Když dynamická navigace RDS-TMC nefunguje, je to k vzteku. Přečtěte si, co všechno se může pokazit a kde hledat příčiny problémů.
5. Nekvalitní příjem signálu
Tato situace je naopak velmi častá, zejména u přenosných navigací nebo u kapesních počítačů, kdy je anténa RDS-TMC umístěna uvnitř vozu a nikoli vně jako u instalačních systémů. Nároky RDS na kvalitu signálu jsou totiž vyšší než u běžného rádia. I když lze stanici poslouchat, pro RDS kvalita signálu nemusí stačit. Navíc je zde stále důležitý rozdíl v umístění antény. Přijímač RDS-TMC ve Faradayově kleci automobilu nemá rozhodně tak dobré podmínky jako anténa autorádia na střeše.
Anténa nebo přijímač RDS-TMC také nemusí být kvalitní. Víme o velkých problémech dokoupitelného přijímače od TomTomu, určité potíže řešili i uživatelé jiných navigací.
6. Chybějící nebo zastaralé lokalizační tabulky v navigaci
Opět jde o velmi častou situaci. U některých map se může stát, že lokalizační tabulky České republiky úplně chybí, i když mapa samotná je kvalitní. Přestože přístroj RDS-TMC podporuje, nedokáže v takovém případě nic přijmout. Je to příklad třeba softwarové aplikace Navigon MobileNavigator nebo poslední mapy Atlas 10R pro přístroje Garmin (u nich lze ale RDS-TMC používat na standardní mapě od Navtequ).
Nic není vyhráno ani v případě, kdy mapa lokalizační tabulky České republiky obsahuje. Nemusí být totiž aktuální. Je to trochu hloupě vymyšleno, ale například Tele Atlas dodává svoji mapu pouze připravenou pro doplnění lokalizačních tabulek a zbytek je už na výrobci navigačního systému. Musí kontaktovat dodavatele v jednotlivých zemích, získat od nich tabulky, implementovat je. Je to mnoho práce, vznikají zpoždění, data nejsou aktuální. Aktualizace potom z praktických důvodů zdržuje i dodavatel lokalizačních tabulek, aby nevznikaly problémy s kompatibilitou – v ideálním případě by totiž bylo potřeba, aby se nová verze implementovala na všech místech současně. To je samozřejmě nereálné.
Nejhorší na tom je, že informace o tom, jestli mapy obsahují lokalizační tabulky České republiky nebo jiných zemí, od výrobců navigačních systémů nedostanete. Natož abychom po nich ještě chtěli číslo verze.
7. Interpretace dat přímo v navigačním přístroji
I tato situace je častá. Přestože se správné informace prostřednictvím RDS-TMC dostanou až do navigačního přístroje, stále nemáme jistotu, že je použije a zobrazí.
Software navigátoru může informaci zpracovat chybně. Je to třeba kvůli omezené sadě typů událostí, kdy přístroj nerozumí konkrétní zprávě, kterou přijal. Potom ji vyřadí nebo chybně zjednoduší na jiný typ,
Navigační přístroj také může danou událost považovat za nepodstatnou. Časté je ořezávání událostí za hranicemi určité vzdálenosti od vozidla (třeba nad sto kilometrů). Navigace ale může vyřazovat i zprávy s nízkou prioritou nebo události ve městech. Tohle třeba dříve dělaly vestavěné navigační systémy Blaupunkt. Neberme ale tyto případy jako chybu, jde o cílenou vlastnost danou výrobcem: nechce uživatele zahltit velkým množstvím zpráv. Neexistuje na to však žádná norma a někdy to možná udělá jinak, než by si uživatel sám přál.
Nelámejme nad RDS-TMC hůl
Co se může pokazit, pokazí se. Vzhledem k počtu míst, kde může nastat problém, má tento Murphyho zákon v tématu RDS-TMC doslova hody. Záleží na dodavateli dat, na jejich zpracování, příjmu, na samotném navigačním přístroji... Jako uživatel RDS-TMC ale většinou nijak nezjistíte, na kterou stranu byste se měli spravedlivě rozčílit.
Z těchto důvodu raději berte podporu RDS-TMC u navigací s rezervou. Při výběru nového typu bych dokonce doporučoval nedávat RDS-TMC extrémně vysokou váhu. Čtěte nezávislé testy, diskuze a zkušenosti uživatelů, které vám řeknou víc než logo s ležatou osmičkou na krabici. Když ale všechny složky RDS-TMC fungují, je to vynikající služba, která dokáže ušetřit mnoho času a peněz.