Panasonic pro Japonsko.

Evropě však stačí výrobky, které byly v Japonsku v kurzu hodně dávno, a ještě za to bude šťastná. Tím nechci nijak testovaný Panasonic Strada shazovat. Z evropského pohledu patří k nejlepší přenosným navigacím. Když ho ale srovnávám s přístroji z japonského katalogu, je rozdíl značný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigon Strada: nemám k dispozici prodejní kus, proto ta nálepka na zadní straně

Panasonic Strada CN-GP50 je přenosný navigační přístroj do automobilu – pouze do automobilu. Nemá smysl uvažovat o něm jako o navigaci pro turistiku nebo na kolo. Instalace je jednoduchá, zvládne ji naprosto každý, stejně tak i používání. Přístroj se v době testu prodával za ceny od 11 000 do 12 500 Kč.

Na velký displej je dobře vidět

Plné označení testovaného přístroje je Panasonic Strada CN-GP50, v rámci zjednodušení ho budu dál pojmenovávat jen názvem celé řady. Výrobce mě malinko zklamal, protože jsem se těšil na firemní navigační aplikaci. Hned po spuštění ale bylo vidět, že si ji koupil od Navigonu. Stejně jako u řady jiných dnešních navigátorů tedy jde o hardware na platformě Windows CE vybavený cizím navigačním programem. Panasonic si ale Navigon upravil a vylepšil, navíc již v základu jde o velmi dobrou navigační aplikaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace nebo malý televizor?

Z Japonska si výrobce přivezl lásku k velkým displejům. Strada je tak vedle Geosatu navigátor s největším displejem na trhu. Má rozměry 111 × 63 mm, tedy úhlopříčku kolem pěti palců. I když jsou rozměry spojeny s celkem běžným rozlišením 480 × 272 bodů, větší plocha je v autě velmi výhodná. Pro srovnání displej TomTomu Go 720 má rozměry 95 × 54 mm.

Displej je samozřejmě dotykový, je opatřen matnou vrstvou pro eliminaci odrazů. Dá se na něj dívat i z ostřejších úhlů, ale barevnost se v takových případech trochu mění. Při stisknutí displeje v rohu se vinou deformace tekutých krystalů někdy ukážou duchové; to u navigací nebývá běžné.

U nás je přece volant vlevo

Displej lemuje jen velmi tenký rámeček, proto jsou čelní rozměry přístroje jen 129 × 87 mm. Zato tloušťka 31 mm je nadprůměrná a hmotnost 275 taktéž. Panasonic navíc nedodává žádné transportní pouzdro, takže otázka „kam s ním“ bude zřejmě často na místě. Design přístroje je jednoduchý, ale svým způsobem elegantní. Lesklý rámeček se mi kolem obrovského displeje zkrátka líbí.

Klepněte pro větší obrázek
V ruce pro představu o velikosti

Všechny ovládací prvky s výjimkou slotu pro paměťové karty SD jsou na levé straně. Není to úplně typické, řidič na přístroj sahá pravou rukou a k pravé straně má proto lepší přístup. Tolik to ale nevadí, na rozdíl od zdířek pro napájení a pro kabel přijímač RDS-TMC. Jsou také vlevo. Kabely buď budou řidiči vadit, nebo je stejně jako já po zadní straně navigátoru přesune směrem doprava. Do hůře přístupné levé strany se také celkem špatně zapojují poslepu. Zdá se, že Panasonic Stradu připravil do japonských nebo britských automobilů s řízením vpravo, kde je všechno samozřejmě přesně obráceně a levá strana je pro ovládání naopak výhodná.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládací prvky a konektory na bocích

Zdířky pro napájení a přijímač RDS-TMC jsou chráněny krytkami. Přijde mi to zbytečné a opět to trochu zkomplikuje připojování kabelů. Konektor pro RDS-TMC vypadá na pohled úplně stejně jako miniUSB, kabel pro propojení s počítačem se do něj ale nevejde, a nemá smysl zkoušet to silou. Správný USB konektor je na spodní straně. Panasonic v počítači využívá komunikační aplikaci Active Sync a jejím prostřednictvím se uživatel může dostat i do paměti přístroje.

Výhodou navigací na platformě Windows CE je okamžité zapnutí tam, kde člověk skončil. Stačí stisknout vypínač a hned se rozsvítí displej. Nebyl jsem úplně spokojen se stabilitou, přístroj několikrát „zatuhl“, ale jedním dechem musím dodat, že jsem testoval předprodukční vzorek, který nebyl určen k prodeji. S příjmem signálu nejsou žádné problémy, uvnitř Strady je osvědčený přijímač Sirf Star III.


Článek pokračuje v další kapitole: příslušenství, mapy, prostředí, ovládání

Témata článku: Panasonic, Testy navigací, Pro řidiče, Test, Zbývající doba, Pevná pozice, Animovaný film, Sto, Známý neduh

Určitě si přečtěte

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

Fitbit Ionic: chytřejší náramek v hodinkovém provedení [recenze]

** Hodinky mají svůj platební systém, v ČR jim ale zatím chybí podpora ** Jejich velkou předností je baterie, která je v chodu udrží i celý týden

Dnes | Měchura Milan | 6

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

Huawei Mate 10 Pro: sexy mozek s umělou inteligencí [recenze]

** Špičkový smartphone s bezrámečkovým AMOLED displejem ** Výkonu je na rozdávání a prostor dostává umělá inteligence ** Nedostatky má také, ale nejsou tak závažné

10.  12.  2017 | Láska Jan | 33

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

Rachot v redakci: test 18 přenosných reproduktorů v prosincovém Computeru

** Hledáte bezdrátový reprák na cesty či na piknik? ** Otestovali jsme jich pro vás hned 18 ** Nový Computer je na stáncích!

6.  12.  2017 | redakce | 6

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

Apple iPhone 8 Plus: sázka na jistotu bez rizik [recenze]

** Dva objektivy dělají lepší práci než loni ** Baterie zhubla, výdrž je ale delší ** Větší skleněná záda působí lépe než u malého modelu

4.  12.  2017 | Michlovský Jakub | 184

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

HTC U11 Life: citlivka na dotek ve střední třídě [recenze]

** Od sourozenců se naučil ovládání pomocí stisknutí boků Edge Sense ** Svým vzhledem s Liquad Surface povrchem připomíná model U11 ** Chybí mu 3,5mm jack, což ale nahrazuje vynikajícími sluchátky USonic

30.  11.  2017 | Měchura Milan | 3

Asus Zenfone 4: pevný a sebejistý středobod nové rodiny [recenze]

Asus Zenfone 4: pevný a sebejistý středobod nové rodiny [recenze]

** Zenfone 4 je nejdůležitější smartphone aktuálního portfolia Asusu ** Zařízení vyšší střední třídy je dělané na míru masového zákazníka ** Největší překážkou může být až příliš odvážně nastavená cena

26.  11.  2017 | Láska Jan | 19