Praktický test RDS-TMC s navigačním modulem Navilock

Diskuze čtenářů k článku

ramax  |  19. 08. 2008 23:04

Nezkoušeli jste někdo výše zmíněnou kombinaci s testovaným přijímačem. Teoreticky by si mohl TOMTOM s přijmem RDS-TMC poradit, alespoň se zobrazuje možnost přijmu v hlavním okně (lišta po pravé straně LCD)stejně jako u autonavigací připojených s TMC antenou, děkuji za na názory.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cassul  |  21. 12. 2007 10:29

Přijde mi, že se ve článku i v diskusích trochu míchají dvě věci, které spolu souvisí, ale až sekundárně. Informace v RDS-TMC systému a jejich vyhodnocení v programu. Můžu mít dokonalý program, ale když mu informace nepřijde, nebo je chybná, stejně je ro řidiči na nic. Podobně naopak - perfektní informace o dopravní situaci může program zmršit k nepoužitelnosti. Jde o to oddělit, co je chyba systému, připadně lidí za ním, zda se to bude (doufejme) zlepšovat, zda jde o systém perspektivní, nebo zda je na cestě nějaká lepší alternativa. Pokud ale chceme testovat příjem a vyhodnocování informací v přístroji, nevidím jinou cestu, než porovnávat praktické zpracování téže informace v různých přístrojích, zkrátka mít v autě třeba TomTom a vedle iGo a zkoumat, zda nás při stejném nastavení informují stejně nebo různě. Tenhle článek je sice velmi zajímavý, ale závěr (nikoliv překvapivě) je ten, že to celé ještě na spolehnutí není.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bluetake  |  03. 01. 2008 00:03

zaver naprosto presny. mam RDS-TMC v Miu 520 a parkrat jsem ji vyzkousel. Jednim slovem - tragedie.A to i v Nemecku, kde mi to na dalnici neustale hlasilo nejake zacpy apod. Ale kdyz jsem jel i presto dal, ze zacpy se vyklubalo jedno odstavene auto v pravem pruhu a take se casto stavalo, ze problem nebyl na trase-dalnici,ale na nekterem prijezdu k ni.....Nejcasteji ale zadny problem neexistoval.......Nakonec to skoncilo tak, ze jsem RDS-TMC vypnul, antenu hodil do kastliku a mam klid. Tahle sluzba je urcite zajimava ale trpi velkou nespolehlivosti a ridicum casteji komplikuje zivot, nez mu pomaha.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pave  |  20. 12. 2007 10:57

V ČR je několik problémů - existence 2(3) nezávislých RDS zdrojů:
Radiožurnál vysílá informace "amatérů" a velmi často jsou již od zdroje špatně lokalizované (nebo třeba "protisměrné").
JSDI dlouho nevysílal (právě kvůli nemožnosti vysílat přes CR1), nyní již vysílá - jeho informace jsou podávané profesionály (Policie atd) a tedy poměrně přesné, ale i tady platí omezená aktuálnost - policista nejprve zajistí místo nehody, vyšetří ji a až nakonec zadává do systému.
RDS moduly automaticky vyhledávají všechny stanice s RDS a použijí vše, co přijmou. Často se ale stává (moje zkušenost s RDS modulem v napájení PDA a soft Dynavix) že při vyhledávání modul právě stanici s RDS vysíláním přeskočí a může trvat třeba půl hodiny, než vůbec nějaké info najde. To platí hlavně na D1. V Praze je třetí nezávislý vysíleč RDS, jeho informace jsou poměrně dobře využitelné (tak 60% ?).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Borek  |  18. 12. 2007 22:38

Jak to vypadá s Jednotným systémem dopravních informací v České republice? To by mohlo pomoct ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marconi  |  05. 01. 2008 18:51

JSDI běží v pilotu (viz http://www.jsdi.cz/ ). Vkládání informacích o nehodách a dalších dopravních informacích by se mělo změnit v nejbližší době (viz. http://www.mvcr.cz/doprava/index.html )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sauvage  |  17. 12. 2007 18:41

