Praktický test RDS-TMC s navigačním modulem Navilock

Vyzkoušeli jsme modul Navilock BT-453TE, který kombinuje GPS s přijímačem signálu dopravních informací RDS-TMC. S kapesním počítačem komunikuje prostřednictvím Bluetooth.
Praktický test RDS-TMC s navigačním modulem Navilock
Kapitoly článku
Pravděpodobně většina uživatelů navigačních programů a „chytrých krabiček“ potvrdí, že GPS navigace je v porovnání s klasickou papírovou mapou či atlasem a s trochou nadsázky pořádným skokem pro lidstvo. Občas dokonce zaslechnu názor, že podobně významným skokem je rozdíl mezi statickou a dynamickou navigací.

Dynamickou mají autoři výroku na mysli takovou navigaci, která trasy počítá nejen dle mapových podkladů platných k určitému datu v minulosti, ale která při výpočtu přihlíží i k dopravní situaci, jaká je právě teď ve vašem okolí. Bere tedy v úvahu zácpy, omezení, uzavírky, nehody… Dynamická navigace vás povede tak, aby vaše cesta byla maximálně plynulá a podobným komplikacím se vyhnula. To zní poměrně lákavě. Je realita opravdu taková?

 
Vyzkoušeli jsme navigační RDS-TMC modul Navilock BT-453TE

Jde to i přes mobil

Úvodem bych přiblížil, jak taková dynamická navigace může fungovat. I technicky méně nadanému jedinci je jasné, že má-li být navigační přístroj informován o aktuálních dopravních problémech, musí mít k dispozici aktuální data. Mapové podklady, které jste si loni nebo letos na jaře koupili, určitě nebudou obsahovat informace o tom, že dnes ráno je D1 blokována na 123. kilometru kvůli havárii kamionů.

Podobně jako navigace každou sekundu zjišťuje svou pozici pomocí GPS, musí pro získání informací o dopravě tato data pravidelně přijímat. Na rozdíl od zeměpisné polohy, která se na základě údajů ze satelitů nechá spočítat, jsou dopravní události zaznamenávány operátory, kteří je zpracují a pošlou do světa. O tom, jak konkrétně takový sběr a zpracování probíhá, se můžete dočíst v tomto článku.

Zpracovaná data o dopravě je dále nutno dostat do našich navigačních programů. V praxi existují dva systémy. Ten první znají hlavně uživatelé navigací TomTom. Informace o dopravě shromažďuje přímo firma TomTom, resp. její partneři a data jsou uživateli k dispozici pro stažení přes internet.

Jde o službu placenou v rámci balíčku TomTom Plus a navíc z popisu distribuce dat vyplývají určitá omezení. Na cestách budete pravděpodobně muset použít mobilní připojení, což znamená aktivované datové přenosy (a to i pro zahraničí) a také nutnost spojit telefon s navigací (přes kabel, infraport či Bluetooth). A nakonec je ještě nutno počítat s poplatky za přenos dat. Ty sice nebudou vysoké, ale nepotěší. Aby nevýhod nebylo málo, tuto službu užijí pouze majitelé navigací TomTom a navíc ne u nás, protože dopravní informace TomTom shromažďuje pouze ve vybraných zemích západní Evropy. (Něco podobného začíná provozovat také Garmin a služba je funkční i v ČR.)

Zajímá nás RDS-TMC

Druhý používaný způsob, jak tato data dostat k uživateli, je o mnoho populárnější. Jde o vysílání rozhlasem, přesněji řečeno prostřednictvím technologie RDS-TMC. Podobně, jako je televizor schopen vytáhnout z analogového vysílání stránky teletextu, podobně umí lepší rádia extrahovat doplňkové informace z rádiových signálů.

Běžně jsou v RDS obsaženy informace jako název stanice, zpráva pro posluchače či informace o vysílaném žánru, v poslední době bývají vysílány i pro nás důležité informace o dopravě, tzv. TMC. Jelikož jde o nekódované vysílání, není jeho příjem nijak zpoplatněn, stačí vlastnit přijímač.

Tomuto tématu jsme se již na Navigovat.cz věnovali. Jen ve stručnosti uvedu, že provozovatel systému shromažďuje informace o dopravě (od policie, hasičů, ale i dobrovolníků – zelených andělů apod.), tyto informace ověřuje, zpracovává a pouští do éteru.


