Recenze navigace ve Volkswagenu Passat: královská jízda

Vyzkoušeli jsme pokročilý navigační systém, který je dostupný jako příplatková výbava k vozům Volkswagen Passat. Jaká je špičková navigace za sedmdesát tisíc korun? Anebo stačí jednoduché přenosné navigátory za zlomek ceny?

Klíčové vlastnosti

  • pevná součást vozu
  • spojení se systémy automobilu – nespoléhá se jen na GPS
  • možnost příjmu dopravních informací TMC
  • nahrávání zpráv „Zelené vlny“
  • velký a přehledný displej
  • druhý informační dislej v přístrojové desce
  • srozumitelná hlasová navigace
  • mapy celé Evropy na jednom DVD

Hlavní nedostatky

  • displej není dotykový
  • pomalý přístup k datům na DVD
  • při navigaci není možné poslouchat hudební CD (jen s měničem disků)
  • trhaný pohyb mapy
  • mapa ČR není aktuální
  • chybí česká lokalizace a česká hlasová navigace

Navigační systém s krkolomným označením RNS MFD-DVD pro Volkswagen vyrobil Blaupunkt. Poznáte to ale pouze z některých typických znaků. Není zde žádné logo výrobce, žádný nápis – samostatně se tento model vůbec neprodává.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace v Passatu

Jde o typickou ukázku navigátoru pevně instalovaného v automobilu. S řidičem komunikuje prostřednictvím displeje a ovládacích tlačítek ve středním panelu, samozřejmostí je hlasová navigace z reproduktorů rádia, spojení se systémy automobilu a příjem dopravních informací TMC. Mapy jsou uloženy na datovém DVD.

Navigace RNS MFD-DVD je hodně drahá. Volkswagen ji nabízí v příplatkové výbavě a ceny se liší podle možností vestavěného autorádia (podle počtu reproduktorů a typu zesilovače): od 70 900 Kč do 110 300 Kč. DVD s mapou Evropy je v ceně.

Testovaný vůz:
Volkswagen Passat Variant
Motor: 3,2 V6 FSI – 184 kW (250 k), 320 Nm
Převodovka: dvojspojková automatická DSG
Základní cena: 1 211 200 Kč
Cena v testované výbavě: 1 430 025 Kč
Test automobilu brzy najdete na AutoRevue.cz

Stejnou navigaci lze ale dokoupit i do jiných modelů Volkswagenu. Například u Golfu je dokonce levnější – ceny začínají na 60 500 Kč.

Volkswagen pro Passat kromě testované pokročilé navigace nabízí v příplatkové výbavě také jednodušší model RNS 300. Má ho na svědomí opět Blaupunkt, je ale vybaven pouze monochromatickým displejem a místo mapy ukazuje směr šipka. I tento systém ale nabízí hlasovou navigaci a přijímá dopravní zpravodajství TMC. Cena: 25 400 Kč.

Rozhodněte: kolečko, nebo tlačítka?

Uživatelská část navigačního systému je umístěná ve středním sloupku palubní desky. Vidět je jen její displej, elektronika je skryta za ním, podobně jako u autorádia. S ním a s přehrávačem kompaktních disků je také navigace spojena v jedno zařízení. Pod ní je ovládání klimatizace a ještě níže řadicí páka, nad navigací už jen odkládací zasuvky a průduchy ventilace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigace je poměrně masivní • v celé své kráse

Na navigaci je nejvíc vidět širokoúhlý displej s úhlopříčkou 6,5 palce. Jde o displej typu TFT pokrytý antireflexní vrstvou. Je důležitá, aby se v displeji místo obrazu neodráželo všechno kolem. Po všech čtyřech stranách displeje jsou ovládací tlačítka a další prvky.

Klepněte pro větší obrázek
Detail displeje: na své rozměry je možná trochu hrubý, to ale na kvalitu navigace nemá vliv

V levém a pravém spodním rohu jsou dva otočné ovladače, které je možné navíc ještě stisknout. Levým se ovládá obecně hlasitost zvuku, pravým lze procházet položkami nabídky a stisknutím je potvrdit. Tento otočný ovladač je možná hlavním prvkem, kterým byste navigaci ovládali. Nemusí být ale jediný, lze totiž využít také dvakrát pět tlačítek rychlé volby po obou stranách displeje. Stisknutím se aktivuje vždy funkce, která je na displeji uvedena nejblíže danému tlačítku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Otočný ovladač • dvakrát tlačítka rychlé volby

Osobně jsem oba dva způsoby ovládání kombinoval. Kolečkem se dá svižně pohybovat v seznamech, pro konkrétní volbu je ale rychlejší stisknout tlačítko. Další speciální klávesa je určena pro návrat o úroveň zpět.

I když displej není dotykový, což by v tomto případě bylo asi nejlepší, dá se systém ovládání tlačítky a kolečkem považovat za dostatečně pohodlný. Testovaný Volkswagen Passat měl navíc několik ovládacích tlačítek na volantu, na navigaci ale neměly vliv. Tlačítka pomohla jen při nastavování hlasitosti a dalo se jimi nastavit zobrazení navigace v panelu palubní desky. O něm ještě bude řeč.

Není to jen navigace

Mezi oběma ovládacími kolečky je několik tlačítek pro volbu funkce celého přístroje:

  • Info: na displeji se zobrazí informace o dopravní situaci.
  • Radio: ovládání FM přijímače
  • CD: přehrávač kompaktních disků
  • Mute: rychlé ztlumení zvuku
  • Dest: nabídka pro zadání cíle cesty
  • Nav: hlavní menu navigátoru
  • Map: zobrazení mapy

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řada funkčních tlačítek • tři tlačítka jsou určena k ovládání navigace


Hlavní displej navigačního systému

Nad displejem je velmi užitečné tlačítko pro přepínání denního a nočního režimu mapy. Je dobré, že tuto volbu výrobce nenechal jen na skryté položce v nabídce a že je dostupná okamžitě. Světlá denní mapa totiž v noci velmi oslňuje a bez přepnutí do nočního režimu se nedá jezdit. Přepnutí může být i automatické, po setmění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Speciální tlačítko pro přepínání mezi denním a nočním režimem • mapa v nočním režimu 


Všechny obrázky v článku jsme fotili v nočním režimu. Výjimkou jsou jen tyto dva v denním zobrazení

Další užitečné tlačítko vyvolá nabídku pro manuální nastavení objížděk. Když zjistíte, že na cestě před vámi je něco, čemu se chcete vyhnout, rychle nadefinujete typ objížďky a navigátor přepočítá trasu.


Článek pokračuje
v další kapitole: dopravní zprávy, mapa

Témata článku: , , DSG, Král, Kompaktní disk, Pas, Pevná součást, Volkswagen, Číselný údaj, Pás, FSI, Jízda, Typický znak, Fulltextové vyhledávání, Dopravní nehoda, Anglický hlas