Hurrrrrá, konečně dobrý článek. Bohužel mě utvrdil v tom, že investice do RDS-TMC přijímače je zatím v našich podmínkách poněkud předčasná a stačí se spolehnout na zdravý rozum (tvrzení, že od sedmi ráno stojí celá Praha platí skoro vždy... i bez TMC).
Určitě by stálo zato srovnat v testu třeba i Mio, Navigon a Garmin současně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek  |  17. 12. 2007 14:21

Můžu se zeptat zda-li náhodou nefunguje spolupráce RDS-TMC s aplikací TomTom Navigator 6 v Symbianových telefonech? Mám E61i a docela bych to ocenil. Děkuju.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kopis  |  17. 12. 2007 17:47

Bohužel, TT pro Symbian (WM) umí dopravní zprávy pouze jako placenou "plus" službu a na území ČR není funkční. Čeká se, že to bude umět nová verze 7, ale já mám obavy, jestli vůbec nějaká nová verze pro Symbian / WM bude, a jestli, tak bude cíleně "očesaná", aby to nekonkurovalo prodeji PND a je tak docela možné, že ani nová verze nebude RDS-TMC podporovat. Ale naděje umírá poslední...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eLzyx  |  17. 12. 2007 10:35

Škoda, že neproběhl test i s jiným navigačním softwarem. Ať již s Navigon či TomTomem

Takže alespoň díky za info, že něco takového vůbec na trhu je.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kopis  |  17. 12. 2007 13:19

V Navigonu je práce s RDS-TMC opravdu asi nejvíce komfortní, ale to nic nemění na tom, že celý systém RDS-TMC jako takový je na hranici použitelnosti. Po třech letech používání navigací (zabudovaných v autě, PND, PDA) můžu prohlásit, že to funguje pouze tam, kde je masivně nasazený automatický sběr dat - nejčastěji ve velkých městech a na dálnicích v Německu. Pokud je to na ručním sběru informací, tak je opravdu třeba brát informace z TMC jako velmi nezávazné doporučení a kontrolovat s informacemi z rádia a CB. Určitě by pomohl příliv investic do automatického sledování provozu, ale toho se asi u nás nikdy nedočkáme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
falcon  |  17. 12. 2007 15:48

Škoda, že si dikitující neudělali jasno v tom, co je informace (předaná data) a co je její zpracování.
Když informace nepřijde, tak to SW nezachrání, a že by jeden SW zpracovával informace diametrálně odlišně než druhý, to je snad z říše pohádek, ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  17. 12. 2007 17:22

ano, ale když přijde informace, kterou daný soft se svým SW řešením, nebo použitými daty (lokalizačními tabulkami) neumí zpracovat, tak se tváří, jako kdyby nebyla a ona ve skutečnosti je.
Nevím, co je a co není pohádka, ale že ještě nedávno některé navigační softy (údajně po upgrade systému u poskytovatele) u nás vyhodnocovaly události protisměrně a jiné ne jest prostý a smutný reál

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kopis  |  17. 12. 2007 17:56

Ano, praxe bohužel skutečně potvrzuje zdánlivě nesmyslný fakt, že příchod jedné a stejné dopravní informace při "vhodné" konstelaci hvězd můžou různé navigační softwary vyhodnotit různě. Jednak z důvodu odlišných lokalizačních tabulek (TT verzus Navteq verzus datum vydání mapy) může dopravní informaci prostě ignorovat (nemá ji na "mapě"), nebo ji má v protisměru (!!!) nebo nemá údaj o tom, jaké konkrétní časové omezení dopravní problém způsobuje a tak to prostě ignoruje nebo si "dosadí" pro jistotu max. možný čas a tvrdě si vyžádá objížďku. Je to opravdu dost nepříjemné a zeptejte se kamióňáků - CB za pět tisíc a mají stále přesné "TMC" informace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  17. 12. 2007 08:39

