Policajt do auta: test netradiční GPS

Malá krabička GPS128Q zaznamenává, kudy v autě jedete. Data lze posléze nahrát do počítačové knihy jízd. A firmy mohou snadno kontrolovat, jestli jejich zaměstnanci nezneužívají služební auta.
Policajt do auta: test netradiční GPS
Kapitoly článku
Zařízení, o němž bude v tomto článku řeč, má název GPS128Q. Je to černá krabička s vestavěným přijímačem GPS. Při jízdě tiše kontroluje, kudy jedete, a tyto informace každou sekundu ukládá na paměťovou kartu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záznamník pohybu vozidla GPS128Q

K čemu je to dobré? Pro evidenci cest automobilem. Data lze z paměťové karty naimportovat do elektronické knihy jízd, zobrazit je v Google Earth nebo jinými způsoby zpracovat. Firmy mohou snadno kontrolovat své zaměstnance, jestli služební vozidla využívají k povoleným účelům.

S GPS128Q jsem několik týdnů jezdil. Zkoumal jsem, jak se chová a jak se pracuje se získanými daty.

Trochu jiná GPS

V ruce držím černou krabičku – kvádr o rozměrech 67 × 47 × 25 mm. Váží 64 g (bez napájecího kabelu, který může mít různou délku). Plastové kryty u sebe drží dva šroubky, po jejichž uvolnění se dají prozkoumat elektronické vnitřnosti. Z boční strany vykukuje sedmimilimetrový kousek paměťové karty SD nebo MMC, případně miniSD v adaptéru. Na kartu se při jízdě zapisují data.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po sejmutí krytu • paměťová karta zasunutá do přístroje • lze použít i karty miniSD s adaptérem

Prostřednictvím dvou nožových kontaktů na boku se zařízení napájí. Nejjednodušší je to z autozapalovače, GPS se ale může připojit třeba i ke spínací skříňce vozidla. Přímé napojení na autobaterii není nejvhodnější, protože přijímač stále odebírá trošku energie. I když to není mnoho, přibližně 100 mA při zápisu na kartu a příjmu GPS signálu, na nedobíjený akumulátor zaparkovaného auta by to mohlo mít nepříznivý vliv.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Připojený napájecí kabel • nožové kontakty

Dvoubarevná LED označuje stav zařízení. Když bliká, GPS128Q se připojuje k navigačním satelitům a ještě nezná polohu. Po připojení začne kontrolka svítit a v krátkých intervalech problikávat – vždy když GPS na paměťovou kartu přidá další řádek s aktuální polohou.

Klepněte pro větší obrázek
Stav zařízení lze zjistit prostřednictvím LED

USB konektor slouží k připojení zařízení k počítači. Standardním USB kabelem lze potom aktualizovat firmware. Na zdířku pro malý jack 2,5 mm se posílají data NMEA, která mohou sloužit k navigaci. Stačí připojit kapesní počítač nebo notebook s nainstalovaným navigačním softwarem.

Klepněte pro větší obrázek
USB konektor a malý jack

Kam s GPS v autě

Instalace ani nemůže být jednodušší; alespoň v případě napájení ze zásuvky autozapalovače. Stačí do ní zapojit zástrčku a nastartovat. Jakmile do GPS128Q začne proudit energie, okamžitě začne vyhledávat satelity a zjišťovat polohu. Přímé napojení na elektrické systémy automobilu je samozřejmě po instalační stránce složitější. Pokud si nebudete jistí, raději doporučuji navštívit odborný servis.

Klepněte pro větší obrázek
Druhý konec napájecího kabelu: zástrčka do autozapalovače

Asi vždy bude nutné vyřešit problém „Kam s ním“. I když je GPS přijímač (Sony CXD2951GA-4) poměrně citlivý a dokáže zjistit polohu, i když je zavřený ve schránce v palubní desce, lepší je, když vidí na oblohu. Dobrým kompromisem jsou odkládací přihrádky ve středovém tunelu mezi předními sedadly, ideální je přímý výhled třeba pod čelním sklem.

Pro častější použití, které se u GPS128Q předpokládá, by bylo nejlepší zabudovat zařízení do palubní desky nebo jinam do vozu. Zapojovat GPS vždy před jízdou do zapalovače a při každém odchodu od auta ji ukrývat, není pohodlné. Tady by ale musely přijít k dílu kutilovy ruce. Praktické by bylo například umístění za středním zpětným zrcátkem. GPS by viděla na oblohu, krabička by nerušila výhled, napájecí kabel by se dal celkem neviditelně vést za slunečními clonami a čalouněním bočního sloupku. Černý nenápadný objekt by snad ani příliš nelákal zloděje.

Příjem v praxi

Než GPS přijímač po zapnutí zjistí aktuální polohu, chvíli to trvá. Někdy je tato doba kratší, jindy třeba až několik minut. Za ně se ale dá ujet i několik kilometrů, takže výsledný záznam trasy takřka nikdy není stoprocentně přesný. Je s tím nutné počítat, případně potom při počítačovém zpracování počátky záznamů upravovat. Anebo s vyjetím počkat, až kontrolka na přijímači začne nepřerušovaně svítit.

