Proč se na hlasovou navigaci nedá spolehnout

Rozvinula se diskuze, zda jsou při navigaci hlasové instrukce nezbytné, důležité či zbytečné. Osobně bych je hodnotil jako většinou zcela zbytné.
Proč se na hlasovou navigaci nedá spolehnout
Proč v perexu hodnotím význam hlasové navigace tak tvrdě? Mám totiž vlastně pouze dva důvody, kdy jsou hlasové instrukce k nezaplacení.

První z nich je situace, kdy se – zvláště na delších cestách – během jízdy zapovídám, zamyslím, nebo jinak přestanu věnovat tomu, kudy mám jet. Má-li totiž člověk s sebou navigaci, nesleduje pečlivě každý ukazatel, není u každého sjezdu nervózní, zda něco nepřejel. Důsledkem bývá to, že vypnu-li z nějakých důvodů hlasové instrukce, zapomenu se.

Druhým důvodem jsou situace, zvláště ve městech, kde je hustý provoz. Občas není moc času sledovat displej a hlasová instrukce tudíž přijde vhod.

Šest důvodů proti hlasové navigaci

Proč si ale myslím, že jezdit jen či většinou jen dle hlasové navigace prostě nejde?

1. Navigační instrukce bývají značně nepřesné. Na displeji vidíte odbočku vlevo a vpravo, na silnici před sebou odbočku vlevo a vpravo a navigace neřekne ani slovo, popřípadě řekne něco ve smyslu „jeďte rovně“. Nejedu-li zrovna s traktorem za účelem orby, rovně prostě nepojedu a na displej se musím podívat.

Jsou i případy, kdy se z reproduktoru ozve „jeďte vpravo“ a přitom na displeji jasně vidím, že navigace myslí vlevo. Takové „řekl jsem pět a myslel jsem deset“. Podobné chování jsem zaregistroval u většiny navigací, čili ani pečlivým výběrem programu si moc nepomůžete.

2. Mapové podklady obsahují chyby. Přibyl-li křižovatce další výjezd, pohledem na displej na to vcelku snadno přijdu. Spolehnu-li se však na hlas, který řekne „odbočte vlevo“, mohu sjet špatně, protože přibyla další vlevo a já přesně nevím, která „vlevo“ byla myšlena. Jindy jsem zase svědkem – zvláště na okreskách – situace na tomto obrázku.

Klepněte pro větší obrázek

Jedu po silnici č. 121 a má trasa je naznačena červeně. Problém je ten, že se k ní připojuje silnice např. 130 a hlavní pokračuje rovně. Jelikož má trasa je stále po stejné silnici (č. 121), navigace neřekne ani slovo. Já přitom očekávám, že pokud nic neřekne, držím se stále po hlavní (bledě modré).

3. Nedokonalé algoritmy mají za následek chybné instrukce. Typický příklad je u iGo. Jedu rovně ve městě, před sebou vidím po levé straně tři odbočky a najednou slyším „zahněte druhou vlevo“. Častokrát se mi stalo, že z těch třech to nebyla ta prostřední (druhá), jak by člověk očekával a to v podstatě ze dvou důvodů.

Buď to prostě navigace nestačila říci včas, takže ve chvíli, kdy ohlašovala „druhou vlevo“ se jednalo již nikoli o druhou, ale o první vlevo. Nebo – což bohužel také není řídký jev – přesně nevíte, zda jsou v mapových podkladech všechny odbočky a zda ta první, co vidíte, třeba není jen vjezd do dvora.

4. Pro města je typické, že GPS signál není úplně kvalitní. Udávaná poloha z GPS je tudíž málokdy zcela přesná tak, aby se trefila do ulice, kterou právě jedu. Prakticky všechny navigace se pak s větším či menším úspěchem snaží „dopočítat“, kde ve skutečnosti mohu být. Viz obrázek.

Klepněte pro větší obrázek

Jsem na místě se symbolem auta ve Velké ulici. GPS udává pozici označenou červenou hvězdičkou a program si dle směru a rychlosti jízdy domyslí, že budu pravděpodobně v místě označeném modrým křížkem. Jenže stačí, aby signál opět zakolísal a udaná pozice bude na místě zelené hvězdičky. Přestože se stále nacházím na místě označeném autem (popojíždím v zácpě), navigace „vidí“, že jsem blíž ulici Dlouhé a usmyslí si, že budu pravděpodobně v místě označené černým křížkem. A okamžitě začne přepočítávat správnou trasu.

Jenže já jsem ve skutečnosti jinde, než si navigace myslí, a hlasové instrukce tudíž budou špatné, k cíli mě nedovedou. Protože jedu dolů Velkou ulicí, čekám buď instrukci „jeďte rovně“ nebo mlčení (protože jedu-li po hlavní, nečekám instrukce při každém minutí vedlejší). Protože však navigace špatně odhadne, že jsem v Dlouhé, chce mě nasměrovat doleva do Velké, kudy mám jet a uslyším tudíž „Zahněte vlevo“. Protože jsem však ve skutečnosti stále ve Velké, zahnu doprava a špatně odbočím do Dlouhé.

Kdyby nekoukl na displej, abych porovnal reálný stav, bloudil bych dle hlasových instrukcí tak dlouho, dokud by se signál nezlepšil a navigace nedopočítala polohu správně. Občas mě napadne, oč by byly navigace přesnější, kdyby v sobě obsahovaly kompas.