ano, z podstaty TMC (a je jedno, jaký nosič je užit) vyplývá, že tato služba co do včasnosti a aktuálnosti nemůže být 100 procentní. Navíc spojení se softem, který je v daném směru, tedy v užití RDS_TMC polotovarem a nic víc, je jeho využití poměrně problematické. K ověření měl být spíš použit Navigon 6, který umožňuje ruční rozhodování, co s daným problémem dělat (ignorování, objetí). V tomto režimu navíc v seznamu událostí jsou problémy na trase uvedeny ne čelném místě i s možností dodatečného rozhodnutí (lépe řečeno změny rozhodnutí). Jinak souhlasím s tvrzením, že u nás se jedná téměř o nevyužitelnou záležitost. Účinnost v Německu a spol. je však již poměrně značná (byť ne 100 %procentní) a mám na tamních dálnicích takovou „metodiku boje“, že než v jednom z x případů zbytečně stát v koloně, radši x+1 objíždím. Mimo dálnice je mě to jedno (vždy se můžu vrátit).
S kritikou Velkého Tomíka lze jedině souhlasit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 12. 2007 12:59

Díky za komentář. Nemám pocit, že by použití Navigonu 6 nějak významně měnilo situaci. iGo automaticky spočítá objížďku a pokud to objíždět nechci, stačí se držet původního směru (a tak jsem to taky dělal). Problém byla obrovská nedokonalost TMC informací nejen u nás, ale i v Německu či Dánsku a to sebelepší program nezachrání

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  17. 12. 2007 13:42

Pane Kolář, děkuji za „umírněnou reakci na mé prostořeké poznámky“. Ale nezlobte se na mě, na dobré využití dané služby má výběr navigačního softu větší důležitost, než jsme si ochotni přiznat. Je to, kromě jiného i otázka lokalizačních tabulek, které jsou v oficiální mapě i-GO ČR z ledna 2006, tedy zastaralé a „jako noty na buben“. Na fóru mobilmanie svého času bylo frekventované vlákno „Proč je TMC u nás k ničemu“, kde s námi tvůrce dat nakonec komunikoval. Vznesl jsem tam poznámku konkrétní nedostatečnosti nějakého problému na D1 s tím, že RDS_TMC to nezaznamenalo, daný tvůrce dat přišel se statistikou, že data byla vysílána včas a v dostatečné frekvenci. A navigační soft (tenkrát Dynavix) nic… ani ťuk. Takže pro prokázání účinnosti, kompletnosti a aktuálnosti daných informací jest výběr softu důležitý a nezlobte se na mě, i-go v tomto směru, i když jinak ho uznávám, není leaderem…

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 12. 2007 13:51

Tentokrát s vámi rozhodně nesouhlasím. Mohl jste si všimnout, že jsem až tak nekritizoval to, že se v éteru neobjevovaly věci, co měly (vyjma například té německé zácpy), ale hlavně to, že v éteru poletovala řada informací, které byly naprosto nepřesné/neaktuální. A nechce se mi věřit tomu, že by iGo a jeho "zastaralé lokalizační tabulky" byly příčinou toho, že se mi objevovaly události typu uzavírek apod. na místech, kde to vůbec nebylo nutné.
Samozřejmě, že pokud by informace v TMC byly aspoň dejme tomu na 80% aktuální, tak výběr soft bude hrát obrovskou roli, ale v současném stavu opravdu nevidím jako největší problém (ne)funkčnosti použití iGo či Navigonu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  17. 12. 2007 14:12

no vidíte to. Já na západ a jih od Rozvadova jezdím výhradně na Navigon a neříkám, že by tam situace v TMC byla ideální, ale taková katastrofa, to jsem snad ještě ani nezažil. Faktem ale je, že mě to ale zajímá výhradně na dálnicích a problémy způsobující neprůjezdnost. Ostatní „drobnosti“ přehlížím, taktéž problémy na ostatních silnicích, kde není problém se otočit a nějak to objet. Takže, buďto jezdím do jiného Německa, nebo jen v dané lokalitě s použitelnějším softem…. Jinou variantu nevidím

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 12. 2007 14:25

Mám pocit, že jste to pojal moc konfrontačně. Nejsem totiž přesvědčen, že pokud pojedete se svým softem někam, třeba do toho Německa, a tu samou cestu zopakujete 5x, že budete mít vždy naprosto stejné výsledky.

