Route 66 Mobile 7: o kousek lepší navigace

V závěru loňského roku byla uvedena nová verze navigačního programu Route 66 pro mobilní telefony s operačním systémem Symbian. Novinek není mnoho, mapové podklady doznaly jen nepatrného zlepšení. I přesto si však nová verze zaslouží pozornost. Navíc přímé srovnání s konkurenční navigací TomTom
Kapitoly článku

Route 66 existuje v několika různých verzích. Můžete si jej pořídit pro počítač nebo notebook, kapesní počítač s operačním systémem Pocket PC, komunikátor s operačními systémy Symbian UIQ a Windows Mobile a konečně chytrý mobilní telefon s platformou Series 60. Oproti hlavnímu konkurentovi, programu TomTom, není Route 66 dostupný pro komunikátory Nokia řady Series 80 (9300, 9500) a Series 90 (7710). Pokud jde o platformu Series 60, pro kterou je určena nová verze Mobile 7, podporovány jsou všechny modely, které mají rozumnou velikost paměti RAM (to vylučuje např. Nokii 3650) a podporují paměťové karty (vylučuje Nokii 7650). V balení je karta RS-MMC s duálním napájením, což zaručuje funkci i na nových modelech jako Nokia N70 nebo N90.

    
S mobilem nezabloudíte

Oproti starší verzi 2005 se v Mobile 7 částečně vylepšilo pokrytí, což dokazují zejména větší soubory s mapovými podklady. Např. východní Evropa má nyní 50 MB oproti dřívějším 40 MB, Francie má 277 MB oproti dřívějším cca 230 MB apod. Novinkou je také spojení map Německa, Rakouska a Švýcarska – dříve bylo Německo samostatné a spojené bylo Rakousko se Švýcarskem. Podobně jsou spojeny země Beneluxu, s mapu Velké Británie se dodává i částečně pokryté Irsko, dohromady jsou skandinávské země a také Portugalsko se Španělskem. Ze starých zemí Evropské unie je pokryto nejhůře Řecko, jehož mapa zabírá jen 10 MB; do úrovně ulic jsou zmapovány jen Athény.

Česko? Na východě bída

Východní Evropa včetně České republiky je pokryta zhruba od poloviny loňského roku. Když jsme Route 66 testovali na začátku loňského jara, mapa Česka ještě chyběla a kvůli testu jsme se museli vydat do zahraničí. Nyní je dodávána mapa středoevropského regionu, která pokrývá Česko, Slovensko, Polsko, pobaltské republiky, Maďarsko, Rumunsko, Slovinsko, Chorvatsko, Rakousko, téměř celé Rakousko a část východního Německa. Vše samozřejmě jen na úrovni hlavních silničních tahů, v Česku je pak pokrytí o něco lepší s tím, že jen šest měst má detailně pokryty i ulice: Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Karlovy Vary a Mladá Boleslav; v Brně i Praze jsem našel i čísla ulic.

Pokud jde o silniční síť, je Česká republika pokryta jen částečně. Zatímco západní část republiky (zhruba po úroveň Kolína) má vystavěnu celou silniční síť a najdete zde i jména obcí, na východě jsou pokryty pouze silnice první třídy a dálnice. Jakmile vyjedete třeba z Brna jinak než po silnici první třídy nebo dálnici, ocitnete se na nezmapovaném úseku, na němž chybí i vesnice. Zkrátka pro normální navigaci nepoužitelné, visíte někde ve vzduchu. Podle zástupce českého distributora by se to mohlo zlepšit v druhé polovině roku, přesnější datum ale neznáme ani my, ani český distributor.

V tomto ohledu je rozhodně lepší TomTom, který má Česko zpracované velmi podrobně včetně východu, chybí jen názvy ulic v menších městech a čísla jsou dostupná pouze v Praze a Mladé Boleslavi – ostatně o mapě Česka se více rozepisuje Marek Lutonský ve starším článku. Důvod je prostý – TomToma vybavil mapami Teleatlas, který používají i automobily Škoda, zatímco Route 66 pohání Navteq. TomTom také vede v bodech zájmu – o tak podrobných datech si může Route 66 nechat zdát.

Příznivá cena

Oproti zmíněnému TomTomu má ale Route 66 příznivější cenovou politiku. TomToma lze totiž koupit jen v kompletním balení s bluetooth GPS přijímačem a paměťovou kartou, které vyjde na 299 eur a navíc není možné koupit v základním balení mapu ČR. Pokud o ni máte zájem (je dostupná s Německem, Polskem, Rakouskem a Švýcarskem ve 405MB souboru), musíte si nejprve objednat TomTom např. s Británií nebo Francií a teprve pak si stáhnete za 60 eur mapu Česka. Oproti tomu Route 66 je možné koupit pouze jako program s mapou, což šetří peníze v případě, že už potřebné hardwarové vybavení máte. Verze s východní Evropou stojí 2 990 Kč, verze s celou Evropou 5 990 Kč a verze s Kanadou a USA 2 990 Kč. Pokud chcete kompletní sadu s GPS, nabíječkou do auta, držákem a kartou MMC, zaplatíte za verzi s Evropou 11 590 Kč a za verzi s východní Evropou 8 990 Kč.