Když už GPS128Q zná polohu, drží se satelitů a až na velmi nepříznivé situace se jich nepustí. Firmware zařízení je navíc naprogramovaný tak, aby krátké výpadky nebo zastavení vozu nebral jako ukončení jízdy. V takových případech pokračuje dál v záznamu stejné trasy. Novou začne až po delší přestávce nebo přerušení energie.

Stahování a práce s daty

Zaznamenaná trasa se ukládá na paměťovou kartu. Stačí ji vzít a pomocí čtečky karet stáhnout datové soubory do počítače. Samotné zařízení nepodporuje USB Mass Storage, po připojení k počítači se neobjeví jako další disk (po instalaci ovladače je vidět jako sériové zařízení COM).

Formát dat se liší podle toho, jaký je v GPS128Q firmware. O této zajímavé vlastnosti více napíšu později, tady nás zatím bude zajímat datová náročnost.

Standardní uživatelský firmware ukládá data do binárních souborů s příponou GPS. Jeden megabajt kapacity paměťové karty pojme podle mých zkušeností kolem 1 400–2 000 kilometrů trasy. Záleží na místech a na rychlosti jízdy. Ve městech je datová náročnost vyšší než třeba na dálnici. I tak ale běžná paměťová karta vystačí na týdny a měsíce jízdy.


Soubory se záznamy trasy na paměťové kartě

Datový formát u firmwaru „open source“ je trochu náročnější. Textový soubor LOG obsahuje v podstatě jen trochu ořezaná data NMEA a megabajt vystačí třeba jen na sto kilometrů. Ale i v tomto případě se na běžnou kartu, dejme tomu s kapacitou 128 MB, vejde přes deset tisíc kilometrů.


Textový formát dat u open source firmwaru

Binární formát je připraven k přímému načtení do elektronické knihy jízd firmy Tranis. Textové záznamy je napřed nutné převést.


Dokončení článku najdete v následující kapitole

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Test, GPS

27 komentářů

Nejnovější komentáře

  • honza 1. 10. 2008 16:30:46
    mám tu štěnici v autě - nikomu bych to nepřál
  • Vašek 31. 5. 2007 13:26:03
    I GPS128Q je možno dodat s externí anténou :o)
  • Mem 18. 11. 2006 10:35:44
    "Nebudou ale umět zapisovat projetou trasu a náhrada této funkce nějakým...
Určitě si přečtěte

Lenovo Moto G5: černý kůň střední třídy [recenze]

Lenovo Moto G5: černý kůň střední třídy [recenze]

** Nenápadný navenek, povedený uvnitř ** Lenovo Moto G5 potěší výbavou, ale hlavně čistým Androidem ** Díky speciální úpravě přežije déšť i polití

16.  8.  2017 | Miksa Martin | 16

Honor 6A: kvalitní základ [recenze]

Honor 6A: kvalitní základ [recenze]

** Povedený telefon s rozumnou cenovkou ** Evropská verze bohužel bez čtečky otisků prstů ** Odladěné prostředí nad Androidem 7 s řadou užitečných funkcí

13.  8.  2017 | Herodek Martin | 13

Nokia 5: kovový odkaz na řadu Lumia je jen dobrý [recenze]

Nokia 5: kovový odkaz na řadu Lumia je jen dobrý [recenze]

** Precizní kovové zpracování a líbivý design ** Výdrž na baterii je solidní a čistý Android je velké plus ** Zklamala pomalá čtečka otisků i škobrtání fotoaparátu

9.  8.  2017 | Vrbacký Jakub | 34

Honor 9: Když je jedno z dvojčat hezčí a levnější [recenze]

Honor 9: Když je jedno z dvojčat hezčí a levnější [recenze]

** Srovnáváte s Huawei P10? Volba je jasná – Honor 9 ** Designem a poměrem výkon/cena obstojí i proti ostatní konkurenci ** Oproti loňské generaci je dražší, ale dostanete dvojnásobek paměti

6.  8.  2017 | Kůžel Filip | 85

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

Vodafone Smart V8: kdeže loňské sněhy jsou [recenze]

** Vodafone Smart V8 je letošní jedničkou modelové řady od Vodafonu ** Svou výbavou se řadí do nižší střední třídy ** Lákat bude na kovové zpracování nebo čtečku otisků prstů

30.  7.  2017 | Měchura Milan | 9

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

Vodafone Smart N8: dravější konkurence mu bere vítr z plachet [recenze]

** Evoluce osvědčeného konceptu bez výrazných chyb ** Konkurence nespí a pořádně Vodafonu zatápí ** Zajímavý poměr cena/výkon už není tak atraktivní jako dříve

27.  7.  2017 | Herodek Martin | 14

Chytrý adaptér NextDrive Plug a webová kamera NextDrive Cam S: osobní cloud s dohledem

Chytrý adaptér NextDrive Plug a webová kamera NextDrive Cam S: osobní cloud s dohledem

** Chytrý adaptér do zásuvky poslouží jako osobní cloud ** Pomocí webové kamery získáte dálkový dohled ** Mobilní aplikace umožní rychlý přístup na disk, flasku nebo webovou kameru

20.  7.  2017 | Michlovský Jakub | 1