Možná jsem v tom "mém" Německu jezdil jinudy než vy, možná měl jejich systém své dny, možná to samé v Dánsku, netuším. Možná to může být také tím, že vy jste si již zvykl nějaké zmiňované neduhy ignorovat, máte svůj styl používání a tudíž to, co mě přijde jako problém, vám ne.

Abych se vrátil zpět k tomu softu - nepopírám, že se s Navigonem může správa TMC dělat snáze, ale opravdu jste přesvědčen, že iGo Plus si TMC události vymýšlí či naopak neukazuje? Že kdysi Dynavix TMC neukazoval pro mně relevantní, já se ptám na iGo v poslední aktualizaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  17. 12. 2007 15:01

Pokud z mé diskuze vyplývá, že je konfrontační, omlouvám se, každopádně tak myšlena není.
Ano, možná mé zkušenosti s danou službou mě naučily něco ignorovat, něco využít po svém. Takže, taky bych si přál, aby to bylo lepší, aktuálnější i v tom Německu, ale naučil jsem se s tím žít, a hlavně využívat i to „málo“.
Jinak jsem přesvědčen, že soft si pochopitelně události nevymyslí, může je však lokalizovat trochu jinam něž ve skutečnosti jsou, může jednostranné problémy avizovat protisměrně, dokonce může relevantní informace ignorovat.
Zejména ty protisměrné informace jsou, nebo byly lahůdkou u nás. A byly softy, které se s daným problémem dokázaly vypořádat, ale i ty ostatní….

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 12. 2007 15:19

Konfrontačním jsem měl na mysli pouze ten závěr, že asi jezdíme každý v jiném Německu nebo je to softem.

Jinak určitě by bylo fajn mít s sebou několik softů a testovat je zároveň, ale fakt si nemyslím, že by iGo události dávalo do protisměru nebo do úplně jiného místa.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  17. 12. 2007 17:28

ano, a navíc to porovnat se skutečností zjištěnou v daný čas u poskytovatele dat. Skoro to považuji za jedinou cestu jak zjistit za které problémy může nedokonalý systém a za které nedokonalé navigační softy. A které navigační softy jsou víc nedokonalé a které méně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Carabei  |  17. 12. 2007 07:50

ctu tady:

Firma Navilock je známá jako výrobce velmi kvalitních, a bohužel ne úplně nejlevnějších GPS modulů. Její nabídka pokrývá celý segment trhu. Nabízí GPS přijímače připojitelné přes sériový port, USB nebo Bluetooth i samotné RDS-TMC přijímače kombinované s autonabíječkou pro ty, kdo už přijímač GPS mají.

dival jsem se na internetu ale za boha nemohu najit zadny RDS-TMC prijimac ktery by neobsahoval GPS, vzhledem k integraci GPSky v danem pda se mi zda nelogicke kupovat dalsi GPSku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Warhead  |  17. 12. 2007 09:20

http://www.navilock.de/produkte/gruppen/9/RDSSLASHTMC_KabelSLASHcable

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
paja  |  17. 12. 2007 10:35

Pokud vím dá se koupit třeba od MIO přijímač k PDA na napájecí kabel (mini USB). Měl by být universální.
Nevíte někdo o programu do PDA, který by zpřístupnil dopravní informace (z přijímače) bez navigačního SW?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
duuri  |  17. 12. 2007 13:53

a kde sa to da zohnat pls?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 12. 2007 14:01

Třeba takto?
http://www.zbozi.cz/?q=rds+navilock&maxStockAvailability=-1&atDepotOnlyFlag=0&sta rs=-1&order=cheapest&minPrice=&maxPrice=1400

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
paja  |  17. 12. 2007 22:54

Tam kde jsem ho koupil již stejně není a pokusy pro které jsem to chtěl již nejsou aktuální, takže případně mohu levně přenechat, ale jen přes email, abychom tady z toho nedělali "bazar".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor