Route 66 Mobile 7: o kousek lepší navigace

V závěru loňského roku byla uvedena nová verze navigačního programu Route 66 pro mobilní telefony s operačním systémem Symbian. Novinek není mnoho, mapové podklady doznaly jen nepatrného zlepšení. I přesto si však nová verze zaslouží pozornost. Navíc přímé srovnání s konkurenční navigací TomTom
Kapitoly článku

Skvělá hlasová navigace

Protože současně používám také konkurenčního TomToma, mohu oba navigační programu srovnat. Hned na začátek říkám, že celkově se mi lépe pracuje s TomTomem, zejména díky lépe řešenému zadávání cíle. Při psaní nejprve zadáte město, pak ulici, následně číslo nebo křižovatku. U Route 66 musíte napsat v podstatě celou adresu, protože zadání probíhá v jednom kroku. U TomToma se navíc okamžitě zobrazuje upřesněný seznam, takže můžete napsat „Brn“ a už se doplní Brno. Toto udělá Route 66 až po potvrzení volby – okamžitá reakce chybí. Stejně tak mi více vyhovuje vyhledávání bodů zájmu (82 oblastí) a práce s oblíbenými položkami – vše je zkrátka přímější a uživatelsky příjemnější. Možnou nevýhodou TomToma je zcela jiné, nesystémové grafické prostředí, ve kterém se musíte zorientovat. Na druhou stranu je toto prostředí přehlednější, což se hodí v případě, že se v programu „hrabete“ za jízdy (což byste samozřejmě neměli).

    
Nastavení výpočtu trasy • plánování cesty • historie

Při jízdě mi u Route 66 docela vadilo, že nelze ladit hlasitost reproduktoru pro hlasovou navigaci jinak než přes nastavení v menu; u TomToma stačí stisknout patřičné tlačítko. Pro přepínání pohledů už ale rychlé klávesy fungují bez problémů. Naopak na Route 66 oceňuji precizní hlasovou navigaci, která je sice u TomToma výborná, ale u Route 66 je ještě o něco lepší – nejen proto, že v TomTomovi mluví chlápek, zatímco v Route 66 žena – a zdá se mi, že jí je o něco lépe rozumět, i když poněkud skřehotá. Ženský hlas v Route 66 navíc upozorňuje na pořadí odboček, např. „za dvě stě metrů odbočte vlevo, třetí odbočka“; nemůže se tak stát, že se netrefíte. Tohle TomTom neříká a zejména ve městě by to bylo potřeba.

   
Různé zobrazení při navigaci: 2D mapa • 3D mapa • 3D mapa bez informačního pruhu

Pokud jde o zobrazení mapy, jsou oba programy v podstatě stejné, a to jak ve 2D, tak 3D pohledu. Na Route 66 oceňuji, že zobrazuje i název silnice, po které jedu – název je v perspektivě umístěn přímo na silnici, takže vidíte např. nápis „Soběšická“ na výšku. Route 66 také zvládá zobrazit i nadmořskou výšku, což TomTom bohužel neumí. Lépe je také zpracován příjezd k odbočce či nájezdu na dálnici: program zvětší měřítko mapy, takže přesně vidíte, co máte udělat. TomTom oproti tomu zobrazuje měřítko stále stejné. Zkrátka v něčem je lepší TomTom, v něčem Route 66. Při vlastní navigaci vede Route 66, více možností a lepší ovládání má TomTom.

   
Inverzní režim zobrazení v noci tolik neoslňuje

Dopravní info ano, počasí ne

Oba programy zvládají stahovat z internetu aktuální informace o uzavírkách nebo nehodách, abyste se jim mohli včas vyhnout. Tato služba sice nefunguje v Česku, ale na západě běží zcela bez problému. Můžete si nastavit, jak často má program zkontrolovat aktuální stav, případně si aktuální stav vyžádat manuálně. TomTom navíc umí zobrazit aktuální počasí pro jakékoliv místo na používané mapě. Snadno tak zjistíte, jestli v cílu dovolené prší nebo svítí slunce. Můžete se tak včas rozhodnout, zda budete stavět stan, nebo budete bydlet v hotelu. Route 66 naopak má zase funkci upozornění na překročení rychlosti a můžete si nastavit rychlosti pro jednotlivé typy komunikací a upřesnit tak dobu, za kterou dojedete do cíle cesty.

   
Obecné GPS informace • výběr z bodů zájmů v okolí • informace o zaměřeném bodu

Jak jsem mohl žít bez mobilní navigace?

Route 66 je skvělý navigační program, který nabízí stejné možnosti jako vestavěné navigátory v autě či jednoúčelové přenosné navigační přístroje. Výhodu má navíc v nízké ceně a hlavně v možnosti využít „navigátor“ k něčemu jinému než navigaci – volání, psaní textovek, čtení e-mailů, přehrávání videa atd. Nevýhoda je v nutnosti napájet dvě zařízení, musíte v obou udržovat dostatek šťávy, což může být problém, pokud máte v autě jen jednu cigaretovou zdířku. Mobil při navigaci vydrží zhruba stejnou dobu jako při telefonování, přijímač na tom není o mnoho lépe. Takový problém s autonavigací nikdy mít nebudete. Co mi na kombinaci mobilu Series 60 a GPS chybí, je větší displej, kde by bylo možné zobrazit podrobnější a hlavně větší mapy, a současně dotykové ovládání. V tomto ohledu mají kapesní počítače či komunikátory (UIQ, Pocket PC, 7710) výhodu.

Pokud si budete vybírat program podle pokrytí České republiky, bude na tom Route 66 jednoznačně nejhůře. Zatímco pokrytí západu republiky je obstojné a velmi dobře použitelné, na východě si ani neškrtnete, pokud se nebudete držet vybraných hlavních tahů. Pokrytí západní Evropy je naopak skvělé a podle některých zdrojů i lepší než pokrytí TomToma, který používá mapy Teleatlasu, či Wayfinderu, který používá mapy téhož dodavatele. Osobně to nedokážu posoudit, nemám za hranicemi najetý dostatečný počet kilometrů. Výhodou Route 66 je ale pokrytí zemí na východ od naší republiky, sice jde v podstatě jen o průjezdní mapy, ale díky alespoň za to. TomTom totiž nemá zatím ani to; po internetu již ale koluje vývojová verze mapy tohoto regionu, takže se plné verze mapy dočkáme jistě brzy.

Témata článku: , , , Nokia N70, Nokia N70 Music Edition, Vývojová verze, MOBI, Robustní konstrukce, Rout, České menu, Mobil, Okamžitá reakce, Kousek, Celý program, Lep