Praktický test RDS-TMC s navigačním modulem Navilock

Vyzkoušeli jsme modul Navilock BT-453TE, který kombinuje GPS s přijímačem signálu dopravních informací RDS-TMC. S kapesním počítačem komunikuje prostřednictvím Bluetooth.
Kapitoly článku
Pravděpodobně většina uživatelů navigačních programů a „chytrých krabiček“ potvrdí, že GPS navigace je v porovnání s klasickou papírovou mapou či atlasem a s trochou nadsázky pořádným skokem pro lidstvo. Občas dokonce zaslechnu názor, že podobně významným skokem je rozdíl mezi statickou a dynamickou navigací.

Dynamickou mají autoři výroku na mysli takovou navigaci, která trasy počítá nejen dle mapových podkladů platných k určitému datu v minulosti, ale která při výpočtu přihlíží i k dopravní situaci, jaká je právě teď ve vašem okolí. Bere tedy v úvahu zácpy, omezení, uzavírky, nehody… Dynamická navigace vás povede tak, aby vaše cesta byla maximálně plynulá a podobným komplikacím se vyhnula. To zní poměrně lákavě. Je realita opravdu taková?

 
Vyzkoušeli jsme navigační RDS-TMC modul Navilock BT-453TE

Jde to i přes mobil

Úvodem bych přiblížil, jak taková dynamická navigace může fungovat. I technicky méně nadanému jedinci je jasné, že má-li být navigační přístroj informován o aktuálních dopravních problémech, musí mít k dispozici aktuální data. Mapové podklady, které jste si loni nebo letos na jaře koupili, určitě nebudou obsahovat informace o tom, že dnes ráno je D1 blokována na 123. kilometru kvůli havárii kamionů.

Podobně jako navigace každou sekundu zjišťuje svou pozici pomocí GPS, musí pro získání informací o dopravě tato data pravidelně přijímat. Na rozdíl od zeměpisné polohy, která se na základě údajů ze satelitů nechá spočítat, jsou dopravní události zaznamenávány operátory, kteří je zpracují a pošlou do světa. O tom, jak konkrétně takový sběr a zpracování probíhá, se můžete dočíst v tomto článku.

Zpracovaná data o dopravě je dále nutno dostat do našich navigačních programů. V praxi existují dva systémy. Ten první znají hlavně uživatelé navigací TomTom. Informace o dopravě shromažďuje přímo firma TomTom, resp. její partneři a data jsou uživateli k dispozici pro stažení přes internet.

Jde o službu placenou v rámci balíčku TomTom Plus a navíc z popisu distribuce dat vyplývají určitá omezení. Na cestách budete pravděpodobně muset použít mobilní připojení, což znamená aktivované datové přenosy (a to i pro zahraničí) a také nutnost spojit telefon s navigací (přes kabel, infraport či Bluetooth). A nakonec je ještě nutno počítat s poplatky za přenos dat. Ty sice nebudou vysoké, ale nepotěší. Aby nevýhod nebylo málo, tuto službu užijí pouze majitelé navigací TomTom a navíc ne u nás, protože dopravní informace TomTom shromažďuje pouze ve vybraných zemích západní Evropy. (Něco podobného začíná provozovat také Garmin a služba je funkční i v ČR.)

Zajímá nás RDS-TMC

Druhý používaný způsob, jak tato data dostat k uživateli, je o mnoho populárnější. Jde o vysílání rozhlasem, přesněji řečeno prostřednictvím technologie RDS-TMC. Podobně, jako je televizor schopen vytáhnout z analogového vysílání stránky teletextu, podobně umí lepší rádia extrahovat doplňkové informace z rádiových signálů.

Běžně jsou v RDS obsaženy informace jako název stanice, zpráva pro posluchače či informace o vysílaném žánru, v poslední době bývají vysílány i pro nás důležité informace o dopravě, tzv. TMC. Jelikož jde o nekódované vysílání, není jeho příjem nijak zpoplatněn, stačí vlastnit přijímač.

Tomuto tématu jsme se již na Navigovat.cz věnovali. Jen ve stručnosti uvedu, že provozovatel systému shromažďuje informace o dopravě (od policie, hasičů, ale i dobrovolníků – zelených andělů apod.), tyto informace ověřuje, zpracovává a pouští do éteru.


Máme naladěn ČR1 Radiožurnál

Velikou výhodou systému RDS-TMC je široká podpora nejen ve většině zemí střední a západní Evropy, ale i napříč všemi významnými výrobci navigací. Zde je ostudou TomTom Navigator pro PDA, který tuto podporu nemá. Již léta se RDS-TMC používá také v pevných autonavigacích.

Kombinace GPS a přijímače dopravních informací

Jako fanda každé technické vychytávky jsem byl opravdu zvědav, nakolik je dynamická navigace opravdu skokem vpřed a nakolik jen zajímavou, ale v praxi příliš nevyužitelnou třešničkou na navigačním dortu. Díky laskavosti firmy SWS jsem měl možnost najet pár tisíc kilometrů, kde mi společníka dělal jeden z nejpodařenějších přijímačů RDS-TMC kombinovaných s GPS, modul Navilock BT-453TE.

Firma Navilock je známá jako výrobce velmi kvalitních, a bohužel ne úplně nejlevnějších GPS modulů. Její nabídka pokrývá celý segment trhu. Nabízí GPS přijímače připojitelné přes sériový port, USB nebo Bluetooth i samotné RDS-TMC přijímače kombinované s autonabíječkou pro ty, kdo už přijímač GPS mají. Testovaný kousek patří patrně mezi to nejlepší, co se dnes v této oblasti vyrábí – GPS s RDS-TMC komunikující přes Bluetooth. Protože za kvalitu a funkce se platí, patří také mezi nejdražší, prodává se přibližně za 3 200 Kč.

Balení obsahuje vše, co si jen lze představit. Je v něm samotný modul a baterie, přenosné pouzdro, neklouzavá podložka do auta, nabíječka na 220 V, autonabíječka, anténa pro příjem rádiového signálu včetně úchytek na sklo, CD, manuály. Zprovoznění s kapesním počítačem Fujitsu Siemens Loox N560 bylo naprosto bezproblémové a iGo My Way 2006 Plus okamžitě zaregistrovalo podporu dopravních informací. Dalo to vědět symbolem aut u ukazatele intenzity signálu GPS.

Nebudu se věnovat popisu GPS části tohoto vydařeného přijímače. Obsahuje klasický čip Sirf Star III se všemi výhodami i nevýhodami, které z toho plynou. Snad jen k výdrži uvedu, že se velmi blížila výrobcem uváděné hodnotě dvanácti hodin.


Článek pokračuje v další kapitole: praktické zkušenosti s jízdou podle RDS-TMC

Témata článku: , , , Radiožurnál, Dopravní nehoda, Planý poplach, Rádiový signál, Test, RDS, Automatický přepočet, Alternativní cesta, Celý segment, Kolona, Přenosné pouzdro, Praktický test, Uzávěra, SWS, Semínko, Modul