5. Hlasový výstup znervózňuje. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že hlasový výstup opravdu znervózňuje ostatní spolucestující, zvláště ty, co navigaci neznají. Mají pocit, že okamžitě musí přerušit řeč, abych slyšel navigaci a věděl, kam mám jet. V takových případech je opět praktičtější hlasové instrukce vypnout a jet jen podle mapy. Pravda je, že pak se stává to, co jsem popisoval na začátku. Zapovídám se a zapomenu odbočit.

6. Na navigaci přece vidím. Je-li navigační přístroj na A-sloupku, mám celou situaci krásně v zorném poli a stačí jen maličko uhnout zrakem; v podstatě méně, než abych kouknul „na budíky“.

Klepněte pro větší obrázek

Mohu tak kdykoli v rychlosti zkontrolovat, jaký manévr mě kdy čeká či jak vypadá situace o něco vpředu. Čili moment, kdy zrakovou informaci dostanu, si určuji sám. Oproti tomu hlasovou instrukci řekne navigace v momentu, který vybere sama, přičemž nemám možnost bez dalších akcí (klepnutí na displej apod.) získat aktuální hlasovou instrukci, když potřebuji. Například když jsem právě řečenému přesně neporozuměl nebo prostě jen chci vědět, co mě čeká. Tento bod bych zvláště zdůraznil u ukecaných navigací typu iGo 2006 bez aktualizace, kde je ukecanost naprosto děsivá a každého začne dřív či později otravovat.

Všechno dobré bude zapomenuto

Hlasová navigace je určitě fajn, v mnoha situacích trošku pomůže, ale vzhledem k výše uvedenému na ni prostě nelze spoléhat a jezdit výhradně dle hlasu, a to zvláště ve městech. Je pravda, že problémy popisované v bodech 1–4 sice nemají vysokou četnost, ale stávají se.

Z vlastní zkušenosti vím, že v takové situaci člověk okamžitě přesně ví, kolik času a starostí mu přineslo, že se spolehl na navigaci, zatímco že mu jindy ušetřila hodiny času, nervů a řadu najetých km v dané situaci nevnímá. Podobně, jako když se vám rozsype auto, od kterého očekáváte spolehlivost, tak neřešíte, že jindy vás skvěle odvezlo na dovolenou. Důležité je, že že právě teď vás nechalo na holičkách.

Článek původně vyšel na blogu autora

Diskuze (66) Další článek: Nové příslušenství Sony Ericssonu: stativ a repráčky do kapsy

Témata článku: Pro řidiče, Hlasový výstup, Hlas, Druhý důvod


Určitě si přečtěte

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

Telefony to nekončí. Vybíráme mobilní příslušenství, které překvapí i potěší

** I malá drobnost může udělat velkou radost ** Redukce, kabely, sluchátka, powerbanky, hračky a další gadgety ** Ceny se pohybují od stovky až po několik tisíc korun

Jan Láska | 3

RECENZE: Nokia 7.1 — bestseller ztenčuje rámečky a sází na HDR obraz

RECENZE: Nokia 7.1 — bestseller ztenčuje rámečky a sází na HDR obraz

** Nokia 7.1 je povedená stylovka vyšší střední třídy ** Znovu láká na čistý systém zapojený do programu Android One ** Lákavou funkcí může být i podpora HDR10 u videa.

Martin Miksa | 21

RECENZE: Huawei Nova 3i — když se po hvězdě zrodí i hvězdička

RECENZE: Huawei Nova 3i — když se po hvězdě zrodí i hvězdička

** Levnější odvozenina od Huawei Nova 3 má jen málo ústupků ** Zařadila se však do plného rybníka konkurence, včetně té vlastní ** Doufejme, že jí to nesrazí vaz, jedná se o povedený smartphone

Jakub Vrbacký | 31

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

** Kvalitně zpracovaný telefon, na kterém se obtížně hledají chyby ** NFC je zejména v ČR klíčovým parametrem, který zde bohužel chybí ** Povedený mix funkcí si může držet přijatelnou cenovku

Martin Herodek | 75

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

RECENZE: Nokia 7 Plus — takhle se zadělává na bestseller

** Nokia 7 Plus je smartphone vyšší třídy s rozumnou cenovkou. ** Lákadlem je čistý Android, skvělá výdrž i fotoaparát Zeiss ** Bonusem je dostatek výkonu i paměti

Martin Miksa | 62

Ani Samsung, ani Huawei. První skládací telefon na světě představila bezejmenná čínská firma

Ani Samsung, ani Huawei. První skládací telefon na světě představila bezejmenná čínská firma

** Rok 2019 má být rokem skládacích hybridů, Nová éra však načala trochu s předstihem ** Royole FlexPai je první skládací hybrid na světě, ale počítejte hned s několika kompromisy ** Tím hlavním je velká tloušťka zařízení při jeho složení...

Martin Chroust | 33

RECENZE: Asus Zenfone Max Pro — obří baterie je pouze začátek

RECENZE: Asus Zenfone Max Pro — obří baterie je pouze začátek

** Asus vzal útokem nižší střední třídu, když představil Zenfone Max Pro ** Hlavní devízou je 5 000mAh baterie zajišťující dlouhou výdrž ** Výrobce si však vedl velmi dobře i při výběru dalších komponent

Milan Měchura | 52

Xiaomi Amazfit 2 Stratos: Šlape na paty nejlepším sportovním hodinkám, cenou je rozdrtí

Xiaomi Amazfit 2 Stratos: Šlape na paty nejlepším sportovním hodinkám, cenou je rozdrtí

Nástupce původního modelu Amazfit podražil a vrhá se tak do nelehkého boje s konkurencí, která za příplatek několika stovek, nabízí o hodně víc funkcí.

Ondrej Papánek | 17