Máme naladěn ČR1 Radiožurnál

Velikou výhodou systému RDS-TMC je široká podpora nejen ve většině zemí střední a západní Evropy, ale i napříč všemi významnými výrobci navigací. Zde je ostudou TomTom Navigator pro PDA, který tuto podporu nemá. Již léta se RDS-TMC používá také v pevných autonavigacích.

Kombinace GPS a přijímače dopravních informací

Jako fanda každé technické vychytávky jsem byl opravdu zvědav, nakolik je dynamická navigace opravdu skokem vpřed a nakolik jen zajímavou, ale v praxi příliš nevyužitelnou třešničkou na navigačním dortu. Díky laskavosti firmy SWS jsem měl možnost najet pár tisíc kilometrů, kde mi společníka dělal jeden z nejpodařenějších přijímačů RDS-TMC kombinovaných s GPS, modul Navilock BT-453TE.

Firma Navilock je známá jako výrobce velmi kvalitních, a bohužel ne úplně nejlevnějších GPS modulů. Její nabídka pokrývá celý segment trhu. Nabízí GPS přijímače připojitelné přes sériový port, USB nebo Bluetooth i samotné RDS-TMC přijímače kombinované s autonabíječkou pro ty, kdo už přijímač GPS mají. Testovaný kousek patří patrně mezi to nejlepší, co se dnes v této oblasti vyrábí – GPS s RDS-TMC komunikující přes Bluetooth. Protože za kvalitu a funkce se platí, patří také mezi nejdražší, prodává se přibližně za 3 200 Kč.

Balení obsahuje vše, co si jen lze představit. Je v něm samotný modul a baterie, přenosné pouzdro, neklouzavá podložka do auta, nabíječka na 220 V, autonabíječka, anténa pro příjem rádiového signálu včetně úchytek na sklo, CD, manuály. Zprovoznění s kapesním počítačem Fujitsu Siemens Loox N560 bylo naprosto bezproblémové a iGo My Way 2006 Plus okamžitě zaregistrovalo podporu dopravních informací. Dalo to vědět symbolem aut u ukazatele intenzity signálu GPS.

Nebudu se věnovat popisu GPS části tohoto vydařeného přijímače. Obsahuje klasický čip Sirf Star III se všemi výhodami i nevýhodami, které z toho plynou. Snad jen k výdrži uvedu, že se velmi blížila výrobcem uváděné hodnotě dvanácti hodin.


Článek pokračuje v další kapitole: praktické zkušenosti s jízdou podle RDS-TMC

Témata článku: Testy navigací, Příslušenství, Pro řidiče, RDS, SWS, Rádiový signál, Modul, Planý poplach, Automatický přepočet, Dopravní nehoda, Test, Alternativní cesta, Kolona, Semínko, Přenosné pouzdro, Praktický test, Celý segment


Určitě si přečtěte

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

** Kvalitně zpracovaný telefon, na kterém se obtížně hledají chyby ** NFC je zejména v ČR klíčovým parametrem, který zde bohužel chybí ** Povedený mix funkcí si může držet přijatelnou cenovku

Martin Herodek | 75

RECENZE: Pocophone F1 — extrémní výkon za dostupnou cenu

RECENZE: Pocophone F1 — extrémní výkon za dostupnou cenu

** Výkonově zvládne vše, co byste po dnešním telefonu mohli chtít ** Chybějící NFC bude pro mnohé nepřekonatelnou vadou ** Drobné nedostatky se vyhnuly důležitým funkcím

Martin Herodek | 43

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Jak správně dobíjet baterie současných mobilů? Pozor na zastaralé návyky

Baterie v mobilních zařízeních se vyvíjejí, i když možná ne tak rychle jako některé jiné komponenty. Přesto už s dnešními články není žádoucí pracovat jako kdysi s NiCd bateriemi.

Jan Láska | 118

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

** Hledáme smartphone, který nestojí jmění, ale přitom je kvalitní ** Podle hlediska ceny a výkonu jsme vybrali 11 nejvýhodnějších modelů ** Připravte si šest až čtrnáct tisíc korun

Jan Láska | 46