Koupě balíčku je možná na první pohled výhodná, ve skutečnosti tomu ale tak není. GPS přijímač vč. nabíječky stojí okolo dvou až třech tisíc, držák na mobil pořídíte za několik set a 512MB kartu koupíte do tisícovky. U Route 66 byste si ale připlatili 5 600, resp. 6 000 Kč (záleží na verzi). Dodávaný GPS přijímač je příjemně malý a svým designem trošku připomíná autíčko – vpředu jsou diody ve tvaru světlometů nové Hondy Civic. Oproti staršímu přijímači se trošku změnil design, nicméně funkčnost zůstala stejná. GPS zapínáte natvrdo, přepínačem, nikoliv spínačem. Pokud tak zapomenete přijímač vypnout, svítí a přijímá data, takže pokud na něj zapomenete, vybije se. Po zapnutí se diody rozzáří silnou zelenou barvou, po připojení mobilu se pak přidá blikající modrá. Pokud jedete v noci, bude vám to docela vadit.

Oproti starší verzi se dodává i jiný držák, tentokrát již ne na „tlustém drátu“, ale se dvěma pevnými rameny spojenými klouby. Výsledek je pevnější, takže ani když je držák s mobilem ve vzduchu, nehýbe se na nerovnostech a displej je bez problému čitelný. Jedinou nevýhodou je robustní konstrukce, která může bránit ve výhledu. V balení najdete ještě čtečku MMC karet, redukci a šňůrku, díky níž je možné pověsit GPS na krk. Nicméně citlivost na signál je v takovém případě chabá, je lepší posadit GPS třeba na rameno. Mimochodem GPS v autě na palubce docela klouže, nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem GPS připevnil gumičkou k držáku GPS a bylo po problému – přijímač necestuje po palubce, ani když jedu prudce.

Jediná pořádná novinka

Samotný program funguje s jakoukoliv GPS, není nutné používat tu dodávanou. Po spuštění programu (je nutné mít okolo 6 MB volné RAM) se Route 66 připojí k GPS, pokud je aktivní a rovnou zobrazí pozici na mapě. Program má samozřejmě české menu a českou hlasovou navigaci, což ostatně poznáte hned po spuštění, kdy vás docela příjemný ženský hlas přivítá. V předvolbách si můžete později nastavit jakýkoliv jiný hlas stejně jako menu v jiném jazyce – záleží na tom, jaké jazyky jste si při instalaci na kartu nahráli. Aplikace je uložena včetně map v jediné složce v System/Apps/Route66. Můžete si tak snadno přihrávat nové mapy (Maps), jazyk menu (Lang) nebo hlasový výstup (Speech). Oproti verzi 2005 je hlasový výstup uložen v jediném souboru s příponou OGG.

    

Tip: Pokud se vám nedostává místa, můžete používané mapy bez problému smazat a nahrát je do patřičného adresáře, až budete potřebovat navigaci. Není nutné odinstalovat celý program.

Možnosti programu se v nové verzi nijak nezměnily, vše jsme již velmi podrobně popsali ve starší recenzi. Jedinou podstatnou novinkou je nový pohled na mapu při navigaci. Zatímco dříve nebylo možné mít současně zobrazenou mapu a navigační informace, nyní se už na displej vešlo obojí a program tak „dohnal“ konkurenčního TomToma. Pod mapou, ať už 2D nebo 3D, se tak zobrazuje v informační liště tvar následující odbočky, vzdálenost k ní, aktuální čas či doba, za jakou dojedete do cíle. Není jen vidět aktuální rychlost. Informační pruh je samozřejmě možné vypnout, aby byl na displeji vidět větší kousek mapy. Oproti verzi 2005 chybí schematický pohled, protože ten je již obsažen v informačním pruhu pod mapou. Líbí se mi také, že se v 3D pohledu mapa hýbe plynule a nikoliv skokově se zpožděním jako dříve.

    
Prostředí u starší verze • v nové verzi přibyl pruh s informacemi

Tip: recenze Route 66 2005 pro Symbian, Route 66 pro UIQ


V další kapitole se budeme zabývat hlasovou navigací, vyhledáváním bodů zájmů, možností online dopravního zpravodajství a dobereme se k závěru.

Témata článku: , , , Nokia N70, Nokia N70 Music Edition, Celý program, Mobil, Okamžitá reakce, České menu, Lep, Rout, Kousek, MOBI, Vývojová verze, Robustní konstrukce